Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Wykorzystanie narzędzi ZZL – procedura oceny
2
Funkcje oceniania – po co to robić?
Informacyjna wiedza o pracowniku Wiedza o potencjale organizacji/zespołu wiedza pracownika o tym jak jest spostrzegany Motywacyjna Decyzyjna przesunięcia awanse szkolenia planowanie kariery
3
Formy ocen: Ocena sytuacyjna Ocena systemowa przypadkowa gorąca
mimowolna Ocena systemowa zaplanowana zorganizowana metodyczna (procedury) systematyczna
4
Ocena nie może być oceną osoby ani oceną moralną
Ocena nie może być oceną osoby ani oceną moralną. Ocenia się: zachowania, działania i ich skuteczność lub metody, formy zachowania czy wykonywania pewnych działań; ocenia się rolę, nie formułujemy natomiast ocen człowieka w ogóle
5
Czego powinna dotyczyć ocena?
Kompetencje Formalne Merytoryczne Psychologiczne Wyniki Poziom (ilość) Sposób wykonania Jakość wykonania Motywacja Wysiłek Nakład czasu i pracy Wielkość ponoszonych kosztów pracy i obciążeń z nią związanych Ważna jest również hierarchia tych aspektów oceny. Czasami najważniejsze są wyniki czasami kompetencje. Filozofia wynagradzania: Każdemu wg potrzeb (komunistyczna – idealistyczna) Każdemu wg zasług (kapitalistyczna) ale co to są zasługi? Wyniki? Zaangażowanie (motywacja) czy kompetencje? Każdemu po równo (socjalistyczna)
6
Zasady skutecznego oceniania:
Precyzyjne określenie przedmiotu oceny Jasność kryteriów oceniania Obiektywizacja procesu oceniania Odnoszenie się do zewnętrznych faktów, danych i dowodów Efektywność metody Zrozumiałość, przejrzystość, prostota, łatwość, ekonomiczność
7
Źródła informacji do oceny:
Opinie nieformalne Obserwacje Kontaktów z innymi (pracownikami, klientami, ...) Polecanie przez innych w trudniejszych sytuacjach Arkusze ocen Rankingi Rekomendacje i plebiscyty popularności Kontakt z innymi – częstość rozmów z kolegami, czy jest w centrum uwagi, czy jest autorytetem i jakiego rodzaju czy jest znany poza firmą Polecanie – w sytuacji gdy potrzebna jest pomoc o kim inni myślą, mówią, wskazują Rankingi – listy w kolejności z punktu widzenia pewnego kryterium np. wielkości sprzedaży Plebiscyty – najbardziej lubiany, naj....
8
Procedura oceniania Cele ocen systemowych Warunki i procedury ocen
Oceny cząstkowe Kryteria ocen Wagi kryteriów kumulacja Ocena globalna oceniani Komunikowanie ocen
9
Harmonogram procesu oceniania
3-6 miesięcy Przedstawienie zasad i kryteriów oceny Zebranie danych Samoocena Rozmowa oceniająca wstępna
10
Cele rozmowy oceniającej
Omówienie: Osiągnięć i silnych stron zawodowych Porażek i słabych stron Możliwości awansu i rozwoju zawodowego Potrzeb szkoleniowych i zamierzeń w nabywaniu nowych umiejętności
11
Zasady prowadzenia rozmowy oceniającej
Rozpoczynanie od inf. pozytywnej Opisywanie a nie ocenianie Trzymanie się konkretów Odnoszenie się do zachowania, które można zmienić Proponowanie alternatywnych rozwiązań Pozostawienie pracownikowi możliwości wyboru sposobów działania Omawianie tylko tych inf., z którymi pracownik się zapoznał Wspieranie a nie krytykowanie
12
Błędy w sztuce oceniania
Brak obiektywizmu Etykietowanie Błąd Pigmaliona (samospełniająca się przepowiednia) Efekt pierwszego wrażenia Transfer stereotypu estetycznego Błąd tendencji centralnej Liberalizm lub nadmierna surowość Dogmatyzm
13
Błędy w sztuce oceniania – cd
Zjawisko promieniowania Efekt Horna Efekt kontaktu Efekt ojcowski Błąd projekcji Błąd przeniesienia Efekt ostatnich wyników pracy Błąd atrybucji przyczynowych
14
Prawidłowe ocenianie jest rzeczywiście trudną sztuką
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.