Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Czym jest Integracja?
2
„Integracja to proces polegający na scalaniu, tworzeniu całości z części lub włączanie danego elementu do całości”
3
Profesor Aleksander Hulek, prekursor integracji w Polsce mówi,
że integracja: „(…) wyraża się w takim wzajemnym stosunku pełnosprawnych i niepełnosprawnych, w którym respektowane są te same prawa, w którym stwarzane są dla obu grup identyczne warunki maksymalnego wszechstronnego rozwoju.”
4
W pedagogice pojęcie integracji określa się jako możliwość wspólnego przebywania, zabawy oraz uczenia się dzieci niezależnie od przebiegu ich rozwoju.
5
Wspólne przebywanie razem dzieci zdrowych
i niepełnosprawnych ma nauczyć je wzajemnego społecznego kontaktu. Integracja chce wychowywać w duchu: - wzajemnej pomocy, - szacunku i akceptacji, - zrozumienia inności, - otwarcia się na potrzeby drugiego człowieka. Sprzyja temu niejednorodność grup integracyjnych.
6
U podstaw integracji leżą następujące zasady:
- wzajemne poznanie się dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych w atmosferze akceptacji i zaufania, - traktowanie niepełnosprawności jako jednej z wielu cech dziecka, - maksymalny rozwój możliwości i zainteresowań dziecka niepełnosprawnego, - kreowanie prawidłowych relacji społecznych między dziećmi niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi.
7
Integracja sprzyja bardziej wszechstronnemu rozwojowi dzieci nie tylko niepełnosprawnych.
Dostarcza wszystkim więcej różnorodnych doświadczeń społecznych, dzięki czemu stymuluje ich rozwój społeczno-emocjonalny
8
Należy pamiętać, że integracja to stan wzajemnej akceptacji oparty
na rozumieniu potrzeb innych i wzajemnej pomocy w ich realizacji. Jest to kierunek wychowania, który zmierza do kształtowania harmonijnego społecznego współżycia.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.