Pobierz prezentację
1
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
SPECYFIKA DYDAKTYKI I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
2
DYDAKTYKA Jest to podstawowa nauka pedagogiczna. Proces kształcenia jest przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Nazwa pochodzi z j. greckiego – didaktikos – pouczający; didasko - uczę Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
3
GENEZA DYDAKTYKI Jan Amos Komeński
Czeski pedagog, autor dzieła pt. „Wielka dydaktyka” Przedstawił po raz pierwszy dydaktykę jako uniwersalną sztukę nauczania wszystkich i wszystkiego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
4
Jan Fryderyk Herbart Uczynił z dydaktyki spójną wewnętrznie, niesprzeczną i podporządkowaną pedagogice teorię nauczania wychowującego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
5
Dziś uważa się, że proces nauczania wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość, a ściślej – proces nauczania – uczenia się. Dydaktyka należy do nauk teoretycznych i praktycznych, gdyż zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się (czyli procesu kształcenia) Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
6
Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania
Głównym zadaniem dydaktyki jest ustalenie zależności warunkujących działalność dydaktyczną Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
7
Dydaktyka bada zachowania celowe nauczycieli i uczniów
Zakłada się, że dydaktyka, będąc nauką humanistyczną, może być zawodna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
8
FUNKCJE DYDAKTYKI (poznawcza) Diagnostyczna Instrumentalno techniczna - Prognostyczna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
9
DYDAKTYKA OGÓLNA SZCZEGÓŁOWA
Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
10
Przydatnością mediów w kształceniu
Wyniki badań nad Przydatnością mediów w kształceniu Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
11
Wyczuwasz intuicyjnie
Uczysz się przez to, co: Widzisz Słyszysz Wyczuwasz smakiem Wyczuwasz węchem Dotykasz Robisz Sobie wyobrażasz Wyczuwasz intuicyjnie czujesz Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
12
Preferowane sposoby uczenia się w typowej grupie uczniów:
Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
13
zapamiętywaniem a percepcją
Związek między zapamiętywaniem a percepcją W pamięci uczącego się pozostaje: 20% informacji słyszanej 30% widzianej Do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
14
Kształcenie multimedialne oddziałuje na prawie wszystkie zmysły człowieka
I w odróżnieniu do nauczania konwencjonalnego uzyskuje się m. in. następujące wyniki: Skuteczność nauczania wyższą o 56% Zrozumienie tematu wyższe o 50-60% Nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy mniejsze o 20-40% Oszczędność czasu 38-70% Tempo nauczania wyższe o 60% Zakres przyswojonej wiedzy wyższy o 25-50% Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
15
Efekty nauczania poglądowego
Uzyskanie dogodniejszych warunków dla wzrostu płynności, elastyczności i oryginalności myślenia Szybsze i lepsze opanowanie umiejętności dostrzegania problemu, powstawanie pomysłów rozwiązań oraz ich weryfikacji Występowanie współzależności między efektami kształcenia po zastosowaniu różnych rodzajów przekazu wiadomości a cechami indywidualnymi Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
16
porzucania szkół przez młodzież
Jak rozwiązać problem porzucania szkół przez młodzież Zaadaptować do potrzeb szkoły metody stosowane w japońskim biznesie Wykorzystywać cały świat jako szkołę i studiować różne przedmioty jednocześnie, w ramach zintegrowanych zajęć Uczyć się wspólnie w grupach Najpierw tworzyć ogólny obraz, a następnie uzupełniać go szczegółami Uczyć się krótszymi etapami, ciesząc się każdym osiągniętym sukcesem Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
17
„Prawdziwe znaczenie komputera ujawnia się wówczas, gdy stanie się on kontrolowanym przez ucznia narzędziem wspomagającym naukę” Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
18
KONIEC CZĘŚCI 1 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.