Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałNatasza Pozorski Został zmieniony 10 lat temu
1
Uwarunkowania rozwoju sektora transportu w województwie podlaskim
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Sektor transportu Uwarunkowania rozwoju sektora transportu w województwie podlaskim dr Urszula Widelska
2
Plan prezentacji Sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw w opinii respondentów. Fundusze europejskie a rozwój firm badanego sektora. Popytowo – podażowe aspekty rozwoju. Analiza Portera. Analiza SWOT. Białystok, r. Sektor transportu
3
Kondycja ekonomiczna badanych podmiotów w opinii respondentów
Białystok, r. Sektor transportu
4
Zmiana sytuacji ekonomicznej badanych podmiotów w okresie ostatnich 5 lat
Białystok, r. Sektor transportu
5
Zmiana poziomu przychodu badanych podmiotów w okresie ostatniego roku
Białystok, r. Sektor transportu
6
Czynniki determinujące sytuację ekonomiczną firm transportowych:
sytuacja ekonomiczna na rynkach międzynarodowych, szczególnie w Rosji i Chinach, oraz Unii Europejskiej, ceny paliw, ograniczony dostęp do środków zewnętrznych przeznaczanych na rozwój firm transportowych, system obciążeń podatkowych, Białystok, r. Sektor transportu
7
niski poziom infrastruktury technicznej,
położenie przygraniczne umożliwiające współpracę ze Wschodem, ograniczone możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na rozwój działalności, brak zbliżonego poziomu rozwoju zróżnicowanych form transportu w regionie, co ogranicza poziom rozwoju całego sektora transportu Obciążenia fiskalne Białystok, r. Sektor transportu
8
Czynniki wewnętrzne a sytuacja ekonomiczna firm transportowych
elastyczność, poszukiwanie nowych rynków zbytu, innowacyjność. Białystok, r. Sektor transportu
9
Oczekiwana zmiana kondycji ekonomicznej firmy w perspektywie najbliższych 3 lat
Białystok, r. Sektor transportu
10
Kierunki inwestycji w przedsiębiorstwach sektora transportu w okresie minionych 3 lat
Białystok, r. Sektor transportu
11
Uwarunkowania rozwoju a fundusze UE
Białystok, r. Sektor transportu
12
Zakres dofinansowania projektów współfinansowanych z funduszy UE realizowanych przez firmy analizowanego sektora (28) Białystok, r. Sektor transportu
13
Przyczyny niekorzystania z dofinansowania ze środków UE
Białystok, r. Sektor transportu
14
Chęć skorzystania ze środków UE w najbliższych 3 latach wśród firm badanego sektora
Białystok, r. Sektor transportu
15
Ocena oddziaływania czynników otoczenia sprzyjających rozwojowi sektora transportu
Białystok, r. Sektor transportu
16
Ocena oddziaływania czynników utrudniających rozwój i działalność firm sektora transportu
Białystok, r. Sektor transportu
17
ANALIZA SIŁ KONKURENCJI W SEKTORZE TRANSPORTU
Białystok, r. Sektor transportu
18
Dostawcy produktów materialnych i usług
dilerzy samochodów dostawczych i transportowych, serwis oraz dostawcy części zamiennych, dostawcy paliwa. Białystok, r. Sektor transportu
19
Dostawcy usług pomocniczych
urzędy i agencje celne – każdy towar eksportowany jak i importowany musi zostać poddany kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz wniesieniu odpowiednich opłat celnych i podatków; przedsiębiorstwa i instytucje kontrolujące ładunki (SANEPID); operatorzy systemów GPS – umożliwiają przedsiębiorstwom bezpośredni nadzór nad pojazdem i pracownikiem; firmy informatyczne – dostarczają rozwiązania informatyczne, które na potrzeby firm transportowych; Białystok, r. Sektor transportu
20
dostawcy systemów kodowania i odkodowania towarów – systemy wspomagające o pracę przy manipulacji ładunków w systemie dystrybucyjnym; operatorzy baz danych – wpływających na poziom znajomości firmy na rynku usług transportowych; towarzystwa ubezpieczeniowe – wywierają znaczący wpływ na koszty zabezpieczenia ponoszone przez przedsiębiorstwa transportowe; instytucje finansowe – uzyskiwane środki finansowe determinują rozwój firm transportowych, także w czasie spadku popytu na usługi. Białystok, r. Sektor transportu
21
Siła przetargowa dostawców w sektorze transportu jest bardzo wysoka.
Białystok, r. Sektor transportu
22
NABYWCY Siła przetargowa nabywców zwiększa się. Nabywcą dla firmy transportowej jest każde przedsiębiorstwo, organizacja lub też osoba indywidualna, która wyraża zapotrzebowanie na usługi transportowe. Białystok, r. Sektor transportu
23
Podstawową kategorię nabywców dla firm transportowych stanowią producenci towarów i usług, których przemieszczanie z miejsc ich wytworzenia do miejsc ich konsumpcji decyduje o poziomie zadowolenia ich rynków docelowych z nabywanych dóbr zarówno w odniesieniu do klientów indywidualnych jak i biznesowych. Poziom jakości usług transportowych bezpośrednio przedkłada się na trwałość relacji sprzedawca – klient, stąd duże znaczenie ogniwa transportu jako ogniwa pomocniczego, ale także odwzorowującego coraz większą presję klientów na szybkość oraz jakość usług przewozowych. Białystok, r. Sektor transportu
24
W polskiej branży transportowej wyróżnia się:
Transport i spedycję towarów masowych, reprezentowaną przez kilkadziesiąt firm, w większości posiadających swój tabor. Transport i spedycję towarów drobnicowych – reprezentowaną przez kilkadziesiąt tysięcy małych przewoźników, działających na rzecz małych i średnich firm oraz klientów indywidualnych. Białystok, r. Sektor transportu
25
Transport specjalistyczny – reprezentowany przez mniejszą liczbę przedsiębiorstw, działających na potrzeby klientów niszowych, mających szczególne potrzeby zaopatrzeniowe. Białystok, r. Sektor transportu
26
Na transport specjalistyczny składają się:
transport ładunków niebezpiecznych, transport ładunków ponadgabarytowych, transport ładunków ciężkich, transport ładunków specjalistycznych. Transport pozadrogowy (kolejowy, śródlądowy; lotniczy) – dotyczy obsługi towarów transportowanych inną drogą niż drogowa. Białystok, r. Sektor transportu
27
Konkurencja w sektorze w opinii ankietowanych
Białystok, r. Sektor transportu
28
Ocena barier rozwoju sektora transportu w Polsce w opinii badanych przedsiębiorstw
Białystok, r. Sektor transportu
29
Przynależność do klastrów i opinia ankietowanych o tej formie integracji
Białystok, r. Sektor transportu
30
Nowi producenci i produkty
Sektor transportu jest zagrożony groźbą nowych wejść. Pojawienie się nowych firm analizowanej branży uzależnione jest od: barier kosztowych, kapitałowych potrzeb przedsiębiorstw, polityki rządu, skali działania, wielkości realizowanej sprzedaży. Białystok, r. Sektor transportu
31
Ocena barier hamujących pojawienie się i rozwój konkurencyjnych przedsiębiorstw w branży
Białystok, r. Sektor transportu
32
Ryzyko pojawienia się nowych przedsiębiorstw w sektorze w opinii ankietowanych
Białystok, r. Sektor transportu
33
Substytuty W sektorze transportu nie można mówić o groźbie pojawienia się substytutów. Przemieszczanie się towarów i usług jest bowiem zarezerwowane tylko dla tej formy aktywności rynkowej. Przestrzenne rozmieszczenie produktów na rynku, a tym samym efektywność łańcucha dostaw jest zawsze uzależniona od sprawności ogniwa transportu, dla którego nie ma żadnej alternatywy. Białystok, r. Sektor transportu
34
Ocena atrakcyjności sektora
Białystok, r. Sektor transportu
35
sektor cechuje się umiarkowaną atrakcyjnością
sektor cechuje się umiarkowaną atrakcyjnością. W kontekście zaprezentowanej analizy pięciu sił Portera, analiza punktowa pozwala na stwierdzenie, iż szczególne znaczenie dla rozwoju sektora mają takie czynniki jak: wielkość rynku, zmiany technologiczne oraz przewidywana dynamika jego wzrostu. Białystok, r. Sektor transportu
36
korzystne przygraniczne położenie województwa podlaskiego
Silne strony korzystne przygraniczne położenie województwa podlaskiego wysokiej jakości środki transportu wykorzystywane do przewozów międzynarodowych położenie geograficzne województwa umożliwiające budowę jednego z wariantów europejskiego korytarza transportowego VIA Baliica (fragmenty dróg krajowych nr 8 i 61) Białystok, r. Sektor transportu
37
korzystne przygraniczne położenie województwa podlaskiego
wysokiej jakości środki transportu wykorzystywane do przewozów międzynarodowych położenie geograficzne województwa umożliwiające budowę jednego z wariantów europejskiego korytarza transportowego VIA Baliica (fragmenty dróg krajowych nr 8 i 61) Białystok, r. Sektor transportu
38
istniejące plany modernizacji dróg ekspresowych
plany rozwoju sieci kolejowej w oparciu o koncepcje projektu RAIL BALTICA wysoki na tle kraju przyrost ilości dróg publicznych krótki czas przemieszczania towarów i osób pomiędzy województwem podlaskim a Warszawą Białystok, r. Sektor transportu
39
Słabe strony bardzo słaba dostępność transportowa rozumiana nako ilość dróg utwardzonych niekorzystna struktura firm transportowych pod względem wielkości, w której przeważają małe podmioty działające na potrzeby małych firm i klientów indywidualnych bardzo niski stopień wykorzystania funduszy unijnych przez firmy transportowe silne uzależnienie sektora transportu od koniunktury gospodarczej na rynku krajowym i światowym Białystok, r. Sektor transportu
40
niski poziom rozwoju gospodarczego województwa podlaskiego na tle kraju,
niski poziom rozwoju szkolnictwa zawodowego ograniczający dostęp przedsiębiorstw do wykwalifikowanej kadry niedostatecznie zróżnicowana oferta, szkolnictwa wyższego pod kątem potrzeb regionalnego sektora transportu i logistyki (główną uczelnią kształcącą na kierunku logistyka jest Politechnika Białostocka) Białystok, r. Sektor transportu
41
brak uwzględnienia węzłów multimodalnych
niski poziom międzygałęziowej dostępności transportowej duże zróżnicowanie jakości i gęstości lokalnej sieci drogowej ostatnie miejsce w kraju pod względem długości linii kolejowych na jednostkę powierzchni brak regionalnego portu lotniczego Białystok, r. Sektor transportu
42
wzrost popytu na rynkach wschodnich,
Szanse przygraniczne połączenie województwa w ciągach komunikacyjnych, umożliwiające bezpośrednie połączenie w transporcie lądowym pomiędzy krajami bałtyckimi a reszta Unii Europejskiej polityki UE nastawiona na rozwój transportu multimodalnego wspierająca rozwój infrastruktury na obszarach najbardziej jej pozbawionych wzrost popytu na rynkach wschodnich, Białystok, r. Sektor transportu
43
łatwy dostęp do wykwalifikowanych pracowników spoza UE
planowany rozwój dróg szybkiego ruchu możliwość uruchomienia dużych centrów turystycznych w kluczowych aglomeracjach, także w Białymstoku Białystok, r. Sektor transportu
44
możliwy rozwój inwestycji w zakresie optymalizacji i racjonalizacji wykorzystania infrastruktury kolejowej plany rozwoju transportu multimodalnego poprzez rozbudowę centrów logistycznych i przeładunkowych rozwój systemów teinformacyjnych i telemetrycznych zwiększających jakość i bezpieczeństwo usług transportowych Białystok, r. Sektor transportu
45
Zagrożenia marginalizacja województwa wynikająca ze słabej dostępności komunikacyjnej wzrost natężenia ruchu szczególnie ciężarowego na niedostosowanych drogach, co wiąże się z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa dostaw oraz zwiększeniem kosztów działalności transportowej prawdopodobna likwidacja istniejących połączeń kolejowych Białystok, r. Sektor transportu
46
brak stabilności cen paliw
bariery o charakterze politycznym, administracyjnym i ekonomicznym, ograniczające możliwości wykorzystania przygranicznego położenia regionu i wejścia na rynki wschodnie niekorzystne dla województwa działania na szczeblu centralnym związane z rozwojem infrastruktury komunikacyjnej i drogowej odwlekanie w czasie realizacji kluczowych dla regionu inwestycji infrastrukturalnych brak stabilności cen paliw Białystok, r. Sektor transportu
47
Wnioski strategiczne:
Rozwój sektora transportu w województwie podlaskim uzależniony jest w głównej mierze od: światowej koniunktury gospodarczej (w tym cen paliw), kondycji ekonomicznej polskich przedsiębiorstw z różnych sektorów, europejskich regulacji prawnych w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego, polskich rozwiązań prawno – administracyjnych i finansowych w zakresie funkcjonowania firm transportowych. Białystok, r. Sektor transportu
48
Sprawność ekonomiczna i potencjał konkurencyjny firm sektora transportu jest w bezpośrednim stopniu uzależniony od systemu infrastruktury drogowej i kolejowej. Podejmowane w tym zakresie działania na szczeblu regionu i kraju powinny sprzyjać rozwojowi nowoczesnego transportu multimodalnego. Sytuacja ekonomiczna w województwie podlaskim wymusza poszukiwanie przez regionalne firmy transportowe krajowych i międzynarodowych rynków zbytu, co może wywierać pozytywny wpływ na poziom ich konkurencyjności. Białystok, r. Sektor transportu
49
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! dr Urszula Widelska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.