Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAngelika Próchnicki Został zmieniony 10 lat temu
1
BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM
ALGORYTMIKA BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM Natalia Rudnicka II a
2
Algorytm to: „uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności.” 1 Algorytm można przedstawić w postaci graficznej jako schemat blokowy. Operacje przestawione są wtedy za pomocą klocków, czyli bloków, które odpowiednio łączy się ze sobą. Schematy blokowe można wykonać w programie edukacyjnym ELI. 1 Grażyna Koba „ Podręcznik informatyki dla gimnazjum. Wydanie nowe”, Warszawa 2009
3
Zasady tworzenia schematu blokowego :
Wszystkie operacje umieszcza się w blokach (klockach). Bloki są ze sobą połączone. Na początku schematu zawsze jest klocek „Początek algorytmu”, który może występować w schemacie blokowym tylko jeden raz. Na końcu schematu jest klocek „Koniec algorytmu”, który musi występować w schemacie blokowym przynajmniej jeden raz. Dane wpisuje się za pomocą klocka „Wprowadzenie danej”. Obliczenia wpisuje się za pomocą klocka „Wykonywanie obliczeń”. Wyniki pokazywane są za pomocą klocka „Wyprowadzenie wyniku”.
4
BUDOWA SCHEMATU BLOKOWEGO W PROGRAMIE ELI
ALGORYTM OBLICZANIA SUMY DWÓCH LICZB Uruchom program ELI. Utwórz nowy projekt (Plik/Nowy projekt). Nazwij projekt „suma” i zaznacz przycisk „Plansza” Zatwierdź przyciskiem „OK.” Pamiętaj o nazwaniu projektu i planszy! Możesz również wybrać opcję Plik/Plansza/Nowa
5
Klocki usuwamy przesuwając je poza planszę.
Przenieś odpowiednie klocki z palety umieszczonej obok (metoda przeciągnij i upuść) i połącz ze sobą (doklejanie klocka do klocka). Klocki usuwamy przesuwając je poza planszę. Początek algorytmu Wprowadzenie danych (dwa klocki do wprowadzenia dwóch liczb) Wykonanie obliczeń Wyprowadzenie algorytmu Koniec algorytmu
6
Kliknij prawym przyciskiem myszy w obszarze każdego klocka aby wpisać operacje (komunikaty, nazwy zmiennych, działania).
7
BRAK NAZWY ZMIENNEJ POWODUJE POWSTANIE BŁĘDU ALGORYTMU
KLOCEK 1 Komunikat dla klocka „Początek algorytmu” (opis algorytmu) KLOCEK 2 Komunikat dla klocka „Wprowadzanie danej” (polecenie wprowadzenia wartości i nazwanie zmiennej, której zostanie przypisana wartość liczbowa) KLOCEK 3 Komunikat dla klocka „Wprowadzanie danej” (polecenie wprowadzenia następnej wartości i nazwanie kolejnej zmiennej, której zostanie przypisana wartość liczbowa) BRAK NAZWY ZMIENNEJ POWODUJE POWSTANIE BŁĘDU ALGORYTMU
8
KLOCEK 4 KLOCEK 5 Komunikat dla klocka „Wykonanie obliczeń”
(ma postać Nazwa:=Wyrażenie Można umieścić więcej niż jedno wyrażenie, ale w oddzielnych wierszach. Przejście do następnego wiersza następuje po naciśnięciu klawiszy CTRL +Enter) Zamiast znaku „= ” zapisujemy „:= ” KLOCEK 5 Komunikat dla klocka „Wyprowadzenie wyniku” (wartość jest obliczana i wyświetlana)
9
URUCHOMIENIE PROJEKTU
Wybierz opcję Wykonanie/Uruchom lub przycisk Wybierz opcję Wykonanie /Krok lub przycisk (sposób krokowy) Wybierz opcję Wykonanie/Wykonaj lub przycisk (sposób ciągły) Jeśli źle zbudujesz schemat blokowy to algorytm nie zostanie wykonany i zatrzyma się na niepoprawnie zbudowanym klocku. Dopiero po poprawieniu błędów można wykonać algorytm i uzyskać wyniki!
10
Możesz wyświetlić dodatkowe okna m.in.:
Okno „Zmienne” (wybierając opcję Widok/Zmienne) – do obserwacji jak zmieniają się wartości zmiennych po wykonaniu kolejnych obserwacji Okno „Ślad” (wybierając opcję Widok/Ślad) – do obserwacji wykonywanych kroków algorytmów
11
TEST
12
ZADANIE 1 Algorytm to: to uporządkowany i uściślniony sposób rozwiązania danego problemu to uporządkowany i uściślniony sposób nie rozwiązania danego problemu to uporządkowany i nieuściślniony sposób rozwiązania danego problemu
13
DOBRA ODPOWIEDŹ
14
Algorytm można przedstawić w postaci graficznej jako:
ZADANIE 2 Algorytm można przedstawić w postaci graficznej jako: schemat literowy schemat cyfrowy schemat blokowy
15
DOBRA ODPOWIEDŹ
16
Schematy blokowe można wykonać w:
ZADANIE 3 Schematy blokowe można wykonać w: programie edukacyjnym ELI b) programie Microsoft Office Word c) programie Microsoft Office Excel
17
DOBRA ODPOWIEDŹ
18
Tworząc nowy projekt w programie ELI należy wybrać opcję:
ZADANIE 4 Tworząc nowy projekt w programie ELI należy wybrać opcję: Plik/Nowy projekt b) Plik/Projekt c) Plik/Plansza/Nowa
19
DOBRA ODPOWIEDŹ
20
W algorytmach zamiast znaku „= ” stosujemy:
ZADANIE 5 W algorytmach zamiast znaku „= ” stosujemy: „:=: ” b) „=: ” c) „:= ”
21
DOBRA ODPOWIEDŹ
22
ZADANIE DODATKOWE Przedstaw w postaci schematu blokowego algorytm obliczania różnicy dwóch liczb. * Przedstaw w postaci schematu blokowego algorytm obliczania różnicy dwóch DODATNICH liczb.
23
Kliknij by powrócić do poprzedniego pytania
ZŁA ODPOWIEDŹ Kliknij by powrócić do poprzedniego pytania
24
KONIEC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.