Pobierz prezentację
OpublikowałBolesława Wysoczański Został zmieniony 10 lat temu
1
Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych Dr hab. prof. UW Dominika Maison Uniwersytet Warszawski Dom Badawczy Maison
2
Co to są techniki projekcyjne?
3
Co to są techniki projekcyjne?
4
Co to są techniki projekcyjne?
Definicja Termin psychoanalityczny Projekcja => rzutowanie Obszary stosowania w psychologii Badania kliniczne Badania osobowości Badania motywacji Przykłady klasycznych technik projekcyjnych w psychologii TAT – Test Apercepcji Tematycznej TNZ – Test Niedokończonych Zdań Test Plam Rorschacha
5
Techniki projekcyjne w psychologii i poza nią
TP poza psychologią (np. w badaniach marketingowych) TP w psychologii Wystandaryzowane narzędzia Dostępne wskazówki dotyczące interpretacji Narzędzia nie wystandaryzowane Brak opracowań dotyczących zasad interpretacji
6
Początki technik projekcyjnych w marketingu
Lata 50-te Analogia do wykorzystania w psychiatrii - badanie nieuświadamianych (nieakceptowanych) motywów (często seksualnych) Dlaczego mężczyźni kupują szelki? Dlaczego mężczyźni lubią szybkie czerwone samochody? Dlaczego Amerykanie nie lubią suszonych śliwek?
7
Zmiany w funkcji nieświadomości
nie chciane nieakceptowane zagrażające Obrona EGO Freud / psychoanaliza za dużo nieważne niepotrzebne Obrona UMYSŁU Podejście współczesne
8
Świadomość vs. nieświadomość
Obszary uświadamiane Łatwy dostęp w badaniach Obszary nie uświadamiane Trudny dostęp w badaniach
9
Nieświadome mechanizmy wyborów konsumenckich
Pierwsze ciasto w proszku (Morgan, 1988) Problem „jajka” Pieluszki Pampers Dla matki vs. dla dziecka Kawa rozpuszczalna Pedros problemy ze sprzedażą hipoteza – zły smak deklaracje respondentek => zły smak test ślepy – pozytywna ocena smaku technika projekcyjna – wizerunek marki
10
Zastosowanie technik projekcyjnych i wspomagających w obszarze badań ewaluacyjnych
11
Badania ewaluacyjne Główne obszary zastosowania technik projekcyjnych w ewaluacji Badania ex ante – zrozumienie problemu Badania ex post – wyjaśnienie sytuacji
12
Kiedy – funkcja technik projekcyjnych
Potrzeba dotarcia do tego co dla człowieka nieświadome Nie zdaje sobie z tego sprawy (np. prawdziwych motywów zachowania) Potrzeba dotarcia do tego, czego osoba nie chce ujawnić Drażliwe, intymne tematy (wstyd) Robienie wrażenia, obawa przed wyrażeniem prawdziwych opinii Chęć zadowolenia moderatora Udrażnianie komunikacji Nie potrafi mówić (np. wizerunek marki) Torowanie myślenia emocjonalnego, intuicyjnego Kontrola nad opiniami pojedynczych uczestników Przerywnik, urozmaicenie wywiadu, pobudzenie dynamiki grupy Wyjście poza informacje pochodzące z wywiadu jakościowego
13
Przykłady technik projekcyjnych
14
Typy technik projekcyjnych
Rodzaj zadania Wykonanie Tworzenie: rysunek, collage, planeta, test niedokończonych zdań Przypisywanie: skojarzenia, chmurki, personifikacja, chiński portret Wybór: foto sort Grupowe Indywidualne
15
Test niedokończonych zdań
ZASADY seria niedokończonych zdań układanych dla potrzeb danego badania zastosowanie - poznanie emocjonalnych skojarzeń powiązanych z marką, produktem, sytuacją wskazany pilotaż PRZYKŁADY Osoby, które dostały dotację unijną to Dotacja unijna spowoduje, że Największym problemem związanym z dotacją unijną jest Kiedy mam załatwić formalności związane z uzyskaniem dotacji to
16
Testy rysunkowe ZASADY różne nazwy: „Bubble test”, „Chmurki”, „Komiks”
zadanie osoby - wpisanie wypowiedzi bohatera rysunek powinien nie zawierać sugerujących szczegółów
17
Animalizacja ZASADY zadanie osoby – opisanie badanego obiektu jako zwierzęcia oparte na automatycznych skojarzeniach
18
Rodzina / wioska – techniki relacyjne
ZASADY zadanie osoby – przyporządkowanie badanych obiektów do różnych pozycji w rodzinie lub w wiosce
19
Kolaż/ Collage ZASADY zadanie osoby – ułożenie z wycinków gazet kompozycję, która kojarzy im się w jakikolwiek sposób z badanym problemem Kompozycja może być układana indywidualnie lub grupowo
20
Technika projekcyjna „Mieszkanie” dla marek aparatów telefonicznych
NOKIA MIESZKANIE przytulne ciepło rodzinne ładne, czyste klasyczne, tradycyjne, proste, zawiera elementy nowoczesności trochę kiczowate różnokolorowe MARKA ciepła, bliska klasyczna bezpretensjonalna
21
SONY ERICKSON MIESZKANIE MARKA schludne, uporządkowane, czyste
dobrze przemyślane nowoczesne, nowe wzornictwo panuje prostota dość pusto MARKA odległa, chłodna, budząca dystans „techniczna” nowoczesna
22
Dzienniczki – zadania domowe
ZASADY Osoba badana ma do wykonania różne zadania przez kilka kolejnych dni poprzedzających badanie Zadania te są omawiane w czasie wywiadu oraz analizowane po ich zakończeniu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.