Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJulitta Drapiński Został zmieniony 10 lat temu
1
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
2
Odczytywanie i interpretacja opinii psychologiczno-pedagogicznych
opracowała mgr Dorota Piątkowska
3
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa
Gdy trudności ucznia mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.
4
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa
rozwój intelektualny w normie
5
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa
sprawne narządy ruchu
6
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa
sprawne narządy zmysłów: słuchu i wzroku
7
Uczeń dyslektyczny – uczeń mający specyficzne trudności w czytaniu.
Pod tym pojęciem rozumiemy specyficzne trudności w czytaniu, u których podłoża leżą zaburzenia uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych oraz ich koordynacji w różnym stopniu i zakresie.
8
Symptomy dysleksji: kompletny brak umiejętności płynnego czytania, słaba automatyzacja czytania lub opuszczanie wyrazów, zgadywanie i opuszczanie fraz, przekręcanie końcówek, ignorowanie znaków interpunkcyjnych, gubienie się w tekście, unikanie czytania za wszelką cenę, nigdy nie czytają dla przyjemności, trudności w rozumieniu czytanego tekstu – koncentracja na technice czytania zamiast na czytanej treści;
9
Symptomy dysleksji: trudności z zapamiętywaniem liter, opuszczanie liter, mylenie liter o podobnym kształcie, opuszczanie drobnych elementów liter, liczne błędy ortograficzne
10
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
11
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
Zaburzenia percepcji wzrokowej
12
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
Zaburzenia percepcji słuchowej
13
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
Obniżona sprawność manualna
14
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
Niski poziom graficzny pisma
15
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
Lateralizacja
16
Ważne pojęcia Dysgrafia
17
Ważne pojęcia Dysortografia
18
Charakterystyka typowych błędów dyslektycznych występujących w pisaniu
19
Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji wzrokowej i pamięci wzrokowej
mylenie liter o podobnym kształcie: a–o, 1–ł–t, n–r, m–n, u–w, e–a–ą, mylne odtwarzanie położenia liter: b–p, b–d, d–g, p–g, m–w, n–u, pomijanie drobnych elementów graficznych liter (znaki diakrytyczne, „ogonki" w ą, ę), błędy typowo ortograficzne: u–ó, ż–rz, h–ch, różnicowanie liter dużych i małych, mylenie liter rzadziej używanych: h–f–F, L–F itp.
20
Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji słuchowej, w tym słuchu fonematycznego
opuszczanie liter, opuszczanie końcówek lub cząstek wyrazów, dodawanie liter podwajanie liter przestawianie kolejności liter zniekształcenie pisowni całego wyrazu łączna i rozdzielna pisownia mylenie wyrazów podobnie brzmiących mylenie liter – odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie: b–p, d–t, w–f, g–k, dz–c, sz–s, i–y
21
Błędy typowo ortograficzne wiążące się ze słabą precyzją w różnicowaniu słuchowym dźwięków i zaburzonym kojarzeniem słuchowo-wzrokowo-ruchowym zmiękczenia utrata dźwięczności różnicowanie i–j różnicowanie ą, ę z om, on, em, en.
22
Indywidualizacja wymagań
23
dobór środków i metod w zależności od potrzeb
i możliwości każdego z uczniów
24
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.