Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMikolaj Bajorek Został zmieniony 10 lat temu
1
www.wup-krakow.pl Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach i absolwentach szkół zawodowych, ale boicie się zapytać - doświadczenia WUP Kraków w badaniu rynku pracy Warszawa, 11 października 2012 r.
2
Badania Obserwatorium Badanie pracodawców Zapotrzebowanie na pracowników Badanie absolwentów Losy zawodowe absolwentów Barometr Zawodów Ocena szans zatrudnienia
3
Struktura prezentacji - wątki Zapotrzebowanie na pracowników wg zawodów: Pracodawcy (KZiS 2010: grupy wielkie K1, grupy elementarne K4) Barometr zawodów (klasyfikacja zawodów na bazie KZiS 2010) Absolwenci (KZSZ 2007 KZiS 2010: zawody i specjalności K6) Zapotrzebowanie na kompetencje: Pracodawcy (grupa 12 kompetencji – oczekiwane oraz brakujące) Barometr zawodów (w przypadku wybranych zawodów wskazane braki kompetencji) Absolwenci (podstawa programowa – poziom przygotowanie przez szkołę oraz przydatność do pracy)
4
Poszukiwani pracownicy wg wielkich grup 17% zbadanych pracodawców w ostatnim roku poszukiwało pracowników
5
Poszukiwani pracownicy wg grup elementarnych murarze, monterzy instalacji i urządzeń sanitarnych, cieśle, dekarze, zbrojarze, malarze i tynkarze … spawacze, ślusarze, blacharze, mechanicy pojazdów samochodowych, mechanicy maszyn, monterzy konstrukcji stalowych … kierowcy samochodów ciężarowych i dostawczych … stolarze, krawcy, szwaczki, piekarze i cukiernicy kucharze, kelnerzy, barmani, fryzjerzy, kosmetyczki operatorzy koparek i koparko- ładowarek
6
Poszukiwani pracownicy – perspektywa PSZ
7
Absolwenci po roku od ukończenia szkoły… 48%
8
Wynagrodzenia (średnia; netto na rękę)
9
Oczekiwania wobec przyjmowanych pracowników
10
Zakres doszkolenia przy podejmowaniu pracy
11
Brakujące kompetencje u kandydatów do pracy odpowiedzialność dyscyplina pracy uczciwość wiarygodność staranność (skrupulatność) chęć do pracy (+pracowitość) kompetencje związane z zarządzaniem czasem kultura osobista (uprzejmość, dbanie o wizerunek własny i firmy) samodzielność kreatywność
12
Oczekiwania pracodawców dot. kompetencji
13
Kompetencje oczekiwane od pracowników
14
Brakujące kompetencje – perspektywa PSZ
15
Czego zabrakło w szkole zawodowej? branżabraki turystyczno - gastronomiczna wyższego poziomu nauczania języka obcego budowlana lepszej organizacji praktyk matematyki informatyczno - elektroniczna praktycznych umiejętności/ przygotowania do życiowych sytuacji zaangażowania nauczycieli czasu na zrealizowanie całego materiału lepszych zajęć z programowania rolno - przetwórcza zaangażowania nauczycieli umiejętności przekazywania informacji przez nauczycieli szkoła niczego nie nauczyła/ zabrakło wszystkiego j. angielskiego zawodowego dodatkowych kursów zawodowych machaniczno - mechatroniczna za mało nauki zawodu kontaktu z nowoczesnymi technologiami/ obsługi maszyn społeczno - medyczna nauki języka angielskiego czasu na zrealizowanie całego materiału j. angielskiego zawodowego kursu pierwszej pomocy nowoczesnych i różnych metod masażu informacji o nowoczesnych lekach/ działaniu leków usługowa wyższego poziomu nauczania języka obcego administracyjno - biurowa za mało praktycznych zadań/przykładów zagadnień dot. zakładania i prowadzenia firmy powiązania teorii z praktyką
16
Kompetencje kluczowe i ogólnozawodowe – t. budownictwa
17
Kompetencje zawodowe – t. budownictwa
18
Kompetencje kluczowe i ogólnozawodowe – murarz
19
Kompetencje zawodowe – murarz
20
Projekt Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji plac Na Stawach 1 30-107 Kraków tel./faks 12 42 87 862 email: obserwatorium@wup-krakow.pl www.obserwatorium.malopolska.pl www.wup-krakow.pl Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę Marcin Węgrzyn
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.