Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDita Chorążyczewski Został zmieniony 11 lat temu
1
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa, 2011-10-19
2
Kogo dotyczy Ustawa Zmiana ustawy o transporcie drogowym dotyczy przewoźników drogowych ludzi i rzeczy. Przewoźnicy rzeczy to w większości małe i średnie przedsiębiorstwa dysponujące od 1 do 100 zestawów. Jest kilku dużych przewoźników posiadających od 100 do 500 zestawów. Kilka dużych firm pracuje z wieloma przewoźnikami związanymi umowami. 2
3
Główne zmiany w Ustawie Główne zmiany dotyczą dwóch punktów 1.Baza eksploatacyjna. 2.Osoba zarządzająca transportem. Jaki może być wpływ tych dwóch punktów na rynek przewozów drogowych rzeczy. 3
4
Baza eksploatacyjna art.4 pkt 22 Baza eksploatacyjna – obiekt wyodrębniony poza drogą publiczną, wyposażony w odpowiednie urządzenia i sprzęt techniczny, który umożliwia prowadzenie w sposób rzeczywisty i ciągły działalności związanej z pojazdami i odpowiednio zabezpieczony przed dostępem osób postronnych oraz spełniający warunki wynikające z prawa budowlanego i ochrony środowiska. art.41 ust.3 pkt 8 Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 należy dołączyć: (…) 8) dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do dysponowania bazą eksploatacyjną. 4
5
Baza eksploatacyjna c.d. Z obu punktów wiemy, że baza eksploatacyjna ma być ogrodzona i musi być własnością lub być wynajęta, dzierżawiona przez przewoźnika. W co ma być wyposażona baza eksploatacyjna by spełniała warunki zapisu w art. 4 w pkt 22? Jakie urządzenia i sprzęt techniczny? Ustawodawca pozostawia dużą dowolność interpretacji organom kontrolnym. 5
6
Baza eksploatacyjna c.d. Baza ma być własnością lub być wynajmowana, dzierżawiona przez przewoźnika. Nowa ustawa wymusza konieczność posiadania bazy eksploatacyjnej, czyli przewoźnicy muszą wydać środki na zakup i inwestycję lub na dzierżawę / wynajem bazy. Wydaje się, że umowy z operatorami logistycznymi mogą zawierać punkt dotyczący bazy eksploatacyjnej, ale tu wracamy do wyposażenia bazy. 6
7
Baza eksploatacyjna c.d. Dziś przewoźnicy korzystają z wielu dostępnych możliwości dbania o stan techniczny pojazdów. Umowy z przedsiębiorstwami, które specjalizują się w naprawach pojazdów i naczep / przyczep, Umowy o obsługę taboru przez dilerów samochodów ciężarowych, Długoterminowy wynajem taboru wskazuje wręcz punkty, gdzie dokonuje się napraw, Co z przewoźnikami posiadającymi auta nowe – na gwarancji. 7
8
Zarządzający transportem Nowa ustawa, w ślad za rozporządzeniem unijnym definiuje osobę zarządzającą transportem. Dotychczas wystarczał Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Teraz ustawodawca wymaga dużo więcej, wymaga osoby zarządzającej transportem, która może pracować maksymalnie w 4 przedsiębiorstwach oraz zarządzać flotą do 50 pojazdów. Osoba zarządzająca transportem musi się między innymi legitymować Certyfikatem Kompetencji Zawodowych i nieposzlakowaną opinią. Musi również w sposób ciągły zarządzać transportem. 8
9
Zarządzający transportem c.d. To oznacza, że większość małych, średnich i dużych przewoźników będzie musiało zatrudnić bądź ustanowić, z zachowaniem przepisów nowej ustawy, osobę bądź osoby zarządzające transportem. Zadania osoby zarządzającej transportem to: utrzymanie i konserwacja pojazdów, sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, podstawowa księgowość, przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom, sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem. 9
10
Ostatnie pytanie Polski ustawodawca proponuje okres przejściowy w formie dostosowania przedsiębiorstw do 4 grudnia 2012 roku. Rozporządzenia nie dają takiej możliwości. W rozporządzeniach okres przejściowy kończy się 4 grudnia 2011 roku. Z czym się spotka polski przewoźnik międzynarodowy po wyjeździe z granicę RP po 4 grudnia 2011 roku? Czy organa kontroli w zachodniej Europie zaakceptują wypisy ze starych licencji? 10
11
Podsumowanie, czyli kto zyska, kto straci Kto straci? Polskie firmy przewozowe dla których propozycja nowej ustawy oznacza zwiększone koszty, baza eksploatacyjna, osoba / osoby zarządzające transportem Małe firmy przewozowe, które nie będą w stanie przedstawić wymaganych gwarancji finansowych, ani pokryć dodatkowych kosztów Państwo Polskie, ponieważ ustawa w wielu miejscach pozostawia dużą dowolność interpretacyjną dla urzędników, czyli jest korupcjogenna. 11
12
Podsumowanie, czyli kto zyska, kto straci c.d. Kto zyska? Niewątpliwie zyskają zachodnie firmy transportowe, które dotychczas przegrywały z przewoźnikami ze środkowej i wschodniej Europy, m.in. z Polski. 12
13
13 Dziękuję Marek Pomian-Biesiekierski Dyrektor Operacyjny PEKAES SA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.