Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRostek Filipiak Został zmieniony 11 lat temu
1
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Gimnazjalny projekt uczniowski zrealizowany przez uczniów Społecznego Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego polegający na przeprowadzeniu wystaw historycznych w kilku placówkach oświatowych w Toruniu. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
2
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Spis treści Podstawowe informacje Członkowie projektu Dlaczego postanowiliśmy wziąć udział w konkursie? Przebieg projektu Prezentacja dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klas I-III gimnazjum Część projektu dla klas II-III szkoły podstawowej Bibliografia oraz inne źródła informacji S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
3
1. Podstawowe informacje
Skąd wziął się pomysł na realizację projektu i jaki udział ma SGSH? Pomysł na realizację projektu gimnazjalnego narodził się już w 2009 roku (gdy uczęszczaliśmy do klasy pierwszej gimnazjum), kiedy to odkryliśmy naszą wspólną pasję. Jest nią zamiłowanie do historii, a w szczególności II wojny światowej i historii Polski XX wieku. Kiedy okazało się, że posiadamy bogaty zbiór eksponatów historycznych (również mundurów) z okresu, który nas interesuje, narodził się pomysł zaprezentowania ich oraz przekazania naszej wiedzy innym uczniom. Tak zaczęliśmy działalność jako nieformalna Szkolna Grupa Sympatyków Historii. Pierwsza nasza wystawa, która odbyła się w dniach 6-7 grudnia 2010 roku, a nosiła tytuł „Polacy na frontach II wojny światowej” miała miejsce w Społecznym Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu. Organizacja przedsięwzięcia wymagała od nas sporego wysiłku. Po realizacji tego eventu, który wzbudził wiele pozytywnych reakcji, nasz opiekun, Pan Mirosław Murawski, zaproponował nam, abyśmy zorganizowali drugą wystawę pt. „Zbrodnie komunizmu w Polsce Ludowej”. Zainspirował nas film pt. „Czarny czwartek” i postanowiliśmy poszerzyć naszą wiedzę na temat przedstawiony w tym filmie. Na organizację nie było sporo czasu, gdyż mieliśmy tylko dwa miesiące, aby zebrać potrzebne wiadomości, eksponaty oraz zaplecze mundurowe. Końcowy efekt okazał się zaskakująco dobry. Pod koniec roku szkolnego 2010/11, poczuliśmy chęć wykonania czegoś bardziej ambitnego, chcieliśmy przekazać wiedzę naszym rówieśnikom oraz młodszym dzieciom na temat historii naszego kraju, wzbudzić w nich uczucia patriotyczne oraz zaprezentować zebrane dotychczas eksponaty. Ze względu na to, że projekt miał być zorganizowany na większą niż dotąd skalę, postanowiliśmy poprosić muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy o wypożyczenie kilku eksponatów. Dodatkowo, aby wzbogacić prezentację, zakupiliśmy dwa mundury historyczne, odpowiadające tematowi projektu: „Dwudziestolecie międzywojenne i wojna obronna Polski 1939 roku”. Dotychczas zorganizowaliśmy cykl spotkań z żywą historią w trzech placówkach oświatowych w Toruniu, tj. w Społecznej Szkole Podstawowej im. Juliusza Słowackiego w Toruniu, Społecznym Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu oraz Szkole Podstawowej nr 23 w Toruniu. Łącznie, we wrześniu 2011 roku, odbyło się 5 spotkań w wymienionych szkołach. Wspomniany projekt znajduje się w fazie realizacji. Ze względu na zbliżające się egzaminy gimnazjalne, jego druga część odbędzie się dopiero na przełomie maja i czerwca. Chcemy dotrzeć z naszą wystawą jeszcze do uczniów innych toruńskich szkół oraz zorganizować spotkanie z profesjonalną grupą rekonstrukcji historycznej. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
4
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Dlaczego lekcje żywej historii są – według nas – najlepszym sposobem na przekazywanie wiedzy historycznej? Zwiedzanie różnego rodzaju muzeów czy też wystaw z pewnością nie każdego pasjonuje, a część osób nawet nudzi. Powodowane jest to bardzo często brakiem możliwości bezpośredniego kontaktu z eksponatem. Przez grube szkło dzielące oglądany obiekt i zwiedzającego odbierana jest nam radość z poznawania historii poprzez dokładne obejrzenie przedmiotów będących świadectwem rozwoju cywilizacyjnego świata, w którym żyjemy. My zaś, w naszych wystawach i projektach, chcemy pozwolić słuchaczom na jak najbardziej dogłębne poznanie przeszłości. Każdy bowiem może dotknąć eksponatu, wziąć go do ręki, obejrzeć ze wszystkich stron i poczuć fizycznie historię, która została w nim zachowana dla przyszłych pokoleń. Wiemy, że taki kontakt jest najskuteczniejszym sposobem na przekazywanie wiedzy, gdyż sprawia przyjemność. A nauczanie poprzez przyjemność – to zasada, którą się kierujemy. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
5
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
2. Członkowie projektu Mikołaj Rybak – kierownik projektu: Zajmuje się przygotowaniem prezentacji od strony technicznej oraz kontaktem ze szkołami i innymi instytucjami. Odpowiada za zaplecze mundurowo – eksponatowe, gromadzi informacje na temat zebranych eksponatów oraz mundurów, wyszukuje literaturę fachową oraz ciekawe opracowania, fotografie, reprinty, pamiątki z epoki. Miłośnik wojska polskiego II RP, szczególnie zainteresowany jest umundurowaniem Wojska Polskiego z okresu 1914 – Kolekcjoner mundurów oraz militariów. Podczas wystaw rekonstruuje postać kapitana piechoty Wojska Polskiego okresu międzywojennego. Tomasz Ciborski – sekretarz projektu Współautor i scenarzysta prezentacji, organizator kluczowych realizacji związanych z działaniami zespołu projektowego. Jest odpowiedzialny za część merytoryczną i faktograficzną, opracowuje prezentacje multimedialne pod względem informatycznym, historycznym i wyrazu artystycznego; redaguje teksty wypowiedzi członków projektu podczas prezentacji. Miłośnik historii, w tym: czasów II wojny światowej oraz okresu powojennego. Podczas wystaw rekonstruuje postacie generała broni Wehrmachtu , oraz pułkownika Ludowego Wojska Polskiego. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
6
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Tomasz Sługocki - skarbnik projektu Zajmuje się stroną finansową przy realizacji projektu. Jest odpowiedzialny za zaplecze techniczne, sprzęt potrzebny do prawidłowego przebiegu prezentacji, oświetlenie oraz porządek podczas wystawy. Koordynuje przebieg prezentacji. Miłośnik umundurowania, zarówno historycznego, jak i współczesnego. Podczas wystaw rekonstruuje postacie pułkownika SS oraz kapitana Ludowego Wojska Polskiego. Adam Panowicz – członek projektu Wspiera nasze działania swoją pozytywną energią, nadaje tempa naszej pracy oraz zawsze ma głowę pomysłów. Jest odpowiedzialny za część estetyczną prezentacji. Dba o to, aby wszystko było usytuowane w odpowiednim miejscu, by ekspozycja była przejrzysta, a zarazem bardzo ciekawa. Oprócz tego redaguje opisy potrzebne do gazetek ściennych. Miłośnik historii Polski XX wieku, zbieracz pamiątek z nią związanych. Podczas wystaw rekonstruuje postać podporucznika piechoty Wojska Polskiego z okresu II RP. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
7
3. Dlaczego postanowiliśmy wziąć udział w konkursie?
Jeśli uda nam się zdobyć nagrodę, będziemy mogli sfinansować udział grupy rekonstrukcji historycznej w trakcie jednej z naszych prezentacji. Grupa rekonstrukcyjna dysponuje eksponatami gromadzonymi przez wiele lat, takimi, jakich my jeszcze nie posiadamy, dzięki czemu nasza wystawa byłaby jeszcze ciekawsza, bogatsza w treści, które chcemy przekazać młodzieży i dzieciom. Ponadto będziemy mogli również powiększyć posiadaną przez nas kolekcję o nowe eksponaty, które wykorzystamy w kolejnych prezentacjach. Chcielibyśmy między innymi kupić mundur podchorążego piechoty Wojska Polskiego z okresu II RP dla naszego kolegi, który dzięki niemu mógłby uczestniczyć w wystawie i przez to również rozwijać swoje pasje. Naszym marzeniem jest stworzenie profesjonalnej wystawy, podczas której młodzież będzie mogła zobaczyć wiele pamiątek z epoki oraz kilka różnych sylwetek żołnierzy walczących po obu stronach frontu. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
8
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
4. Przebieg projektu: Zrealizowane prezentacje: 19 września 2011 roku, 21 września 2011 roku. Planowane prezentacje: przełom maja i czerwca 2012 roku. Realizacja projektu : 1. Ustalenie celu projektu oraz harmonogramu prac. 2. Przydzielenie konkretnych zadań poszczególnym członkom projektu. 3. Zbieranie potrzebnych informacji, materiałów, ikonografii oraz dokumentacji, korzystanie z pomocy merytorycznej od nauczycieli historii, polskiego oraz informatyki. Pozyskiwanie archiwaliów, opracowań książkowych oraz literatury fachowej, kontakt z Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy. 4. Zawarcie umowy z Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy na wypożyczenie eksponatów. 5. Podsumowanie realizacji zadań oraz wykonanie prac końcowych związanych z estetyką ekspozycji. 6. Finał pierwszej części projektu, tj. wykonanie wystaw w placówkach oświatowych. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
9
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Uszczegółowienie wykonanych prac : - Przygotowanie obszernej prezentacji multimedialnej. - Przygotowanie scenariuszy przebiegu prezentacji. - Przygotowanie eksponatów oraz ich dokładnych opisów. - Zamówienie potrzebnych mundurów u krawca. - Wystosowanie pisma do Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy oraz Grupy Rekonstrukcji Historycznej im. 63 pułku piechoty. - Przywiezienie oraz odwiezienie wypożyczonych eksponatów oraz zamówionych mundurów. - Przygotowanie ekspozycji. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
10
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
5. Część projektu dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klas I-III gimnazjum: Główny cel : Zapoznanie młodzieży z wydarzeniami okresu międzywojennego, a także przebiegiem wojny obronnej Polski 1939 roku. Cele podstawowe: - ukazanie sytuacji politycznej w Europie podczas dwudziestolecia międzywojennego, - przedstawienie skutków kampanii wrześniowej dla Europy i dla Polski, - zaprezentowanie umundurowania, oporządzenia i uzbrojenia wojska polskiego i niemieckiego z lat , - pokazanie przedmiotów użytku codziennego z lat 20. i 30. XX w. - pokazanie przedruków map, dokumentów, prasy oraz plakatów propagandowych z wojny obronnej Polski 1939 roku. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
11
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Cele szczegółowe (czyli co mają zyskać słuchacze) : - rozpowszechnianie wiedzy historycznej dotyczącej Europy międzywojennej, - poznanie szczegółowego przebiegu kampanii wrześniowej 1939 roku, - poznanie wyposażenia, struktury i organizacji Wojska Polskiego, - poznanie życia codziennego lat 20. i 30. w Polsce, wzbudzenieuczuć patriotycznych i dumy z walczących podczas obrony kraju. Podjęta problematyka : - Jak potoczyły się w latach losy trzech państw – Polski, Niemiec i Rosji? - Dlaczego doszło do wybuchu II wojny światowej? - W jaki sposób Polacy walczyli podczas wojny obronnej 1939 roku? - Jak potoczyły się największe starcia i bitwy we wrześniu 1939 roku? - Jakie były skutki przegranej kampanii wrześniowej? S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
12
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Scenariusz części projektu dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klas I-III gimnazjum: 1. Powitanie słuchaczy i krótkie przedstawienie projektu. 2. Opisanie mundurów noszonych przez organizatorów. 3. Opisanie słuchaczom niektórych eksponatów z wystawy. 4. Pozwolenie słuchaczom na przejście się po sali oraz wolne oglądanie zgromadzonych eksponatów. Organizatorzy w tym czasie odpowiadają na pytania zadawane im przez oglądających wystawę. 5. Prezentacja multimedialna pt. „Dwudziestolecie międzywojenne i wojna obronna Polski 1939 roku”. 6. Podsumowanie projektu. 7. Podziękowanie słuchaczom za uwagę i pożegnanie się z nimi. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
13
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Zawartość prezentacji multimedialnej (przykładowe slajdy) informacje ogólne, zdjęcia, mapy ogólne, mapy szczegółowe, schematy bitew, statystyki S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
14
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
6. Część projektu dla klas II-III szkoły podstawowej: Główny cel : Zapoznanie dzieci z historią, umundurowaniem i sprzętem Wojska Polskiego, począwszy od roku 1918. Cele podstawowe : - zaprezentowanie umundurowania, oporządzenia i uzbrojenia Wojska Polskiego z okresu międzywojennego, II wojny światowej, Polski Ludowej oraz czasów współczesnych, - pokazanie przedmiotów użytku codziennego z lat 20. i 30. XX w., pokazanie przedruków map, dokumentów, prasy oraz plakatów propagandowych z wojny obronnej Polski 1939 roku. Dlaczego ta część różni się od części pierwszej? Uznaliśmy wspólnie, że przygotowywanie standardowej prezentacji dla młodszych dzieci jest po prostu bezcelowe ze względu na to, że jej tematyka dla maluchów mogłaby okazać się zbyt poważna, a przez to niezrozumiała. Dlatego też ograniczyliśmy się do zapoznania dzieci z umundurowaniem, oporządzeniem oraz uzbrojeniem polskiego żołnierza. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
15
Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Scenariusz części projektu dla klas II-III szkoły podstawowej: Powitanie słuchaczy i krótkie przedstawienie projektu. 2. Przedstawienie słuchaczom mundurów polskich różnych epok noszonych przez organizatorów. Zaznaczenie zmian, które zaszły pomiędzy poszczególnymi wzorami mundurów. 3. Opisanie słuchaczom niektórych eksponatów z wystawy. 4. Pozwolenie słuchaczom na przejście się po sali oraz wolne oglądanie zgromadzonych eksponatów, w tym oporządzenia oraz broni używanej przez polskich żołnierzy. Organizatorzy w tym czasie odpowiadają na pytania zadawane im przez oglądających wystawę. 5. Podsumowanie projektu. 6. Podziękowanie słuchaczom za uwagę i pożegnanie się z nimi. 7. Po wystawie, dla chętnych – możliwość wyrobienia sobie pamiątkowej blaszki z wybitym na niej własnym imieniem. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
16
7. Bibliografia oraz inne źródła informacji :
- „Kronika kampanii wrześniowej 1939” oraz dodatek z plakatami, reprodukcjami i dokumentami wydawnictwa „EDIPRESSE” - „Kampania 1939 roku” wydawnictwa „Krajowa Agencja Wydawnicza” - „Polska 1939” wydawnictwo „Osprey publishing” - „Wojsko Polskie barwa i broń” wydawnictwo „INTERPRESS” - „Gazety Wojenne” - „Teki edukacyjne Muzeum Powstania Warszawskiego” - Widokówki z wizerunkami postaci historycznych wydawnictwa „Feniks editions” Warunki techniczne kurtki wz. 36 – rozkaz z 15 XII 1938r. Departamentu Intendentury. S*G*S*H Społeczne Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Toruniu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.