Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013"— Zapis prezentacji:

1 XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Julian Skelnik

2

3 REGULACJE DOTYCZĄCE SIARKI W PALIWIE STATKOWYM
Limity globalne siarki (w tym kraje UE nienależące do SECA) 3.5% - w dniu dzisiejszym 0.5% globalnie od 2020 lub 2025 Limity siarki w SECA (Sulphur Emission Control Area), wewnątrz Kanału La Manche, Morza Północnego i Bałtyku: 1.0% - dzisiejsze maksimum (od lipca 2010) 0.1% od 2015 Obszar geograficzny regulacji IMO dot. siarki Sulphur Emission Control Area (SECA) Kraje z dostępem do morza tylko w SECA Kraje z częściowym dostępem w SECA Kraje z dostępem do morza poza SECA Federacja Rosyjska

4 INNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SYTUACJĘ SEKTORA PORTOWEGO
Kondycja gospodarki europejskiej i światowej Spodziewane zmiany relacji gospodarczych na świecie Nowa polityka portowa UE Nowa perspektywa budżetowa UE Zmiana struktury TEN-T Koncentracja kapitału w łańcuchu transportowym 4

5 REGION MORZA BAŁTYCKIEGO
100 milionów konsumentów Setki tysięcy firm Dynamiczne rynki Rosnący popyt Wzrost wartości przewożonego ładunku Zmiany strumieni towarowych Tendencja do rozwiązań intermodalnych

6 LUDNOŚĆ NA ZAPLECZU PORTÓW GDYNIA I GDAŃSK - POTENCJAŁ WZROSTU

7 10 NAJWIĘKSZYCH PORTÓW BAŁTYCKICH 2011-2012
2011: Gdańsk + Gdynia Mln ton 2012: Gdańsk + Gdynia Mln ton 7

8 10 NAJWIĘKSZYCH BAŁTYCKICH PORTÓW KONTENEROWYCH 2011-2012
2011: Gdańsk + Gdynia 2012: Gdańsk + Gdynia 8

9 PORT GDAŃSK 26,9 milionów ton 159 miliardów PLN
Przeładunki ogółem w 2012 r.: 26,9 milionów ton Wartość obsłużonego ładunku: 159 miliardów PLN Zatrudnienie: Ponad 40 tys. pracowników Wartość administrowanego majątku: 1 miliard PLN photo: Maciej Nicgorski, City Hall of Gdansk

10 10

11 KONSEKWENCJE REGULACJI IMO SOX
Wzrost cen bunkru o 45-80% – średnio o 75% Wzrost kosztów transportu morskiego o 30-50% Wzrost kosztów w przedziale 2-9 € za tonę produktu Przesunięcie towarów na drogi i kolej – zwiększenie emisji CO2 Zmiany w europejskich przepływach logistycznych zmierzające do unikania SECA

12 INNE KONSEKWENCJE REGULACJI IMO SOX
Ograniczenie liczby i wzrost wielkości hubów kontenerowych Możliwe bankructwa małych portów Rozwój nowoczesnych technologii Pogorszenie kondycji sektora żeglugowego, szczególnie Ro-Ro i promów Wzrost jednostkowej wielkości statków Pogorszenie konkurencyjności cenowej produktów wrażliwych na cenę transportu morskiego Transfer kapitałów z regionu Morza Bałtyckiego

13 ILE STATKÓW LNG BĘDZIE NA MORZU BAŁTYCKIM 1 STYCZNIA 2015?
13

14 ILE STACJI BUNKROWANIA LNG BĘDZIE NA MORZU BAŁTYCKIM 1 STYCZNIA 2015?
KILKA 14

15 Dla Portów Szczecin-Świnoujście Dla Portu Koper Dla Portu Narwik
KONSEKWENCJE WPROWADZENIA DYREKTYWY SIARKOWEJ I KONCENTRACJI KAPITAŁU W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Dla Portu Gdańsk Dla Portu Gdynia Dla Portów Szczecin-Świnoujście Dla Portu Koper Dla Portu Narwik 15

16 JAK POSTĘPOWAĆ W OBECNEJ SYTUACJI?
Szeroko zakrojone działania edukacyjno-informacyjne Wypracowanie koncepcji systemu bunkrowania LNG w portach polskich (rezerwacja terenów) Współpraca z administracją, światem nauki i organizacjami międzynarodowymi – monitorowanie sytuacji Podjęcie próby wykorzystania sytuacji jako szansy dla usprawnienia i modernizacji sektora Działania na rzecz ustanowienia równych zasad dotyczących standardów ochrony środowiska w całej UE 16

17 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013"

Podobne prezentacje


Reklamy Google