Pobierz prezentację
OpublikowałJakub Siemaszko Został zmieniony 10 lat temu
1
lekcja wychowawcza dla uczniów III klasy gimnazjum Katarzyna Janczura
Samoocena lekcja wychowawcza dla uczniów III klasy gimnazjum Katarzyna Janczura
2
SP I S TREŚC Co to jest samoocena ? Co składa się na naszą samoocenę?
Co podlega (samo)ocenie? Warunki fizyczne Warunki psychiczne Warunki społeczne Rodzaje samooceny Cechy charakterystyczne osób z wysoką i niską samooceną Jak mass media wpływają na naszą samoocenę? Znaczenie samooceny dla człowieka Jaka jest moja samoocena ?- Test Jak pracować nad samooceną? Ćwiczenie 1. Ćwiczenie 2. Podsumowanie Bibliografia i Netografia SP I S TREŚC
3
Co to jest samoocena? „poczucie własnej wartości” – znaczenie potoczne
(Fila-Jankowska, 2009, s.17) „postawa wobec samego siebie, zwłaszcza wobec własnych możliwości oraz innych cech wartościowych społecznie” (Słownik Psychologiczny) Spis treści
4
Co składa się na naszą samoocenę?
Według Henryka Kulasa (1986) „ja realne” oraz „ja idealne” Spis treści
5
Co podlega (samo)ocenie?
WARUNKI FIZYCZNE WARUNKI PSYCHICZNE WARUNKI SPOŁECZNE (Kulas, 1986, s. 23) Spis treści
6
Warunki fizyczne uroda zdrowie sprawność fizyczna Spis treści
7
Warunki psychiczne sprawność intelektualna umiejętności uzdolnienia
Spis treści
8
Warunki społeczne sytuacja rodzinna prestiż w grupie sytuacja szkolna
Spis treści
9
Rodzaje samooceny wysoka niska Spis treści
10
Cechy charakterystyczne osób z wysoką i niską samooceną
Wymyślamy sami bądź wyszukujemy w Internecie informacje, aby uzupełnić wspólnie tabelę Wysoka samoocena Niska samoocena Do tego zadania możemy wykorzystać następujące strony internetowe: Spis treści
11
Jak mass media wpływają na naszą samoocenę?
Naciśnij play i obejrzyj film Spis treści
12
„Zachowanie człowieka jest odbiciem jego samooceny”
Znaczenie samooceny „Zachowanie człowieka jest odbiciem jego samooceny” (Reykowski, 1975, s. 49) W SZKOLE WŚRÓD PRZYJACIÓŁ DLA DZIAŁANIA NAPOTYKAJĄC TRUDNOŚCI DLA NASZEJ PRZYSZŁOŚCI……. Spis treści
13
Jaka jest Moja samoocena
??? Kliknij START i wykonaj test Spis treści
14
Jak pracować nad samooceną?
Zaakceptuj samego siebie Zauważ swoje wady i zalety Traktuj siebie z szacunkiem Niektóre wydarzenia są niezależne od nas (Frankowiak, 2011) Spis treści
15
Ucz się optymizmu Ćwiczenie 1.
Przeredaguj poniższe pesymistyczne myśli (stwierdzenia) na bardziej optymistyczne (chociaż równie realne). A. Nigdy się tego nie nauczę. B. Zawsze mi mówisz, ze nic mi się nie udaje. C. To się na pewno nie uda. E. Chyba pomogłem dzisiaj Waldkowi. F. Popsułem kopiarkę. Tak, technika nie jest moją mocna stroną. (Szurawski, 2008) Spis treści
16
Zastanów się nad poniższymi myślami
Ćwiczenie 2. Zastanów się nad poniższymi myślami 1. nie rób niczego ze strachu i rób to, czego się boisz 2. dochodź do celu małymi krokami, świętuj małe sukcesy 3. w niepowodzeniach zawsze szukaj pozytywów 4. na pewno jest coś, co możesz zrobić najlepiej na świecie, w czym będziesz prawdziwym mistrzem 5. błędy są nieodłączną częścią procesu uczenia się, są bezcenne, gdyż na nich się uczysz (Szurawski, 2008) Spis treści
17
Podsumowanie Czego dowiedzieliśmy się o sobie ??? Jak wykorzystać tę wiedzę w dalszym życiu??? Spis treści
18
Bibliografia Netografia
Fila-Jankowska, A. (2009). Samoocena autentyczna. Co ukrywamy sami przed sobą. Warszawa: Academica. Reykowski, J. (1975). Współzależność mechanizmów emocjonalnych i poznawczych- regulacyjna rola „pojęcia własnego ja”. W: T. Tomaszewski (red.). Psychologia. Warszawa: PWN. Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: WSiP. Netografia Frankowiak, J.(2011). Jak pracować nad poprawą samooceny. Źródło: samooceny/ ( r.) samooceny ( r.) ( r.) Szurawski, M. (2008). Praca nad wysoką samooceną gwarancją sukcesu. Źródło: html ( r.) ( r.) Spis treści
19
Dziękuję za uwagę Spis treści
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.