Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBronisława Chabior Został zmieniony 10 lat temu
1
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ocena efektywności działań inwestycyjnych na przykładzie transportu trolejbusowego dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
2
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Agenda Cel i struktura modelu Wyniki modelowania w różnych scenariuszach Zestawienie progów rentowności (Założenia modelu)
3
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Cel modelu Porównanie efektywności transportu autobusowego i trolejbusowego w różnych warunkach, przy różnych założeniach
4
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Struktura modelu Dane wejściowe: – koszty jednostkowe, w tym: nakłady inwestycyjne nakłady eksploatacyjne, w tym paliwa (i stopa wzrostu cen paliw) koszty zewnętrzne (CO 2, hałas…) – stopa dyskontowa – parametry techniczne (w tym prędkość eksploatacyjna) Dane wyjściowe: – Krytyczne natężenie ruchu – w kategoriach ekonomicznych i finansowych
5
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Analiza finansowa Zdyskontowane koszty finansowe cyklu życia (LCC F) Tylko przepływu gotówkowe
6
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Analiza ekonomiczna Zdyskontowane koszty finansowe + zewnętrzne = ekonomiczne (LCC E) Dodatkowo: – Hałas – Emisja szkodliwych substancji
7
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz wyjściowy Realistyczny dla Polski
8
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz wyjściowy – wyniki analizy finansowej
9
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz wyjściowy – wyniki analizy ekonomicznej
10
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz wyjściowy – wyniki analizy ekonomicznej (struktura)
11
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz nieemisyjny 100% ekologicznej energii
12
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz nieemisyjny – wyniki analizy ekonomicznej
13
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz nieemisyjny – wyniki analizy ekonomicznej (struktura)
14
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz bezinwestycyjny Bez kosztów inwestycji
15
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz bezinwestycyjny – wyniki analizy finansowej
16
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz bezinwestycyjny – wyniki analizy ekonomicznej
17
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Scenariusz bezinwestycyjny – wyniki analizy ekonomicznej (struktura)
18
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zestawienie progów rentowności Scenariusz wyjściowy Scenariusz nieemisyjny Scenariusz wysokich cen oleju napędowego Scenariusz bez nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę Próg rentowności w analizie finansowej [kursów w dzień roboczy] (średnia częstotliwość) 190 (5 min.) 190 (5 min.) 120 (8 min.) 95 (ok. 10 min.) Próg rentowności w analizie ekonomicznej [kursów w dzień roboczy] (średnia częstotliwość) 250 (4 min.) 170 (5,5 min.) 110 (8 min.) 80 (ok. 12 min.)
19
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski Warto: – przy dużym ruchu – niskich cenach energii – zewnętrznym finansowaniu infrastruktury – dociążeniu istniejącej sieci – jako rozproszenie ryzyka zmian cen energii
20
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia (1) Sieć trakcyjna [PLN/km]1 500 000 Podstacje trakcyjne [PLN]1 300 000 Liczba podstacji na km sieci0,29 Roczne nakłady utrzymaniowe [PLN/km]100 000 Wartość rezydualna infrastruktury (po 30 latach)35%
21
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia (2) Cena autobusu [PLN]770 000 Cena trolejbusu [PLN]980 000 Okres eksploatacji autobusu [lata]12 Okres eksploatacji trolejbusu [lata]20 Koszty eksploatacji autobusu [PLN/km]1,05 Koszty eksploatacji trolejbusu [PLN/km]1,35
22
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia (3) Autobus – zużycie paliwa [l/100km]40 Autobus – cena paliwa [PLN/l]4,00 Autobus – realna roczna stopa wzrostu cen paliwa [% rocznie]4% Trolejbus – zużycie energii elektrycznej [kWh/100 km]190,00 Trolejbus – cena energii elektrycznej [PLN/kWh]0,30 Trolejbus – realna roczna stopa wzrostu cen energii elektrycznej [% rocznie] 2%
23
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia (4) ZanieczyszczeniaCONMHCNOxPM10CO2 Autobus Euro 5 [g/wozokm] 0,0400,1102,8300,0301400,000 Trolejbus [g/kWh]0,0860,0001,8220,220811,300 Jednostkowy koszt zewnętrzy emisji [EUR/g] 0,000010,001000,004400,089310,00009
24
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Założenia (5) Autobus - koszty hałasu [EUR/vehkm]0,06 Trolejbus - koszty hałasu [EUR/vehkm]0,012
25
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Fundusze unijne w transporcie dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
26
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Agenda Wielkość inwestycji unijnych Produkty inwestycji unijnych Zmiany pracy eksploatacyjnej i wskaźnikach finansowych Zmiany w systemach zarządzania Zmiany pracy przewozowej
27
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Łączna wartość inwestycji Ponad 20 mld inwestycji Ponad 11 mld dofinansowania 137 projektów Z tego 2004-2006 – 2 mld inwestycji – 1 mld dofinansowania – 15 projektów
28
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Fundusze centralne
29
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Fundusze regionalne
30
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ujęcie przestrzenne (1)
31
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ujęcie przestrzenne (2)
32
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zakres projektów
33
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycje członków IGKM
34
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zakupy taboru
35
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dostawy tramwajów
36
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Struktura wiekowa taboru autobusowego
37
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Struktura wiekowa taboru tramwajowego
38
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Struktura sieci tramwajowych - Vmax
39
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praca eksploatacyjna (GUS)
40
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praca eksploatacyjna (IGKM)
41
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prędkość eksploatacyjna
42
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Koszty operatorów
43
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Koszty i przychody zarządów
44
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Współczynniki rentowności
45
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Postęp w uchwaleniu planów transportowych
46
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Sposoby pozyskiwania danych
47
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Posiadane systemy elektroniczne
48
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wielkość przewozów
49
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany na przyszłość (1)
50
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany na przyszłość (2)
51
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plany na przyszłość (3)
52
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski Wielkie inwestycje z funduszy centralnych – skupione w metropoliach Wciąż duże potrzeby inwestycyjne Niska skuteczność inwestycji Eksplozja kosztów – wynik prosperity, czy funduszy?
53
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie satysfakcji pasażerów ZMP 2013
54
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Cel – porównywalność Założony termin przeprowadzania badań, to 12-25 kwietnia 2013, przy czym jako termin podstawowy należy założyć tydzień 15-21 kwietnia Ewentualne zmiany (rozszerzenia) kwestionariusza zostaną przedyskutowane na spotkaniu w Olsztynie (21-22 marca), zaś sam kwestionariusz zostanie zatwierdzony do końca marca – punktem wyjścia do dyskusji jest kwestionariusz tegoroczny Listy zadań zostały przekazane przez uczestników Grafiki badań zostaną przygotowane do końca marca – w grafikach zakładamy rozkład ruchu w ciągu dnia i tygodnia taki sam, jak w zeszłym roku, więc obecnie nie prosimy o przygotowanie danych na temat rozkładu ruchu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.