Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Komunikacja interpersonalna Część I
Workshop dla Kierowników: kształtowanie kompetencji miękkich
2
Plan części pierwszej:
Modele komunikacji Słuchanie Mowa ciała Wypowiedzi utrudniające rozmowę
3
Modele Komunikacji
4
Komunikacja jako gra w kręgle
Model I
5
Modele Komunikacja jako gra w kręgle: Słabości modelu
nadawca jest w elementem centralnym jego zadaniem jest „trafienie” komunikatem w odbiorców, którzy są biernymi uczestnikami komunikacji Słabości modelu podkreślenie ważności treści kosztem relacji rozmówców odbiorcy są aktywni w rozmowie
6
Komunikacja jako gra w ping-ponga
Model II
7
Modele Komunikacja jako gra w ping-ponga Słabości
odbiorca musi się dostosować aby odebrać komunikat podkreślenie wymiany ról nadawca-odbiorca oraz znaczenia informacji zwrotnej Słabości otoczenie nie jest stabilne podział ról jest płynny akcentowanie współzawodnictwa
8
Komunikacja jako rozwiązywanie kalamburów
Model III
9
Modele Komunikacja jako rozwiązywanie kalamburów Słabości
współpraca przy współtworzeniu wzajemnych obrazów w umyśle nadawcy i odbiorcy Słabości pomijanie różnorodności interpretacyjnej
10
Kalambury Potrzeba zrozumienia komunikatu partnera poza wykraczająca poza komunikację werbalną Partner jest najważniejszą osobą na świecie (lub odrobinę mniej ważną) Rozmowa ma charakter partnerski Zrozumienie komunikatu jest dla nas niezwykle istotna
11
Ping pong (乒乓) Komunikacja ma charakter rywalizacyjny (negocjacje, kłótnia) Treść komunikatu (informacje) są ważne Chcemy uzyskać określone korzyści w relacji z partnerem
12
Kręgle Istotne jest dotarcie z własnym komunikatem do odbiorcy
Nie ma informacji zwrotnej Mamy dużą przewagę nad partnerem (władza lub informacje)
14
Praca własna Komunikacja jako sposób regulowania władzy.
wstawiamy tutaj ten rysuneczek na dowolnym przykładzie możemy pokazywać analizę: wnioski, jeśli to kogoś interesuje tym łagodniejsza jest relacja im większy jest obszar wspólnego podejmowania decyzji ludzi którzy zamierzają się na naszą przestrzeń władzy traktujemy jako agresywnych i niesympatycznych konwencja jest ważna: może być zmieniająca się, albo stała i ona częściowo decyduje o podziale władzy, decyduje też jak bardzo można się na tą władzę zamierzać opracowanie strategii: w zależności od tego jak ktoś z nami postępuje.
15
Komunikacja jako sposób podziału władzy
16
Objaśnienie rysunku powyżej
17
Analiza zdarzenia komunikacyjnego
Forma/Konwencja Strategia Taktyka
18
Konwencja/Forma
19
Forma w rozmowie elementy otoczenia modyfikujące komunikat
Forma fizyczna (FF) elementy fizyczne wpływające na komunikat rozmowa telefoniczna uniemożliwia obserwację partnera Nie możesz złamać FF, możesz złamać siebie wbrew FF. Forma konwencjonalna (FK) wpływ wynikający z umowy społecznej uwarunkowań kulturowych, lokalnych (np. rodzinnych) przyjętego zwyczaju Forma rozmowy (FR) wpływ wynikający z chwilowej sytuacji
20
Formy Forma rozmowy może być kształtowana przez rozmówców
(ludzie różnią się w tym zakresie umiejętnościami) Formy fizyczna i konwencjonalna nie mogą być zmieniane w jednorazowym akcie Forma rozmowy nakłada się na formę konwencjonalną powodując chwilowe odchylenia jeśli jeden z partnerów kształtuje taką formę, drugi może ją przyjąć lub odrzucić Stale powtarzana forma rozmowy staje się formą konwencjonalną (staje się zwyczajem)
21
Formy Koszt przekroczenia konwencji – koszt jaki musi „zapłacić” rozmówca za przekroczenie konwencji dyskomfort emocjonalny potrzeba racjonalizacji podjętych działań Im większe przekroczenie konwencji tym większy dyskomfort emocjonalny Formę rozmowy można narzucić poprzez odegranie roli nie mieszczącej się w konwencji
22
Strategia
23
Rodzaje celów strategicznych w rozmowie
Budowanie obrazu własnej osoby - pozycyjny/niepragmatyczny Podatny na manipulację Np. Fajny gość, sprawiedliwy ojciec Zrealizowanie celu pragmatycznego – aktywny i pragmatyczny Osiągnięcie pozycji decyzyjnej – pozycyjny i pragmatyczny Zdobycie władzy, która może być wykorzystana w przyszłości Np. Ekspert
24
Słuchanie
25
Aktywność w komunikacji
W podczas komunikowania się: 9% czasu piszemy 16% czasu czytamy 30% czasu mówimy 45% czasu słuchamy
26
Słuchanie i słyszenie Słuchanie Słyszenie
27
Słuchanie Jest aktywnością (wymaga wysiłku) Jest umiejętnością
Pozwala na: zdobywanie informacji rozwiązywanie problemów Błędy w słuchaniu
28
Cechy dobrego słuchacza
zainteresowanie (obchodzi mnie to co mówisz) cierpliwość (wyciszenie i koncentracja) obiektywizm (odtworzenie sensu partnera) otwartość życzliwość wrażliwość wnikliwość
29
Mowa Ciała
30
Zainteresowanie Znudzenie
31
Pochylenie ciała w kierunku rozmówcy Utrzymywanie kontaktu wzrokowego
Zainteresowanie Znudzenie Pochylenie ciała w kierunku rozmówcy Utrzymywanie kontaktu wzrokowego Postawa otwarta Otwarte dłonie Ogólne rozluźnienie ciała Brak kontaktu wzrokowego
32
Agresja Lęk
33
Zawłaszczanie przestrzeni Nieprzyjemny wyraz twarzy
Agresja Lęk Zawłaszczanie przestrzeni Nieprzyjemny wyraz twarzy Patrzy ponad głową rozmówcy Ściskanie dłoni w pięści Próba odzyskania utraconej przestrzeni Nerwowe ruchy Zasłanianie ust
34
Blokowanie rozmowy
35
Komunikaty utrudniające rozmowę
udzielanie rad, podawanie rozwiązań Nie przejmuj się tym, z wiekiem ci przejdzie. osądzanie lub ocenianie, występowanie z pozycji autorytetu Za bardzo się tym przejmujesz. Powinnaś bardziej wierzyć w siebie. uspokajanie, wspieranie, wyrażanie współczucia (umniejszanie ważności cudzych emocji) Nie ma się tym co martwić.
36
Komunikaty utrudniające rozmowę
sondowanie, wypytywanie (poszukiwanie informacji ważnych jedynie dla słuchacza) Coś zacząłeś mówić o swojej żonie… Od kiedy się tak czujesz? interpretowanie, diagnozowanie, przyjmowanie roli wszechwiedzącego Sama sobie to wmówiłaś. Twoje zachowanie wskazuje na nierozwiązane konflikty emocjonalne z okresu dzieciństwa.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.