Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSeweryna Matysiak Został zmieniony 9 lat temu
2
ZANIM PRZEDSZKOLAK ZOSTANIE UCZNIEM
3
JAK POMÓC DZIECKU PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO NAUKI W SZKOLE?
4
ROZWIJAMY WYOBRAŹNIĘ
5
NIE PODSUWAJCIE GOTOWYCH ROZWIĄZAŃ
6
JEŚLI DAJECIE DZIECKU ZABAWKĘ, KTÓREJ JESZCZE NIE WIDZIAŁO: NIE POKAZUJCIE OD RAZU, JAK MA SIĘ NIĄ BAWIĆ. NIECH SAMO WYMYŚLI, CO MOŻNA Z NIĄ ZROBIĆ. MOŻE WAS ZASKOCZY? POZWÓLCIE SPRÓBOWAĆ, MYLIĆ SIĘ, DOCHODZIĆ DO SEDNA! NIECH SAMO WYMYŚLA ŚWIAT!
7
Pamiętajcie! ZABAWKĄ MOŻE BYĆ WSZYSTKO: GRABIE W OGRÓDKU, SZCZOTKA DO ZAMIATANIA, RADIO, GLINA NA DZIAŁCE.
8
PYTAJCIE I ODPOWIADAJCIE
9
JEŚLI CHCECIE, BY DZIECKO ROZWIJAŁO TWÓRCZE MYŚLENIE: ZADAWAJCIE MU NIETYPOWE PYTANIA, NP.: JAK DUŻO SMAKÓW MA ZUPA? JAK PACHNIE RÓŻA? PAMIĘTAJCIE, BY NIE ZBYWAĆ DZIECKA BYLE CZYM, KIEDY ONO PYTA WAS, PRZECIEŻ ROBI TO, BY SIĘ DOWIEDZIEĆ. JEŚLI CZASAMI NIE WIECIE, CO ODPOWIEDZIEĆ, KIEDY MALEC PYTA PRZYZNAJCIE SIĘ, ŻE MUSICIE SPRAWDZIĆ I PO PROSTU SPRAWDŹCIE. JEŚLI NIE DOTRZYMACIE SŁOWA, KOLEJNYCH PYTAŃ MOŻE JUŻ NIE BYĆ.
10
WSPIERAJCIE
11
JEŚLI DZIECKO ZBIERA JAKIEŚ DROBIAZGI, NP. KAMIENIE, PAPIERKI, KAPSLE - POZWALAJCIE NA TO. NIE PRZESZKADZAJCIE MU ZAJMOWAĆ SIĘ RZECZAMI, KTÓRE W TWOIM MNIEMANIU WYGLĄDAJĄ NA NIETYPOWE CZY ZBĘDNE. JEŻELI MALUCH CHCE ROBIĆ W DOMU ZUPEŁNIE COŚ INNEGO NIŻ POZOSTAŁE DZIECI, TO BARDZO DOBRZE. SKŁONNOŚĆ DO NIETYPOWYCH ZAJĘĆ ŚWIADCZY O INDYWIDUALIZMIE. DZIECI, KTÓRE POZNAJĄ WIELE FORM SZTUKI, ŁATWIEJ WYBIORĄ TO, CO LUBIĄ NAJBARDZIEJ. DLATEGO W DOMU KORZYSTAJCIE Z POMOCY KREDEK, FARB, TWÓRZCIE WSPÓLNIE DOMOWE INSTRUMENTY (NA PRZYKŁAD Z GARNKÓW I SZTUĆCÓW) OGLĄDAJCIE Z DZIEĆMI WYSTAWY INNYCH MAŁYCH PLASTYKÓW.
12
ODKRYWAJCIE ŚWIAT
13
Podczas letniej wycieczki, a nawet w drodze do sklepu, pokazujcie dziecku otaczającą rzeczywistość. Zwracajcie uwagę na różne marki aut, rodzaje maszyn budowlanych, bogactwo strojów, w jakich chodzą ludzie. Uczcie pociechę zasad bezpieczeństwa ruchu na drodze. Odkrywajcie przed dzieckiem przyrodę. Oglądajcie wspólnie wschody i zachody słońca, spacer biedronki i żuka, posłuchajcie szumu wiatru i śpiewu słowika.
14
PRZYGOTOWUJEMY DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
15
O TYM, CZY DZIECKO OPANUJE UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA I BEZBŁĘDNEGO PISANIA DECYDUJE KILKA CZYNNIKÓW:
16
spostrzegawczość (umiejętność rozróżniania kształtów, skupiania się na szczegółach, dostrzegania części składowych i różnic) umiejętności kontrolowania wzrokiem ruchów ciała i rąk tak, aby nimi świadomie kierować (tzw. koordynacja wzrokowo – ruchowa) umiejętność rozróżniania (różnicowania) i rozpoznawania dźwięków sprawność ręki (umiejętność poprawnego trzymania długopisu czy ołówka, umiejętność wykonywania precyzyjnych, drobnych ruchów)
17
TE ĆWICZENIA POMOGĄ WASZEMU DZIECKU
18
NAWLEKANIE KORALIKÓW NA ŻYŁKĘ ROBIENIE KULEK Z PAPIERU ZABAWA PLASTELINĄ, MASĄ SOLNĄ ZAPINANIE I ODPINANIE GUZIKÓW
19
KOLOROWANIE
22
ŁĄCZENIE WYZNACZONYCH PUNKTÓW
24
SZUKANIE NA OBRAZKACH SZCZEGÓŁÓW - PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC
25
OBRAZKOWE SYLABOWE LICZBOWE
27
P U Z E L Z
28
K L O C Ó W K
29
W Y D Z I E R A N K I Y C I N A N K I
30
ZAGADKI DŹWIĘKOWE rozpoznawanie odgłosów przyrody, rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty np. klucze, łyżeczkę, szklankę, itp.
31
Rodzicu! Czytaj dziecku na głos wiersze, opowiadania i książki.
32
USTAL STAŁĄ PORĘ I CZAS CZYTANIA (NAJLEPIEJ CODZIENNIE 20-30 MINUT). POSADŹ SOBIE DZIECKO NA KOLANACH (ŻEBY RAZEM Z TOBĄ WIDZIAŁO TEKST I OBRAZKI) I W MIŁEJ ATMOSFERZE, MODULUJĄC ODPOWIEDNIO GŁOS - WPROWADŹ JE DO KRAINY CZYTANIA. OBJAŚNIAJ TRUDNE SŁOWA, OPISUJ OBRAZKI, ODPOWIADAJ NA PYTANIA, POZWÓL NA SPONTANICZNE KOMENTARZE. JEŻELI DZIECKO POTRAFI JUŻ SAMO CZYTAĆ, ZASTOSUJ CZYTANIE NA ZMIANĘ Z DZIECKIEM, DOSTOSOWUJĄC DŁUGOŚĆ TEKSTU DO MOŻLIWOŚCI DZIECKA.
33
WPROWADZAMY W ŚWIAT MATEMATYKI 2 + 2 = 4 5 – 1 = 4 72 : 8 = 9 ? ? ? X + Y = 152 X = ?????
34
BY NAUKA MATEMATYKI NIE STAŁA SIĘ KOSZMAREM DLA WASZEGO DZIECKA, JUŻ DZIŚ, W TRAKCIE CODZIENNYCH CZYNNOŚCI:
35
zachęcajcie dziecko by układało przedmioty od najmniejszego do największego lub segregowało je np. wg koloru, kształtu lub przeznaczenia liczcie: wkładane do koszyka zakupy, przejeżdżające samochody, mijane domy, itp. zakładając dziecku buty, głośno mówcie: „teraz prawy but, a teraz lewy but” uczcie różnicować pojęcia: nad, pod, obok, za, przed
36
IM WIĘCEJ DOŚWIADCZEŃ NABĘDZIE DZIECKO, IM LEPIEJ WYTRENUJE SPRAWNOŚCI, TYM ŁATWIEJ BĘDZIE MU OPANOWAĆ UMIEJĘTNOŚĆ POPRAWNEGO CZYTANIA, ŁADNEGO PISANIA I BEZBŁĘDNEGO LICZENIA W SZKOLE!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.