Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEleonora Skowrońska Został zmieniony 9 lat temu
1
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół, Tytuł projektu: „Budowanie sieci współpracy i samokształcenia w ramach wspomagania rozwoju szkół powiatu górowskiego”
2
Pracownia Testów psychologicznych - http://www.practest.com.pl/ztu-zestaw- testow-uzdolnien Pracownia Testów psychologicznych - http://www.practest.com.pl/ztu-zestaw- testow-uzdolnien http://psycho- testy.blogspot.com/2009/12/test-na- uzdolnienia_17.html http://psycho- testy.blogspot.com/2009/12/test-na- uzdolnienia_17.html http://www.ukw.edu.pl/jednostka/pracownia _testow_psychologicz/meody_i_narzedzia http://www.ukw.edu.pl/jednostka/pracownia _testow_psychologicz/meody_i_narzedzia
3
SPOSOBY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM: Poszerzanie i pogłębianie treści nauczania. Gromadzenie źródeł wiedzy. Konkursy, olimpiady. Wykonywanie pomocy naukowych. Asystent nauczyciela. Podejmowanie roli lidera grup zadaniowych. Rozwiazywanie zadań problemowych (projektowych).
4
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW - działanie strategiczne ucznia i nauczyciela DODN we Wrocławiu Filia w Jeleniej Górze Ewa Wierbiłowicz
5
Z chwilą gdy decydujesz się stawić czoło problemom, przekonujesz się, że możesz więcej, niż ci się zdawało. Paulo Coelho
6
Zalecenie Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych PODSTAWA PROGRAMOWA
7
ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO… Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne. …Rozpoznawanie niezbędnych cech postępowania naukowego oraz posiadanie zdolności wnioskowania i rozumowania, które do tych wniosków doprowadziły.
8
PODSTAWA PROGRAMOWA Zdobycie umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. SP Umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach. Gimnazjum, Liceum Umiejętność identyfikowania i rozwiązywania problemów i formułowania wniosków opartych na obserwacjach.
9
RODZAJE PROBLEMOW: PROBLEM TEORETYCZNY odpowiedz uzyskujemy w wyniku dyskusji, rozważań. PROBLEM PRAKTYCZNY, BADAWCZY odpowiedz uzyskujemy w wyniku doświadczenia (obserwacji i/lub eksperymentu).
10
ETAPY: 1. ZAUWAŻENIE, ZROZUMIENIE SYTUACJI PROBLEMOWEJ 2. ANALIZA SYTUACJI PROBLEMOWEJ I NAZWANIE PROBLEMU. 3. GENEROWANIE, GROMADZENIE POMYSŁÓW – BURZA MÓZGÓW (ustalenie hipotez/y). 4. PLANOWANIE sposobu weryfikacji hipotez/y. 5. ZEBRANIE WYNIKÓW (DANYCH). 6. ANALIZA DANYCH. 7. WNIOSKOWANIE I UOGÓLNIANIE.
11
SYTUACJA PROBLEMOWA to sytuacja trudna możliwa do opisania w określonym czasie i przestrzeni. Aby rozwiązać sytuację problemową trzeba pokonać trudność, dyskomfort, niepewność, wątpliwość poprzez mobilizację dodatkowych zasobów.
12
1. ZAUWAŻENIE, ZROZUMIENIE SYTUACJI PROBLEMOWEJ
13
NAZWANIE PROBLEMU… W postaci pytania określającego istotę zagadnienia, np. „Czy...”, „W jaki sposób…?”, O jednoznacznej odpowiedzi. Określony (wysoki) stopień trudności. Określony stopień ogólności. Pozytywnie sformułowany. Dotyczy konkretnego obiektu, zjawiska lub procesu. Uwaga! Problemem nie jest pytanie, które wymaga od ucznia potwierdzenia „Tak” lub „Nie” i/lub przypomnienia wiadomości.
14
3. GENEROWANIE, GROMADZENIE POMYSŁÓW – BURZA MÓZGÓW (ustalenie hipotez/y). Formułowanie hipotez będących próbami wyjaśnienia postawionego problemu najlepiej za pomocą „burzy mózgów”, Hipoteza – nieudowodniona teoria. Jest odpowiedzią na pytanie zawarte w problemie. Nie zawsze musi być słuszna, jest tylko przypuszczeniem.
15
4. PLANOWANIE sposobu weryfikacji hipotez/y. Selekcja - weryfikacja hipotez w celu wyeliminowania najmniej prawdopodobnych, Akceptacja rozwiązania/ń - wybranie hipotez/y roboczej; Planowanie działań: co?, kto?, kiedy?, gdzie? dlaczego?, jak? (próba badawcza, próba kontrolna), sprawdzanie poprawności hipotez/y roboczej
16
5. ZEBRANIE WYNIKÓW (DANYCH). 6. ANALIZA DANYCH.
17
7. WNIOSKOWANIE I UOGÓLNIANIE. Nie mylić wniosku ze spostrzeżeniem. „Upraktyczniać” wnioski poprzez odnoszenie ich do sytuacji życia codziennego.
18
ZASADY: Przestrzegaj algorytmu postępowania w czasie rozwiązywania problemu… …ale zwracaj uwagę na elastyczność w realizacji algorytmu postępowania (droga do celu jest równie ważna, jak osiągnęcie celu), Swobodnie operuj terminologią, np.: argument, spostrzeżenie, hipoteza, wniosek... Zadawaj pytania otwarte, unikaj zamkniętych, nie sugeruj rozwiązań. Stymuluj, wspieraj i monitoruj w każdej fazie realizacji, Motywuj do poszukiwania nietypowych rozwiązań – burza mózgów. Zwracaj uwagę na ocenianie mocnych i słabych stron pomysłów, a nie samych pomysłodawców.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.