Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAnna Piekarska Został zmieniony 9 lat temu
1
Agata Hącia Teksty prawa Unii Europejskiej a normatywne aspekty opisu języka polskiego 21 V 2015 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. Charakterystyczne cechy tekstów prawa UE podstawa materiałowa: UMOWA POMIĘDZY EUROPEJSKIM URZĘDEM POLICJI (EUROPOL) A EUROPEJSKIM BANKIEM CENTRALNYM (EBC) ZALECENIE KOMISJI z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie środków mających na celu zachęcenie państw trzecich do stosowania minimalnych norm dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania DECYZJA RADY z dnia 10 czerwca 2013 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu wykonawczego konwencji alpejskiej z roku 1991 w zakresie transportu (protokołu o transporcie) PROTOKÓŁ Z NAGOI do Konwencji o różnorodności biologicznej o dostępie do zasobów genetycznych oraz sprawiedliwym i równym podziale korzyści wynikających z wykorzystania tych zasobów ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1381/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające program „Prawa, równość i obywatelstwo” na lata 2014–2020 Dyrektywa Komisji 2001/78/WE z dnia 13 września 2001 r. zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 93/36/EWG, załączniki IV, V i VI do dyrektywy Rady 93/37/EWG, załączniki III i IV do dyrektywy Rady 92/50/EWG, zmienione dyrektywą 97/52/WE oraz załączniki od XII do XV, XVII i XVIII do dyrektywy Rady 93/38/EWG, zmienione dyrektywą 98/4/WE 2. Perspektywa lingwistyczna 3. Styl
3
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DOBRY STYL: jasność + prostota + zwięzłość Jasność stylu: takie ukształtowanie treści wypowiedzi, które zapewnia zrozumiałość tekstu dla odbiorcy Jasność względna: ten sam tekst może być w różnym stopniu zrozumiały dla różnych osób Jasność bezwzględna: wynik przestrzegania pewnych ogólnych zasad konstrukcji wypowiedzi
4
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jasność bezwzględna: logiczny porządek w budowie zdań i większych całości zgodność toku wypowiadania się z tokiem rozumowania nierozwijanie jednoczesne dwóch (lub więcej) wątków rozumowania zachowanie neutralnego szyku nienadużywanie zdań wielokrotnie złożonych podrzędnie, wtrąconych, nawiasowych itd. niepopełnianie błędów ani usterek językowych
5
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1. a) W kuchni na środku podłogi leżał martwy szczur. b) Martwy szczur leżał na środku podłogi w kuchni. c) Szczur w kuchni na podłodze na środku leżał martwy. 2. a)Kot jest w domu, w dużym pokoju, na kanapie, na czerwonej poduszce. b)Kot jest na czerwonej poduszce, na kanapie, w dużym pokoju, w domu. c)Kot – na czerwonej poduszce, w dużym pokoju, na kanapie – jest w domu
6
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1. a) W kuchni na środku podłogi leżał martwy szczur. b) Martwy szczur leżał na środku podłogi w kuchni. c) Szczur w kuchni na podłodze na środku leżał martwy. 2. a)Kot jest w domu, w dużym pokoju, na kanapie, na czerwonej poduszce. b)Kot jest na czerwonej poduszce, na kanapie, w dużym pokoju, w domu. c)Kot – na czerwonej poduszce, w dużym pokoju, na kanapie – jest w domu Malejąca ikoniczność
7
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Janek, który nie lubił mleka, nie cierpiał kakao, nienawidził dżemu, choć nie miał ku temu powodów, nie lubił siebie za to, nie wierzył w poprawę swego postępowania ani nie zamierzał się z niego spowiadać, poszedł do szkoły. 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 9 9
8
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Janek, który nie lubił mleka, nie cierpiał kakao, nienawidził dżemu, choć nie miał ku temu powodów, nie lubił siebie za to, nie wierzył w poprawę swego postępowania ani nie zamierzał się z niego spowiadać, poszedł do szkoły. 1a 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 1b
9
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dyrektywa Komisji 2001/78/WE z dnia 13 września 2001 r. zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 93/36/EWG, załączniki IV, V i VI do dyrektywy Rady 93/37/EWG, załączniki III i IV do dyrektywy Rady 92/50/EWG, zmienione dyrektywą 97/52/WE oraz załączniki od XII do XV, XVII i XVIII do dyrektywy Rady 93/38/EWG, zmienione dyrektywą 98/4/WE.
10
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
11
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 1a Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
12
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 2 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
13
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 3 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
14
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 4 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
15
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 5 5 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
16
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 6 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
17
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 7 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
18
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b 8 Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
19
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1a 2 34 5678 1b Uwaga! Oznaczenia na wykresie odnoszą się do całostek pojęciowo- -tekstowych, a nie do zdań składowych.
20
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Obliczanie czytelności (wzór Björnssona > skala Sigurda)
21
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Współczynnik mglistości Roberta Gunninga Współczynnik mglistości odwołuje się do podobnych założeń, jakie były wykorzystywane przy obliczaniu czytelności wzorem Björnssona, czyli łatwiejsze w zrozumieniu są krótkie wyrazy i zdania niż te długie, bardziej rozbudowane. Według R. Gunninga, trudnymi słowami w tekstach angielskich są te, które zawierają więcej niż trzy sylaby. Dla języka polskiego przyjmuje się za wyrazy trudne najmniej czterosylabowe (w ich formie podstawowej, tzn. takiej, która jest obecna w słownikach). Idealny stopień mglistości tekstu według wskaźnika Gunninga to 7 lub 8. Wyniki powyżej 12 oznaczają, że tekst jest trudny do zrozumienia dla przeciętnych użytkowników języka
25
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Sposób obliczania współczynnika mglistości: wybieramy tekst liczący przynajmniej 100 słów. Liczymy zdania. Dzielimy liczbę wszystkich słów występujących w tekście (N) przez liczbę zdań (Nz). Otrzymujemy w ten sposób informację o średniej długości zdania (Lz). Lz = N/Nz Jest to najprostszy wzór obliczania zawiłości składniowej tekstu. Liczymy wyrazy zawierające 4 lub więcej sylab (Nd). Bierzemy przy tym pod uwagę formy podstawowe wyrazów (rzeczowniki i przymiotniki w mianowniku; czasowniki w bezokoliczniku); nie uwzględniamy nazw własnych, spójników, przyimków. Dzielimy tę liczbę (Nd) przez liczbę słów w tekście (N) i wynik zapisujemy w procentach. Przykładowo: 15 długich słów podzielonych przez 100 słów daje 15% trudnych słów. Żeby obliczyć współczynnik mglistości, do średniej długości zdania dodajemy procent trudnych słów i mnożymy wynik przez 0,4. Uzyskany wynik należy interpretować jako liczbę lat nauki, które są niezbędne, aby zrozumieć dany tekst.
26
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
30
ANALIZOWANY TEKST WYNIK W JASNOPISIE Umowa… 4 Zalecenie… 4 Decyzja… 4 Protokół… 5 Rozporządzenie… 5 Dyrektywa… 5
31
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
39
Co do analizy tekstów prawnych może wnieść tradycyjnie rozumiana kultura języka?
40
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
41
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
42
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: osoba 1. «jednostka ludzka; człowiek, postać»: W dali zamajaczyła jakaś osoba. Teraz jestem osobą zdecydowaną, silniejszą psychicznie. ○ Osoba starsza, młoda, w średnim wieku. ○ Obca, znajoma osoba. ○ Przemądrzała, niesympatyczna osoba. ○ Odzież dla osób tęższych. ○ Stół na dwanaście osób. ○ Zaprosić kilka znajomych osób. ○ Wtajemniczyć osoby postronne.
43
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
44
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
45
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: wartość 5. «zestaw cech uznawanych za dobre, będących wzorem postępowania, godnych urzeczywistnienia» ○ Wartości duchowe, moralne, etyczne, estetyczne, religijne, społeczne. ○ Wartości chrześcijańskie, lewicowe, humanistyczne. ○ Uniwersalne ludzkie wartości. ○ Trwałe, wieczne, nieprzemijające wartości. ○ Hierarchia, skala, system wartości. ○ Czyjś świat wartości. ○ Kryzys podstawowych wartości. ○ Poszanowanie wartości. ○ Wyznawać, kultywować jakieś wartości. ○ Być przywiązanym do jakichś wartości. ○ Uważać coś (np. sztukę, wolność, prawdę) za wartość samą w sobie, absolutną.
46
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
47
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: II państwo «zorganizowana politycznie społeczność zamieszkująca określone granicami terytorium, mająca niepodległą formę rządów» ○ Państwo polskie, bułgarskie. ○ Państwa nadbałtyckie. ○ Państwo burżuazyjne, demokratyczne, feudalne, kapitalistyczne, socjalistyczne. ○ Państwo suwerenne, niepodległe, niezawisłe, niezależne. ○ Kierować, rządzić państwem. ∆ bot. Państwo roślinne ∆ hist. Państwo lenne ∆ polit. Państwo buforowe ∆ Państwo niezaangażowane ∆ Państwo opiekuńcze ∆ Państwo policyjne ∆ Państwo unitarne ∆ Państwa bałtyckie zob. I bałtycki. ∆ Terytorium państwa zob. terytorium. ∆ praw. Państwo konstytucyjne ∆ Państwo prawa «państwo, w którym są przestrzegane prawa» ∆ Teoria państwa i prawa zob. teoria w zn. a. ∆ praw., ekon. Skarb państwa zob. skarb w zn. 4. ∆ publ. Szef państwa zob. szef w zn. 1. ∆ urz. Głowa państwa zob. głowa w zn. 3b. ∆ Państwo kościelne ∆ Państwo związkowe ∆ Rada Państwa zob. rada w zn. 2. fraz. Państwo w państwie podn. Zbrojne ramię państwa zob. ramię w zn. 2.
48
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego USJP: prawny 1. «dotyczący prawa, stanowiący prawo, obowiązujący według prawa, określony prawem, zgodny z prawem; legalny» ○ Formalności prawne. ○ Opieka, porada, umowa prawna. ○ Prawny właściciel nieruchomości. ∆ praw. Akt prawny zob. akt w zn. 3. ∆ Czynność prawna, działanie prawne «oświadczenie woli w celu wywołania skutków prawnych» ∆ Instytucja prawna zob. instytucja w zn. 2a. ∆ Luka prawna zob. luka w zn. a. ∆ Norma prawna zob. norma w zn. 1a. ∆ Osoba prawna zob. osoba w zn. 1. ∆ Osobowość prawna zob. osobowość w zn. 3. ∆ Pomoc prawna zob. pomoc w zn. 1. ∆ Porządek prawny zob. porządek w zn. 2. ∆ Przepis prawny zob. przepis w zn. 2. ∆ Skutek prawny zob. skutek. ∆ Stosunek prawny zob. stosunek w zn. 1. ∆ Struktura prawna (przedsiębiorstwa, spółki itp.) zob. struktura w zn. a. ∆ Środek prawny zob. środek w zn. 4b. ∆ Zdolność prawna zob. zdolność w zn. 2. ∆ urz. Radca prawny zob. radca. 2. «taki, który zajmuje się prawem jako dziedziną zawodową, stosowany w dziedzinie prawa; prawniczy» ○ Nauki prawne. ○ Kancelaria prawna. ○ Biuro prawne..
49
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
50
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego NSPP opierać II ndk I 1. «stawiać coś pod czymś, aby nie upadło» □ ktoś opiera coś — o coś a. na czymś: Opierałam drabinę o drzewo i stojąc na niej, zrywałam owoce. 2. «wykorzystywać coś jako podporę, wspierać się na czymś poziomym» □ ktoś opiera coś — na czymś: Opierała głowę na ramieniu męża. 3. często w imiesłowie przymiotnikowym biernym «odwoływać się do czegoś, wykorzystywać coś jako uzasadnienie» □ ktoś opiera coś — na czymś (nie: o coś): Opieramy naszą teorię na wynikach (nie: o wyniki) wielu przeprowadzonych przez nas doświadczeń. USJP oprzeć — I opierać 2. książk. «potraktować (traktować), wziąć (brać) coś za podstawę, uzasadnić (uzasadniać) coś czymś» ○ Oprzeć twierdzenie na faktach. ○ Film oparty na noweli. ○ Rozumowanie oparte na mylnych przesłankach.
51
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn. Osoby są uprawnione do korzystania w Unii z praw przyznanych im przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i Traktat o Unii Europejskiej (TUE). Ponadto Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej „Kartą praw podstawowych”), która wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony stała się w Unii prawnie wiążąca, określa podstawowe prawa i wolności przysługujące wszystkim osobom w Unii. Prawa te należy propagować i respektować. Należy zagwarantować możliwość pełnego korzystania z tych praw i z praw wynikających z międzynarodowych konwencji, do których przystąpiła Unia, takich jak konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, oraz należy usunąć wszelkie przeszkody. Ponadto z korzystaniem z tych praw wiążą się odpowiedzialność i obowiązki wobec innych osób, wspólnoty ludzkiej i przyszłych pokoleń.
52
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego W programie sztokholmskim Rada Europejska potwierdziła priorytetowe znaczenie rozwijania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości i jako jeden z priorytetów politycznych wskazała realizację „Europy praw”. Finansowanie zostało uznane za jedno z istotnych narzędzi służących skutecznej realizacji priorytetów politycznych programu sztokholmskiego. Ambitne cele określone w Traktatach i w programie sztokholmskim powinny zostać osiągnięte, między innymi, poprzez przyjęcie na lata 2014-2020 elastycznego i skutecznego programu „Prawa, równość i obywatelstwo” (zwanego dalej „Programem”), który powinien ułatwić planowanie i wdrożenie. Cele ogólne i szczegółowe Programu należy interpretować zgodnie z odpowiednimi wytycznymi strategicznymi określonymi przez Radę Europejską.
53
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niedyskryminacja jest jedną z podstawowych zasad Unii. Art. 19 TFUE przewiduje podejmowanie działań w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Zasadę niedyskryminacji zapisano także w art. 21 Karty praw podstawowych, który należy stosować w granicach wyznaczonych przez art. 51 Karty praw podstawowych i zgodnie z tym artykułem. Należy brać pod uwagę specyficzne przejawy różnorodnych form dyskryminacji, a także podejmować równolegle właściwe działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji z jednego lub wielu względów.
54
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niedyskryminacja jest jedną z podstawowych zasad Unii. Art. 19 TFUE przewiduje podejmowanie działań w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Zasadę niedyskryminacji zapisano także w art. 21 Karty praw podstawowych, który należy stosować w granicach wyznaczonych przez art. 51 Karty praw podstawowych i zgodnie z tym artykułem. Należy brać pod uwagę specyficzne przejawy różnorodnych form dyskryminacji, a także podejmować równolegle właściwe działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji z jednego lub wielu względów.
55
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niedyskryminacja jest jedną z podstawowych zasad Unii. Art. 19 TFUE przewiduje podejmowanie działań w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Zasadę niedyskryminacji zapisano także w art. 21 Karty praw podstawowych, który należy stosować w granicach wyznaczonych przez art. 51 Karty praw podstawowych i zgodnie z tym artykułem. Należy brać pod uwagę specyficzne przejawy różnorodnych form dyskryminacji, a także podejmować równolegle właściwe działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji z jednego lub wielu względów.
56
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.