Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
III oś projekty przeciwpowodziowe
Tomasz Kaler Ministerstwo Środowiska Departament Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Wydział Monitorowania Realizacji Projektów Adres: ul. Wawelska 52/54 Warszawa telefon: fax:
2
Dwa problemy 1) Nierzetelne rozpatrzenie w ocenach środowiskowych wpływu na Naturę projektów przeciwpowodziowych , 2) Zmiana prawa wodnego w marcu 2011 r. – zmieniła ustawę ooś - w raporcie ma być informacja o stanie wód – beneficjenci nie wiedzą jak przeprowadzić ocenę ooś dla wód - stanu – badanie zgodności inwestycji w kontekście art. 4 i 7 RDW
3
Trzy niskiej jakości decyzje - inwestycje realizowane na rzekach na terenach Natura 2000 Inwestycje realizowane przez Zarządy Melioracji Wodnych Duże spektrum inwestycji - Wały, jaz, zbiorniki retencyjne
4
Zestawienie tych projektów i decyzji
1) rzeki na terenach Natura 2000 Decyzje środowiskowe dla Regi, Parsęty 2) r. GDOŚ wydał decyzje w sprawie odwołania od decyzji RDOŚ w Katowice 3) Nasze doświadczenie - wydaje się, że sukcesem będzie aby ocena była, a później przyjdzie czas na jakość
5
Zalecany sposób postępowania
Praktyka: raport musi odnosić się konkretnych zagadnień Nic nie stoi na przeszkodzie aby: 1) Wykonać prawidłową, rzetelną inwentaryzację przyrodniczą 2) Dokonać charakterystyki fizyko – chemicznej cieku 3) Uwzględnić wpływ inwestycji na zmianę stosunków wodnych, ilości przepływ, , szybkości, natlenienia wody, zmiany gatunków, migracji, Dokonać analiza wariantów – można kwestionować nawet zasadność wałów na rzecz innych - tworzenie wałów w jednym miejscu powoduje skutki rozlania rzeki w drugim 5) Narzędzia - model hydrauliczny, weryfikacja eksperta przyrodnika To na pewno zanim wyjaśnią się wątpliwości w sprawie oceny stanu wód w ramach zgodności inwestycji w kontekście art. 4 i 7 RDW oraz dyrektywy siedliskowej i ptasiej
6
Zastrzeżenia do decyzji
możliwe zastrzeżenia ze strony KE (w trakcie ewentualnej kontroli) mogą wzbudzić uzyskane przez Wnioskodawcę decyzje środowiskowe z uwagi na bardzo ogólnikowe zapisy w zakresie określania środowiskowych uwarunkowań planowanych inwestycji w odniesieniu do warunków wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych oraz wymagań w zakresie ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w projekcie budowlanym
7
Zastrzeżenia do decyzji
– zapisy w większości decyzji zostały sformułowane w sposób bardzo ogólny. W decyzji środowiskowej nie należy - odwoływać się do zapisów innych dokumentów, - powoływać się na ogólną zgodność z przepisami prawa – prawidłowa forma decyzji wymaga konkretnych zapisów posługujących się wskaźnikami, parametrami, opisami fizycznych warunków realizacji przedsięwzięcia).
8
W decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach brak jest wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w projekcie budowlanym organ odwołuje się jedynie do konieczności zapewnienia / dotrzymania obowiązujących standardów w zakresie ochrony środowiska. W decyzji powinny zostać wskazane jednoznacznie „wytyczne” (np. wskazanie materiałów koniecznych do zastosowania w trakcie realizacji) konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym
9
brak odniesienia się do możliwości negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia wpływ przepływu w rzece np. 12m3/s na ciek wodny (jego florę i faunę).
10
w decyzji środowiskowej oraz w postanowieniu kończącym screening brak jest odniesienia się do kwestii oddziaływań skumulowanych można domniemać, iż wystąpi oddziaływanie skumulowane już na etapie realizacji – większość prac prowadzona będzie w tym samym terminie z uwagi na ograniczenia w zakresie możliwości realizacji przedsięwzięć wynikające ze specyfiki obszarów Natura 2000 w obrębie których planowane jest przedsięwzięcie).
11
Decyzja środowiskowa nie zawiera informacji o potencjalnym wpływie na cele, przedmiot ochrony czy integralność obszarów:
12
Decyzja 1 Inwestycja : ciek wodny Uchybienia: 1) Słaba inwentaryzacja 2) Substancje latalne
14
Wydana przez Burmistrza Miasta Trzebiatowa -21- 09-2009 r
Wydana przez Burmistrza Miasta Trzebiatowa r. – inwestycja ciek wodny Rzeka Rega – Trzebiatów – Mrzeżyno. Etap II, zadanie 2 – Kanał Ulgi. Odbudowa kanału na prawym brzegu rzeki w km do rzeki Sarni.
15
Regą odbywa się wędrówka troci wędrownej na tarło i dlatego odgrywa ona rolę ważnego korytarza ekologicznego jedną z nielicznych polskich rzek, do których wpływają łososie na tarło. – też pstrąg
16
Brak konkretów
21
Słaba inwentaryzacja
22
Słabe uzasadnienie wariantu
23
Specjalista od przyrody a zagadnienia techniczne
24
Decyzja 2 Brak identyfikacji cennych wartości przyrodniczych
5 – żle a to naturowa rzeka 6 - jakie prace 7 – żle 8 – deklaracja żle – brak konkretnej techniki Brak odniesienia do naturowej Z uzasadnienia – z raportu powinno wynikać, że nie ma przeciwskazań wpływu negatywnego oczywiście z zabezpieczeniami a nie w uzasadnieniu zgoda pod warunkiem
25
Decyzja 2 16 czerwca 2008 r - urząd miasta i gminy Karlino
Modernizacja stopnia wodnego na rzece Parsęcie w km – jako element zabezpieczenia przeciwpowodziowego doliny rzeki Parsęty poniżej m. Osówko w tym miast Karlina i Białogardu. Siedliska doliny rzecznej Parsęty są objęte specjalnym obszarem ochrony siedlisk "Dorzecze Parsęty".
27
Brak identyfikacji cennych wartości przyrodniczych
28
to tzw. naturowa rzeka
29
jakie prace ? brak konkretnej techniki
30
Z uzasadnienia – z raportu powinno wynikać, że nie ma przeciwskazań i wpływu negatywnego oczywiście z zabezpieczeniami a nie w uzasadnieniu zgoda pod warunkiem
31
Jednocześnie odstąpiono od raportu !
32
Brak precyzji
33
Decyzja 3
35
żle pkt 3, 4, 5 –kardynalne błędy
A raport był
38
A był raport
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.