Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym
dr Grażyna Tadeusiewicz Narodowe Forum Doradztwa Kariery Oddział w Łodzi
2
Priorytety Podmiotowość radzącego się
Doradca wspiera rozwój kariery i usamodzielnienie klienta Europejski, transnacjonalny charakter Doradca posiada umiejętność zarządzania informacją Poradnictwo wirtualne Doradca korzysta z nowych technologii informacyjnych Krajowe Ramy Kwalifikacji Doradca informuje o zmianach w kompetencjach absolwentów
3
Nowe idee w relacji pracownik rynek pracy edukacja
4
rynek pracy – cecha: zmienność edukacja – cecha: jakość
5
Podstawa nowego wzoru pracownika - kreatywność
wg twórcy andragogiki pracy prof. T. Nowackiego
6
PARADYGMAT EDUKACYJNY
orientacja na permanentne kształcenie , samokształcenie w celu: aktualizacji kwalifikacji zawodowych
7
PARADYGMAT JAKOŚCIOWY
uwzględniający jakość w edukacji, doradztwie zawodowym i personalnym
8
ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ
warunek wprowadzania jakościowej edukacji i poradnictwa w społeczeństwie informacyjnym
9
Droga do osiągnięcia wielu celów Unii wiedzie przez społeczeństwo informacyjne
Raport Bangemanna 1994
10
CELE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO
Internet jako środek komunikacji obywatelskiej i informacji publicznej Powszechny dostęp do Internetu Edukacja Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
11
Nowe technologie a doradztwo zawodowe
źródło wiedzy o zawodach i pracy informacja zawodowa w relacji pracodawca- pracownik podnoszenie i zmiana kwalifikacji NnO
12
Wykorzystanie nowych technologii
- produkcja informacyjnych środków multimedialnych - stałe, cykliczne programy zawodoznawcze w regionalnych TV - wykorzystanie programów informacyjnych w telewizji kablowej - zaktywizowanie Gminnych Centrów Informacyjnych - zwiększenie możliwości zastosowania Internetu
13
Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji ZALECENIE
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji wprowadzane od 2012
14
E i KRK - cel przejrzystość kwalifikacji porównywalność uznawalność
15
Standardy kwalifikacji
normy opisujące wiadomości umiejętności cechy psychofizyczne konieczne do wykonywania danej pracy
16
stwierdzenia określające zakładane
DESKRYPTORY stwierdzenia określające zakładane efekty kształcenia
17
WIEDZA , UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE - deskryptory
Wiedza teoretyczna lub faktograficzna Umiejętności - kognitywne (z zastosowaniem myślenia logicznego intuicyjnego i kreatywnego) - praktyczne (manualne) Kompetencje określone w kategoriach odpowiedzialności i autonomii- personalne, społeczne
18
Kompetencje kluczowe KRAJOWYCH RAM KWALIFIKACJI dla rynku pracy
planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się w aspekcie edukacji ustawicznej, skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach , umiejętność współdziałania w zespole, twórcze rozwiązywanie problemów, kompetencje informatyczne
19
Materiał graficzny pozyskany z sieci Internet – nie roszczę praw autorskich
20
Poziomy Kwalifikacji 1 – szkoła podstawowa 2 – gimnazjum
3 – zasadnicza szkoła zawodowa 4-- szkoła średnia 5 – kolegium lub certyfikaty zawodowe 6 – dyplom licencjata 7 – tytuł magistra 8 – stopień doktora
21
Oczekiwania wobec E i KRK
-Porównywalność efektów uczenia się w UE -Podniesienie zatrudnialności - dostosowanie edukacji do rynku pracy -Informacja o kompetencjach absolwentów – dla pracodawców i edukatorów -Przejrzystość systemów edukacyjnych -Możliwość uznawania dokonań spoza edukacji formalnej -Mobilność uczących się i absolwentów -Zwiększenie motywacji do uczenia się -Podniesienie jakości nauczania
22
Priorytety w E i KRK Uznanie kształcenia nieformalnego , incydentalnego Podkreślenie roli kształcenia ustawicznego Możliwość rozwoju zainteresowań, uzdolnień, motywacji.
23
Uznawane formy edukacji
pozaformalna – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi Uczenie się nieformalne (incydentalne) – wykorzystanie doświadczeń
24
Kształcenie incydentalne
ujawnia i rozwija: zdolności zainteresowania motywacje
25
Dokumenty informacyjne doradcy zawodowego
opisy zawodów, teczki zawodowe, charakterystyki kwalifikacyjne, testy diagnostyczne, potwierdzanie kwalifikacji w zawodzie, Krajowe Ramy Kwalifikacji
26
Doradca zawodowy profesjonalizm szkolenia i konsultacje
dostęp i umiejętność stosowania nowoczesnych technologii informacyjnych aktualna informacja zawodowa narzędzia diagnostyczne
27
DORADCA ZAWODOWY Informuje o możliwościach kształcenia monitoruje zmiany na rynku pracy wspiera usamodzielnianie klienta analizuje deskryptory klienta w kształceniu nieformalnym wskazuje możliwości ich certyfikacji
28
Determinanty modelu doradztwa
zmiany na rynku pracy np. forma telepracy, miejsce pracy-mobilność zawodowa, porównywalność kwalifikacji zawodowych- ERK i KRK
29
SYNERGIA TECHNOLOGII I ZASOBÓW LUDZKICH
nowy model, wzór pracownika zdeterminowany nowymi technologiami SYNERGIA TECHNOLOGII I ZASOBÓW LUDZKICH
30
EDUKACYJNE PRIORYTETY UE
Równość szans edukacyjnych Podniesienie jakości kształcenia Nowy model nauczyciela Europejski ideał wychowawcy Stosowanie nowych technologii informacyjnych Profesjonalizacja kwalifikacji zawodowych Wydłużenie okresu kształcenia pedagogicznego Znaczny wzrost zainteresowania edukacją ustawiczną
31
„Jeśli człowiek napisze lepszą książkę, wygłosi lepsze kazanie lub zbuduje lepszą pułapkę na myszy niż jego bliźni, to gdyby nawet zamieszkał w lesie, świat wydepcze ścieżkę do jego drzwi” Ralph Emerson
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.