Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAdrianna Parys Został zmieniony 11 lat temu
1
Biofeedback, biologiczne sprzężenie zwrotne – dostarczanie człowiekowi informacji zwrotnej („feedback”) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Zmiany fizjologiczne organizmu monitorowane są przez odpowiednie urządzenie, w tym przypadku komputer i wyświetlane na ekranie ćwiczącego i terapeuty.
2
Jest to metoda terapii, polegająca na podawaniu pacjentowi sygnałów zwrotnych o zmianach stanu fizjologicznego jego organizmu, dzięki czemu może on nauczyć się świadomie modyfikować funkcje, które normalnie nie są kontrolowane świadomie, np. fale mózgowe, napięcie mięśni itp.
3
Biofeedback jest to metoda całkowicie bezpieczna, bez skutków ubocznych.
Motorem skuteczności terapii jest silna wola i motywacja pacjenta. Uczeń gra bez użycia myszki i joystika. Steruje grą za pomocą swych myśli. Biofeedback ma bardzo szerokie zastosowanie u dzieci od 4 roku życia aż do późnego wieku dojrzałego u dorosłych.
4
zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów ( bulimia, anoreksja )
problemy szkolne (złe wyniki w nauce, dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia itp.) ADHD i ADD ( nadruchliwość, impulsywność, zaburzenia koncentracji uwagi) uzależnienia ( alkoholizm, narkomania, uzależnienie od gier komputerowych itp.) zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów ( bulimia, anoreksja ) zła samoocena depresje, nerwice agresja zaburzenia mowy, jąkanie, przewlekłe bóle głowy, migreny rehabilitacja po urazach i udarach mózgowe porażenie dziecięce I wiele innych schorzeń
5
zwiększa możliwości umysłu o 30% - przyspiesza proces uczenia się
poprawia pamięć, szybkość myślenia, co w efekcie prowadzi do uzyskiwania lepszych wyników : w nauce (w szkole, na studiach, w opanowaniu języków obcych), w biznesie, w sporcie, w muzyce i sztuce oraz w kontaktach międzyludzkich. Zwiększa koncentrację uwagi zmniejsza tremę w czasie egzaminów uczy jak obniżyć stres, podwyższa odporność na stres związany z nauką pracą i otaczającymi nas problemami wspomaga leczenie ADHD
6
Treningi prowadzi certyfikowany terapeuta z długoletnim doświadczeniem.
Terapeuta wyjaśnia oraz zapoznaje rodziców i ucznia z metodą BFB. Treningi prowadzone są w systemie 1raz na tydzień po minut. Przeciętnie dla osoby zdrowej do polepszenia funkcji poznawczych prowadzimy minimum 20 treningów podstawowych na C3 i C4. Osoby z zaburzeniami psychologicznymi i mikrozaburzeniami OUN uczęszczają na minimum 20 treningów po 2 serie.
7
komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem
dwa monitory głowica głośniki 2 elektrody miseczkowe zakładane na czaszkę – głowę 3 elektrody nauszne zakładane na uszy
8
Pasma częstotliwości fal mózgowych są prezentowane liczbowo i graficznie na monitorze terapeuty.
9
1 2 3
10
1 2 3
11
Zadania ćwiczącego: GRA „JABŁOŃ”. Ćwicząc uczeń musi tak skupić uwagę na grze by kwiaty na drzewie się rozwijały. Jeśli przestanie się koncentrować – kwiaty będą zwijać się w pąki. GRA „RZEKA”. Ćwicząc uczeń musi tak skupić uwagę i myśleć np.: o grze by w rzece pokazała się woda i by skakały ryby. Jeśli przestanie się koncentrować woda i ryby znikną.
12
Chłopiec (S.P. klasa 4) ze zdiagnozowanym ADHD.
Uczęszczał na treningi przez cały rok szkolny. Efekty: zwiększyła się koncentracja uwagi, zmniejszyła się trema w czasie klasówek, podczas pytania Uczennica (S.P. klasa 3) w orzeczeniu zdiagnozowano zaburzenia koncentracji, pamięci, dysgrafię. Objęta terapią przez 6 miesięcy. Podczas badań pedagogiczno – psychologicznych stwierdzono znaczny przyrost wiadomości i umiejętności. Uczennica (Gim. Klasa 1) z problemami emocjonalnymi oraz zaburzeniami w zachowaniu. Na treningi uczęszczała przez cały rok szkolny. Po treningach uzyskano : poprawę koncentracji uwagi, większą odporność na stres, chęć szukania rozwiązań własnych problemów, a więc podniesienie własnej wartości. Uczennica (S.P. klasa 3) – zaburzenia uwagi, koncentracji, grafomotoryka poniżej normy, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Uczęszczała na terapię przez 7 miesięcy. Uzyskany efekt: dłuższa koncentracja uwagi, pracuje długo i wytrwale. Pisze łącznie trzymając się liniatury. Składa pojedyncze sylaby i wyrazy.
13
Informacje końcowe Uwaga prezentacja jest chroniona prawami autorskimi. Kopiowanie jej w części lub całości jest zabronione. Prezentacja ma wartość informacyjną, nie naukową. Prezentację przygotowały: mgr Monika Kępska, mgr Anita Trzeciecka.
14
Informacje dla rodziców
Na treningi EEG-BFB mogą uczęszczać prawie wszystkie dzieci i młodzież. Przed rozpoczęciem treningu należy zgłosić się do lekarza po zaświadczenie o braku przeciwskazań do treningów EEG-BFB. Rodzic powinien dostarczyć aktualne EEG głowy. Należy wypełnić formularz zgody rodzica na treningi. Należy poinformować terapeutę o chorobach dziecka i przyjmowanych lekach. Zapraszam na treningi – mgr Monika Kępska (sala 39)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.