Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGerwazy Błażejczak Został zmieniony 11 lat temu
1
Przedsiębiorstwo turystyczne Strategie Studia przypadków
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
2
Moja Firma „x €” turystyki przyjazdowej
Nazwa / miejsca /… Obszar działania Produkty Segmenty Rynki docelowe Zasoby Konkurencja ? ! ? ! ?! Inne Stała praca w zespołach 2- 3 osobowych Biznes plan - wzór WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
3
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Literatura przedmiotu - „ STRATEGIA PRZEDSIĘBIORSTWA” Middleton V.T.C Marketing w turystyce PAPT 1996 Kłeczek;Kowal; Woźniczka Strategiczne planowanie marketingowe PWE 1999 Mazurkiewicz L. - Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie PWE 2002 Mazurkiewicz L Strategie marketingowe firmy PWSBiA 1997 5. Kotler P Marketing od A do Z PWE 2004 6. Moszkowicz M Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian PWE 2000 7. Drążek Z. ; Niemczynowicz B Zarzadzanie strategiczne przedsiębiorstwem PWE 2003 WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
4
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Strategia ? < gr. strategia = dowództwo > Słownik wyrazów obcych PWN dział sztuki wojennej,obejmujący przygotowanie i prowadzenie wojny jako całości, poszczególnych jej kampanii i bitew strateg < gr. strategos > 1. znawca strategii 2. hist. a) dowódca armii lub floty w starożytnej Grecji b) dowódca okręgu wojskowego-administracyjnego w cesarstwie bizantyjskim WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
5
W strategii przedsiębiorstwa najważniejszym elementem jest
>>> STRATEGIA MARKETINGOWA PRZEDSIĘBIORSTWA <<<< Victor T.C. Middleton Marketing w turystyce str. 139 WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
6
W strategii przedsiębiorstwa najważniejszym elementem jest
>>> STRATEGIA MARKETINGOWA PRZEDSIĘBIORSTWA <<<< Victor T.C. Middleton Marketing w turystyce str. 139 <<<MARKETING STRATEGICZNY PRZEDSIEBIORSTWA >>> WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
7
Strategiczne planowanie marketingowe
gdzie jesteśmy teraz gdzie chcemy być za pięć lub więcej lat jak mamy do tego dojść miejsce < pozycja > firmy ?! WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
8
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
PRODUKT TURYSTYCZNY Przypomnienie WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
9
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
CO TO JEST PRODUKT? Produktem jest wszystko, co jest oferowane na rynku, aby zaspokoić pragnienia lub potrzeby konsumentów. WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
10
POJĘCIE TO OBEJMUJE WIĘC:
rzeczy fizyczne - kajak, autokar... usługi - sprzedaż ofert, obsługa w hotelu... czynności - nauka jazdy na nartach... osoby - pilot, przewodnik, sprzedawca... miejsca - Wieliczka, Bagna Biebrzańskie... organizacje - Orbis, LOT, TUI... pomysły - „Weekend z happy endem” idee - Polska krajem bezpiecznym dla turystów... WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
11
CO TO JEST PRODUKT TURYSTYCZNY?
Mieszanka: a. walorów turystycznych w miejscu docelowym i b. uzupełniających dóbr i usług, które pozwalają na pobyt poza miejscem zamieszkania, a także uprzyjemniają ten pobyt. WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
12
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
MIEJSCE JAKO FRAGMENT PRZESTRZENI JEST NOŚNIKIEM KORZYŚCI, KTÓRE ZASPOKAJAJĄ POTRZEBY: spokoju i wypoczynku relaksu przeżyć estetycznych przeżyć poznawczych uczestnictwa kontaktów profesjonalnych odwiedzin u krewnych i znajomych poprawy zdrowia itd WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
13
MIEJSCE STAJE SIĘ PRODUKTEM, TURYSTYCZNYM, GDY POSIADA:
atrakcje infrastrukturę dostępność komunikacyjną wizerunek wartość WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
14
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
ATRAKCJE I ŚRODOWISKO MIEJSCA DOCELOWEGO WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
15
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
ATRAKCJE atrakcje naturalne: - krajobraz - klimat - środowisko naturalne - czystość etc. - zasoby naturalne atrakcje stworzone przez człowieka: - architektura - budowle techniczne - infrastruktura turystyczna - centra handlowe - centra naukowe WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
16
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
ATRAKCJE atrakcje kulturowe - tradycje i folklor - religia - sztuka - muzea, festiwale, rozrywka.... - infrastruktura przemysłowa atrakcje społeczne: - sposób życia mieszkańców - gościnność - język - możliwości spotkań WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
17
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
INFRASTRUKTURA I USŁUGI MIEJSCA DOCELOWEGO WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
18
INFRASTRUKTURA I USŁUGI
baza noclegowa (wg ustawy o usługach turystycznych): - obiekty hotelarskie: hotele motele pensjonaty kempingi domy wycieczkowe schroniska młodzieżowe pola biwakowe WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
19
INFRASTRUKTURA I USŁUGI
- inne obiekty: kwatery wiejskie pokoje gościnne mariny, statki, barki, jachty.... wioski wakacyjne itd WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
20
INFRASTRUKTURA I USŁUGI
baza żywieniowa: - restauracje, bary.... - zamknięta - otwarta - luksusowa, standardowa, regionalna...... transport w miejscu docelowym: - publiczny - prywatny - indywidualny - zbiorowy WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
21
INFRASTRUKTURA I USŁUGI
operatorzy turystyczni i okołoturystyczni: - aktywny wypoczynek: szkoły: żeglarskie, narciarskie kluby specjalistyczne: fitness, sportowe imprezy sportowo - rekreacyjne - inni operatorzy: kursy artystyczne i hobbystyczne: stare techniki rękodzielnicze, plenery, warsztaty.... kursy specjalistyczne: językowe, prawa jazdy..... … WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
22
INFRASTRUKTURA I USŁUGI
- inne usługi: sklepy: z pamiątkami, ze sprzętem turystycznym..... wypożyczalnie foto, wideo, fryzjer...... straż miejska - policja turystyczna INFORMACJA TURYSTYCZNA WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
23
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
PRODUKT A KORZYŚĆ „Ludzie nie kupują produktów, kupują oczekiwania i korzyści. To korzyści są produktem”. T.Levitt WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
24
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
PRODUKT A OFERTA Atrakcje zasób Produkty Atrakcje Atrakcje PRODUKT Segment 1 Segment 2 Segment Oferta 1 Oferta 2.... Oferta 1 Oferta 2.... Oferta 1 Oferta 2... WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
25
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
KLIENCI konkurenci KONIECZNiE TRZEBA OKREŚLIĆ W PRZEDSIĘBIORSTWIE cele (wybrane miejsca docelowe / rynki docelowe) strategie (wybrane drogi do osiągnięcia celów) plany ( programy działań do posuwania się po wybranej drodze) WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
26
Decyzje strategiczne - to planowanie - na więcej niż 3-5 lat
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
27
Decyzje strategiczne - to planowanie - na więcej niż 3-5 lat
Planowanie strategii marketingowej obejmuje Cel Wizerunek i pozycjonowanie Strategie i programy Budżet Przegląd i oceny WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
28
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Decyzje strategiczne Cele: pozycja (miejsce) na wybranych rynkach, jakie zamierzamy zająć w przyszłości segmenty docelowe wielkość sprzedaży zakres produktów udział w rynku stopa zysku WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
29
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Decyzje strategiczne Wizerunek i pozycjonowanie: postrzeganie firmy przez: sieci sprzedaży - sprzedawców klientów WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
30
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Decyzje strategiczne Strategie i programy – jakie działania są konieczne dla: rozwoju produktu osiągnięcia planowanych celów Budżet – jakie zasoby są potrzebne materialne osobowe (ludzkie) WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
31
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Decyzje strategiczne Przegląd i ocena systematyczna ocena realizacji celów z uwzględnieniem konkurencji otoczenia zewnętrznego WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
32
Taktyczne planowanie marketingowe
Cele Marketing mix Budżet Program działań Monitorowanie i kontrola Krótki okres kilka tygodni miesięcy Hierarchia celów WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
33
Taktyczne planowanie marketingowe
Cele – wyrażone liczbowo, precyzyjnie określone - wielkość sprzedaży - inne konkretne cele marketingowe Marketing mix Budżet - decyzje Program działań w tym koordynacja działalności promocyjnej Monitorowanie i kontrola - regularna Hierarchia celów WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
34
WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Strategie i taktyki Strategiczne planowanie marketingowe musi łączyć: skuteczność organizacyjną – realizacja zamierzonych celów z nakładami i wynikami WSG _PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE__Szajkiewicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.