Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Rozwiązywanie problemów naukowych
2
Metoda prób i błędów Spontaniczny, oparty na intuicji sposób rozwiązywania zadań i problemów, polegający na wykonywaniu pozornie przypadkowych czynności (prób) tak długo, aż uzyska się pożądany rezultat. Jest podstawą wielu innych metod prowadzących do odkryć i rozwiązywania problemów. W matematyce nazywa się ją metodą kolejnych przybliżeń.
3
Burza mózgów 5-10 osób Zamknięte pomieszczenie
Moderator przedstawia problem Ktoś podejmuje próbę rozwiązania, kolejni modyfikują rozwiązanie – bez złośliwych uwag Do 45 min => 3-6% sukcesu
4
Burza mózgów na piśmie 4-5 osób Zamknięte pomieszczenie
Moderator przedstawia problem Każdy przedstawia na piśmie 3 rozwiązania, do których pozostali muszą się po kolei ustosunkować i ew. je rozwinąć Do kilku godzin => 10-15% sukcesu
5
Model psychologiczny Wallace’a
Przygotowanie (praca świadoma) – zbieranie danych, sformułowanie problemu, nastawienie psychiczne Faza utajona (praca podświadoma) Iluminacja – heureka!!! Sprawdzanie (praca świadoma) wysuniętych hipotez i wniosków
6
Wzloty i upadki innowatora
7
System Identification Toolbox 7.1 The MathWorks
Program do identyfikacji systemów
8
Sztuczna sieć neuronowa (Rosenblatt 1958)
10
f(ui )
11
X1 X2 y1 X3 X4 y2 XN
12
Rozwiązywanie problemów przy pomocy sieci neuronowej
identyfikacja problemu; wybór typu sieci neuronowej (liniowa, MLP, RBF,GRNN, Kohonena); określenie struktury sieci (liczba warstw, liczba neuronów w warstwach); uczenie sieci (określenie wartości parametrów neuronów).
13
Zastosowania SSN Rozpoznawanie wzorców (znaków, liter, kształtów,
sygnałów mowy, sygnałów sonarowych) Klasyfikowanie obiektów Prognozowanie i ocena ryzyka ekonomicznego Prognozowanie zmian cen rynkowych (giełdy, waluty) Ocena zdolności kredytowej podmiotów Prognozowanie zapotrzebowania na energię elektryczną Diagnostyka medyczna i techniczna (np. kanały ściekowe) Dobór pracowników Prognozowanie sprzedaży Aproksymowanie wartości funkcji
14
Definicje kreatywności
„Nagłe powstrzymanie głupoty” E. Land – twórca aparatu fot. Polaroid „Postęp, wymyślanie czegoś nowego dla danej osoby” M. Mead (za Nierenbergiem) „Tworzenie nowych koncepcji, związków i przedmiotów” G. I. Nierenberg – prawnik, pisarz, wykładowca
15
Wartość innowacyjności
Warunek awansu naukowego Warunek przetrwania firm, ale KGHM „Polska Miedź” - milionowe nagrody za racjonalizację i „racjonalizację”
16
Najbardziej kreatywne są ...
dzieci
17
Zastanów się nad swoją kreatywnością.
Czy zawsze możesz myśleć oryginalnie i twórczo? Jaki swój pomysł uważasz za najbardziej oryginalny?
18
5 filarów twórczego myślenia
Kultura Techniki Rozwój osobisty Bystrość umysłu Zabawa
19
Korzystaj z metod mistrzów
Leonardo da Vinci Połączenie sztuki z techniką
20
Korzystaj z metod mistrzów
Albert Einstein „Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza”
21
Korzystaj z metod mistrzów
Łamanie reguł „Niewielu ludzi potrafi zupełnie spokojnie wygłaszać opinie odbiegające od panujących w ich środowisku. Większość ludzi w ogóle nie potrafi sformułować takich opinii.”
22
Korzystaj z metod mistrzów
Nauka nie jest zdroworozsądkowa „Zdrowy rozsądek jest zbiorem przesądów, które przyswajamy nim ukończymy 18 lat.”
23
Korzystaj z metod mistrzów
Ciężka praca umysłowa „Nie mam żadnych szczególnych uzdolnień Po prostu długo ślęczę nad problemami.”
24
Patenty Edisona
25
Patenty Edisona – pierwszy w wieku 21 lat
26
ARIZ (Алгоритм решения изобретательских задач Aриз-56)
Po analizie początkowo kilku, kilkunastu tysięcy, później ponad miliona patentów, Altszuller ze współpracownikami odkrył, że istnieje niewielki zbiór około 40 elementarnych metod, służących usuwaniu sprzeczności technicznych.
27
ARIZ – 85 9 kroków: Analiza zadania; Analiza modelu zadania;
Określenie idealnego wyniku końcowego i sprzeczności fizycznej; Zebranie i zastosowanie zasobów substancji i pól; Sprawdzenie Banku Informacji TRIZ; Zmiana lub zamiana zadania; Analiza sposobu przezwyciężenia sprzeczności fizycznej; Zastosowanie otrzymanego rozwiązania; Analiza procesu rozwiązania. Gdy w punkcie 4 otrzymamy rozwiązanie problemu, możemy przejść do punku 8, czyli - zastosowania rozwiązania.
28
Metoda prób i błędów
29
Myślenie lateralne (E. De Bono)
Rozpoznanie dominujących myśli polaryzujących; Poszukiwanie różnych sposobów patrzenia na rzeczy; Osłabienie surowej kontroli myślenia wertykalnego; Użycie przypadku.
30
Sergey Brin & Larry Page doktoranci Stanford Uni.
Młodzi – górą! 25-latkowie Sergey Brin & Larry Page doktoranci Stanford Uni. założyli w 1998 r. firmę Google i mają dzisiaj po 20 mld $ każdy!
31
Silicon Valley => Światowa Dolina Nauki
Nie tylko IT, ale: wykorzystanie energii słonecznej, ogniwa paliwowe, biotechnologie (bez produkcji) inne
32
Silicon Valley => Światowa Dolina Nauki
0,5% ludności USA generuje tam 10% wynalazków bez wsparcia rządu USA!
33
Rzucanie wyzwania ekspertom
„Niemożliwe, by maszyny cięższe od powietrza mogły latać” Lord Kelvin, 1895 „Nie podoba się nam jak grają, a poza tym muzyka gitarowa wychodzi z mody.” Firma płytowa Decca na temat Beatlesów, 1962
34
Mistrza poznaje się po narzędziach, jakimi się posługuje i po umiejętności posługiwania się nimi.
35
Zapisuj pomysły! Jot it down!
Specjalny zeszyt Kalendarz Pudełko zapałek, serwetka etc.
36
Każdy inżynier, a tym bardziej mgr inż. powinien być kreatywny.
Wnioski Każdy inżynier, a tym bardziej mgr inż. powinien być kreatywny. Nie bójmy się zwariowanych pomysłów! Zdolności twórczego myślenia i działania można i trzeba rozwijać.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.