Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJędrzej Najman Został zmieniony 10 lat temu
1
Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie
ul. Krupnicza 11a, Kraków tel , tel/fax Ośrodek w Nowym Sączu Ośrodek w Tarnowie ul. Kilińskiego 68, Nowy Sącz ul. Boya Żeleńskiego 4a, Tarnów tel/fax (+18) tel/fax (+14)
2
Organizacja MCZP Dział Organizacji i Kontroli Opieki Zdrowotnej
Ośrodek w Nowym Sączu Dział Statystyki Medycznej, Analiz i Informatyki Ośrodek Doskonalenia Kadr Medycznych Ośrodek w Tarnowie Dział Nadzoru w Zakresie Opieki nad Matką i Dzieckiem Dział Promocji Zdrowia
3
Dział Promocji Zdrowia
zadania koordynacja działań w zakresie realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia – gromadzenie informacji i raportowanie wsparcie działań samorządów lokalnych w zakresie promocji zdrowia i prewencji chorób: Zespół Wspierający Promocję Zdrowia w Powiatach działania edukacyjne i informacyjne na temat m. in. metodologii tworzenia i zasad realizacji programów promocji zdrowia rozwój w Małopolsce idei promocji zdrowia poprzez tworzenie sieci
4
M O T T O „Promocja zdrowia to nauka i sztuka pomagania ludziom, by zmieniali swój styl życia na sprzyjający ich zdrowiu” M. P. O’Donnell
5
Narodowy Program Zdrowia 1996-2005
cel strategiczny Poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności poprzez Stwarzanie warunków oraz kształtowanie motywacji, wiedzy i umiejętności zdrowego stylu życia, a także podejmowania działań na rzecz zdrowia własnego i innych. Kształtowanie sprzyjającego zdrowiu środowiska życia, pracy i nauki. Zmniejszenie różnic w zdrowiu i dostępie do świadczeń zdrowotnych.
6
Cele Narodowego Programu Zdrowia
Zwiększenie aktywności fizycznej ludności. Poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności. Zmniejszenie rozpowszechnienia palenia tytoniu. Zmniejszenie i zmiana struktury spożycia alkoholu oraz zmniejszenie szkód zdrowotnych spowodowanych alkoholem. Ograniczenie używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym szkód zdrowotnych. Zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej społeczeństwa oraz działań w zakresie promocji zdrowia. Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie występowaniu zaburzeń psychicznych. Zmniejszenie narażenia na czynniki szkodliwe w środowisku życia i pracy. Poprawa stanu sanitarnego kraju.
7
Cele Narodowego Programu Zdrowia
Zmniejszenie częstości wypadków, szczególnie drogowych. Zwiększenie sprawności i skuteczności pomocy doraźnej w nagłym zagrożeniu życia Zwiększenie dostępności i usprawnienie podstawowej opieki zdrowotnej. Zapobieganie występowaniu oraz skutkom wcześniactwa i małej urodzeniowej masy ciała. Usprawnienie wczesnej diagnostyki i czynnej opieki nad osobami z ryzykiem rozwoju niedokrwiennej choroby serca. Usprawnienie wczesnej diagnostyki i zwiększenie efektywności leczenia nowotworów złośliwych szyjki macicy i sutka. Stwarzanie warunków umożliwiających osobom niepełnosprawnym włączenie się lub powrót do czynnego życia. Zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym. Intensyfikacja profilaktyki próchnicy zębów i chorób przyzębia u dzieci, młodzieży oraz kobiet ciężarnych.
8
Sieci Szkół Promujących Zdrowie
Promocja zdrowia Realizacji założeń współczesnej koncepcji promocji zdrowia sprzyja tworzenie: Sieci Szkół Promujących Zdrowie Sieci Gmin Promujących Zdrowie Sieci Zakładów Pracy Promujących Zdrowie
9
Dlaczego sieć ? przepływ informacji
wymiana doświadczeń upowszechnienie sprawdzonych wzorów realizacji edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia wzajemna edukacja zdrowotna (podnoszenie kwalifikacji) wspólne rozwiązywanie problemów danej społeczności lokalnej wzajemne wsparcie w opracowywaniu i wdrażaniu programów edukacyjnych wspólne podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania zdrowia i aktywizowania różnych grup zintensyfikowanie działań prozdrowotnych
10
Zespół Wspierający Promocję Zdrowia w Powiatach
główny cel działania rozwinięcie sieci szkół i szpitali promujących zdrowie opracowywanie i wdrażanie programów promocji zdrowia zgodnych z celami Narodowego Programu Zdrowia Zespół został powołany na spotkaniu z przedstawicielami starostw w dniu 29 września 2000 r. Do współpracy nad rozwojem sieci szkół i szpitali zgłosiło się wówczas 9 powiatów: gorlicki, bocheński, oświęcimski, proszowicki, tarnowski, myślenicki, krakowski wymiana doświadczeń w zakresie promocji zdrowia
11
Idea szkoły promującej zdrowie
Szkoła to siedlisko (miejsce, gdzie żyje, pracuje i bawi się wielu ludzi), w którym społeczność szkolna - pracownicy, uczniowie i rodzice: podejmują wspólne działania dla poprawy swego zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań zdrowotnych, tworzenie zdrowego środowiska fizycznego i społecznego uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć poprzez edukację zdrowotną, rozwój osobisty, społeczny, zawodowy zachęcają innych w swoim otoczeniu, zwłaszcza rodziców do podobnych działań poprzez otwartość i dialog, partnerstwo i współdziałanie
12
Jutro – zdrowe społeczeństwo
Hasło Dziś – zdrowa szkoła Jutro – zdrowe społeczeństwo
13
Sieć szkół promujących zdrowie
28 września 2001 roku porozumienie w sprawie współpracy w realizacji projektu Szkoła Promująca Zdrowie Kuratorium Oświaty w Krakowie Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 5 w Krakowie W tym dniu oficjalnie została utworzona Małopolska Sieć Szkół Promujących Zdrowie, zgłoszona do krajowego koordynatora sieci Pani Marii Sokołowskiej oraz powołano koordynatora sieci wojewódzkiej. Szkoły, które w 2001 roku zgłosiły chęć przystąpienia do sieci wojewódzkiej są właśnie w okresie przygotowawczym, realizują zadania, przeprowadzono ankietyzację, w sierpniu 2002 r. zostaną przeszkoleni koordynatorzy szkolni i podjęta zostanie decyzja dotycząca przystąpienia do sieci oraz wydany certyfikat. Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego
14
Sieć Szkół Promujących Zdrowie
efekty działań od 2000 r. działania w celu oficjalnego powołania i szerzenia idei Małopolskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie od 2000 r spotkania informacyjne i edukacyjne z dyrektorami szkół i przedstawicielami powiatów Małopolski r. uroczyste nadanie Certyfikatów Małopolskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie – 44 szkoły r. uroczyste nadanie Certyfikatów Małopolskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie – 46 szkół aktualnie na liście szkół, które zgłosiły akces do sieci, znajduje się 215 placówek z 21 powiatów Małopolski
15
Narodowy Program Zdrowia
CEL OPERACYJNY NR 6 Zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej społeczeństwa oraz działań w zakresie promocji zdrowia.
16
Projekt pokazowy „Rozwój infrastruktury dla promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia na poziomie lokalnym w Polsce” CEL GŁÓWNY Wzmocnienie infrastruktury dla promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia na poziomie krajowym, wojewódzkim i gminnym oraz aktywizacja gmin na polu promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia.
17
Uczestnicy projektu Zabierzów Kłaj Siepraw Raciechowice Stryszów
Jordanów Lipnica Wielka Laskowa Limanowa Łososina
18
Zadania gmin desygnowanie osoby/osób do działań w zakresie promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia, doprowadzenie do współpracy między komisjami/wydziałami organów gminy (formalne porozumienia) na rzecz promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia, przygotowanie oraz opracowanie, a następnie zapoczątkowanie wdrażania własnych programów promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia, udział w monitorowaniu i ewaluacji postępów we wdrażaniu projektu i jego wyników.
19
zrealizowany w ramach Projektu Pokazowego
Program promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia w Gminie Zabierzów na lata zrealizowany w ramach Projektu Pokazowego „Rozwój infrastruktury dla promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia na poziomie lokalnym w Polsce” Umowa Pożyczki NR 3466-POL
20
Korzyści z uczestnictwa w projekcie dla gmin
Opracowania: „Regulacje prawne dla promocji zdrowia i prewencji chorób układu krążenia w Polsce” - ZPZ IK „Charakterystyka niektórych aspektów stanu zdrowia ludności i jego uwarunkowań w gminie” – ZPZ IK poradnik dla koordynatorów gminnych oraz budowa koalicji dla zdrowia w gminie (współpraca międzysektorowa) edukacja zespołów w gminach opracowanie programu gminnego „Czas dla serca” uczestnictwo w projekcie Banku Światowego
21
Problematyka programów gminnych „Czas dla serca”
zwiększenie poziomu wiedzy o wpływie palenia tytoniu na powstawanie schorzeń układu krążenia wśród młodzieży i osób w wieku średnim podniesienie poziomu wiedzy na temat czynników ryzyka chuk oraz poziomu ich wykrywania wśród mieszkańców gminy podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności radzenia sobie ze stresem w wybranych grupach mieszkańców podniesienie poziomu aktywności ruchowej mieszkańców gminy w czasie wolnym
22
Problematyka programów gminnych „Czas dla serca” cd.
podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności mieszkańców gminy w zakresie prawidłowego odżywiania się poprawa jakości i dostępności opieki zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wykrywania chorób układu krążenia. obniżenie poziomu konsumpcji alkoholu oraz pomoc osobom i rodzinom z problemem alkoholowym zmiana nawyków żywieniowych wśród młodzieży gimnazjalnej i licealnej oraz kobiet w wieku lat
23
Sieć Gmin Promujących Zdrowie
r. konferencja „Zdrowa Gmina - wyzwania dla gmin w zakresie promocji zdrowia w zmieniającej się Europie” szkolenie koordynatorów gminnych materiały edukacyjne wsparcie konsultantów na wszystkich etapach tworzenia, wdrażania i ewaluacji projektów promocji zdrowia baza informacyjna o programach promocji zdrowia realizowanych w województwie małopolskim wsparcie, wspólnie z Biurem Integracji Europejskiej MUW, działań w zakresie przygotowywania wniosków o dofinansowanie działań w zakresie promocji zdrowia z Unii Europejskiej
24
Sieć Zakładów Pracy Promujących Zdrowie
Przygotowanie i wydanie przewodnika „Promocja zdrowia w miejscu pracy” Opracowanie ankiety badającej wiedzę i oczekiwania dyrektorów i kierowników największych zakładów w Małopolsce w zakresie promocji zdrowia Organizacja spotkań szkoleniowych dla przedstawicieli firm nt.: „Promocja zdrowia w miejscu pracy” Nawiązanie współpracy z Małopolskim Ośrodkiem Medycyny Pracy w zakresie tworzenia i realizacji zakładowych programów promocji zdrowia Tworzenie bazy zakładów pracy zainteresowanych problematyką promocji zdrowia
25
Rola MCZP w tworzeniu sieci
Organizacja i współorganizacja konferencji i spotkań informacyjnych Prowadzenie monitoringu realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia w powiatach Pomoc merytoryczna w przygotowywaniu i wdrażaniu programów promocji zdrowia i prewencji chorób
26
Rola MCZP w tworzeniu sieci
Rozpowszechnianie idei i założeń sieci np w ramach spotkań Zespołu Wspierającego Promocję Zdrowia w Powiatach Gromadzenie informacji na temat programów realizowanych w jednostkach należących do sieci Przygotowywanie i realizacja programów edukacyjnych dla koordynatorów sieci i liderów promocji zdrowia Dodatkowo MCZP zajmuje się dystrybucją pakietu informacyjnego dotyczącego projektu „Szkoła Promująca Zdrowie” wśród szkół zainteresowanych przystąpieniem do sieci. Przyjmowanie ankiet-zgłoszeń do sieci szkół i szpitali, prowadzenie bazy danych, korespondencja, przesyłanie do dra Karskiego Koordynatora Krajowej Sieci Szpitali. Koordynacja działań na rzecz sieci szpitali, organizowanie spotkań, przygotowywanie i dystrybucja pism, korespondencji, Organizacja spotkań z pracownikami wydziałów zdrowia starostw powiatowych oraz pomoc w tworzeniu powiatowych sieci szkół np.. Olkusz, Prowadzenie (od 2 lat) Zespołu Wspierającego Promocję Zdrowia w Powiatach, Prowadzenie od roku działań związanych z rozwinięciem sieci szpitali i szkół w Małopolsce Współpraca ze szkołami w powiatach krakowskim grodzkim i ziemskim, olkuskim, myślenickim, chrzanowskim, tarnowskim g. I z. , nowosądeckim, limanowskim, wadowickim,. Brzeskim - jesień, Konferencja Sieci szkół – wrzesień – Tarnów Konferencja Szpitali – październik – Nowy Sącz, Szkolenie dla koordynatorów szkół PZ – październik - Kraków Prowadzenie i uaktualnianie bazy danych o jednostkach należących do sieci
27
ponieważ do wygrania jest
S i e ć ? ponieważ do wygrania jest Z D R O W I E ! ! !
28
„Światowy dzień bez tytoniu” „Rzuć palenie razem z nami”
Kampanie zdrowotne „Światowy dzień bez tytoniu” 31 maja „Rzuć palenie razem z nami” trzeci czwartek listopada
29
Kampanie zdrowotne cele
propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od nałogów zmniejszenie konsumpcji tytoniu ograniczenie występowania chorób wywołanych paleniem tytoniu edukacja na temat skutków zdrowotnych palenia tytoniu
30
Kampanie zdrowotne w Małopolsce
od 1999 r. organizowane przez MCZP „Rzuć palenie, zmierz ciśnienie” – 1999 r. „Małopolska przeciw nowotworom. Nowotwory a tytoń” – 2000 r. „Zamień palenie na aktywność fizyczną i zdrowe żywienie” – 2000 r. „Uwolnijmy nasze dzieci od dymu tytoniowego” – 2001 r. „Palenie szkodzi Tobie, Twojej rodzinie i otoczeniu” – 2001 r. od 2002 r. kolejne edycje kampanii: „Palenie szkodzi Tobie, Twojej rodzinie i otoczeniu” „Zamień palenie na aktywność fizyczną i zdrowe żywienie”
31
Działania w zakresie ... profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przeciwdziałania HIV/AIDS i narkomanii szkolenia i konferencje dla: pracowników ochrony zdrowia nauczycieli i pedagogów szkolnych kuratorów sądowych edukatorów dzieci i młodzieży służb interwencyjnych młodzieży szkolnej
32
Realizacja celów NPZ Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Zdrowia w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej za lata 1999 i 2000 Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Zdrowia w powiatach Małopolski za lata 2001 i 2002 Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Zdrowia w powiatach i gminach Małopolski za rok 2003
33
Wnioski z monitoringu NPZ
z roku na rok następuje wzrost liczby i grup adresatów działań najczęściej edukowane grupy zawodowe to: nauczyciele, pracownicy zakładów opieki zdrowotnej (pielęgniarki), a następnie policjanci, pracownicy socjalni oraz strażacy największą grupę realizatorów stanowią (w 2003 r.): instytucje samorządowe (60%) – sp zoz-y, szkoły, urzędy gmin, ośrodki pomocy społecznej, urzędy miast, ośrodki kultury, starostwa powiatowe; inne (22%) – n zoz-y, parafie, zakłady pracy, media, grupy AA; instytucje rządowe (14%) – NFZ, policja, stacje sanitarno-epidemiologiczne, Kuratorium oświaty, straż pożarna, PARPA, PFRON, MZ; organizacje pozarządowe (4%) – PCK, MONAR, CARITAS, kluby sportowe itp.. poziom realizacji celów NPZ jest różnych w różnych powiatach i gminach Małopolski
34
Wnioski z monitoringu NPZ
następuje rozwój współpracy sektorowej i integracja działań na różnych szczeblach coraz szerzej w działania na rzecz wzmacniania potencjału zdrowia włączana jest społeczność lokalna – dzieci, młodzież, dorośli ale: zbyt słaby rozwój współpracy międzysektorowej (rozwija się) niewystarczająca znajomość celów i harmonogramu realizacji NPZ obarczanie odpowiedzialnością za realizację NPZ pracowników jednostek ochrony zdrowia brak usankcjonowania prawnego NPZ słabe zainteresowanie problematyką promocji zdrowia i NPZ środków masowego przekazu
35
Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie
ul. Krupnicza 11a, Kraków tel. (+12) , tel/fax (+12)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.