Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarzena Kaleciński Został zmieniony 11 lat temu
1
Czy specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie pomagają? Wymiar pomocy z perspektywy 5 lat działalności.
2
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Nowej Sarzynie
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie SOS w Lesku Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Korytnikach Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gorzycach
3
SPECJALISTYCZNY OŚRODEK WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE W NOWEJ SARZYNIE – ANALIZA ANKIETY
4
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Nowej Sarzynie uzyskuje informacje zwrotne i opinie klientów na temat pracy i działalności w oparciu o dane zdobyte z ankiety ewaluacyjnej SOW. Na ich podstawie dokonuje się analizy i oceny pomocy udzielonej przez pracowników SOW.
5
Na pytanie „Czy uzyskane wsparcie pozwoliło rozwiązać Pana/Pani problem?” klienci udzielili następujących odpowiedzi: Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla ofiar Przemocy w Rodzinie w Nowej Sarzynie, dane za lata 2010, 2011, I połowę.
6
Dane znajdujące się na powyższym wykresie wskazują, że ponad połowa klientów (55%) odpowiedziała, że wsparcie uzyskane w Ośrodku pozwoliło w rozwiązaniu problemu przemocy, ponad 1/3 klientów (39%) twierdzi, że częściowo i tylko (6%) badanych jest zdania, że ich problemu nie udało się rozwiązać. Reasumując Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Nowej Sarzynie prowadzi skuteczne działania, gdyż ponad 90% klientów twierdzi, iż wsparcie pracowników Ośrodka pozwoliło całkowicie bądź częściowo rozwiązać problem przemocy.
7
Klientów korzystających ze wsparcia SOW zapytano również o to, jak oceniają pomoc udzieloną przez pracowników Ośrodka. Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla ofiar Przemocy w Rodzinie w Nowej Sarzynie, dane za lata 2010, 2011, I połowę.
8
Reasumując 91% klientów ocenia bardzo dobrze i raczej dobrze pomoc udzieloną przez pracowników SOW. Zaledwie 6% badanych raczej źle ocenia pomoc niesioną przez pracowników, tylko 3% nie miało zdania na ten temat. Podsumowując większość klientów ocenia bardzo dobrze pracę SOW w Nowej Sarzynie. Odpowiedzi klientów wskazują na to, że narzędzia pracy stosowane przez pracowników są skuteczne i przynoszą efekty w postaci rozwiązywania problemów i zadowolenia klientów.
9
Klienci SOW w Nowej Sarzynie zapytani o zgodę na monitorowanie ich sytuacji życiowej po opuszczeniu Ośrodka udzielili następujących odpowiedzi:
10
SOW Nowa Sarzyna rozpoczął monitorowanie sytuacji życiowej klientów od 2008 roku. Powyższy wykres wskazuje, że w latach zgodę na monitorowanie sytuacji życiowej wyraziło 89% osób, 8% nie wyraziło zgody, a pozostałe osoby (3%) nie były monitorowania z powodu braku wystąpienia przemocy, nie posiadania telefonu bądź wyjazdu za granicę.
11
Wnioskując klienci Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Nowej Sarzynie oceniają bardzo dobrze pracę wykonywaną przez pracowników Ośrodka na rzecz rozwiązania problemu przemocy stwierdziło tak 91%. Niemalże większość klientów, bo 90% klientów ocenia pracę Ośrodka jako skuteczną.
12
SPECJALISTYCZNY OŚRODEK WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE SOS W LESKU – ANALIZA ANKIETY
13
Klienci SOW w Lesku zapytani o to, jak oceniają pomoc udzieloną przez pracowników, udzielili następujących odpowiedzi:
14
Z powyższych odpowiedzi wynika, że 89% klientów ocenia bardzo dobrze i raczej dobrze pomoc udzieloną przez pracowników SOW. Zaledwie 7% badanych ocenia raczej źle i bardzo źle pomoc niesioną przez pracowników, tylko 4% nie miało zdania na ten temat. Podsumowując większość klientów ocenia bardzo dobrze pracę SOW w Lesku.
15
Ponadto ankietowanych zapytano jak według nich funkcjonuje SOW w Lesku.
16
Aż 85% respondentów ocenia dobrze działanie i pracę Ośrodka
Aż 85% respondentów ocenia dobrze działanie i pracę Ośrodka. Przeciwne zdanie co do dobrego funkcjonowaniu Ośrodka ma zaledwie 3% badanych. Z kolei 12% klientów nie miało zdania na tak postawione im pytanie. Wnioskując bardzo duży procent badanych odnosi się pozytywnie do funkcjonowania i istnienie SOW w Lesku, w związku z czym ofiary przemocy będą chętnie korzystać ze wsparcia, jakie mogą uzyskać w tak dobrze działającym Ośrodku.
17
Klienci SOW w Lesku zapytani o zgodę na monitorowanie ich sytuacji życiowej po opuszczeniu Ośrodka udzielili następujących odpowiedzi:
18
SOW Lesko rozpoczął monitorowanie sytuacji życiowej klientów od 2009 roku. Powyższy wykres wskazuje, że w latach zgodę na monitorowanie sytuacji życiowej wyraziło 95% osób, tylko 3% nie wyraziło zgody, a pozostałe 2% klientów nie było monitorowania z powodu braku wystąpienia przemocy.
19
Wnioskując klienci Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia Dla Ofiar Przemocy W Rodzinie SOS w Lesku oceniają bardzo dobrze pracę wykonywaną przez pracowników Ośrodka na rzecz rozwiązania problemu przemocy (89%), co za tym idzie taki sam procent klientów wyraził zgodę na monitorowanie sytuacji życiowej po opuszczeniu Ośrodka (89%).
20
SPECJALISTYCZNY OŚRODEK WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE W KORYTNIKACH – ANALIZA ANKIETY
22
Powyższy wykres wskazuje, że spośród osób mieszkających w Ośrodku w latach , 91% ankietowanych przyznało, że współpraca z Ośrodkiem przyczyniła się do korzystnej zmiany ich sytuacji życiowej, 9% miało trudności z oceną tej współpracy, natomiast nikt z respondentów nie uważał, że kontakt z SOW wpłynął niekorzystnie na ich sytuację życiową.
23
Zdaniem ankietowanych, spośród wszystkich form pomocy oferowanej przez SOW w Korytnikach najbardziej pomocna była: pomoc psychologiczno-pedagogiczna - 62%, następnie pomoc prawna - 19% i socjalna - 19%.
25
Jak pokazuje powyższy wykres, 82% ankietowanych klientów ambulatoryjnych uważa, że jakość pracy Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Korytnikach była bardzo dobra. Z kolei 18 % respondentów podało, że jakość pracy SOW była dobra.
27
SOW Korytniki rozpoczęły monitorowanie sytuacji życiowej klientów od 2007 roku. Powyższy wykres wskazuje, że w latach zgodę na monitorowanie sytuacji życiowej wyraziło 94% osób, tylko 6% nie wyraziło zgody.
28
Wnioskując klienci Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia Dla Ofiar Przemocy W Rodzinie W Korytnikach oceniają bardzo dobrze pracę wykonywaną przez pracowników Ośrodka (82%). Aż 91% klientów twierdzi, że współpraca z Ośrodkiem przyczyniła się do rozwiązania problemu przemocy. Najbardziej skuteczna według respondentów okazała się pomoc psychologiczna – pedagogiczna (62%).
29
Statystyki SOW – Dane za lata 2007 - 2012
31
Powyższy wykres obrazuje, iż liczba klientów korzystających z pomocy Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie od 2007 roku stale wzrasta. W roku 2007 z pomocy skorzystało 367 osób, w 2008r. – 521 osób, w 2009r. – 587 osób, w 2010r. – 674 osób, w 2011 nieco mniej bo 588 osób i w 2012r.(dane od I-III kwartał) 430 osób. W SOW Korytniki liczba klientów korzystających ze wsparcia w latach wyniosła 919 osób, w tym najwięcej bo 305 klientów było w 2010r., W SOW N. Sarzyna liczba klientów w latach wyniosła 843 osoby, w tym najwięcej osób skorzystało z pomocy w 2011 r. (203 osoby), W SOW SOS Lesko liczba osób, które skorzystały z pomocy wyniosła 839 osób, w tym najwięcej bo 182 osoby było w 2008r., W SOW Gorzyce liczba klientów korzystających ze wsparcia w latach wyniosła 566 osób, w tym najwięcej klientów jest w 2012r. (128 osób). Podsumowując ze wsparcia Ośrodków korzysta duża liczba klientów, tendencja utrzymuję się mniej więcej na jednakowym poziomie. Dane pokazują, że problem przemocy dotyczy nadal wielu osób i mimo stereotypów krążących w społeczeństwie o ofiarach przemocy, dużo osób korzysta z pomocy SOW.
33
Powyższy wykres wskazuje, iż liczba klientów stacjonarnych korzystających z pomocy SOW- ów utrzymuję się na jednakowym poziomie w poszczególnych latach. W 2007r. w Ośrodkach przebywało 158 klientów, w 2008r. liczba ta zwiększyła się do 231 klientów i w 2009r. 230 klientów, w 2010r. było nieco więcej bo 239 klientów, w 2011r. było 240, a w 2012r. Do września przebywało na terenie Ośrodków 181 klientów. W SOW Korytniki liczba klientów stacjonarnych korzystających ze wsparcia w latach wyniosła 308 osób, w tym najwięcej bo 75 klientów było w 2011r., W SOW N. Sarzyna liczba klientów stacjonarnych w latach wyniosła 346 osoby, w tym najwięcej klientów stacjonarnych było w 2010 r. (83 osoby), W SOW SOS Lesko liczba klientów stacjonarnych wyniosła 290 osób ,w tym najwięcej bo 61 osób było w 2008r., W SOW Gorzyce liczba klientów stacjonarnych w latach wyniosła 335 osób, w tym najwięcej klientów było w 2011r. (62 osoby).
34
Ogółem klienci stacjonarni w latach 2007-2012
Reasumując najwięcej klientów korzystających z pomocy całodobowej było w SOW Nowa Sarzyna (346 osób), następnie w SOW Gorzyce (335 osób), dalej 308 klientów w SOW Korytniki i 290 klientów w SOW SOS Lesko. Łącznie w latach w Ośrodkach klientów stacjonarnych było 1279.
36
Powyższy wykres wskazuje, iż liczba klientów ambulatoryjnych korzystających z pomocy SOW- ów utrzymuję się na jednakowym poziomie w poszczególnych latach. W 2007r. Ze wsparcia Ośrodkach skorzystało 209 klientów, w 2008r. liczba ta zwiększyła się do 290 klientów, w 2009r. 357 klientów, w 2010r. było zdecydowanie więcej bo 435 klientów, w 2011r. Nieco mniej bo 348, a w 2012r. do września z pomocy ambulatoryjnej skorzystało 241 klientów. W SOW Korytniki liczba klientów ambulatoryjnych korzystających z porad w latach wyniosła 611 osób, w tym najwięcej bo 240 klientów w 2010r., W SOW N. Sarzyna liczba klientów ambulatoryjnych w latach wyniosła 489 osoby, w tym najwięcej klientów ambulatoryjnych było w 2011 r. (147 osób), W SOW SOS Lesko liczba klientów ambulatoryjnych wyniosła 549 osób ,w tym najwięcej bo 121 osób skorzystało z porad w 2008r., W SOW Gorzyce liczba klientów ambulatoryjnych w latach wyniosła 231 osób, w tym najwięcej klientów skorzystało z pomocy w 2012r. (72 osoby).
37
Ogółem klienci ambulatoryjni w latach 2007-2012
Reasumując najwięcej klientów korzystających z pomocy ambulatoryjnej było w SOW Korytniki (611 osób), następnie w SOW SOS Lesko (549 osób), dalej 489 klientów w SOW Nowa Sarzyna i 231 klientów w SOW Gorzyce. Łącznie w latach w Ośrodkach klientów ambulatoryjnych było 1880.
38
Poniższy wykres przedstawia liczbę kobiet korzystających zarówno z pomocy stacjonarnej i ambulatoryjnej. W 2007r. ze wsparcia Ośrodka skorzystało 261 klientek, w 2008r. liczba ta wzrosła do 362 kobiet, w 2009r. 423 klientki, w 2010r. było zdecydowanie więcej bo 518 klientek, w 2011r. nieco mniej bo 420, a w 2012r. do września z pomocy ambulatoryjnej skorzystało 276 kobiet.
39
Liczba kobiet w latach 2007-2012 z podziałem na poszczególne Ośrodki
W SOW Korytniki w latach liczba kobiet korzystających z porad to 714, W SOW N. Sarzyna w latach kobiet, które skorzystały z pomocy całodobowej i doraźnej to 582, W SOW SOS Lesko liczba kobiet wyniosła 636, W SOW Gorzyce w latach liczba kobiet, które skorzystały z pomocy całodobowej i doraźnej to 328
40
Poniższy wykres przedstawia liczbę mężczyzn korzystających zarówno z pomocy stacjonarnej i ambulatoryjnej. W 2007r. ze wsparcia Ośrodka skorzystało 4 mężczyzn, w 2008r. liczba ta wzrosła do 25 mężczyzn, w 2009r. 30 klientów, w 2010r. było już nieco mniej bo 21 mężczyzn, w 2011r. Z pomocy skorzystało 22 klientów, a w 2012r. do września z pomocy skorzystało 28 mężczyzn.
41
Liczba mężczyzn w latach 2007-2012 z podziałem na poszczególne Ośrodki
W SOW Korytniki w latach liczba mężczyzn korzystających z porad to 19, W SOW Nowa Sarzyna w latach mężczyzn, którzy skorzystali z pomocy całodobowej i doraźnej to 44, W SOW SOS Lesko liczba mężczyzn wyniosła 36, W SOW Gorzyce w latach liczba mężczyzn, którzy skorzystali z pomocy całodobowej i doraźnej to 31
42
Poniższy wykres przedstawia liczbę dzieci, które wraz z rodzicami korzystały zarówno z pomocy stacjonarnej i ambulatoryjnej. W 2007r. ze wsparcia Ośrodka skorzystało 101 dzieci, w 2008r. liczba ta wzrosła do 133 dzieci, w 2009r. 134 niepełnoletnich, w 2010r. było 135 dzieci, w 2011r. z pomocy skorzystało 146 dzieci, a w 2012r. do września z pomocy skorzystało 114 dzieci.
43
Liczba dzieci w latach 2007-2012 z podziałem na poszczególne Ośrodki
W SOW Korytniki w latach liczba dzieci korzystających z pomocy (173), W SOW Nowa Sarzyna w latach dzieci, które skorzystały z pomocy całodobowej i doraźnej to 217, W SOW SOS Lesko liczba dzieci wyniosła 166, W SOW Gorzyce w latach liczba dzieci, które skorzystały z pomocy całodobowej i doraźnej to 207.
44
W SOW Korytniki w latach 2007-2012 z pomocy Ośrodka skorzystało 9 mężczyzn
W SOW Nowa Sarzyna w latach mężczyzn, którzy skorzystali z pomocy całodobowej i doraźnej było 26 mężczyzn, W SOW SOS Lesko w latach liczba mężczyzn wyniosła 26, W SOW Gorzyce w latach w Ośrodku było 2 mężczyzn
45
W SOW Korytniki w latach 2007-2012 z pomocy Ośrodka skorzystało 39 osób,
W SOW Nowa Sarzyna w latach osób niepełnosprawnych, które skorzystały z pomocy całodobowej i doraźnej było 40, W SOW SOS Lesko w latach liczba klientów wyniosła 26, W SOW Gorzyce w latach w Ośrodku było 19 osób ze stopniem niepełnosprawności.
46
WNIOSKI Działalność Specjalistycznego Ośrodka wsparcia Dla Ofiar Przemocy W Rodzinie skierowana jest szczególnie na udzielanie wsparcia osobom doznającym przemocy. W latach z pomocy Ośrodka w Korytnikach, Nowej Sarzynie, Lesku i Gorzycach łącznie skorzystało 3167 osób. Niemalże każdego roku liczba klientów utrzymuje się na jednakowym poziomie. Najwięcej klientów było między rokiem (około 600 osób rocznie). Dotychczas znacznie więcej klientów skorzystało z pomocy ambulatoryjnej (1880 osób) w tym w Ośrodku w Korytnikach było najwięcej (611 osób). Zaś z pomocy stacjonarnej skorzystał (1279 osób) w tym w Ośrodku w Nowej Sarzynie było najwięcej klientów (346 osób).
47
Klientami Ośrodków najczęściej są kobiety, do dn. 09. 2012r
Klientami Ośrodków najczęściej są kobiety, do dn r. z pomocy skorzystało 2260 kobiet, następnie dzieci (763) i najmniej liczną grupą klientów byli mężczyźni (130). Ze wsparcia SOW korzystają także osoby starsze czyli w wieku poprodukcyjnym po 65 roku życia. Dotychczas łącznie we wszystkich Ośrodkach z pomocy skorzystały 63 osoby starsze. SOW udziela również wsparcia osobom posiadającym stopień niepełnosprawności, dotychczas pomocy udzielono 124 osobom niepełnosprawnym.
48
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.