Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Ogólnopolski program osób i instytucji działających na rzecz dobra dziecka i rodziny r. Opracowanie: Bożena Perkowska, Agnieszka Kulmacz
2
Cele programu: Nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku Budowanie silnej więzi między rodzicami a dziećmi Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się Refleksja nad własną postawą wychowawczą Wzbudzenie motywacji do zmiany zachowania wobec dziecka
3
Dialog osób jako zadanie doskonalące zachowanie
Postawa dialogu wpływa na zmianę postępowania: prowadzi do wydobycia tego co dobre jest drogowskazem ukierunkowującym zmiany jest lustrem dla właściwych zachowań pozwala odkryć własne ograniczenia otwiera drogę do doskonalenia siebie w relacji z drugim człowiekiem ułatwia proces wychowania i samowychowania zmniejsza prawdopodobieństwo przemocy
4
Dzięki postawie dialogu dziecko:
odczuwa zadowolenie z siebie ma ochotę na współpracę rozwija w sobie pewność siebie rozwija w sobie szacunek dla uczuć i potrzeb rodziców i wychowawców myśli twórczo i niezależnie uczy się samodzielności i odpowiedzialności nabywa odwagi do pokonywania trudności
5
Dzięki postawie dialogu rodzic, wychowawca:
odczuwa zadowolenie z siebie radość bycia razem, poczucie bliskości zauważa rzeczywiste problemy dziecka potrafi wyrażać nieprzyjemne uczucia bez ranienia dziecka potrafi zachować równowagę między miłością i wymaganiami pozwala dziecku na poniesienie konsekwencji własnych zachowań potrafi przekazać czytelny system wartości
6
Adresaci programu rodzice nauczyciele, wychowawcy
katecheci, duszpasterze pracownicy socjalni kuratorzy sądowi policjanci wszystkie osoby zainteresowane porozumieniem bez przemocy
7
Przebieg i główne treści warsztatu
Podczas 10 cotygodniowych spotkań, trwających trzy godziny zegarowe rodzice i wychowawcy poszukują odpowiedzi na pytania: Jak kochać mądrze, okazywać szacunek dla uczuć i potrzeb dziecka, akceptować trudności i ograniczenia, obdarzać zaufaniem, dostrzegać starania i mocne strony, poświęcać czas i uwagę? Jak nauczyć dziecko respektowania ograniczeń, egzekwować wymagania, pozwolić ponieść dziecku konsekwencje niewłaściwych zachowań?
8
Realizujemy już trzy części „Szkoły”
Część I - „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Dla absolwentów części I: Część II – „Rodzeństwo bez rywalizacji” Część III - „Nastolatek” Każda część obejmuje 40 godzin dydaktycznych
9
Zdobyta wiedza i umiejętności wpływają na rozwój osobisty
„Zrozumiałam czym jest więź i na czym polega bycie z partnerem w dialogu.” „Szkoła - to filozofia mądrego życia.” „Szkoła daje bazę do uczenia się bycia radosnym rodzicem i skutecznym wychowawcą”. „Kiedy po raz pierwszy rozmawiałem z synem bez krzyku i pretensji, był bardzo zaskoczony, ale podjął rozmowę.” „Słucham uważnie, co mówi córka, a ona pierwszy raz od dawna opowiedziała mi coś ważnego o sobie. Poczułam, jak bardzo ją kocham.” „Czuję się spokojniejsza, ponieważ nie wymagam od siebie tego, czego zrobić nie mogę. Wiem natomiast na co mam wpływ i jak doskonalić się w komunikacji z bliskimi.”
10
Wpływ „Szkoły” na aktywność społeczności lokalnych
Powstanie Stowarzyszenia na Rzecz Rodziny Szkoła dla Rodziców i Wychowawców „Bez Porażek” z siedzibą w Warszawie Stowarzyszenie „Od dialogu do rozwoju” Podejmowanie różnych inicjatyw regionalnych Tworzenie grup wsparcia dla rodziców
11
Przykłady „dobrych praktyk” w województwie podlaskim
Podejmowane są inicjatywy na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez realizowanie warsztatów dla rodziców: Stowarzyszenie Kontakt Miast Białystok – Eindhoven Porozumienie w Gminie Supraśl Gminne programy profilaktyki Czarna Białostocka Łapy Mielnik Siemiatycze Sokółka Suwałki
12
„Jak mówić, żeby dzieci chciały się uczyć w domu i szkole?”
program opracowany przez pracowników Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku na bazie „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” wspiera rodziców w konstruktywnym motywowaniu dzieci do nauki bez używania przemocy
13
Przemoc nie kończy się sama…
Dzięki warsztatom „Szkoły” udaje się: wzmocnić kochającą i wymagającą postawę rodziców powstrzymać eskalację przemocy wobec dzieci we wszystkich jej formach przypomnieć, że przemoc prowadzi do cierpienia Promować w środowisku ideę wychowania bez przemocy
14
Kontakty: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Koordynatorzy: Elżbieta Szarkowska Bożena Perkowska Stowarzyszenie „Od Dialogu do Rozwoju”
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.