Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadzio Gozdowski Został zmieniony 11 lat temu
1
Międzygminna współpraca w powiecie Nord-Trøndelag. Historia, doświadczenie i wezwania Roald Huseth Dyrektor Wydziału współpracy z jednostkami samorządu COUNTY GOVERNOR OF NORD-TRØNDELAG
3
Uwarunkowania i cele samorządu lokalnego Wszystkie gminy posiadają taką samą odpowiedzialność. Są głównym narzędziem wprowadzania reform rządowych. Pełnią podstawową rolę w rozwoju dobrobytu państwa.
4
W samorządach lokalnych skupia się blisko 2/3 usług, które są związane z budowaniem dobrobytu w Norwegii Figure 1 Operating expenses according to the main chapters of the internal accounts. Municipalities 1998. Kultura, kościół Administracja Przedszkola Szkolnictwo podstawowe Opieka nad dziećmi Zdrowie Usługi socjalne Opieka nad osobami starszymi Woda, ścieki i odpady Pozostałe Rysunek 1: Podział wydatków w gminach w roku 2006
5
Krótki rys historyczny zmian w systemie gmin 1837 - 392 gmin 1930 - 747 gmin 1945 – odbudowa po II wojnie światowej 1964 – Łączenie gmin z 690 do 450 Państwo inicjuje współpracę międzygminną Powstają spółki operujące w obszarach: gospodarki ściekowo-wodnej, odpadowej i energetycznej 1990-2003 – okres powstawania komisji regionalnych 2004 - projekt restrukturyzacji realizacji zadań gmin 2012-
6
Podstawy prawne dla współpracy Spółki z o.o lub akcyjne Przedsiębiorstwa międzygminne (Związki celowe JST) Ustawa o samorządzie lokalnym §27, wspólny zarząd w formie wspólnej komisji Ustawa o samorządzie lokalnym § 28-1, przekazanie kompetencji z zarządem lub bez Ustawa o projektach pilotażowych Współpraca międzygminna, w tym zapisy w Ustawie o samorządzie lokalnym z 2012,§ 28-2a
7
Nord-Trøndelag 2004-2012 Powiaty stały się podstawową strukturą do współpracy dwugminne partnerstwa (nowe i wciąż nie mieszczące się legislacyjnie) zostały utworzone na podstawie Ustawy o projektach pilotażowych. Duża liczba projektów pilotażowych. Ścisła współpraca pomiędzy JST a urzędami państwowymi, które wspierają finansowo, prawnie i technicznie przedsięwzięcia. Opracowano raporty za 2008 i 2012 rok opisujące działania, rezultaty i wezwania.
8
Region- samarbeid i N-T
9
Współpraca międzygminna w latach 2008 - 2012 20082012 Oparte na współpracy lokalnej (2-3 gminy) 6066 Regionalne, wielo-gminne65107 Poziom wyższy/ powiaty2245 Razem147218
10
Rozkład partnerstw wegług obszarów Administracja i płace, podatki, rachunkowość itp. Kultura, w tym kościoły, muzea. Planowanie i planowanie urbanistyczne, w tym mapy i kolorystyka Zasoby wodne, renowacja razem z energią, itp.
11
Rodzaje podstaw prawnych partnerstw 2008%2012% Oparte na umowie74508439 Ustawa o działaniach pilotażowych - UoST §28-2a.1393817 UoST *§28-1b. Administrowanie zadaniami przekazywanymi. 852311 UoST §28-1c. Przekazanie decyzji politycznych.063 UoST § 27 komisje wewnątrz gminne28192411 Związki gmin1392411 Spółki prawa handlowego117167 Inne031 Razem147100218100 * Ustawa o Samorządzie Terytorialnym
12
Ewaluacja Oszczędność środków finansowych. Lepsze usługi, wyższa jakość. Nie ma możliwości odwrotu. Więcej kreatywności, łatwiej pozyskać profesjonalistów Ramy prawne odgrywają ważną rolę. Dostępne źródła finansowania projektów pilotażowych Współpraca pomiędzy JST a urzędem administracji państwowej. Z drugiej strony, trochę sceptyzmu ze strony polityków i związków. Kilka projektów skończyło się porażką.
13
Przyszłość Bardziej spójne społeczeństwo. Bardziej wymagające pokolenia. Potrzeba stałych reform. Wyzwania z powodu braku ekspertów. Małe jednostki są uważane za mało efektywne. Reformy strukturalne (łączenie gmin) czy więcej współpracy? Nowy parlament zostanie wybrany jesienią 2013.
14
Możliwe, że przyszłość będzie wymagała zarówno zmian strukturalnych (łączenie gmin) jak i głębszej współpracy?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.