Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRuta Korba Został zmieniony 11 lat temu
1
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie
Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w procesie aktywizacji społeczno – zawodowej
2
Historia Centrum DZWONI – inne spojrzenie na niepełnosprawność
Osoba niepełnosprawna intelektualnie przy odpowiednim, uwzględniającym stopień jej niepełnosprawności wsparciu, asyście, może i powinna funkcjonować w społeczeństwie na ogólnych zasadach odnoszących się do wszystkich ludzi
3
Historia Centrum DZWONI
1. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, działanie 1.4, na lata – 2006, finansowany ze środków EFS 2. Program „TRENER PRACY – zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych”, finansowany ze środków PFRON
4
Zasięg terytorialny projektu
Kołobrzeg Giżycko Kamień Pomorski Nidzica Poznań Zgierz Warszawa Głogów Bytom Jarosław Warszawa, r
5
Podstawa działalności Centrum DZWONI
Wpis Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (PSOUU) do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia jako: Agencja pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej Agencja doradztwa personalnego Agencja poradnictwa zawodowego Warszawa, r
6
Cele Centrum DZWONI Centrum DZWONI jest pierwszą w Polsce agencją pośrednictwa pracy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, wprowadzającą światowe standardy zatrudnienia wspomaganego i wykorzystującą doświadczenia międzynarodowych ekspertów. Głównym celem działalności Centrum jest aktywizacja zawodowa grupy najbardziej wykluczonej z rynku pracy, zaś misją pełnienie roli „pomostu” między pracodawcą, a osobą niepełnosprawną.
7
Koncepcja Centrum DZWONI
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną podejmują pracę zarobkową na otwartym rynku pracy Niepełnosprawny pracownik ma zapewnione stałe wsparcie Praca zarobkowa oznacza takie samo wynagrodzenie za pracę, jak w przypadku pracowników sprawnych Każda OSOBA ma dostęp do indywidualnego poradnictwa i wsparcia dostosowanego do jej potrzeb
8
Koncepcja Centrum DZWONI
Poprzez swoje działania: Zmieniamy wizerunek osoby niepełnosprawnej intelektualnie w społeczeństwie z biernego odbiorcy pomocy społecznej na aktywnego obywatela; Stwarzamy realną szansę na znalezienie i utrzymanie pracy zarobkowej dla ONI, a tym samym umożliwiamy im niezależność ekonomiczną, wpływamy na poprawę jakości życia i samooceny; Budujemy społeczeństwo obywatelskie, w którym każdy ma równe szanse, prawa i obowiązki;
9
Zakres działania Centrum DZWONI
1. Klient – osoba niepełnosprawna intelektualnie 2. Rodzina 3. Pracodawca 4. Współpracownicy
10
1. Klient – osoba niepełnosprawna intelektualnie
Indywidualny Plan Działania – KARIERA ZAWODOWA Wsparcie w procedurze zatrudnienia, określenie warunków zatrudnienia (organizacja i wymiar pracy) Stałe monitorowanie przebiegu pracy, ewentualne szkolenia wyrównawcze Równolegle prowadzenie grup wsparcia dla osób pracujących
11
2. Rodzina osoby niepełnosprawnej intelektualnie
Konsultacje i porady indywidualne Spotkania grupowe – wymiana doświadczeń Panele informacyjne dotyczące kwestii formalno – prawnych zatrudnienia
12
3. Pracodawca Wyszukiwanie właściwych pracowników
Szkolenie nowych pracowników Utrzymywanie dobrych pracowników
13
4. Współpracownicy Panele informacyjne dotyczące funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną Budowanie pozytywnych relacji zespołowych
14
Zespół Centrum DZWONI
15
Działania doradcy zawodowego
Ocena predyspozycji i preferencji zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną Opracowywanie Indywidualnego Planu Działania (IPD) dla OSOBY Przygotowanie osób do podjęcia zatrudnienia poprzez prowadzenie warsztatów z zakresu poruszania się po rynku pracy Pomoc w wyborze miejsca praktyk zawodowych i zatrudnienia
16
Działania psychologa Ocena poziomu umiejętności społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną Motywowanie przyszłych pracowników poprzez prowadzenie warsztatów z zakresu kompetencji społecznych Prowadzenie grup wsparcia dla osób już zatrudnionych Bieżące rozwiązywanie trudności i problemów
17
Działania trenera pracy
Weryfikowanie umiejętności osoby w praktyce – prowadzenie 1-2 dniowych warsztatów praktycznych Przygotowanie osoby niepełnosprawnej do wchodzenia w rolę pracownika; Przeprowadzenie szkolenia na stanowisku pracy; Dążenie do pełnego włączenia pracownika niepełnosprawnego w przedsiębiorstwie; Pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów zawodowych i społecznych – stały monitoring zatrudnienia
18
Dopasowanie pracy STANOWISKO PRACY (ZAKRES CZYNNOŚCI)
UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DO WYKONYWANIA ZADAŃ STANOWISKO PRACY (ZAKRES CZYNNOŚCI) UMIEJETNOŚCI PRACOWNIKA
19
Określenie potrzeb wsparcia
POZIOM UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANYCH W PRACY (OKREŚLONE PRZEZ ANALIZĘ ZADANIA) WSPARCIE TRENERA PRACY DEFICYT UMIEJĘTNOŚCI POZIOM UMIEJĘTNOŚCI OSOBY
20
Nasze sukcesy lata 1249 osób, które skorzystały z usług oferowanych przez Centrum DZWONI 394 osób, które uzyskały pomoc i wsparcie w zatrudnieniu pracy na otwartym pracy 253 firmy, z którymi współpracujemy Falenty,
21
Osoby niepełnosprawne objęte wsparciem
22
Osoby niepełnosprawne zatrudnione
Falenty,
23
Inne formy aktywizacji
24
RYNEK PRACY – przykładowe branże, stanowiska pracy
25
GASTRONOMIA Falenty,
26
USŁUGI
27
PRODUKCJA
28
HANDEL Falenty, Falenty,
29
OGRODNICTWO Falenty, Falenty,
30
PIEKARNIE
31
BIURA
32
BIBLIOTEKI
33
Problemy i trudności Brak stałego finansowania projektu, konieczność wnioskowania (niepewność!) o środki finansowe Obawa i lęk rodziców przed utratą świadczeń socjalnych pobieranych przez niepełnosprawne dzieci oraz przed ich zbytnia samodzielnością „Trudny” rynek pracy; kryzys gospodarczy Stereotyp postrzegania osoby z niepełnosprawnością intelektualną (skutek – trudności w urzędach i instytucjach)
34
Monika Zakrzewska Monika. zakrzewska@psouu. org. pl tel
Monika Zakrzewska tel. (022) tel. kom
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.