Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe
Monika Chlebowska van Loon Legal Advisor Departament Prawny – Visa Europe 15-16 października 2007 W zeszłym roku miałam przyjemność zaprezentować państwu założenia SEPA I ich interpretacje z punktu widzenia Visa Europe. Od tamtego czasu wszyscy odmłodnieliśmy o rok a jeśli chodzi o SEPA, to od rozważań przeszliśmy do czynów. Dlatego tez, pomimo iz jako prawnik mogłabym państwa dalej zanudzać prawnymi interpretacjami SEPA, dziś skupie sie na wdrazaniu SEPA, wyzwaniach I efektach jakie moze ona przyniesc. SEPA to zwiekszony poziom konkukurencji, wiecej innowacji to slogany ktory slychac na kazdej konferencji. I ja chcialabym rozpoczac moja prezentacje wlasnie od tych slow, tylko w formie widea, ktore mam nadzieje ze skloni panstwa do reflekcji, jak szybki moze byc rozwoj techniki.
2
Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I 15-16 października 2007
3
Program SEPA - nie jest jedynie samoregulacją…
SEPA to większy wybór, wyższy poziom konkurencji na rynku oraz otwarcie rynków wertykalnie zintegrowanych. Dla banków większy wybór Systemów płatniczych Procesorów Współdziałających produktów płatniczych Dla konsumentów większy wybór Dostarczycieli usług płatniczych/Wydawców kart Dla detalistów większy wybór Systemów płatniczych Agentów Rozliczeniowych Dostawców Dla procesorów większy wybór Dostępnych rynków Ujednoliconych standardów Zwiekszony wybór, wiekszy poziom konkurencji na rynku dla banków, konsumentów, handlowców oraz firm zajmujacych sie przetwarzaniem danych transakcyjnych. Tak moze wygladac koncowy efekt SEPA jesli nie potrajktujemu go tylko jako przymusu ale jako rynkowa szanse. Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
4
Pewna różnorodność i dowolność jest wskazana…
Sytuacja obecna Co najmniej 25 protokołów komunikacyjnych pomiędzy terminalem a Agentem Rozliczeniowym (w niektórych krajach użytkowanych jest więcej niż jeden protokół) Pięć głównych zestawów wymogów bezpieczeństwa Szeroki zakres sposobu użytkowania, np. samoobsługowe stacje paliw, bezpieczeństwo transakcji online 25+ języków Każdy Agent Rozliczeniowy posiada własne procedury certyfikacji Wiele punktów usługowo-handlowych posiada cztery lub pięć działających terminali, każdy w innym systemie (np. Hiszpania) Niestety obecna sytuacja jest daleka od idealy o którym mazy Komisja Europejska czy Europejski Bank Centralny. 25 roznych protokulow komunikacyjnych pomiedzy terminalem a agentem rozliczeniowym, Kazdy agent rozliczeniowy ma swoje precedury certifikacyjne, rozne wymagania zabezpieczeniowe. Sa nawet kraje gdzie sprzedawcy maja po kilka terminali na ladzie zaleznie od karty jaka klient placi. Pewna różnorodność i dowolność jest wskazana… Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
5
Koszt obecnej sytuacji
Każdy większy producent terminali obsługuje powyżej 100 wersji oprogramowania, musi certyfikować z 5-oma laboratoriami bezpieczeństwa (security labs), od 6 do 7 systemów oraz 50+ Agentów Rozliczeniowych. Konieczność uaktualniania wszystkich terminali (ewentualnie utrzymanie wersji wielofunkcyjnych) Prowadzi to do: wysokich kosztów oprogramowania oraz certyfikacji, bezpośrednio wpływających na ceny terminali Wysokiego kosztu obsługi terminali Ograniczonej możliwości wyboru terminali/rozwiązań przez handlowców. Niepotrzebnego zaniżenia poziomu wspólnego bezpieczeństwa Koszty zwiazane z prowadzeniem tylu systemów sa absurdalne.I nie mam na mysli tylko kosztów pienieznych ale koszt dla rynku platnosci w postaci ograniczen I barier. Moza kochac zalozenia SEPA lub tez nie ale chyba zgodza sie panstwo ze mna ze przydaloby sie racjonalne podejscie do problemu terminali. Niestety nie wszystkie banki podchodza powaznie do implementacji SEPA. W zasadzie mozna by wyroznic 3 grupy. Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
6
SEPA – przykłady strategii banków
Opcja 1 - Dostosowanie minimalne Akceptacja koniecznych zmian; implementacja „po najniższych kosztach” w ramach istniejącego systemu bankowego - obecnie dotyczy to przelewów i poleceń zapłaty Opcja 2 - Poczekaj i zobacz Opóźnianie i wyczekiwanie na dalsze kroki na poziomie międzybankowym/systemowym – „podejście do SCF wielu krajów i banków. Opcja 3 - Optymalne wykorzystanie możliwości SEPA Radykalna zmiana międzybankowego systemu własności Wybór nowych systemów kartowych Rozwój nowych krajowych lub międzynarodowych rozwiązań w ramach SEPA (300m rynek) – budowa nowej, wspólnej platformy. Nowe produkty – krajowe i europejskie, o szerokim zakresie możliwości Produkty dla osób pracujących w różnych krajach, studentów, turystów, osób często podróżujących Produkty dla dużych korporacji (umożliwiające handel transgraniczny) oraz dla małych firm (produkty o małym ryzyku do użycia w ramach e-bankowości) Budowa nowych platform dla Agentów Rozliczeniowych – zastąpienie nimi starych rozwiązań, wejście na nowy, otwarty rynek. - O Strategii Minimalnego dostosowania sie do SEPA -o strategi, poczekamy zobaczymy bo moze jakos wszystko rozejdzie sie po kosciach - oraz banki o ambitnej strategii, ktore chca wykorzystac mozliwosci oferowane przez SEPA aby radykalnie zmienic swoje podejscie do uslug platniczych a w szczegolnosci kart platniczych. Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
7
Strategia mojego banku
Jakie są oczekiwania mojego banku? Poziom minimalny: dostosowanie do wymagań SEPA Ambitniejsze?: Czy dzięki SEPA istnieje możliwość transgranicznej integracji banku (grupy bankowej)? Czy SEPA zapewnia możliwość zaoferowania nowych usług klientom banku? Jakich działań możemy oczekiwać od naszych konkurentów? A jak bardzo ambitna sa panstwa instytucje? Jak daleko jestescie panstwo sklonni do podejmowania ryzyka w celu zaoferowania swoim klientom nowych I innowacyjnych rozwiazan finansowych? I czy jestesmy osamotnieni w naszych ambicjach, a moze nasi konkureci juz o tym pomysleli. SEPA zaczyna obowiązywać od 1-ego stycznia 2008 ! Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
8
Strategia mojego banku: rola płatności
Usługi płatnicze oraz transmisja pieniądza są niezwykle istotne dla banków Jako wygodna usługa dla klientów Jako sposób utrzymania silnych relacji z klientem Jako generator przychodów Jako działalność strategiczna Jako podstawowa kompetencja SEPA może wpłynąć na pozycjonowanie strategii banku: Szeroki zasięg rynku SEPA może pozwalać na zaoferowanie wysokiej jakości produktów po niższej cenie SEPA może być okazją do zmiany strategii, stworzenia od podstaw platform operacyjnych do zakupu ujednoliconego produktu W szcegolnosci, jakie bedzie nasze podejscie do uslug platniczych, czy planujemy zmiany, czy wszystko pozostaje po staremu? A no najwazniesze, czy przy obecnych zmianach na rynku uslug platniczych spowodowanych prze SEPA, dyrektywe o uslugach platniczych, czy mozemy sobie pozwolic na stagnacje I bezczynnosc? SEPA wplynia na dotychczasowa strategie bankow poprzez zwiekszenie obszaru na którym rynek usug platniczych do tej pory funkcjonowal co spowoduje oferte uslug o bardzo wyskolim standarcie przy najnizszej z mozliwych cen, tak jak ma to miejsce na rynku telefoni komórkowej. SEPA stworzy tez nowy rynek uslug informatycznych dla sektora bankowego na skale pan-europejska. Bank czy ACH’s zamiast tworzyc systemy czy od podstaw, dzieki standaryzacji beda mogly kupowac gotowe rozwiazania informatyczne, ktore beda funkcjonowaly niesaleznie od rynku. Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
9
Wprowadzenie SEPA i PSD – Gdzie jest Twój bank?
Strefa SEPA Niemcy SCF/SDD/ SCT ? Visa/ Mcard/ krajowe Systemy ? PSD 27 krajów EU W duzej mieze bedzie to zalezalo od tego gdzie znajduje sie nasza instytucja. Dla tych z panstwo ktorzy funkcjonuja tylko w jednym kraju, sprawa jest troche latwiejsza. Dla wiekszosci z nas nie tak bardzo. Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
10
Konwergencja usług płatniczych na rynku – 3 podstawowe jednostki
Obroty – masa krytyczna Redukcja kosztów ISO 20022 Konwergencja uslug platniczych na rynku, bez wzgledu na to jakiej postaci jest sie graczem (agentem rozliczeniowym, wydawca czy instytucja odpowiedzialna za przetwarzanie danych) jest ona nieodracalnym efektem zmian odebnie wprowadzanych w zycie, I tu nie tylko mam na mysli SEPA ale tez inne dzialania instytucji europejskich jak I krajowych. Trzy zalorzenia sa wykladnikiem nowych reali rynkowych. Dla agentów rozliczeniowych I instytcji przetwarzajacych dane bedzie oznaczalo osiagniecie ekonomi skali, dla reszty graczy na rynku, obnizenie kosztów za transakcje oraz nowe standardy. Jak mozna sprostac tak wielu wyzwaniom na raz I jaka strategie obrac? Standardy Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
11
Implementacja Co możemy teraz zrobić? Zakończyć migrację na EMV
Zracjonalizować system Zredukować liczbę systemów i modeli Sprawdzić infrastrukturę przetwarzania transakcji Czy jest otwarta, elastyczna, efektywna kosztowo? Czy obejmuje wszelkie kanały (oddziały, bankomaty, placówki handlowe, internet, telefony komórkowe …)? Plan działania i możliwości - jak: Dodać lub zmienić terminal/protokoły personalizacyjne? Dodać nowy produkt debetowy lub kredytowy? Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
12
Istotne składniki sukcesu - 1
Wraz z powszechnością głównych usług, dodatkowe usługi staną się bardziej istotne Dla wydawców: e-bankowość, lojalność, podwyższające wygodę użytkownikom, aplikacje, połączenie karty miejskiej z innymi sektorami Dla Agentów Rozliczeniowych: lojalność, produkty przedpłacone, bezstykowe, płatności za rachunki, doładowanie kart miejskich, loterie, Dynamic Currency Conversion itd Dla obydwu: funkcje online (wyciągi, analizy, powiadomienia SMS) Myśl po europejsku - produkty powinny być zaprojektowane dla wszystkich rynków europejskich Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
13
Wyzwanie Europa potrzebuje ,,każdej karty w każdym terminalu’’ z 10% wzrostem i 44% udziałem transakcji bezgotówkowych w Europie do 2012. Instytucje płatnicze nie będą stanowiły zagrożenia dla banków do 2011. Banki europejskie zmierzą się ze spadkiem dochodów pomiędzy 38% a 62% na niektórych rynkach do roku 2012. Jednak Gotówka pozostaje preferowanym środkiem płatniczym Żadne z państw europejskich nie oczekuje osiągnięcia masy krytycznej SEPA przed końcem roku 2010. Źródło: Cap Gemini 2007 World Payments Report Wyzwaniem samym w sobie bedzie dalszy rozwój rynku platnosci kartami. Przy 10% wzroscie rynku w skali rocznej w 2012 platnosci kartami beda stanowily 44% calego rynku transakcji bezgotówkowych w Europie. W takim tempie rozwoju, banki beda zmuszone rozwazyc wybor systemu kartowego ktory na zastapic ich narodowe systemy, jesli takie systemy poprzednio istnialy. Oddalanie tej decyzji nie najlepsza strategia ale z planów opóblikowanych przez krajowe centra ds SEPA, zaden z krajów strefy euro do 2010 nie osiagnie masy krytycznej platnosci SEPA. Innym wyzwaniem beda dla banków instytucje platnicze. Wedlug szacunków, najwczesniej takie instytucje beda mogly zaistniec na rynku to w roku Do tego czasu banki maja czas na przygotwanie sie do zmiany w mysleniu jesli chodzi o strukture rynku. Instytucje, które do tej pory byly wylacznie klientami korporacyjnymi banków, teraz moga sie stac ich konkurentami. Moze I sam bank podejmnie decyzje o ustanowieniu odrebnej instytucji w rama intytucji platniczej bo stwierdzi ze taka strategia wlasnie mu odpowiada. Spadek przychdów o 38% do nawet 62% nie ulatwi bankom podejmowania trudnych I strategicznie waznych decyzji. No I oczywiscie gotówka nadal pozostaje preferowana forma platnosci. Jest to po czesci uwarunkowane brakiem jakichkolwiek inicjatyw na skale europejska aby ograniczyc obrót gotówkowy. W recz przeciwnie, co jest tez ironia losu, poprawa w dostepie I funkcjonowaniu bankomatów sprawia iz konumenci chetniej I czesciej wyciagaja gotówke z bankomatów. Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
14
Jak Visa Europe przygotowuje się do nowych wyzwań?
15
Co robi Visa Europe Wpływa na proces decyzyjny
Oszacowuje strategiczny wpływ SEPA, PSD, Rynku Wewnętrznego Wprowadza zmiany w swoim sposobie funkcjonowania Identyfikuje i wprowadza nowe możliwości Odpowiednio ustanawia i komunikuje swój europejski charakter Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
16
Implementacja zmian w sposobie funkcjonowania Visa
Praktyczne implikacje otwarcia rynków Co to jest transakcja Visa ? Jak zabezpieczyć integralność systemu płatniczego? Wymogi informacyjne Zgodność wobec wymogów Członkostwo i Ryzyko Zasady i procesy Członkowskie Pan-Europejska licencja Wpływ na transakcje transgraniczne dla Wydawcy i Agenta Rozliczeniowego Kryteria ryzyka Niezależny processing dla Europy Model stowarzyszenia Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
17
Visa SEPA HealthCheck - zasięg
SEPA dla kart wraz z „nowymi” wymaganiami Europejskiego Banku Centralnego dla SCF SEPA – polecenie zapłaty SEPA - przelew Zasady SEPA dla PE-ACHs Dyrektywa o Usługach Płatniczych “ SEPA HealthCheck daje natychmiastową korzyść poprzez definiowanie zasięgu wpływu SEPA na biznes i zapewnienie najwyższej jakości implementacji. Zapewnia praktyczne usługi doradcze, które dają silną podstawę do skonstruowania własnego podejścia do SEPA i technicznych planów implementacyjnych” Visa SEPA HealthCheck: “Dostarcza wyraźne, realne efekty w ciągu tygodni” Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
18
SEPA HealthCheck – streszczenie
1. Diagnostyka 2. Tabela Analizy 3. Raport o zmniejszeniu i unikaniu Ryzyka 4. Działania Naprawcze – Plan Zmiany Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
19
HealthCheck podsumowanie- Tabela analizy – Całość programu
Program SEPA dla Banków Niski Wysoki Czerwone Flagi są zaznaczone Wskaźniki ryzyka Wdrożenie SEPA z perspektywy Visa Europe I października 2007
20
Dziękuję za uwagę. SEPA Healthcheck kontakt: Doug West westd@visa
Dziękuję za uwagę! SEPA Healthcheck kontakt: Doug West inne pytania: Monika Chlebowska van Loon
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.