Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Teoria Wychowania Fizycznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Teoria Wychowania Fizycznego"— Zapis prezentacji:

1

2 Teoria Wychowania Fizycznego
dr Piotr Włodarczyk Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

3 „Ruch jest w stanie zastąpić każdy lek, natomiast wszystkie leki razem nie zastąpią ruchu”

4 TEORIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 2 PARADYGMATY CIAŁO czy OSOBOWOŚĆ

5 Istota: rozwijanie ciała ucznia poprzez aktywność fizyczną
Paradygmaty WF DOJRZAŁOŚĆ NAUKOWA KULTUROWY (4 koncepcje) Istota: wyrobienie w osobowości ucznia trwałych nawyków dbałości o ciało przez całe życie BIOTECHNOLOGICZNY (3 koncepcje) Istota: rozwijanie ciała ucznia poprzez aktywność fizyczną CZAS

6 Paradygmat biotechnologiczny
Koncepcja 1 - I połowa XIX wieku WF według Jędrzeja Śniadeckiego “Wychowanie ciała” lub “Hodowanie” Zmieniaj jego ciało

7 Paradygmat biotechnologiczny
Koncepcja 2 - okres międzywojenny WF według Eugeniusza Piaseckiego i Władysława Osmolskiego “Wychowanie przez ciało” aby zmienić osobowość Zmieniaj ciało

8 Paradygmat biotechnologiczny
Koncepcja 3 - lata 30. XX wieku WF według Zygmunta Gilewicza “Kształtowanie ciała i Wychowanie” I przełom paradygmatyczny – oprócz potrzeby doraźnego kształtowania ciała pojawia się potrzeba oddziaływania na rozwój moralny Cel nieswoisty: zmieniaj moralność ucznia Nauczyciel WF rozdziela bijących się uczniów Cel swoisty: zmieniaj ciało ucznia

9 “Urabianie typów fizycznych”
Paradygmat kulturowy Koncepcja 1 - lata 20. i 30. XX wieku WF według Floriana Znanieckiego “Urabianie typów fizycznych” O koncepcji F. Znanieckiego z lat 20. dowiedzieliśmy się za sprawą Andrzeja Pawłuckiego po 60. latach działaj na osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało urabiaj typy fizyczne

10 “Wychowanie do Kultury Fizycznej”
Paradygmat kulturowy Koncepcja 2 - lata 70. XX wieku WF według Macieja Demela “Wychowanie do Kultury Fizycznej” II przełom paradygmatyczny – wychowanie do kf – „kształtowanie świadomej, afirmatywnej i aktywnej postawy wobec ciała i jego potrzeb” zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia

11 “Wychowanie w trosce o ciało”
Paradygmat kulturowy Koncepcja 3 - lata 80. XX wieku WF według Henryka Grabowskiego “Wychowanie w trosce o ciało” czyli kształtowanie ciała oraz postaw prosomatycznych i prospołecznych zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia

12 “Wychowanie do wartości ciała”
Paradygmat kulturowy Koncepcja 4 - przełom XX i XXI wieku WF według Andrzeja Pawłuckiego “Wychowanie do wartości ciała” a) uświadomienie potrzeb dbania o wartości ciała przez całe życie b) nauczenie ucznia sposobów dbałości o ciało (treningu zdrowotnego) zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia

13 Blok rozszerzający 2: Wilcze dzieci  dzieci natury Czy zastanawiałeś się kiedyś nad przebiegiem swojego rozwoju? Ile ze sobą przyniosłeś na świat w postaci genetycznego wyposażenia, a ile dostałeś lub wziąłeś od środowiska, w którym wzrastałeś? Czy ważniejsze dla Twojego rozwoju osobowego były wpływy środowiska fizyczno-przyrodniczego, czy społeczno-kulturowego? Jak według ciebie potoczyłyby się losy dziecka, które wzrastałoby z dala od innych ludzi? Przeczytaj o tym i zastanów się na następującymi kwestiami: Czego człowiekowi potrzeba, aby dorósł do społecznej samodzielności? O czym w rozwoju człowieka przesądza środowisko społeczne, a o czym środowisko fizyczno-przyrodnicze? Jakie zmiany w uczniu może wywołać nauczyciel za pomocą środków fizycznych (np. ćwiczeń ruchowych), jakie za pomocą społecznego kontaktu (np. rozmowy)?

14 Blok rozszerzający 3: Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne człowieka

15 Jędrzej Śniadecki “Wychowanie ciała” lub “Hodowanie”
krzewiciel higieny i dietetyki oraz pionier polskiego wychowania fizycznego Zmieniaj jego ciało

16 Jędrzej Śniadecki KRYTYKA WYCHOWANIA
nie wypracowanie jasnych praw i zasad jednostronność wychowania niekorzystny wpływ cywilizacji nauczyciele - cudzoziemcy wadliwe wychowanie domowe nie uwzględnianie procresów rozwojowych błędne przekonanie o kompetencjach pedagog.

17 Jędrzej Śniadecki PROGRAM WYCHOWANIA
jedność wychowania grecki ideał wychowania zdrowie fundamentem wychowania (moralnego) wychowanie zgodne z prawami natury ideał wychowania ustala społeczeństwo indywidualizowanie naprawianie błędów natury zabawa ważnym środkiem wychowania

18 Jędrzej Śniadecki DEFINICJA WYCHOWANIA
Zatem zastanawiać się będę i rozbierać, jak należy hodować dziecię, ażeby, ile być może najlepiej, wykształcić jego ciało, wydobyć, rozwinąć, uprawić, wydoskonalić jego siły i władze cielesne, utwierdzić i zabezpieczyć zdrowie. Takie wychowanie powinno by się raczej nazywać lekarskim, bo co tylko się tyczy utrzymania i zabezpieczenia zdrowia jest częścią umiejętnej tej sztuki (...) lecz nazwisko wychowania lekarskiego nie tylko nie jest w używaniu, aleby mogło niejednego zrazić i oburzyć. Zrazić - bo podług pospolitego mniemania lekarze nic nie poczynają bez leków; oburzyć - boby niejeden takie wychowanie raczej za wychuchanie troskliwe, a zatem za rozpieszczanie poczytał (...). Hodować więc dziecię we względzie fizycznym albo lekarskim jest to je tak pielęgnować i tak prowadzić, ażeby nie tylko życie i zdrowie od wszelkiego ochronić szwanku, ale nadto to ostatnie tak zabezpieczyć i utwierdzić, aby przez to dobry byt i szczęście człowieka na całe życie zapewnić.

19 Jędrzej Śniadecki DEFINICJA WYCHOWANIA

20


Pobierz ppt "Teoria Wychowania Fizycznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google