Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wychowawca klasy- role i zadania
-Prezentacja sporządzona na podstawie szkolenia pod tym samym tytułem zorganizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
2
Wychowanie to: „...dynamiczny,złożony układ oddziaływań społecznych, wywołujący zmiany w osobowości człowieka tym działaniem poddawanego”(A. Gurycka) „...pomaganie wychowankowi w rozwoju i ułatwianie mu realizowania swoich możliwości” (H. Rylke, G. Klimowicz) „...proces samorzutnego rozwoju w zakresie różnego rodzaju doświadczenia nabywanego przez wychowanka”(s. Kunowski)
3
Wychowanie to: Działanie wychowawcze, czyli CZYNNOŚCI WYCHOWAWCY.
Okoliczności, warunki i bodźce, czyli SYTUACJE WYCHOWAWCZE. Zachodzące zmiany, czyli całkowity PROCES WYCHOWAWCZEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA WYNIK, czyli wytwór wszystkich działań i warunków.
4
Cechy wychowania CIĄGŁOŚĆ INTERAKCYJNOŚĆ INDUKCYJNOŚĆ
SPEŁNIANIE SPOŁECZNYCH FUNKCJI(komunikacyjna, adaptacyjna, rekonstrukcyjna) JEDNOŚĆ WIELOWYMIAROWOŚĆ
5
Role jakie pełni nauczyciel- wychowawca:
PRZEWODNIKA KONTROLERA POMOCY REZERWOWEJ ANIMATORA
6
Zasady pracy wychowawczej:
Akceptacji i życzliwości Indywidualizacji Motywacji działania wychowanka Atrakcyjności życia w grupie Kształtowania pozytywnych stosunków koleżeńskich w grupie
7
Zasady pracy wychowawczej c.d.
Stopniowania trudności zadań Wzmocnień pozytywnych Higieny i bezpieczeństwa osobistego wychowanka Współpracy z rodziną wychowanka
8
Co buduje wizerunek wychowawcy?
Cechy osobowości Wiedza o uczniu Strategie nauczyciela Strategie uczniów
9
Metody badań Obserwacja Metody oparte o pytania Metody projekcyjne
10
Budowa planu-faza wstępna
Diagnoza stanu wyjściowego Lista problemów Wybór problemu priorytetowego (CEL) Ustalenie przyczyny problemu
11
Budowa planu-II faza Poszukiwanie rozwiązań dla usunięcia przyczyny problemu(ZADANIA) Budowa planu
12
Jak pracować z klasą?
13
Jak pracować z klasą? Fazy rozwoju grupy 1. Faza orientacji
2. Faza wstępnego zbliżenia, wstępnej integracji 3. Faza oporu 4. Faza kryzysu 5. Faza współpracy, pogłębionej integracji
14
Jak indywidualnie pracować z uczniem?
O aktywnym słuchaniu: Umiejętność skupienia się Umiejętność pożądania Odzwierciedlanie Parafrazowanie Skupianie się na najważniejszym
15
Współpraca z rodzicami
Prawidłowości porozumiewania się Osoba pragnąca porozumienia powinna jasno i precyzyjnie przedstawić swój pogląd. Starać się uzyskać informacje zwrotne i być gotowa na przyjęcie informacji Porozumienie musi się odbywać w poszanowaniu autonomii drugiego człowieka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.