Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jako element polityki prorodzinnej w Polsce

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jako element polityki prorodzinnej w Polsce"— Zapis prezentacji:

1 Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
Karty Dużej Rodziny Jako element polityki prorodzinnej w Polsce Autor: Michał Kot

2 Czy należy wspierać rodziny wielodzietne?
Odpowiedź na pytanie postawione w tytule nie jest wcale dla wielu osób oczywista Często słyszy się głosy typu: „dlaczego mamy wspierać rodziny wielodzietne? To ich wybór i co nam do tego” No, właśnie. Dlaczego mielibyśmy wspierać rodziny wielodzietne?

3 Poziom zastępowalności pokoleń
Zwiększenie liczby rodzin 3+ niezbędne, by osiągnąć poziom zastępowalności pokoleń +35% Poziom zastępowalności pokoleń -35% Średnia wartość deklaracji Polaków na temat tego ile chcieliby mieć dzieci wynosi 2,55; podczas gdy rzeczywista dzietność jest zdecydowanie niższa. Rodzin z jednym i dwójką dzieci jest więcej o 35 p.p. niż deklaracji, a rodzin wielodzietnych 35 p.p. mniej. Oznacza to, że aby zwiększyć dzietność i zbliżyć się do poziomu zastępowalności pokoleń niezbędne jest zwiększenie udziału rodzin wielodzietnych wśród wszystkich rodzin.

4 Rodziny wielodzietne najbardziej potrzebują wsparcia
Wskaźnik zagrożenia skrajnym ubóstwem rośnie wraz ze wzrostem liczby dzieci w rodzinie. Wśród rodzin z 1 dzieckiem wynosi on 2,4%, natomiast wśród rodzin z 4 lub większą liczbą dzieci jest on 10-krotnie wyższy. Co więcej dzieje się tak pomimo faktu, że rodzice rodzin wielodzietnych zarabiają przeciętnie prawie 30% więcej niż pozostali – ten wyższy dochód dzielony jest jednak na większą liczbę osób.

5 Co zrobić, aby zwiększyć liczbę rodzin 3+
Działania wizerunkowe Karty Dużej Rodziny Poprawa sytuacji materialnej

6 Podsumowując: Na pytanie czy powinno się wspierać rodziny wielodzietne odpowiedź brzmi - TAK – z dwóch powodów: Po pierwsze tylko wzrost liczby takich rodzin może nam zapewnić stabilizację demograficzną Po drugie są to rodziny najczęściej zagrożone wykluczeniem społecznym pomimo średnio lepszych zarobków niż pozostałe rodziny

7 Wnioski z analizy kart dużej rodziny w polskich samorządach
Jak powinny być konstruowane karty Dużej Rodziny Wnioski z analizy kart dużej rodziny w polskich samorządach

8 Karty Dużej Rodziny w samorządach – dynamika
Wrocław Grodzisk Maz. Pierwsza Karta Dużej Rodziny powstała w 2005 roku we Wrocławiu. Kolejne zaczęły się pojawiać od 2009 roku. Ostatnie 2 lata to skokowy przyrost liczby samorządów wprowadzających Karty Dużej Rodziny. Obecnie jest ich już ponad 200.

9 Karty Dużych Rodzin - rozkład geograficzny
Liczba samorządów z Kartą Dużej Rodziny Liczba samorządów a % mieszkańców objętych Kartami Najwięcej samorządów wprowadziło Kartę Dużej Rodziny w województwach mazowieckim, zaś najmniej w zachodniopomorskim. Jednak po względem % mieszkańców objętych programem zdecydowanie przoduje województwo śląskie (60% mieszkańców). Dużo gorzej jest w województwie mazowieckim – pomimo bycia liderem pod względem liczby samorządów, jedynie 25% mieszkańców może korzystać z KDR. Dzieje się tak ponieważ największy samorząd województwa – Warszawa – jako jedyne z dużych miast polskich nie posiada Karty Dużej Rodziny

10 Organ prowadzący Bardzo istotnym z punktu widzenia społecznego postrzegania rodzin wielodzietnych jest Organ prowadzący Kartę Dużej Rodziny. Najgorszym rozwiązaniem jest powierzenie go Ośrodkowi pomocy społecznej. Pod tym względem województwa bardzo różnią się między sobą i znów województwo mazowieckie bardzo mocno negatywnie odstaje od innych województw.

11 Liczba dokumentów niezbędnych do uzyskania Karty
Najbardziej deficytowym towarem w rodzinach wielodzietnych jest czas. Dlatego niezmiernie ważne jest dostarczenia ilu dokumentów wymaga się od rodziny – większość z tych dokumentów jest władzom znana. Są samorządy, które potrafią ograniczyć się tylko do jednego (dowód osobisty), ale są też takie, które wymagają aż sześciu.

12 Jakie benefity oferują Karty Dużej Rodziny?
Najczęstsze zniżki dotyczą samorządowych ośrodków sportowych i kulturalnych oraz zniżki oferowane przez prywatne podmioty. Z kolei najlepiej oceniane są zniżki na komunikację oferowane jedynie przez 43% samorządów (głównie ze względu na fakt, iż wiele samorządów nie posiada własnej komunikacji publicznej)

13 Pytania, dyskusja, wnioski dla targówka


Pobierz ppt "Jako element polityki prorodzinnej w Polsce"

Podobne prezentacje


Reklamy Google