Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLudwik Talkowski Został zmieniony 9 lat temu
1
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
2
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 roku publiczne przedszkola, szkoły i placówki są zobowiązane do udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Pomoc udzielana uczniowi ma polegać na rozpoznawaniu oraz zaspokajaniu jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także rozpoznawaniu jego psychofizycznych możliwości.
3
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, nieposiadającego orzeczenia lub opinii.
4
Rozporządzenie wprowadza obowiązek tworzenia zespołów składających się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, których zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom publicznych przedszkoli, szkół i placówek.
5
ZADANIA ZESPOŁU ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególnie uzdolnienia, określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie/opinię – także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu/opinii,
6
ZADANIA ZESPOŁU opracowanie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU), opracowanie Planu Działań Wspierających (PDW), określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokonywanie oceny efektywności udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a zwłaszcza skuteczności prowadzonych zajęć, określanie działań wspierających wobec rodziców ucznia.
7
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne.
Pomoc ma być udzielana w formie: klas terapeutycznych, zajęć specjalistycznych (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, innych o charakterze terapeutycznym), zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć rozwijających uzdolnienia, porad i konsultacji.
8
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8.
9
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5.
10
Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych — 60 minut.
11
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
12
PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH (PDW) uczeń klasy VI
17
PRZYKŁADOWA KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA (KIPU)
uczeń klasy VI
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.