Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Małgorzata Kowalska Aldona Zawałkiewicz
Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskiwania funduszy na projekty biblioteczne Małgorzata Kowalska Aldona Zawałkiewicz
2
Program webinarium Istota crowdfundingu Mechanizm crowdfundingu
Modele crowdfundingu Polskie platformy finansowania społecznościowego liczba i rodzaj twórcy/administratorzy warunki świadczenia usług zasady zgłaszania i ogłaszania projektów cechy charakterystyczne projektów przykładowe projekty biblioteczne
3
Od pomysłu do realizacji
4
Tradycyjne formy finansowania
5
Ryzyka spełnienie określonych wymagań stawianych przez bank/darczyńcę
obowiązek sprawozdawczości siła przekonywania dodatkowe zabezpieczenia/poręczenia deklaracja wzajemności zobowiązanie na wiele lat zawiłe procedury obowiązek uzyskania pozwoleń przystawalność pomysłu do profilu działalności darczyńcy katalogi uprawnionych wkład własny opłaty prowizyjne ryzyko niedoinwestowania brak otwartości darczyńców
6
Alternatywa - crowdfunding
crowdfunding (ang. crowd + funding) społecznościowe finansowanie lub społecznościowe pozyskiwanie kapitału/funduszy +
7
Mechanizm finansowania społecznościowego
8
Początki crowdfundingu
1997 r. grupa rockowa Marillion, trasa koncertowa po USA 1713 r. Alexander Pope, tłumaczenie „Iliady” Homera 2006 r.
9
Inicjatywy polskie 2007 2013 r: 71 osób, 6327 zł
10
Modele finansowania społecznościowego
Crowdfunding udziałowy nieudziałowy oparty na nagrodach oparty na przedsprzedaży dotacyjny dłużny/pożyczkowy hybrydowy
11
Polskie platformy finansowania społecznościowego (łącznie 35)
All4start.com Fundujesz.pl SzybkoPewnie.pl Beesfund.com Ideowi.pl Trustbuddy.com.pl Bilonko.pl Kokos.pl Wspieramkulture.pl BlazeFund.com/pl Lendico.pl Wspieram.to ChcePomagac.org Megatotal.pl Wspolnicy.pl Clipontheroad.com Mises.pl WspolnyProjekt.pl CrowdAngels.pl Myseed.pl Zakra.pl Crowdfunders.pl PolakPotrafi.pl Zakramini.pl Dobroczynnosc.com Pozycz.pl Zbieraczek.pl Domore.pl RockMelon.com ZbieramyRazem.pl Ducatto.pl Sekrata.pl Zopa.com.pl Finansowo.pl SiePomaga.pl
12
Twórcy/administratorzy polskich platform
13
Wybrane przykłady polskich platform finansowania społecznościowego
Model udziałowy: Model nieudziałowy: Model pożyczkowy: Model hybrydowy:
14
Efekty działalności polskich platform
15
Warianty crowdfudingu nieudziałowego (ang. reward-based)
wszystko, albo nic (ang. all-or-nothing) bierz, co masz (ang. keep it all) + wszystko i więcej (ang. all & more)
16
Warunki świadczenia usług w polskich platformach
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną Dane identyfikacyjne usługodawcy Informacje o zagrożeniach i wyłączeniach Bezpłatny regulamin Świadczenie usług zgodnie z regulaminem Ochrona danych osobowych Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Przestrzeganie regulaminu Zakaz publikowania treści bezprawnych Dozwolony użytek osobisty
17
Polskie platformy - zasady zgłaszania i ogłaszania projektów
Przygotowanie projektu Podpisanie umowy crowdfundingowej Publikacja projektu na platformie elektronicznej
18
Przygotowanie projektu
19
Elementy projektu „Biblioteka, Książka, Informacja i Internet 2012”, 9–10 października 2012 r., Lublin
22
Umowa crowdfundingowa – obowiązki administratora platformy
24
Projekty biblioteczne
26
Pismo „Alterpop” dla bibliotek Fundacja Alterpop 1.200 zł
Projekt Projektodawca Wartość Okres realizacji Liczba wspierających Pismo „Alterpop” dla bibliotek Fundacja Alterpop 1.200 zł – r. 33 Biblioteczki – Domki dla książek Fundacja Dotknij Pomocy 9.000 zł – r. 15 Moja książka dla bibliotek Ireneusz Kołodziejczyk 1.300 zł 31.07.– r. 1 Robotyka w bibliotece Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle, Fundacja Rozwoju Wolontariatu 900 zł r. – r. 51 Praska Biblioteka Sąsiedzka Fundacja Zmiana 800 zł – r. 19 W bibliotece szkolnej - jak w domu! Rada Rodziców przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Smołdzinie ??? – r. 3.428 głosów
27
Pismo „Alterpop” dla bibliotek
Praska Biblioteka Sąsiedzka
28
Zalety i wady crowdfundingu
szansa na finansowanie każdego rodzaju pomysłu mnożenie projektów bezwartościowych (śmieci internetowe) przekazywanie pieniędzy w formie zdematerializowanej ryzyko wyłudzania pieniędzy - możliwość padnięcia ofiarą oszustwa istnienie jasno określonego celu i efektów wydatkowania środków finansowych brak mechanizmów weryfikujących jakość projektów i ich efekty skierowanie do szerokiej publiczności otwartego zaproszenia do finansowania ryzyko nieodpowiedniej promocji projektu i jego niedoinwestowania oparcie procesu alokacji funduszy na rozwiązaniach teleinformatycznych zawodność rozwiązań teleinformatycznych tworzenie dla projektodawców korzystniejszych warunków pozyskiwania kapitału (brak świadczących usługi finansowe pośredników i wysokich opłat prowizyjnych) pobieranie prowizji i opłat manipulacyjnych od operatorów systemów płatności i administratorów platform crowdfundingowych oferowanie świadczeń zwrotnych w zamian za udzielone wsparcie finansowe, które nie mogą mieć jedynie wymiaru emocjonalnego niejednoznaczne przepisy prawne i podatkowe (nowa ustawa o zbiórkach publicznych z18 lipca 2014 r.)
29
Kwestie podatkowe jeśli w projekcie przewidziano nagrody, twórca projektu nie ma konieczności rozliczania podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem że żadna z pojedynczych wpłat dokonanych przez 1 użytkownika nie przekroczyła w ciągu 5 lat kwoty zł, jeśli suma wpłat przekroczy ww. kwotę, wówczas należy odprowadzić od niej podatek dochodowy, jeśli nagroda przekroczy wartość 1 tys. wówczas wpłacający powinien odprowadzić podatek od czynności cywilno-prawnych (nie ma znaczenia ile wpłacił, ważne jest jaka jest wartość rynkowa nagrody), w sytuacji, gdy użytkownik otrzymuje od projektodawcy w zamian za swoje wsparcie świadczenie wzajemne (rodzaj przedsprzedaży towarów i usług), wówczas twórca projektu powinien odprowadzić podatek dochodowy (PIT dla osób fizycznych, CIT dla osób prawnych) od przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej (18%).
30
Polecane zasoby http://crowdfunding.pl/
a.pdf
31
Dziękujemy za uwagę Małgorzata Kowalska
Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Aldona Zawałkiewicz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. E. Zawackiej w Toruniu
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.