Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWojciech Maślak Został zmieniony 9 lat temu
1
Dobre praktyki Inspekcji Handlowej w świetle doświadczeń z działalności
2
2.Budynek Siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łodzi jest XIX wieczny zabytkowy budynek, którego zarządcą jest Inspektorat. Budynek ten jest własnością Skarbu Państwa.
3
3.Podstawa prawna Ustawa o Inspekcji Handlowej z dnia 15 grudnia 2000r., tj. z dnia 13 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 148) Głównymi zadaniami Inspektoratu jako wyspecjalizowanego organu kontroli są: Ochrona interesów i praw konsumentów. Ochrona interesów gospodarczych państwa.
4
4.Ustawowe zadania Inspekcji Handlowej
Kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług Kontrola wyrobów wprowadzanych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi lub innymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych, z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych organów Kontrola produktów w rozumieniu ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275, z późn. zm.) w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa Kontrola substancji chemicznych, ich mieszanin, wyrobów i detergentów przeznaczonych dla konsumentów, w zakresie określonym w przepisach o substancjach chemicznych i ich mieszaninach kontrola produktów wykorzystujących energię kontrola pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części przeznaczonych dla konsumentów w zakresie uzyskania przez producenta potwierdzenia spełnienia wymagań technicznych Kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w tym w zakresie oznakowania i zafałszowań, oraz kontrola usług Kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1155) kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666) Podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów Organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich Prowadzenie poradnictwa konsumenckiego Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o Inspekcji Handlowej lub przepisach odrębnych
5
5.Główne formy realizacji zadań ustawowych
Kontrole Mediacje Stały Polubowny Sąd Konsumencki Porady i instruktaże
6
6. Wyniki działań IH w 2014r.
7
7. Wyniki działań IH w 2014r.
8
8.Branża przemysłowa – produkty badane
W branży przemysłowej w 2014r. zbadano 2824 produkty (w tym 136 partii paliw) w tym m.in.: Zabawki Maszyny Sprzęt elektryczny Paliwa Odmierzacze paliw Substancje chemiczne Płyny hamulcowe Wyroby włókiennicze
9
9.Branża przemysłowa – produkty zakwestionowane w 2014r.
W branży przemysłowej w 2014r. zakwestionowano 844 wyroby (w tym 13 partii paliw) m.in.: Zabawki (ftalany, małe elementy, ryzyko zranienia) Sprzęt elektryczny i maszyny (instrukcje, oznakowanie) Łóżka opalające (przekroczenie promieniowania UV) Odmierzacze paliw płynnych Paliwa
10
10.Zabawki - ftalany
11
11.Zabawki – małe elementy
12
12.Zabawki Nieprawidłowy kształt geometryczny – zbyt długa rączka
Nieprawidłowy kształt geometryczny – zbyt długa rączka; zbyt wysokie ciśnienie akustyczne
13
13.Zabawki Małe elementy i dostępność baterii Małe elementy
i długość linki
14
14.Nadzór rynku
15
15.Nadzór rynku
16
16.Paliwa Jakość paliw kwestionowana z powodu:
Zaniżonej badawczej liczby oktanowej, niewłaściwej temperatury destylacji – benzyna Zawyżonej zawartości siarki, niewłaściwej temperatury zapłonu, odporności na utlenianie – ON Zawyżonej zawartości siarki – LPG
17
17.Odmierzacze paliw ciekłych
Przeprowadzono 31 kontroli u 16 przedsiębiorców Sprawdzono 77 odmierzaczy Błędy ujawniono w trakcie 7 kontroli u 2 przedsiębiorców Przekroczenie dopuszczalnej wartości błędu w przypadku 53 odmierzaczy (błąd dopuszczalny 0,5%) Wartości błędów ustalone w wyniku pomiarów ilości odmierzanego paliwa wynosiły od 4,3346% do 5,6202%
18
18.Kontakty zewnętrzne Współpraca z innymi organami:
Urząd Celny i Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (w ramach podpisanych umów) WIJHARS, WIOŚ, US, URE Policja Rzecznik Konsumentów, Federacja Konsumentów
19
19.Współpraca z Urzędem Celnym
Liczba wydanych opinii w roku 2014: 24 Liczba opiniowanych produktów: 70
20
20.Branża żywnościowa – produkty badane
W branży żywnościowej badano artykułów w tym m.in.: Mleko i przetwory mleczarskie Ryby i przetwory rybne Mięso i przetwory mięsne Pieczywo i wyroby piekarskie Soki i napoje, jaja, oliwa Wyroby spirytusowe i tytoniowe Produkty rolnictwa ekologicznego Wyroby gastronomiczne Wyroby garmażeryjne Wyroby cukiernicze
21
21.Branża spożywcza – produkty kwestionowane
Zakwestionowano 3107 wyrobów w tym m.in.: Produkty zafałszowane Sery dojrzewające i masło – obecność tłuszczu obcego Ryby mrożone – zawyżona zawartość glazury, nazwa niezgodna z faktyczną (sola zamiast limanda) Wyroby gastronomiczne – użycie mięsa drobiowego zamiast cielęciny, mięsa wieprzowego zamiast wołowiny, mięsa wołowo-indyczego zamiast baraniny, produktów seropodobnych zamiast sera Przetwory mięsne – brak mięsa wołowego deklarowanego w składzie wyrobu Jaja – niższa klasa wagowa od deklarowanej
22
22.Branża spożywcza – produkty kwestionowane
Niewłaściwa jakość handlowa produktów Obniżone parametry fizyko-chemiczne i niewłaściwe cechy organoleptyczne Wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po upływie daty minimalnej trwałości oraz z przerobionymi oznaczeniami (termin przydatności) Napoje piwne – oznakowanie (sposób prezentacji) wprowadzający konsumenta w błąd
23
23.Branża spożywcza
24
24.Branża spożywcza
25
25.Branża spożywcza - zafałszowanie
Brak składników pochodzących z zająca
26
26.Branża spożywcza - zafałszowanie
27
27.Branża spożywcza - ekologia
28
28.Mediacje statystyka 2014r. 1042 postępowania mediacyjne
851 z wynikiem pozytywnym dla konsumenta 191 z wynikiem negatywnym dla konsumenta „Wynikowość” w ostatnich latach 72-82%
29
29.Zakres tematyczny zgłaszanych wniosków o mediację
Obuwie Odzież Sprzęt komputerowy Meble Sprzęt AGD i RTV Artykuły spożywcze Usługi remontowo – budowlane
30
30.Mediacje
31
31.Dane statystyczne za 2014r. dotyczące Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego
Zarejestrowano 37 wniosków (1 bez rozpatrzenia) Łączna wartość roszczeń: ,00 zł Odmowa uczestnictwa przez przedsiębiorców – 22 5 ugód 6 wyroków na korzyść konsumenta 3 wyroki na korzyść przedsiębiorcy
32
32.Poradnictwo 2014r.
33
33.Dobre praktyki - konferencje
W ramach polskiej prezydencji w UE udział w konferencji zorganizowanej przez EUPAN (european public administration network) oraz Kancelarię Premiera Rady Ministrów pod tytułem „Doing the right things right. How to progress in building a result-oriented public sector in Europe”.
34
34.Dobre praktyki - konferencje
wystąpienie Wojewódzkiego Inspektora na temat: interaction with customers: the new face of Trade Inspection przedstawienie dobrych praktyk Inspekcji Handlowej w świetle zebranych doświadczeń
35
35.Dobre praktyki - konferencje
CSR (Corporate Social Responsibility) – Społeczna odpowiedzialność konsumenta i przedsiębiorcy; Efektywna współpraca administracji i biznesu – konferencje organizowane przez Urząd Marszałkowski Prawa i obowiązki konsumentów – Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności, I LO Polubowne rozwiązywanie sporów – Wydział Prawa i Administracji UŁ Ochrona praw konsumentów usług telekomunikacyjnych UKE
36
36.Dobre praktyki – wsparcie konsumenta i przedsiębiorcy
Strona internetowa Inspektoratu: prezentacja przepisów przydatne porady druki do pobrania – wniosek o mediację i zapis na SPSK Udzielanie porad: osobiste pisemne elektroniczne telefoniczne Przyjmowanie wniosków o mediację:
37
37.Dobre praktyki - ADR Mediacje Stały Polubowny Sąd Konsumencki
38
38.Edukacja konsumencka uczniów
Uczestnictwo w organizacji konkursów konsumenckich dla dzieci i młodzieży Prelekcje dla dzieci i młodzieży dotyczące działalności pro-konsumenckiej Inspektoratu
39
39.Dobre praktyki - „otwarty urząd”
Dzień konsumenta – 15 marca Dzień mediacji – 16 października
40
E-mail: sekretariat@wiih.lodz.pl www: www.wiih.lodz.pl
Kontakt Łódź, ul. Gdańska 38 Tel: Fax: www:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.