Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWisia Czajor Został zmieniony 10 lat temu
1
1 Moduł 0. Zasady modelu i wymagania
2
„Zasady ogólne”, w których sformułowano wymagania zapisano dla: 1.Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.Przygotowania Programów Wieloletnich 3.Budżetowania Zadaniowego 4.Zarządzania Ryzykiem 5.Rachunkowości 6.Hurtowni danych i systemu raportów 7.Usług Publicznych Wymagania są spełniane przez: zmianę lub przygotowanie nowych regulacji w aktach kierowania zapewnienie odpowiednich funkcjonalności w systemie informatycznym wspomagającym zarządzanie. wdrożenie regulacji i przetwarzanie danych w systemie B. Akty Kierowania – sformułowanie i wdrożenie wymagań „zasad ogólnych” 2
3
1.WPF jest zintegrowana z budżetem zadaniowym, wyznacza limity wydatków bieżących w dziedzinach i/lub jednostkach. 2.Program wieloletni (sektorowy) zawiera deklarację wyniku, wskaźniki, listę zadań (działań, projektów) oraz źródła finansowania zagwarantowane w budżecie i WPF. 3.W zadaniach budżetowych wyznaczono zasoby do planowania, zapisano cel, wskaźniki, działania, produkty i plan rzeczowo- finansowy. 4.Zarządzanie ryzykiem obejmuje obszary: strategiczny, operacyjny oraz bezpieczeństwa informacji, rejestr używa wspólnej skali ryzyk i są one powiązane z celami programów, produktami zadań budżetowych lub zasobami w obszarze bezpieczeństwa informacji. Najważniejsze wymagania sformułowane w „zasadach ogólnych” 3
4
5.Rachunkowość - zapewnia rejestrację zdarzeń w klasyfikacji zadaniowej i raportowanie bieżących (aktualnych) danych dotyczących planu, zaangażowania środków, zobowiązań, wydatków i kosztów 6.W systemach informatycznych jednostek „włączonych do hurtowni” są wspólne słowniki referencyjne i skoordynowane plany kont, wyznaczono też odpowiedzialność za ich aktualizację 7.Dialog klientów i dostawców w zakresie usług publicznych winien dotyczyć w pierwszym rzędzie obszarów, w których zakres interwencji JST (wydatki) jest duży i które są najistotniejsze dla mieszkańców. 8.Odpowiedzialność za rezultaty programów i zadań jest zdecentralizowana Najważniejsze wymagania sformułowane w „zasadach ogólnych” 4
5
C. System Informatyczny „STRADOM” wspomagający zarządzanie strategiczne w dużej JST System wspomaga: planowanie wieloletnie, budżetowanie zadaniowe, monitorowanie zadań i procesów, zarządzanie ryzykiem, planowanie audytu oraz nadzór nad rekomendacjami. Jądrem systemu jest „hurtownia” gromadząca: dane rejestrowane w ramach w/w obszarów, dane z systemów finansowo-księgowych Urzędu i Jednostek Miejskich, rejestry czasu pracy i inne dane „systemów dziedzinowych” Hurtownia oferuje dla decydentów, koordynatorów i wykonawców zadań zbiór raportów (standardowych i „na żądanie”) (STRAtegia Dużego Obszaru, Miasta) 5
6
Aby korzystać w pełni z możliwości analitycznych hurtowni i wykorzystywania danych z różnych systemów informatycznych w różnych jednostkach konieczne jest utworzenie słowników referencyjnych. W Krakowie przyjęliśmy, że takim systemem referencyjnym dla słowników będzie zintegrowany system „OTAGO” używany w UMK. Wszystkie wartości słownikowe wspólne dla systemu OTAGO i systemu STRADOM są importowane z systemu OTAGO. Dane dla pozostałych słowników wprowadzane są bezpośrednio z klawiatury przez administratora. Przykładowe słowniki w jakie wyposażony jest system przedstawiono obok. 6. Definiowanie zawartości słowników 6
7
Przykładowe słowniki LpNazwa słownikaŹródło pochodzenia 1Jednostki realizująceOTAGO 2Klasyfikacja budżetowaBESTIA 3Źródła finansowaniaOTAGO 4Grupy paragrafówOTAGO 5Typ zadania budżetowegoSTRADOM 6Rodzaj zadania budżetowegoSTRADOM 7Sposób realizacji działania w zadaniuSTRADOM 8Typ AudytuSTRADOM 9Kategoria zadaniaSTRADOM 10Kategoria ryzykaSTRADOM 11Kategoria produktuSTRADOM 12Zagrożenia (dot. zasobów)STRADOM 7
8
Ze względu na charakter zadania budżetowe dzielimy na 2 typy: Typ „B” – zadanie „ciągłe”, wykonywane powtarzalnie, związane zwykle z usługami lub utrzymaniem infrastruktury finansowane w ramach wydatków bieżących. Typ „P” – zadanie unikalne, jednorazowe, projektowe, może być finansowane ze środków inwestycyjnych lub w ramach wydatków bieżących (projekty o charakterze organizacyjnym, szkoleniowe itp.) Zadania możemy też podzielić ze względu na adresata produktu: Rodzaj „M” – to zadania tzw. „Merytoryczne”, których produkty są dostarczane wspólnocie (skierowane na zewnątrz organizacji) Rodzaj „W” – to zadania tzw. „Wspomagające”, które wspomagają dostawców produktów i usług na zewnątrz czyli realizatorów zadań rodzaju „M” (np. obsługa finansowo- księgowa, informatyka, utrzymanie budynków i stanowisk pracy czy audyt i kontrola). Systematyka zadań budżetowych 8
9
JST może zdecydować o objęciu szczegółowym planowaniem rzeczowo - finansowym tylko część swojej działalności, więc system informatyczny pozwala na wybór poziomu szczegółowości planowania dla każdego zadania indywidualnie. Ze względu na szczegółowość planowania i monitorowania zadań możemy wyróżnić zadania: „pełne” (plan rzeczowo – finansowy, miary dla oceny wykonania) „proste” ( posiadające wyłącznie plan finansowy). Dla zadania „pełnego” definiujemy: cel w postaci wspomnianej wyżej deklaracji wyniku, rodzaj i przewidywane ilości dostarczanych produktów, wymagania jakościowe i czasem ilościowe zasoby (środki finansowe, personel, infrastruktura) mierniki i wskaźniki operacyjne pozwalające ocenić wykonanie. Dla zadania „prostego” wystarcza plan finansowy w klasyfikacji budżetowej. Szczegółowość planów zadań budżetowych 9
10
Zadania budżetowe Zadanie budżetowe – „jednostka rozliczeniowa” w planie finansowo – rzeczowym urzędu i każdej z jednostek organizacyjnych JST jest podstawowym elementem kontroli zarządczej. Zadanie budżetowe zapewnia zgodność kontroli zarządczej ze standardami przede wszystkim w zakresie: zapisu celów w sposób rozliczalny, przypisania odpowiedzialności, zarządzania ryzykiem oraz monitorowania i ocen rezultatów. Każde z zadań budżetowych posiada: zagwarantowane finansowanie w planie rocznym, koordynatora odpowiedzialnego za rezultat określoną jedną jednostkę lub komórkę realizującą. 10
11
11 Zakres informacji zarządczej dostępny w systemie PRZEDSIĘWZ. Rodzaj danych i okres, który obejmują OBSZARY FUNKCJONALNE systemu STRADOM (wprowadzanie i przetwarzanie danych, analizy, raporty) PROJEKT USŁUGA PROGRAM DZIEDZIN CEL CELE i ZASOBY - WIELOLETNIO Moduł I. Obszar strategiczny. 1. Cele z dokumentów strategii 2. Dziedziny zarządzania, a) Wskaźniki kontekstowe i strategiczne b) Usługi publiczne 3. Wieloletnia prognoza finansowa a) Tabela WPF b) Lista przedsięwzięć c) Analiza wariantów zadań w WPF PLANOWANIE DZIAŁAŃ - WIELOLETNIO I ROCZNIE Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów 1. Programy przypisanie X? a) Programy uruchamiane - plany finansowe b) Programy kontynuowane - cele szczegółowe, c) Programy kontynuowane - lista zadań 2. Projekty przypisanie X Moduł III. Obszar formułowania zadań budż. typu P przyp.X XXXX a) Cele szczegółowe b) Planowanie Etapów i Kamieni Milowych c) Zarządzanie ryzykiem w zadaniach typu P Moduł IV. Obszar formułowania zadań budż. typu B przyp XXXXX a) Dane do planowania zadań b) Cele szczegółowe, mierniki i wskaźniki c) Planowanie działań i kosztorysowanie d) Zarządzanie ryzykiem w zadaniach typu B
12
12 Zakres informacji zarządczej dostępny w systemie (2) Rodzaj danych i okres OBSZARY FUNKCJONALNE systemu STRADOM (wprowadzanie i przetwarzanie danych, analizy, raporty) Moduł V. Obszar monitorowania strategii, programów i zadań 1. Monitorowanie Strategii i Programów a) Aktualizowanie wartości mierników K i S b) Ocena realizacji Programów MONITOROWA NIE REALIZACJI - BIEŻĄCO, MIESIĘCZNIE, KWARTALNIE, ROCZNIE I WIELOLETNIO c) Ocena zmian wskaźników strategicznych 2. Monitorowanie zadań typu B a) Wprowadzanie wartości mierników Z b) Monitorowanie wartości mierników Z c) Ocena realizacji celów zadania 3. Monitorowanie zadań typu P a) Wprowadzanie danych o postępie realizacji b) Monitorowanie kamieni milowych c) Ocena realizacji celów zadania Moduł VI. Obszar prezentacji danych z systemów F-K a) plan i zaangażowanie w układzie zadań i klas. budżet. codziennie b) zobowiązania, wydatki i koszty w układzie zadań i kb. po zamkn. miesiąca c) koszty bezpośrednie i całkowite zadań za wybrany okres ZARZĄDZANIE RYZYKIEM I AUDYTOWANIE - BIEŻĄCO, ROCZNIE I WIELOLETNIO Moduł VII. Obszar audytu i zarządzania ryzykiem 1. Rejestr ryzyk organizacji a) Ryzyka strategiczne b) Ryzyka programów, projektów i zadań c) Ryzyka bezpieczeństwa informacji 2. Badania audytu wewnętrznego, ISO itp. a) typowanie ryzyk do badań b) roczne plany badań c) nadzór nad wykonaniem rekomendacji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.