Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka
Radosław Piotrowicz
2
Od noworodka do pięciolatka to przepaść
Od pięciolatka do mnie to tylko jeden krok Lew Tołstoj
3
Wczesne wspomaganie wczesna stymulacja -opieka rozwojowa
wyjątkowo duża plastyczność centralnego układu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju oraz związana z tym możliwość korekcji zaburzonych funkcji i kompensacji deficytów, łatwiejsze generalizowanie przez dzieci wypracowanych umiejętności i nawyków możliwość zahamowania rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a czasami nawet całkowitego zatrzymania niekorzystnych zmian, większa podatność małych dzieci na postępowanie rewalidacyjne i w efekcie szybsze postępy usprawniania, , rodzice małych dzieci mają więcej nadziei, sił, zapału i wiary, dlatego są bardziej zaangażowani we współpracę ze specjalistami i we własny udział w terapii dziecka
4
Osiągnięcia rozwojowe to wypadkowa wielu czynników takich jak :
wrodzone zadatki i tendencje rozwojowe tkwiące w samej strukturze organizmu dziecka, wpływy i warunki środowiska naturalnego, w którym dziecko się wychowuje, własna aktywność dziecka sposoby i metody wychowania oraz wyniki
5
Wspomaganie rozwoju w domu
Aby dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał w zakresie rozwoju, należy maksymalnie wykorzystać jego dom jako miejsce z najbardziej stymulującymi i najskuteczniej oddziaływającymi warunkami...”
6
Opieka rozwojowa- rodzicielstwo bliskości. „
Opieka rozwojowa- rodzicielstwo bliskości „...uwzględnienie potrzeb rodziny, a nie tylko dziecka …nie Wspomaganie jest wtedy o wiele skuteczniejsze niż, gdy bierze się pod uwagę jedynie potrzeby dziecka lub też wybiórcze potrzeby
7
Naturalne środowisko zarówno dla rodziców jak i dla dziecka
Baza codziennych zdarzeń idealnie stymulujących rozwój Możliwość uczestniczenia w niej całej lub części członków rodziny Znane środowisko pozwala na uzyskanie bardziej realistycznego obrazu dynamiki funkcjonowania i potrzeb rodziny Możliwość stworzenia atmosfery sprzyjającej udzieleniu pomocy rodzinie
8
WSPOMAGNAIE uwzględniające wszystkie aspekty rozwoju dziecka:
„... odpowiednia ocena umiejętności i potrzeb dziecka w każdej z dziedzin rozwoju oraz ustalenie, w jaki sposób oceniane umiejętności i potrzeby wpływają na funkcjonowanie rodziny Należy ocenić wszystkie dziedziny rozwoju a następnie dostosować habilitację i odpowiednią stymulację do potrzeb związanych z poszczególnymi obszarami...”
9
Czy wiesz że ludzie zapamiętują …
20% tego co przeczytali 30% tego co usłyszeli 40 % tego co zobaczyli 50% tego co powiedzieli 60% tego co zrobili Jednak gdy czytają, słyszą widza mówią i robią coś z dana informacja, pamiętają z tego 90%
10
POLISENSORYCZNE UCZENIE
11
Każdy ma inny styl uczenia się i każdy ma w innym stopniu rozwinięte poszczególne inteligencje.
12
Ruch to podstawa uczenia
BIEGAM, SKACZĘ, CHWYTAM Ruch to podstawa uczenia
13
MÓWIĘ, CZYTAM… .
14
POZNAJĘ ŚWIAT umiejętność rozumienia świata roślin i zwierząt, a także poznania ich różnorodności i potrzeb WSPOMAGANIE „Aby pomóc dziecku w prowadzeniu jego własnych badań, rodzice powinni zapewnić mu odpowiednie narzędzia, takie jak okulary, szkło powiększające, gogle do prowadzenia podwodnych obserwacji lub zestaw dla młodego wędrowca — do zbierania próbek w czasie wycieczek". wspólnego oglądania programów przyrodniczych, do posiadania zwierzątek a także odwiedzania muzeów przyrodniczych, ogrodów zoologicznych i innych miejsc, w których można obserwować żyjącą przyrodę.
15
WIEM CO DALEJ, LICZĘ WSPOMAGANIE
„zadawać intrygujące matematyczne zagadki — takie, dzięki którym dziecko na chwilę się zatrzyma i pomyśli". Zabawy matematyczne zadania polegające na szacowaniu, liczeniu w pamięci i rozwiązywaniu problemów. Gry logiczne, szukanie dowodów, robienie planów dnia, zagadki Czynności samoobsługowe; gotowanie, robienie kanapki
16
BYCIE RAZEM WSPOMAGANIE
umożliwienie dzieciom zabaw w większym gronie i zaleca także, by dzieci uczyły siebie nawzajem. „Pozwólmy im uczestniczyć w życiu społecznym, Pełnienie ról społecznych Drama, gry i zabawy zespołowe
17
JA SAM pomaga dziecku zrozumieć, że najważniejszy wpływ jaki może wywierać, to umiejętność wywierania wpływu na siebie WSPOMAGANIE „zadawać intrygujące matematyczne zagadki — takie, dzięki którym dziecko na chwilę się zatrzyma i pomyśli". Zabawy matematyczne zadania polegające na szacowaniu, liczeniu w pamięci i rozwiązywaniu problemów. Gry logiczne, szukanie dowodów, robienie planów dnia, zagadki Czynności samoobsługowe; gotowanie, robienie kanapki
18
JA ROBIĘ TY PATRZYSZ JA ROBIE TY ROBISZ JA PATRZĘ TY POMAGASZ
Dorosły kontroluje i ukierunkowuje aktywność dziecka, organizuje ZABAWĘ JA ROBIĘ TY PATRZYSZ Wspólne odkrywanie problemów, dzielenie wykonywania czynności JA ROBIE TY POMAGASZ Przejecie inicjatywy przez dziecko, próby samodzielnego wykonywania przy aktywnej obserwacji terapeuty TY ROBISZ JA POMAGAM Dorosły oddaje inicjatywę dziecku TY ROBISZ JA PATRZĘ
19
Gotowość szkolna nie musi oznaczać opanowania umiejętności czytania, pisania i liczenia. Jest to gotowość nauczenia się, jak czytać, pisać , liczyć. (L. Venger)
20
… strefa najbliższego rozwoju …
Co dziecko może zrobić dzisiaj przy współpracy z dorosłym — jutro zrobi samodzielnie. Dlatego jedyne dobre wskazówki, jakie możemy dać dziecku, to wskazówki, które poprzedzają rozwój i pobudzają go Lew Wygotsky
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.