Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałUrjasz Tułodziecki Został zmieniony 10 lat temu
1
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Dęblinie ul. Podchorążych 8a Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole Przygotowanie: mgr Monika Krajewska Logopeda
2
Prawidłowy – czyli jaki?
W 5-6 roku życia dziecko powinno potrafić: Wymawiać prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego (również /r, sz, ż, cz, dż/); wszystkie głoski dźwięczne brzmią dźwięcznie Poprawnie wypowiadać słowa języka ojczystego – czyli nie upraszczać grup spółgłoskowych, nie przestawiać i nie zamieniać głosek w wyrazach Wyrażać relacje czasowe, zauważać związek między zjawiskami i zdarzeniami oraz umieć te związki wyrazić językowo
3
Prawidłowy – czyli jaki?
Powiedzieć, co się działo w niedalekiej przeszłości, jak też co nastąpi w bliskiej przyszłości Opowiedzieć o przebiegu jakiegoś wyrażenia, o filmie, opisać historyjkę obrazkową z uwzględnieniem kolejności zdarzeń i zależności przyczynowo – skutkowych Komunikować się słownie z rówieśnikami, rodzicami, panią w przedszkolu czy w sklepie Poprawnie posługiwać się wszystkimi częściami mowy i kategoriami gramatycznymi
4
W czym przeszkadzają wady wymowy?
5
W czym przeszkadzają wady wymowy?
W prawidłowej pisowni (substytucje, czyli zamiana jednej głoski na drugą, np. ‘szafa’ ‘safa’) – najczęściej są skutkiem zaburzeń słuchu fonematycznego. Jeśli w umyśle dziecka fonemy nie są dostatecznie rozgraniczone, będą pojawiać się błędy w zapisie wyrazów. Wszystkie wady wymowy mogą ograniczać człowieka – utrudniają wybór zawodu (zaburzeń artykulacyjnych nie może mieć spiker, aktor, logopeda, wychowawca w żłobku/przedszkolu, nauczyciel w młodszych klasach. Człowiek źle mówiący nie będzie miał także sukcesów w zawodzie prawnika)
6
W czym przeszkadzają wady wymowy?
Utrudniają porozumiewanie się – wypowiedzi są nieczytelne, dziecko w skrajnych przypadkach może się izolować od rówieśników Osoby z wadami wymowy (szczególnie dzieci) mogą być wyśmiewane przez rówieśników, przedrzeźniane, przezywane, a co za tym idzie, są narażone na stres i mogą mieć poczucie mniejszej wartości. Odwracają uwagę od treści wypowiedzi
7
Co robić, kiedy dziecko nie mówi prawidłowo?
8
Co robić, kiedy dziecko nie mówi prawidłowo?
Jak najszybciej zgłosić się do logopedy Po uzyskaniu wskazówek do ćwiczeń – REALIZOWAĆ JE KONSEKWENTNIE!!! Nie wolno poprawiać dziecka, które mówi nieprawidłowo, a nie zdaje sobie z tego sprawy (zwłaszcza w przypadku niepłynności lub braku niektórych głosek) NIE UŚWIADAMIAMY DZIECKU JEGO TRUDNOŚCI, NIE OŚMIESZAMY, NIE WYTYKAMY BŁĘDÓW!!!
9
Nie straszymy logopedą Terapia logopedyczna jest zabawą, a terapeuta – jej towarzyszem
Ćwiczenia zalecone przez logopedę przekształcamy w zabawę (rytuał), nigdy w obowiązek Nie próbujmy na własną rękę wprowadzać do wymowy dziecka głosek – może to doprowadzić do trudnych do usunięcia deformacji.
10
Gdzie szukać pomocy? Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne
Placówki służby zdrowia (przychodnia, szpital) Prywatne gabinety logopedyczne Przedszkola
11
Poradnia psychologiczno – pedagogiczna statystyki
Od początku roku szkolnego 2013/2014 diagnozę i poradę logopedyczną uzyskało 100 dzieci i ich rodziców Współpracujemy z wszystkimi szkołami i przedszkolami w Dęblinie oraz sąsiednich miejscowościach Co roku przeprowadzamy logopedyczne badania przesiewowe mowy i słuchu wśród dzieci (po zgłoszeniu zapotrzebowań ze szkół)
12
Poradnia psychologiczno – pedagogiczna statystyki
Na terapię logopedyczną uczęszcza obecnie 30 dzieci Prowadzimy zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka W tym roku szkolnym obowiązki logopedy w naszej Poradni wykonuje tylko jedna osoba
13
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.