Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMieczysława Amanowicz Został zmieniony 10 lat temu
2
W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została udzielona odpowiedź. W niektórych pytaniach można było zaznaczyć więcej niż jedna odpowiedź. Wynika z tego, że nie zawsze 100% równa się 93.
17
Inne uwagi i propozycje dotyczące współpracy ze szkołą. (2 wypowiedzi) poszerzenie wymiaru współpracy brak informacji o formach i rodzajach współpracy akceptowanej przez szkołę
19
Czy Pan/Pani rozpoznaje potrzeby rodziców w zakresie współpracy z rodzicami? Zdecydowanie tak – 2 Raczej tak – 9
20
Jeśli tak, to w jaki sposób uzyskuje Pan/Pani informacje na temat tych potrzeb? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) Przeprowadzenie ankiet dla rodziców – 6 Indywidualne rozmowy z rodzicami – 11 Wykorzystanie informacji uzyskanych pośrednio od dzieci – 8
21
Czy Pan/Pani opracowuje indywidualny plan współpracy z rodzicami? Tak – 6 Nie – 3 Brak odpowiedzi – 2
22
Jeśli tak, to które zdiagnozowane potrzeby rodziców uwzględnia Pan/Pani w tym planie? Wszystkie zdiagnozowane – 3 Te, które uważam za możliwe do realizacji – 6
23
Jakie inne czynniki bierze Pan/Pani pod uwagę przy opracowywaniu planu współpracy z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) Kalendarz imprez szkolnych – 5 Aktualne problemy dydaktyczne i wychowawcze – 8 Zadania na rzecz integracji szkoły ze środowiskiem lokalnym – 5 Możliwości rodziców – 1 Brak odpowiedzi – 3
24
Jakie formy współpracy proponuje Pan/Pani rodzicom? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) Spotkania ogólne – 10 Spotkania indywidualne – 11 Konsultacje indywidualne w ustalone dni tygodnia – 7 Spotkania okolicznościowe – 10 Rozmowy telefoniczne – 1
25
Czy planuje Pan/Pani przebieg spotkania ogólnego z rodzicami? Zdecydowanie tak – 9 Raczej tak – 2
26
Jakie tematy poruszane są podczas Pana/Pani spotkań z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) Sprawy organizacyjne – 10 Informacje o osiągnięciach nauce i zachowaniu uczniów – 11 Informacje o funkcjonowaniu klasy – 11
27
Jak często organizuje Pan/Pani spotkania indywidualne z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) W miarę potrzeb na wniosek rodzica – 11 W miarę potrzeb na wniosek nauczyciela – 8
28
Co jest tematem indywidualnych spotkań z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedna odpowiedź) Przekazanie informacji o problemach w nauce - 11 Przekazanie informacji o problemach z zachowaniem dziecka – 11 Ustalenie kolejnego terminu spotkania, wskazanie gdzie mogą uzyskać pomoc w danej sprawie, zaproszenie na lekcję – 1
29
Czy planuje Pan/Pani przebieg takiego spotkania? Zdecydowanie tak – 4 Raczej tak – 6 Raczej nie – 1
30
Jak przebiega indywidualne spotkanie Pani/Pana z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) Przekazuję informację – 6 Rozmawiam z rodzicem i ewentualnie opracowujemy plan oddziaływania – 10
31
Jak ocenia Pani/Pan zaangażowanie rodziców w pracę szkoły? Bardzo dobrze – 7 Raczej dobrze – 2 Bardzo źle – 2
32
W jaki formy współpracy rodzice się angażują?
33
Jak Pan/Pani ocenia swoją współpracę z rodzicami? Bardzo dobrze – 1 Raczej dobrze – 10
34
Wnioski trzeba sformułować skrótowo
35
Analiza ankiety z dyrektorem i wicedyrektor szkoły, pedagogiem Podobnie jak wychowawcy współpraca rodziców ze szkołą i zadowolenie z niej określone zostało jako raczej dobre. Spotkania wynikają z wniosków rodziców lub nauczycieli, wychowawców i dotyczą spraw wychowawczych i dydaktycznych oraz socjalnych, rodzinnych (pedagog). W przeciwieństwie do części nauczycieli dyrekcja szkoły jak i pedagog stara się udzielić pomocy we wszystkich sprawach, w których rodzice się do niej zwracają, np. poprzez organizowanie pomocy materialnej, pomoc psychologiczną, kontakt z innymi instytucjami. Efektem współpracy z rodzicami jest integracja szkoły z rodzicami, rozwiązywanie problemów wychowawczych i pozyskanie środków finansowych. Ostatni aspekt został również wskazany jako najsłabszy element współpracy rodziców ze szkołą.
36
Obszar 3 Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym Wymaganie 3.4 – Rodzice są partnerami szkoły
37
Szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Informacje pozyskiwane są za pośrednictwem ankiet, indywidualnych rozmów z rodzicami, zebrań z rodzicami i za pośrednictwem uczniów. W zależności od zagadnienia informacje pozyskiwane są na bieżąco lub co jakiś czas. (ewaluacja programu Gimnazjum mojego dziecka – 2009r.; programu profilaktycznego – 2010r.; programu wychowawczego – 2011r.) Zebrania z rodzicami lub konsultacje indywidualne odbywają się z częstotliwością co około 2 miesiące. Dominującym tematem opinii są sprawy dydaktyczne i wychowawcze. Aspekt imprez szkolnych, integracji ze środowiskiem lokalnym, pozyskiwania finansów jest pomijany. Nie ma koordynatora organizującego pozyskiwanie opinii, nie ma planu pozyskiwania opinii. Z ankiet przeprowadzonych wśród rodziców wynika, że informacje, opinie pozyskiwane są na zebraniach ogólnych lub w czasie spotkań indywidualnych, w których w 58% reprezentantem szkoly jest wychowawca ucznia. Bierzące problemy w zachowaniu lub wyniki w nauce to dominujący temat zebrań z rodzicami (68% badanych) i konsultacji indywidualnych (58%). Porady dotyczące rozwiązania tych problemów, problemy zgłaszane przez dzieci i informacje dotyczące ogólnego funkcjonowania szkoły zgłosiło jako temat rozmów po 20% ankietowanych. 90% uważa, ze rodzice powinni mieć wpływ na życie szkoły ale aż 40% badanych jednocześnie stwierdziło, ze rzadko lub bardzo rzadko jest pytana o możliwość współpracy ze szkołą.
38
Szkoła wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej działalności. W systemowy sposób opinie pozyskiwane są przy okazji ewaluacji programów realizowanych w szkole i służą jako narzędzie do ewaluacji tych programów. Pozostałe opinie dotyczące dydaktyki lub procesu wychowawczego są rozstrzygane na poziomie rodzic – nauczyciel ewentualnie rodzic dyrektor, pedagog. Z punktu widzenia rodziców informacje pozyskiwane są w czasie zebrań ogólnych lub konsultacji indywidualnych, gdzie dominuje temat zachowania i wyników w nauce. 58% wskazało wychowawcę jako tą osobę, z którą najczęściej kontaktuje się, 10% dyrektora i 7% pedagoga. Zatem od postawy i zachowania 1/3 grona zalezy to co będzie rodzic wiedział o szkole, jak ja będzie postrzegał Od tych osób również zależy, jaki będzie przepływ informacji zgłaszanych przez rodziców „wewnątrz szkoły”.
39
Szkoła wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. Jeżeli przyjmiemy założenie, że wspieranie rodziców musi opierać się na rozpoznaniu potrzeb i opracowaniu indywidualnego programu współpracy z rodzicami, czyli dostosowania form i metod do konkretnej osoby i sytuacji to z ankiet wynika: wszyscy potrafią rozpoznać i zdiagnozować potrzeby, ale tylko połowa wychowawców opracowuje indywidualny plan współpracy i połowa arbitralnie dokonuje oceny czy dane problemy są możliwe do rozwiązania czy nie. Dyrekcja szkoły, pedagog i trzech wychowawców starają się uwzględnić wszystkie zgłaszane potrzeby. Powyższe zdanie jest również odpowiedzią na pytanie kto w pełnym zakresie wspiera rodziców. Dokumentacja wskazująca na wspieranie rodziców – teczka wychowawcy, programy wychowawcze, dokumentacja pedagoga. Monitoring działań prowadzony jest w cząstkowych elementach. Brak całościowego spojrzenia. Sposób prowadzenia zebrań ogólnych dobrze lub bardzo dobrze oceniło 90% badanych rodziców, ale tylko 20% wskazało na porady dotyczące rozwiązywania problemów wychowawczych i edukacyjnych rodziców jako temat zebrania. Generalnie rodzice dowiadują się jak zachowuje się i jak uczy ich dziecko.
40
Wnioski: Opracowanie planu współpracy z rodzicami Stworzenie funkcji koordynatora sprawującego nadzór nad realizacją planu Egzekwowanie realizacji zadań wynikających ze współpracy z rodzicami w aspektach innych niż przekazanie informacji na temat ocen i zachowania uczniów. 80% rodziców deklaruje chęć wsparcia szkoły pytanie brzmi na ile ten potencjał jest wykorzystany w kontekście pracy wychowawców.
41
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.