Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

gender – destrukcja miłości i tożsamości człowieka

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "gender – destrukcja miłości i tożsamości człowieka"— Zapis prezentacji:

1 gender – destrukcja miłości i tożsamości człowieka
Paweł Bortkiewicz

2 preludium – zapominana historia

3 POJAWIENIE SIĘ POJĘCIA GENDER W 1955
John Money ( ) – psycholog i seksuolog rozróżnienie między sex i gender dziecko do wieku 2 lat pozbawione poczucia tożsamości płciowej  tożsamość może być zmieniona bez konsekwencji wstrząsu psychologicznego

4 POJAWIENIE SIĘ POJĘCIA GENDER W 1955
John Money: gender role: „wszystko, co osoba mówi lub czyni, aby ujawnić się jako posiadacz statusu, odpowiednio, chłopca lub mężczyzny, dziewczynki lub kobiety. Pojęcie to zawiera w sobie seksualność, lecz nie ogranicza się do seksualności interpretowanej w sensie erotycznym”

5 REWOLUCJA GENDER Tragic twins: Janet Reimer with her twin boys Bruce and Brian in the 1960s. At first the children were healthy and normall

6 Twins: Bruce (right) was brought up as a little girl for much of his childhood. He is seen here with his twin Brian Bruce zmienia imię na Brenda przyuczany do roli dziewczynki chłopiec nie czuł się dziewczynką, nie znosił dziewczęcych ubrań, które ze wściekłością darł na sobie nie przejawiał też tych samych zainteresowań, co dziewczynki. Bruce'a/Brendy kompletnie nie interesowały dziewczęce zabawki i wolał korzystać z zabawek brata

7 niekonwencjonalne metody, które miały przyzwyczajać Brendę i Briana do ich odmienności
podczas wizyt u lekarza, dzieci musiały rozbierać się do naga i porównywać swoje narządy płciowe Money pokazywał im też zdjęcia nagich kobiet i mężczyzn, a potem nakłaniał do powielania przedstawionych na nich zachowań

8 Tormented: Bruce's parents eventually told him the truth and he decided to revert to being a boy, calling himself David

9 gender oficjalny

10 List Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM do Ministry Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz o naruszeniu naszych praw i godności osobistej z r. Naruszenie naszych praw i godności osobistej dokonuje się przede wszystkim w następujących kwestiach: 1. Manipulowanie pojęciem gender, podawanie nieprawdziwych informacji na temat celów, tematów i metod znajdujących się w spektrum problematyki gender. W ujęciu naukowym pojęcie gender znaczy tyle, co płeć kulturowa (w odróżnieniu od kategorii sex, tłumaczonej jako płeć biologiczna). […]

11 Oświadczenie w sprawie nieprawdziwych interpretacji pojęcia gender
W nauce gender - płeć kulturowa, to kategoria badawcza, która analizuje przejawy kobiecości i męskości w czasie, przestrzeni, w różnych kulturach i kręgach cywilizacyjnych. Np. w Polsce piłka nożna to sport wybitnie męski, a w USA - raczej kobiecy. […] Postulat równości kobiet i mężczyzn nie oznacza kwestionowania różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami. Chodzi jedynie o równość wobec prawa, dostępu do dóbr, usług, przywilejów, awansu, równej płacy za pracę tej samej wartości. Te dążenia nie eliminują w żaden sposób różnic biologicznych czy najważniejszych ról, jakie pełnią kobiety i mężczyźni, a więc roli matki i ojca, ze wszelkimi konsekwencjami dotyczącymi ich specyfiki

12 MNiSW ws. zajęć i badań dotyczących gender na uczelniach (komunikat) z 14.01.2014 r.
Badania nad gender, jako interdyscyplinarnym obszarem badawczym, podejmowane są w obrębie wielu dyscyplin akademickich, m.in. w socjologii, filozofii, historii, psychologii, antropologii kultury, literaturoznawstwie, historii sztuki, ekonomii, prawa i in. Prowadzone są w świecie od lat 50-tych XX wieku. Ich wynikiem są publikacje zarówno w formie artykułów, jak i monografii czy nawet encyklopedii gender. Gender studies, które rozwinęły się w ramach nauk społecznych, socjologii i antropologii kulturowej, odnoszą się do zjawisk społecznych i kulturowych, a nie biologicznych. Barierę przed ideologizacją nauki stanowi metodologia, sprawdzalność stawianych tez oraz ocena niezależnych środowisk naukowych

13 List otwarty środowiska naukowego pedagogów zajmujących się problematyką gender w edukacji z "To nie badaczki i badacze płci społeczno-kulturowej, autorki programów edukacyjnych czy nauczycielki i nauczyciele prowadzący zajęcia antydyskryminacyjne krzywdzą dzieci, ale ci, którzy blokując te działania, dążą do przywrócenia XIX-wiecznego, patriarchalnego porządku społecznego. Wychowanie utrwalające anachroniczne stereotypy płci jest sprzeczne z zasadami demokracji, podstawami aksjologicznymi polskiego systemu edukacji, a przede wszystkim szkodzi rozwojowi młodych ludzi, ponieważ nie przygotowuje ich do życia we współczesnym świecie"

14 "Czy można (. ), dziś napisać coś kobiecym ciałem
"Czy można (...), dziś napisać coś kobiecym ciałem? Niekonkludywnie, cyrkularnie, fragmentarycznie, macicznie, preedypalnie."  (Inga Iwasiów)

15 „Ekonomia męskiego oznaczania jest (
„Ekonomia męskiego oznaczania jest (...) jednym z fantazmatów samozwrotnego pożądania fallogocentryzmu” „Kobieta mogłaby być o wiele lepszym znaczącym porządku symbolicznego niż mężczyzna, odczuwający przede wszystkim fallusem, czy raczej tym, co fallus funduje. Wagina, zakamarki macicy, niezmierzone terytorium niemające nawet dobrej nazwy w polszczyźnie, dałoby nam obraz świata, przyznajmy, ciekawszy od tego, który wypełniają fabryczne kominy” (Inga Iwasiów)

16 jeśli fizycy zajmowali się dotąd mechaniką ciała stałego w większym stopniu niż mechaniką cieczy, to z pobudek seksistowskich. Mechanika cieczy jest bowiem dziedziną kobiecą, podczas gdy mechanika ciała stałego to sprawa typowo męska - jak wiadomo, kobiece narządy płciowe wydzielają czasem płyny, męskie zaś wystają i sztywnieją (Luce Irigaray)

17 Środki realizacji „równości”

18 środki realizacji  ze źródeł gender
marksizm egzystencjalizm neomarksizm postmodernizm

19 1884 Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa
nierówność płci = pochodną kapitalistycznego podziału na sferę produkcji (aktywność mężczyzn) i reprodukcji (aktywność kobiet) własność prywatna (własności mężczyzn)  zepchnięcie kobiet do sfery (nieodpłatnej) pracy reprodukcyjnej  likwidacja własności prywatnej, włączenie kobiet do sfery produkcji, upublicznienie reprodukcji = osiągnięcie równości płci  likwidacja małżeństwa [archetypu wyzysku] FRYDERYK ENGELS

20 ENGELS:  likwidacja małżeństwa [archetypu wyzysku]
walka z instytucją małżeństwa por. ustawa o związkach partnerskich propaganda o rzekomej dyskryminacji homozwiązków domaganie się roszczeń – zwł. adopcji dziecka ENGELS:  likwidacja małżeństwa [archetypu wyzysku]

21 Badanie Regnerusa jednoznacznie pokazuje, iż dzieci wychowywane przez homoseksualistów mają więcej problemów zdrowotnych i psychiatrycznych niż inni, a teza o „braku różnic” pomiędzy dziećmi wzrastającymi w pełnych, nienaruszonych biologicznie rodzinach a wychowywanymi przez pary homoseksualne, podtrzymywana przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne, musi przejść do kategorii naukowych mitów. Prof. Mark Regnerus Department of Sociology and Population Research Center University of Texas at Austin Jak różne są dorosłe dzieci wychowywane przez rodziców żyjących z związkach homoseksualnych? Wnioski z nowego badania struktur rodzinnych1

22 celem równouprawnienia - dowartościowanie kobiet jako podmiotów filozofii i kultury zachodu
jak mężczyźni są one zdolne do bycia podmiotami transcendentnymi, abstrakcyjnymi jednocześnie „uwolnienie” kobiet z pułapki cielesności na poziomie teoretycznym (takie same zdolności), praktycznym (umożliwienie kobietom kontrolowania własnego ciała, m.in. poprzez kontrolę reprodukcji) SIMONE DE BEAUVOIR

23 DE BEAUVOIR: władza nad ciałem
„prawa reprodukcyjne” prawo do aborcji promocja antykoncepcji sterylizacja prawa do „leczenia” in vitro DE BEAUVOIR: władza nad ciałem

24 NEOMARKSIZM - SZKOŁA FRANKFURCKA
rozmontowanie judeochrześcijańskiego dziedzictwa Europy destruktywna krytyka wszystkie możliwe sfery życia  zdestabilizować społeczeństwa i położyć kres dotychczasowemu porządkowi „opresyjnemu” nauczanie jak najmłodszych dzieci o seksie i homoseksualizmie, destrukcja autorytetu szkoły i nauczyciela rozwody NEOMARKSIZM - SZKOŁA FRANKFURCKA

25 NEOMARKSIZM - SZKOŁA FRANKFURCKA:
rewolucja w dwóch obszarach: politycznym i kulturalnym. wykorzystywanie freudowskiego pomysłu „panseksualizmu” „Uczynimy Zachód tak zepsutym, że aż będzie śmierdział” (Willi Münzenberg) NEOMARKSIZM - SZKOŁA FRANKFURCKA:

26 22.04.2013 Standardy Edukacji Seksualnej WHO:
dzieci powinny być poddane edukacji seksualnej już przed czwartym rokiem życia; między 9 a 12 rokiem życia dziecko powinno nauczyć się „skutecznie stosować prezerwatywy i środki antykoncepcyjne w przyszłości” oraz powinno umieć „brać odpowiedzialność za bezpieczne i przyjemne doświadczenia seksualne”; między 12 a 15 rokiem życia dziecko powinno potrafić samo zaopatrywać się w antykoncepcję; powyżej 15 roku życia można dziecku dodatkowo wpoić „krytyczne podejście do norm kulturowych/religijnych w odniesieniu do ciąży, rodzicielstwa itp”. NEOMARKSIZM - SZKOŁA FRANKFURCKA: panseksualizm i destrukcja moralności

27 destrukcja tożsamości zanik podziału na normę i anormalność
brak pewników i stałych punktów odniesienia płynność POSTMODERNIZM:

28 POSTMODERNIZM  destrukcja tożsamości
tożsamość nie w kategoriach OSOBY lecz ORIENTACJI SEKSAULNEJ POSTMODERNIZM  destrukcja tożsamości

29

30 Tożsamość seksualna - – sposób w jaki dana osoba określa swoją seksualność z punktu widzenia płci osób, w których się zakochuje lub z którymi nawiązuje relacje intymne. Odnosi się do uczuć i ogólnej koncepcji samej/samego siebie. Najczęściej mówi się o tożsamościach: heteroseksualnej, biseksualnej i homoseksualnej, jednak każda osoba może określić swoją tożsamość seksualną w całkowicie niepowtarzalny sposób, zupełnie wyjątkowym określeniem.

31

32

33 EFEKT

34 RÓWNOŚĆ??? homozwiązki – nie: małżeństwo
„prawa reprodukcyjne” – nie: miłość  prokreacja poliseksualność – nie: osoba [kobieta/mężczyzna] istota panseksualna – nie: osoba ludzka

35 RÓWNOŚĆ w tle: wrogość, agresja fizjologiczna w stosunku do Kościoła
Kościół – jedynym promotorem równości

36 Religia Ponieważ twierdzenia wywodzące się z danego systemu religijnego są w jego ramach uznawane za święte, stają się również najbardziej sztywnym systemem wspierania patriarchatu i nierówności płci - odwołania do świętych tekstów bywają bez skrupułów używane do wspierania jednostronnych wizji, zamiast naświetlenia pełnego kontekstu przedstawionego w nich zagadnienia. Wymienione poniżej przykłady pokazują, jak ważną rolę grają systemy i instytucje religijne w tworzeniu i podtrzymywaniu społecznych przekonań związanych z rolami płci.  a) Mity stworzenia i przedstawienie ról (wybranej) płci jako determinujących przeznaczenie całej ludzkości: kto jest winny/ winna za nieszczęście ludzkości?  b) Przedstawienia osoby boskiej jako nacechowanej płcią (męską) niż jako bytu poza płcią.  c) Reprezentacja Boga na ziemi - liderzy religijnych instytucji - jako w przeważającej mierze męska; opór wobec kobiet w rolach przywódczyń religijnych, kapłanek (np. większość osób uczęszczających do kościoła i płacących podatek kościelny [ang. tithe] to kobiety, ale w większości struktur religijnych nie są akceptowane jako kapłanki).

37 Jan Paweł II, w liście It is with genuine pleasure, skierowanym do Sekretarza Generalnego IV Światowej Konferencji ONZ poświęconej kobiecie, 26 maja 1995 r. „Jak podkreślają zwykle same kobiety, równa godność nie oznacza „tożsamości” z mężczyznami. Taka tożsamość zubożyłaby jedynie kobiety i całe społeczeństwo, zniekształcając lub niszcząc niepowtarzalne bogactwo i wewnętrzną wartość kobiecości. […] Jednocześnie nie możemy zapominać, że w sferze osobowej człowiek nie doświadcza swojej godności dzięki temu, że jego prawa zostały potwierdzone na płaszczyźnie prawnej i międzynarodowej, ale dzięki konkretnemu oparciu materialnemu, emocjonalnemu i duchowemu, jakie znalazł w łonie własnej rodziny. Żadna odpowiedź na problemy kobiet nie może abstrahować od roli kobiety w rodzinie ani lekceważyć faktu, że każde nowe życie jest bez reszty powierzone trosce i opiece kobiety, która nosi je w łonie (por. Evangelium vitae, 58)” (nr 3).

38 Kongregacja Nauki Wiary w Liście do Biskupów Kościoła Katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie, w roku 2004 „Drugie opowiadanie o stworzeniu (Rdz 2,4-25) potwierdza w niepodważalny sposób wagę różnicy płciowej. Stworzony przez Boga i umieszczony w oddanym pod jego pieczę ogrodzie, ten, który jest jeszcze określony pojęciem rodzajowym, jako Adam, doświadcza samotności, której obecność zwierząt nie zdoła pokonać. Potrzebuje on pomocy, która byłaby mu równa. To pojęcie nie oznacza roli podporządkowania, ale określa pomoc życiową.5 Celem jest w rzeczywistości pozwolić, by życie Adama nie zapadło się w konfrontacji sterylnej i, tym samym, śmiertelnej z samym sobą. Koniecznym jest wejście w relację z innym bytem, który byłby na jego poziomie. Tylko kobieta, stworzona z tego samego «ciała» i przepełniona tym samym misterium, daje życiu ludzkiemu przyszłość” (nr 6).

39 Reakcja

40 Społeczność przyszłości to społeczność otwarta (a nie konglomerat narodów), to społeczność spluralizowana (a nie homogeniczna), multikulturowa (a nie monokulturowa), zindywidualizowana (a nie rodzinocentryczna), laicka (a nie fundamentalistyczna) oraz egalitarna (a nie hierarchiczna). I szkoła powinna przygotowywać do bycia członkiem takiej właśnie społeczności. Tymczasem polska szkoła jest narodowa, konserwatywna, unifikująca, a jedyne uznanie dla „różnicy” widać w uznaniu różnicy płci: szkoła socjalizuje bowiem młodzież do zajmowania tradycyjnych ról płciowych

41 głosić Ewangelię miłości i życia
promować małżeństwo przepowiadać teologię ciała zwalczać ideologię

42


Pobierz ppt "gender – destrukcja miłości i tożsamości człowieka"

Podobne prezentacje


Reklamy Google