Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nauczyciel – teoria i/czy praktyka

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nauczyciel – teoria i/czy praktyka"— Zapis prezentacji:

1 Nauczyciel – teoria i/czy praktyka

2 Jakie są moje oczekiwania
Jakie są moje oczekiwania? Praktyka Nauka w Studium Metoda: dokończ zdanie, dyskusja

3 Cele Oczekiwania

4 Jakie mam doświadczenia?

5

6

7 Co wiem o współczesnej szkole? Skąd? Czy to wiedza, czy opinia?

8 W stronę wiedzy

9 nowy profesjonalizm wiedza praktyka

10 Żeby uczeń umiał się uczyć
Po co uczymy? Żeby uczeń wiedział Żeby uczeń umiał zrobić Żeby uczeń rozumiał Żeby uczeń umiał się uczyć

11 Uczeń został nauczony Uczeń nauczył się Nauczyłem się

12

13 - dokumenty (ustawa o oświacie, podstawa programowa, program nauczania, podręcznik, statut szkoły, regulaminy wewnątrzszkolne)

14 WSPARCIE ZASOBÓW UCZNIA
USTAWA O OŚWIACIE WSPARCIE ZASOBÓW UCZNIA

15 Podstawa programowa … zwycięża pogląd, że o poziomie wykształcenia współczesnego społeczeństwa świadczy nie tyle średni, co minimalny akceptowalny poziom wykształcenia. (Z. Marciniak, Komentarze do PP)

16 Jakie będą konsekwencje takiego celu polityki oświatowej?
błędna odpowiedź OBNIŻENIE POZIOMU WYMAGAŃ

17 Podstawa programowa Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest: 1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, za sad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów; 2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości pod czas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; 3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

18 Co to jest edukacja kompetencyjna?

19 - czytanie, pisanie, mówienie - myślenie matematyczne - myślenie naukowe - komunikowanie się w języku ojczystym i obcym - posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - umiejętność uczenia się - umiejętność pracy zespołowej - korzystanie z mediów

20 Co to są umiejętności przedmiotowe?

21 - sprawnie liczy obiekty, - oblicza sumę, - mierzy długość, posługując się linijką, - wyszukuje informacje w tekście pod kątem tematu, - odróżnia dobro od zła, - wymienia symbole narodowe

22 Edukacja przyrodnicza Uczeń kończący klasę I:
w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt: a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka), b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy, c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody), d) wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice

23 Biologia III etap edukacyjny
Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy, wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku, przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem, wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej Uczeń planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne; określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski; przeprowadza obserwacje mikroskopowe preparatów świeżych i trwałych.

24 Uczenie się w szkole Uczeń umie uczyć się Uczeń ceni wiedzę
zamierzony, sterowany proces zdobywania wiadomości, umiejętności i nawyków (sprawności), zbiór, układ zaplanowanych, świadomie powiązanych czynności, które mają na celu modyfikację zachowań Uczeń umie uczyć się Uczeń ceni wiedzę

25

26 rodzaje planów - kierunkowy, wynikowy, scenariusz lekcji

27 Plan kierunkowy Analiza przykładu Plan kierunkowy dla II etapu edukacji: Liczba godzin wychowania fizycznego: 385 godzin w całym etapie – 4 godziny tygodniowo(2+2), czyli 2 godziny obowiązkowe w systemie klasowo-lekcyjnym (193godziny w etapie – rocznie) i 2 godziny obowiązkowe do wyboru przez ucznia (192 godziny w etapie – 64 rocznie).

28 budowa planu kierunkowego i wynikowego (sposoby zapisywania planu pracy nauczyciela)

29 Plan wynikowy: - nazwa działu, temat lekcji, wymagania (cele), liczba godzin, wskazówki metodyczne
l. godz. pojęcia metoda

30 filary planowanie poszerzanie
Proszę podać 10 podstawowych pojęć naukowych ze swojego przedmiotu, których uczy się dziecko w klasie IV filary Proszę ustalić kolejność wprowadzania wymienionych pojęć na lekcjach planowanie Proszę podać do każdego pojęcia podstawowego dwa naukowe pojęcia uzupełniające poszerzanie

31 scenariusz lekcji (budowa, formuła tematu lekcji, cel ogólny, cel operacyjny, metody nauczania, materiał nauczania, przebieg lekcji, sposoby oceniania efektów kształcenia)

32 Wzór scenariusza lekcji
Temat lekcji - Cele lekcji: Cel ogólny - Cele operacyjne – Metody nauczania – Formy pracy – Przebieg lekcji – Zadanie domowe -

33 Temat lekcji powinien być sformułowany w sposób czytelny dla ucznia
Temat lekcji powinien być sformułowany w sposób czytelny dla ucznia. Używamy w nim słów, nad którymi uczniowie będą pracować na lekcji, nazw czynności, które będą wykonywać. Zły temat: Powstanie Warszawskie, rośliny leśne, bieg na 100 metrów Dobry temat: poznaję przebieg Powstania Warszawskiego, jakie rośliny można znaleźć w lesie?, uczę się zasad biegu na 100 metrów zły temat: rola Powstania Warszawskiego we współczesnej historii Polski dobry temat: dlaczego Powstanie Warszawskie jest ważnym wydarzeniem historycznym?

34 Cele lekcji: cel ogólny – dla nauczyciela, nazywa czynność, która jest doskonalona, będzie powtarzana, zapisujemy w formie czasownika niedokonanego przykłady: kształcenie umiejętności obliczania, doskonalenie umiejętności czytania, kształtowanie postawy

35 Cele lekcji: cele operacyjne, szczegółowe – nazwy czynności wykonywanych w czasie lekcji, które uczeń musi opanować przykłady: wymienia, oblicza, porównuje, wyszukuje, porządkuje

36 Cel ja znam cel uczeń zna cel razem znamy cel razem rozumiemy cel osiągamy cel, który rozumiemy

37 ZAKŁADANE EFEKTY – CELE

38 Planuję to, co sprawdzę Podaję uczniom, co będę sprawdzać Wiem, co jest nowe, trudne, Wiem, co jest niezbędne, Wiem, ile czynności uczniowie mogą wykonać w czasie lekcji, Powtarzam to, co jest ważne, Chcę zaciekawić uczniów, Zmieniam działania, dostosowuję działania do potrzeb klasy

39 Do zobaczenia


Pobierz ppt "Nauczyciel – teoria i/czy praktyka"

Podobne prezentacje


Reklamy Google