Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Realizacja projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Realizacja projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja"— Zapis prezentacji:

1 Realizacja projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020

2 Plan prezentacji Dotychczasowe doświadczenia. Dokumenty programowe.
Zawarcie umowy o dofinansowanie. Zasada Partnera Wiodącego. Monitorowanie i sprawozdawczość. Zmiany w projekcie. Kontrola, audyt, nieprawidłowości. Archiwizacja dokumentów. Trwałość projektu.

3 Dokumenty programowe Podręcznik beneficjenta wraz z załącznikami.
Podręcznik beneficjanta SL2014. Umowa o dofinansowanie. Zalecenia dotyczące Prawa Zamówień Publicznych. Wytyczne do kontroli oraz audytu.

4 Dokumenty programowe

5 Okres realizacji projektu

6 Decyzja o dofinansowaniu
Decyzję w sprawie wyboru lub odrzucenia projektu do dofinansowania podejmuje Komitet Monitorujący WST informuje Partnerów Wiodących o decyzji Komitetu Lista projektów zatwierdzonych do dofinansowania publikowana jest na stronie internetowej Programu

7 Umowa o dofinansowanie
Przygotowanie dokumentów (w tym umowy partnerskiej) Ewentualna aktualizacja danych we wniosku o dofinansowanie (daty rozpoczęcia i zakończenia projektu, dane teleadresowe itp. oraz wprowadzenie warunków z oceny projektu) Podpisanie umowy o dofinansowanie Umowa o współfinansowaniu krajowym dla słowackich partnerów projektu (IK – GPT)

8 Etapy realizacji projektu

9 Współpraca – kluczem do sukcesu

10 Instytucje realizujące Program
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju RP Instytucja Zarządzająca Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi RS Instytucja Krajowa Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów RP Instytucja Audytowa Śląski Urząd Wojewódzki, Małopolski Urząd Wojewódzki, Podkarpacki Urząd Wojewódzki oraz Departament Programów Współpracy Transgranicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi RS Kontrolerzy Komitet Monitorujący Wspólny Sekretariat Techniczny Regionalne Punkty Kontaktowe PL: Urzędy Marszałkowskie województw: śląskiego, małopolskiego i podkarpackiego SK: Wyższe Jednostki Terytorialne Preszów i Żylina

11 Instytucje realizujące Program
Instytucja Zarządzająca – dokumenty programowe, strona umowy, zapewnia funkcjonowanie SL2014, dokonywanie płatności, nakładanie korekt finansowych Wspólny Sekretariat Techniczny – doradztwo w trakcie realizacji projektu (opiekun projektu w WST), monitorowanie rezultatów projektów, weryfikacja wniosków zbiorczych, spotkania śródokresowe Partner Wiodący – wdrażanie i monitorowanie całego projektu, raportowanie, komunikacja z WST Kontrolerzy – weryfikacja kwalifikowalności wydatków, potwierdzenie realizacji wskaźników, kontrole na miejscu

12 Partnerstwo Nie ma jednej dobrej recepty na idealne partnerstwo.
Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć. Właściwi partnerzy to tacy, którzy są w stanie przekuć pomysł na zbiór działań i wiarygodne rezultaty. Najważniejsze kryteria partnerstwa to: podzielający nasze potrzeby i komplementarne doświadczenie, wiedza w odpowiedniej tematyce, zaangażowanie, entuzjazm i zaufanie, stabilność finansowa.

13 Zasada Partnera Wiodącego
Podstawowa zasada obowiązująca w programach współpracy transgranicznej. Partner Wiodący jest łącznikiem pomiędzy partnerami projektu. a instytucjami zaangażowanymi w zarządzanie Programem. Dodatkowo – główny partner transgraniczny (zawiera z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi umowę o dofinansowanie z budżetu państwa Republiki Słowackiej).

14 Odpowiedzialność PW i PP
Partnerzy projektu wybierają spośród siebie podmiot, który będzie pełnił rolę partnera wiodącego. Partner wiodący musi mieć siedzibę w Polsce lub na Słowacji. Partner wiodący podpisuje wniosek o dofinansowanie, a następnie – w przypadku wyboru projektu – umowę o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą (Ministerstwo Rozwoju RP) i odpowiada za projekt jako całość. Oznacza to odpowiedzialność merytoryczną i finansową partnera wiodącego za realizację całego projektu, w tym za osiągnięcie jego celów, wskaźników, za sprawozdawczość, przepływy finansowe środków z EFRR pomiędzy partnerami, w tym odzyskiwanie i zwrot nienależnie wypłaconych kwot. Partner wiodący odpowiada za spełnienie przez projekt wszystkich wymogów wynikających z umowy o dofinansowanie. Szczegółowa lista obowiązków partnera wiodącego znajduje się w paragrafie 8 umowy o dofinansowanie, której wzór stanowi załącznik nr 10 (Uwaga! Zawiera on 2 wzory umów – dla projektów, w których nie przewiduje się udzielenia pomocy publicznej oraz w których przewiduje się udzielenie pomocy publicznej). Odpowiedzialność partnera wiodącego nie oznacza, iż to on sam wykonuje wszystkie obowiązki. Zadania odpowiedzialność poszczególnych partnerów podczas realizacji projektu zostają sprecyzowane w umowie partnerskiej. Umowa partnerska jest przygotowana dla całego projektu i podpisywana przez wszystkich partnerów projektu. Wzór umowy partnerskiej do stosowania w programie stanowi załącznik nr 2do podręcznika. Zawiera on minimalny zakres wymagań i może być w razie konieczności poszerzany o dodatkowe zapisy, jednak pod warunkiem, że nowe zapisy nie są sprzeczne z zapisami zawartymi we wzorze. - Partner Wiodący Partner Projektu Pomysł na projekt Jest pomysłodawcą (zazwyczaj) Koordynuje proces rozpowszechniania pomysłu Jest aktywnie włączony Przygotowanie projektu Koordynuje proces Podpisuje i składa wniosek Zapewnia niezbędne dokumenty Kontraktacja Podpisuje umowę o dofinansowanie Przygotowuje umowę partnerską Podpisuje umowę partnerską Realizacja projektu Koordynuje realizację projektu Składa wnioski częściowe do KK oraz wniosku zbiorcze do WST Otrzymuje płatności z Programu Przekazuje środki partnerom Realizuje przypisane zadania Składa wnioski częściowe do KK Informuje PW o zatwierdzonych wydatkach Zakończenie projektu Zwraca nieprawidłowo wypłacone środki i odzyskuje je od partnerów Odpowiedzialny za nieprawidłowości w zadeklarowanych wydatkach

15 Monitorowanie i sprawozdawczość
Postęp rzeczowo-finansowy Jakość zarządzania Promocja projektu Problemy i ryzyka Instrumenty monitorowania: Wnioski o płatność Harmonogram płatności Śródokresowy przegląd realizacji projektu Kontrola na miejscu

16 Monitorowanie i sprawozdawczość – SL2014
Częściowe wnioski o płatność – składany przez partnera projektu do właściwego kontrolera Korespondencja z kontrolerami Wnioski o płatność dla projektu – składany przez partnera wiodącego do WST Korespondencja ze Wspólnym Sekretariatem Technicznym Harmonogram płatności Zamówienia publiczne (planowane, przeprowadzone, zawarte umowy z Wykonawcami)

17 Dostęp do systemu SL2014 https://sl2014.gov.pl ….
Uwierzytelnienie beneficjentów w systemie odbywa się za pomocą: Profilu zaufanego ePUAP; Certyfikatu kwalifikowalnego; Loginu i hasła (opcja dostępna dla beneficjentów z Polski awaryjnie tylko w przypadku niedostępności profilu zaufanego oraz w przypadku beneficjentów zagranicznych). Osoba uprawniona przez Beneficjenta ma dostęp tylko do realizowanych projektów (w ramach umów, w których dana osoba została uprawniona. ….

18 Dostęp do systemu SL2014 W ramach projektu beneficjent ma możliwość wymiany danych w następujących obszarach: Wnioski o płatność – rozliczanie wydatków w ramach projektu, Korespondencja – wymiana korespondencji związanej z realizacją projektu, Harmonogram płatność – przekazywanie informacji o planowanych kwotach płatności Monitorowanie uczestników projektów - dane o uczestnikach projektów (zbierane głównie w projektach EFS) Zamówienia publiczne – przekazywanie informacji o ogłoszonych zamówieniach i podpisanych kontraktach z wybranymi wykonawcami.

19 Wnioski o płatność Częściowy wniosek o płatność (PP → kontroler krajowy) Obejmuje dany okres sprawozdawczy Składany przez każdego z partnerów projektu Stanowi podsumowanie realizacji tej części projektu, za którą odpowiada dany partner Zawiera wydatki oraz informację o postępie realizacji wskaźników Wniosek o płatność dla projektu (PW → WST) Stanowi podsumowanie realizacji projektu jako całości – składany przez PW Tworzony na podstawie zatwierdzonych częściowych wniosków o płatność

20 Okresy sprawozdawcze Standardowe - 3 kolejne miesiące
pierwszy okres sprawozdawczy początek - rozpoczęcie działań rzeczowych w projekcie określonym w umowie o dofinansowanie koniec - po upływie 3 miesięcy od daty podpisania umowy ostatni okres sprawozdawczy koniec - dzień zakończenia działań rzeczowych w projekcie określonym w umowie o dofinansowanie. Inne okresy (wniosek PW/WST) decyzja WST o skróceniu albo złożeniu wniosku obejmującego inny okres sprawozdawczy projektu → skan pisma em albo w SL 2014 → kolejny wniosek dopełniający 3 miesięczny okres sprawozdawczy

21 termin złożenia do kontrolera
Okresy sprawozdawcze Za jaki okres sprawozdawczy będzie pierwszy wniosek o płatność? PLSK /16 umowa podpisana rzeczowe rozpoczęcie rzeczowe zakończenie wniosek końcowy wnioski o płatność termin złożenia do kontrolera kontroler zatwierdza termin złożenia do WST od do maksymalny 1. 2. 3. 4. 5. 6. 21

22 Wniosek o płatność - terminy
Zakończenie okresu sprawozdawczego Złożenie częściowego wniosku o płatność do kontrolera krajowego Zatwierdzenie częściowego wniosku o płatność Przesłanie wniosku o płatność za projekt do WST Zakończenie okresu sprawozdawczego Złożenie częściowego wniosku o płatność do kontrolera krajowego Zatwierdzenie częściowego wniosku o płatność Przesłanie wniosku o płatność za projekt do WST Częściowy wniosek o płatność Partnera 10 dni kalendarzowych 25 dni kalendarzowych 60 dni kalendarzowych 10 dni kalendarzowych Wniosek o płatność za projektu

23 Końcowy wniosek o płatność - terminy
Zakończenie działań rzeczowych w projekcie Złożenie końcowego częściowego wniosku o płatność do kontrolera krajowego Zatwierdzenie końcowego częściowego wniosku o płatność Przesłanie końcowego wniosku o płatność za projekt do WST Końcowy częściowy wniosek o płatność Partnera 25 dni kalendarzowych 20 dni kalendarzowych 90 dni kalendarzowych przekazanie częściowego wniosku o płatność przez partnera do kontrolera – w przypadku końcowego wniosku o płatność – do 30 dni kalendarzowych od daty zakończenia działań rzeczowych w projekcie określonej w umowie o dofinansowanie, zatwierdzenie przez kontrolera częściowego wniosku o płatność i wydanie informacji potwierdzającej prawidłowość oraz kwalifikowalność poniesionych i zadeklarowanych we wniosku wydatków – do 90 dni od dnia otrzymania pierwszej wersji wniosku, z uwzględnieniem procedury zgłaszania zastrzeżeń do wyników kontroli, przekazanie wniosku o płatność dla projektu przez PW do WST – do 20 dni kalendarzowych w przypadku końcowego wniosku o płatność lecz nie później niż w terminie do 140 dni kalendarzowych od daty zakończenia działań rzeczowych w projekcie określonej w umowie o dofinansowanie, zatwierdzenie wniosku o płatność dla projektu przez WST – do 25 dni kalendarzowych od otrzymania pierwszej wersji wniosku od partnera wiodącego. Jeżeli w terminie 140 dni od zakończenia danego okresu sprawozdawczego partner wiodący nie otrzyma informacji potwierdzającej prawidłowość poniesionych i zadeklarowanych wydatków od wszystkich partnerów projektu, wniosek o płatność dla projektu złożony do WST nie będzie obejmował wszystkich częściowych wniosków o płatność. Nieuwzględnione częściowe wnioski o płatność będą mogły zostać złożone do WST przez partnera wiodącego w ramach wniosku o płatność dla projektu za kolejny okres sprawozdawczy. W przypadku końcowego wniosku o płatność, złożenie nieuwzględnionego częściowego wniosku o płatność w kolejnym wniosku o płatność dla projektu wymaga zmiany terminu złożenia końcowego wniosku o płatność, na którą zgodę wyraża WST. Finansowe zakończenie projektu nie może nastąpić później niż 30 dni po zakończeniu rzeczowym. W przypadku partnerów słowackich, możliwe terminy rozpoczęcia projektu w związku z ustawodawstwem słowackim (ustawa 513/1991), w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach, finansowe zakończenie projektu może nastąpić później, jednakże nie później niż w momencie zakończenia weryfikacji wydatków przez kontrolera. 30 dni kalendarzowych Końcowy wniosek o płatność za projekt

24 Wniosek o płatność - weryfikacja
Formalne wymagania termin złożenia, okres sprawozdawczy, zgodność z umową, opis PL/SK Postęp rzeczowy Terminowość realizacji zadań - zgodność z harmonogramem, z wnioskami częściowymi, opóźnienia/zagrożenia realizacji projektu, wskaźniki Postęp finansowy zgodność z danymi z częściowymi wnioskami o płatność, przekroczenia linii budżetowych, skala oszczędności w zestawieniu do harmonogramu wydatków Inne WYNIK WERYFIKACJI → 24

25 Wniosek o płatność – wynik weryfikacji
Wniosek o płatność do poprawy – uwagi w SL2014 do PW ze wskazaniem terminu odesłania poprawionego wniosku. Wniosek o płatność do korekty przez WST – w przypadku błędów formalnych niemających wpływu na wartość kosztów kwalifikowalnych oraz dofinansowania. Wyjaśnienia – informacja w SL2014 z określonym terminem na odpowiedź, bez konieczności poprawiania wniosku. Zatwierdzenie wniosku o płatność przez WST. Przekazanie informacji o zatwierdzeniu wniosku do IZ. Wypłata dofinansowania na konto Partnera Wiodącego (EUR).

26 Wskaźniki projektu Wniosek aplikacyjny - określone wskaźniki dla każdego zadania merytorycznego (wartość docelowa, metodologia weryfikacji) Monitorowanie poziomu realizacji wskaźników – na podstawie wniosków o płatność Nieosiągnięcie docelowej wartości wskaźników – może skutkować obniżeniem kwoty dofinansowania Nieosiągnięcie celu projektu – może skutkować rozwiązaniem umowy o dofinansowanie Przekroczenie wartości docelowej wskaźników – akceptowalne, jeśli nie wiąże się z poniesieniem dodatkowych nakładów finansowych

27 Harmonogram płatności
1 Harmonogramy cząstkowe – każdy partner projektu niezwłocznie po podpisaniu umowy 2 Harmonogram zbiorczy – tworzy Partner Wiodący, zatwierdza WST 3 Aktualizacja harmonogramu – każdy partner, co najmniej raz na kwartał – np. wraz z podpisanymi umowami po zamówieniach publicznych

28 Harmonogram płatności
= 28

29 Zakończono zbieranie ofert
Zamówienia publiczne A Zakończono zbieranie ofert 29

30 Podpisano umowę z wykonawcą
Zamówienia publiczne B Podpisano umowę z wykonawcą Ocena ex-ante: PL – dobrowolna/SK – obowiązkowa), ocena ex-post: obowiązkowa WST monitoruje zamówienia pod kątem identyfikacji potencjalnych oszczędności (aneksy do umów po przetargach). 30

31 Śródokresowy przegląd realizacji projektu
Spotkanie wszystkich partnerów projektu, przedstawicieli WST i kontrolerów Cele: Analiza rzeczowego i finansowego postępu realizacji projektu Ocena jakości zarządzania projektem Realistyczna prognoza i ewentualne rekomendacje Identyfikacja ryzyk i problemów, które mogą wystąpić w II połowie Rola Partnera Wiodącego: Organizacja spotkania (informacja przed spotkaniem) Sprawozdanie ze spotkania – spisanie głównych ustaleń Spełnienie sformułowanych rekomendacji/monitorowanie implementacji rozwiązań

32 Kontrola na miejscu Czy towary/usługi zostały dostarczone?
Czy faktyczny stan realizacji projektu odpowiada informacjom z wniosków o płatność? Czy zadeklarowane wydatki zostały faktycznie poniesione? Czy realizacja wskaźników przebiega prawidłowo? Czy jest właściwie prowadzona ewidencja księgowa? Czy są prowadzone działania informacyjno-promocyjne? Czy Partner Wiodący wypełnia swoje obowiązki? Czy dokumentacja projektu jest właściwie przechowywana?

33 Kontrole, audyt ! Kontrole mogą być przeprowadzane są przez kontrolerów oraz inne krajowe i europejskie organy m.in. Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Partner projektu na podstawie umowy zobowiązany jest do poddania się kontroli i wdrożenia jej zaleceń. Audyt Instytucja Audytowa – Ministerstwo Finansów RP. Audyt ma na celu weryfikację prawidłowego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli w Programie. Może być przeprowadzany w siedzibie kontrolerów, jak i w siedzibie partnerów projektów oraz na miejscu realizacji projektów.

34 Nieprawidłowości W przypadku, gdy stwierdzone zostaną:
Wydatki niekwalifikowalne Wydatki poniesione nieprawidłowo Naruszenie postanowień umowy przed wypłatą dofinansowania IZ może pomniejszyć wypłatę dofinansowania po wypłacie dofinansowania IZ może nałożyć korektę finansową i wszcząć procedurę odzyskiwania środków (wezwanie do zwrotu środków)

35 Podręcznik beneficjenta
Zmiany w projekcie Realizacja celów projektu oraz postęp realizacji działań projektu monitorowane są poprzez wskaźników produktu i wskaźników rezultatu. Projekty, które nie przyczyniają się do realizacji wskaźników programu nie mogą otrzymać dofinansowania. Wskaźniki powinny być przedstawiane w sposób realistyczny. Wartości wskaźników jako element zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie, który jest załącznikiem do umowy o dofinansowanie projektu są wiążące. Dla każdego projektu wymagane jest zdefiniowanie następujących wskaźników:  wskaźników produktu,  wskaźników rezultatu Zmiany merytoryczne: Zmiany wydatków w ramach zadań merytorycznych Zmiany w harmonogramie realizacji Inne zmiany Procedura zmian – Podręcznik beneficjenta (rozdz. 6.3) Możliwość wykorzystania oszczędności na realizację zadań zaplanowanych w projekcie – do euro dla jednego partnera.

36 Podręcznik beneficjenta
Oszczędności Znaczące oszczędności (powyżej 30 tys. EUR) obniżenie kwoty dofinansowania Różnica między kwotą wskazaną na ten cel we wniosku o dofinansowanie a wartością umowy podpisanej w wyniku przeprowadzonego postępowania Aneks do umowy o dofinansowanie <6 miesięcy – WST może odsąpić od aneksowania umowy Oszczędności wykazane we wniosku końcowym Procedura zmian – Podręcznik beneficjenta (rozdz. 6.3)

37 Zakończenie realizacji projektu
Rzeczowe zakończenie projektu Data zakończenia ostatniego zadania składającego się na projekt, niezbędnego do osiągnięcia jego celu Udostępnienie produktów projektu grupie docelowej Np. data uzyskania pozwolenia na użytkowanie, data podpisania protokołu odbioru prac/dostawy (muszą być wystawione w okresie rzeczowej realizacji projektu) Finansowe zakończenie projektu Poniesienie i udokumentowanie ostatnich wydatków Nie później niż 30 dni po zakończeniu rzeczowym Plan działania i budżet Idea projektu

38 Archiwizacja dokumentów
Dokumentacja projektowa – musi być należycie przechowywana (zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie) Każdy projekt może podlegać audytowi lub kontroli w czasie jego realizacji, a także po zakończeniu Przechowywane powinny być zarówno oryginały dokumentów, jak również elektroniczne wersje dokumentów Plan działania i budżet Idea projektu

39 Zachowanie trwałości projektu
Trwałość projektu powinna zostać zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz partnera. Art. 71 Rozporządzenia ogólnego W jaki sposób to zrobimy? Jakich zasobów potrzebujemy? Naruszenie zasady trwałości: Zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar wsparcia programu; Zmiana własności elementu infrastruktury, która daje PP nienależne korzyści; Istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji. Plan działania i budżet Idea projektu

40 Wspólny Sekretariat Techniczny
KONTAKT Program Interreg PL-SK Wspólny Sekretariat Techniczny ul. Halicka 9 Kraków

41 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Realizacja projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja"

Podobne prezentacje


Reklamy Google