Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PROJEKTOR FILMOWY
2
PROJEKTOR FILMOWY Aparat optyczny przeznaczony do rzutowania obrazów przenikających przez film na ekran projekcyjny, wyposażony (w odróżnieniu od rzutnika przeźroczy), w mechanizm ciągłego szybkiego przesuwu rzutowanego filmu w ten sposób, że rzutowane na ekranie obrazy zmieniają się na tyle szybko (na ogół nie mniej niż 16 obrazów na sekundę), że ludzkie oko odbiera je jako obraz ruchomy. Aparat optyczny
3
PROJEKTOR FILMOWY Byłem wraz z bratem twórcą filmu francuskiego, ale istniał również pewien Polak, niejaki Kazimierz Prószyński, który nas znacznie wyprzedził – wspominał August Lumière.
4
PROJEKTOR FILMOWY O wynalazkach Kazimierza Prószyńskiego więcej mówiło się na świecie niż w Polsce. Na posiedzeniu Francuskiej Akademii Nauk Ludwik Lumière, wskazując na obecnego tam Kazimierza Prószyńskiego, powiedział: "panowie stoi przed wami pierwszy człowiek w kinematografii, ja jestem dopiero drugi”.
5
PROJEKTOR FILMOWY HISTORIA
Wynalezienie pierwszego projektora filmowego (kinematografu) przypisywane jest m.in. Braciom Lumière (którzy opatentowali go w roku 1895), ale także niemieckiemu reżyserowi m.in. Oscarowi Messterowi (w r. 1896), a również (w 1894) Kazimierzowi Prószyńskiemu, który swoje urządzenie nazwał Pleografem. Bracia Lumiere O. Messter K. Prószyński
6
PROJEKTOR FILMOWY SPOSÓB DZIAŁANIA
Mechanizm przesuwu filmu w projektorze filmowym, w celu wywołania odpowiedniego efektu wynikającego z bezwładności ludzkiego oka, musi zapewniać stałe, regularne i bardzo szybkie przesuwanie filmu o odcinek długości jednego kadru i stabilne zatrzymanie go w polu widzenia obiektywu na tyle długo, by oko ludzkie patrzące na ekran zarejestrowało obraz. Wykorzystywany do tego celu jest m.in. tzw. mechanizm maltański, zamieniający ciągły ruch obrotowy w ruch przerywany. Mechanizm maltański
7
PROJEKTOR FILMOWY RODZAJE PROJEKTORÓW
Współczesne profesjonalne projektory filmowe jako źródło światła wykorzystują najczęściej ksenonowe lampy łukowe, a przesuw taśmy filmowej zapewniany jest przy pomocy silników elektrycznych, jednakowoż w przeszłości stosowano również mechanizmy napędzane ręcznie korbą. Projektor z napędem ręcznym
8
PROJEKTOR FILMOWY RODZAJE PROJEKTORÓW
Źródłem światła w bardzo wczesnych projektorach były palniki Drummonda, jak również wczesne wersje lamp łukowych. Palniki Drummonda Lampa łukowa
9
PROJEKTOR FILMOWY RODZAJE PROJEKTORÓW
Stosowano również (i do dziś stosuje się w projektorach do użytku domowego) specjalne żarówki projekcyjne dużej mocy (o dużej jasności).
10
RODZAJE FILMÓW PROJEKTOR FILMOWY
Projektory filmowe dostosowane być muszą pod względem mechanicznym i optycznym do standardów stosowanych w kinematografii filmów. Do celów amatorskich używane są najczęściej filmy standardu super 8 (rozwinięcie starszego standardu 8 mm), do celów półprofesjonalnych na ogół 16 mm, w kinematografii profesjonalnej 35 mm, super 35 i 70 mm. Stosowany niegdyś (od lat 20. XX wieku) standard filmów szerokości 9,5 mm z centralną perforacją wyszedł z użycia już w połowie XX stulecia i nie jest już stosowany. Współczesne projektory wyposażone są także w czytnik zapisu sygnału fonii, znajdującego się na specjalnej ścieżce akustycznej obok obrazów na filmie.
11
KAZIMIERZ PRÓSZYŃSKI PROJEKTOR FILMOWY
Urodzony 4 kwietnia 1875r. w Warszawie, zm. 13 marca 1945 r. w obozie Mauthausen-Gusen) – polski przedsiębiorca, operator filmowy, reżyser, inżynier oraz wynalazca. Konstruktor pionierskich aparatów kinematograficznych oraz kamer filmowych. Pionier polskiej oraz światowej kinematografii.
12
[Z książki: KAZIMIERZ PRÓSZYŃSKI , autor: Władysław Jewsiewicki
PROJEKTOR FILMOWY [Z książki: KAZIMIERZ PRÓSZYŃSKI , autor: Władysław Jewsiewicki Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1974] [Urodził się w 1875 r., syn Konrada, zwanego dla zasług w promowaniu oświaty „Promykiem”. Zamordowany w obozie Mauthausen 13 marca 1945 roku.
13
PROJEKTOR FILMOWY Za wkład polskiego wynalazcy na tym polu uznaje się wynalezienie systemu umożliwiającego równomierny, skokowy przesuw taśmy filmowej minimalizujący drgania, eliminację wady migotania obrazu podczas emisji filmu dzięki wynalezieniu obturatora oraz skonstruowanie aeroskopu. Przez wiele lat zarówno osoba Kazimierza Prószyńskiego, jak i jego wkład w rozwój kinematografii pozostawał zapomniany. Kazimierz Prószyński filmujący aeroskopem ulice Paryża w 1909 roku
14
PROJEKTOR FILMOWY Dzieci Promyka w 1907 roku
W kolejności od prawej, od najstarszego: Tadeusz, Kazimierz, Jadwiga, Stefan, Tomasz, Wanda, Konrad, Janina, Stanisława, Bolesław. Najmłodszy syn, Marek, siedzi na słupku. Czwórka z prawej to dzieci Cecylii z Puciatów Prószyńskiej, siódemka z lewej to dzieci Wandy z Korzonów Prószyńskiej.
15
Rodzina K. Prószyńskiego
PROJEKTOR FILMOWY Rodzina K. Prószyńskiego Siedzą od lewej: Jadwiga, Bolesław, Wanda z Markiem na kolanach, obok stoi Stanisława. W drugim rzędzie stoją od lewej: Kazimierz, Konrad, Tadeusz, Tomasz, Janina i Stefan
16
PROJEKTOR FILMOWY Rodzina Kazimierza Prószyńskiego
Konrad Prószyński (Kazimierz Promyk) ojciec
17
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
Kazimierz Prószyński był autorem szeregu wynalazków głównie związanych z techniką fotograficzną oraz filmową: Pleograf – skonstruowany w 1894 aparat służący jednocześnie do wykonywania zdjęć oraz projekcji nakręconych filmów zbudowany jeszcze przed ogłoszeniem patentu braci Lumière. Urządzenie umożliwiało wykonywanie oraz odtwarzanie zdjęć na perforowanej taśmie celuloidowej. Rozmiar klatek wynosił 45x38 mm, a ich przesuw umożliwiało urządzenie do przesuwu taśmy. Perforacja umieszczona była pomiędzy klatkami a nie jak na później używanych filmach wzdłuż krawędzi taśmy filmowej.
18
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
Ekspedytor uniwersalny – przyrząd służący do seryjnego składania gazet oraz ich adresowania, a także do przygotowania do wysyłki dla prenumeratorów. Opatentowany w 1897 roku w urzędzie patentowym w Berlinie. Biopleograf – udoskonalona wersja pleografu eliminująca drgania oraz przeskoki błony filmowej w czasie odtwarzania. Urządzenie dawało płynny obraz dzięki projekcji dwóch taśm filmowych puszczonych z opóźnieniem. Skonstruowane zostało w 1898 roku, a jego publiczna demonstracja odbyła się w Warszawie w czerwcu tego roku w Muzeum Przemysłu i Rolnictwa. Prószyński z ekspedytorem uniwersalnym w 1895
19
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
Obturator – przesłona projektora usuwająca migotanie obrazów na ekranie filmowym podczas emisji taśmy filmowej, skonstruowana w roku. Złożona z trzech skrzydełek przerywała światło z częstotliwością 40 przerw na sekundę w czasie projekcji filmu. Powodowało to złudzenie płynności, ponieważ oko widza przestawało odczuwać migotanie obrazu w czasie projekcji. Wynalazek został zaprezentowany we Francuskiej Akademii Nauk, po czym francuska firma „Gaumont” wprowadziła go do produkcji.
20
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
Aeroskop – pierwsza na świecie ręczna kamera filmowa o napędzie automatycznym zbudowana w 1908 oraz opatentowana rok później. Urządzenie weszło do seryjnej produkcji w Anglii. Od 1911 roku produkowała ją firma Newman & Sinclair, a od 1912 Cherry Kearton Limited. Areoskopem od 1914 roku rejestrowane były pierwsze kroniki wojenne z frontu zachodniego podczas I wojny światowej. W 1917 roku powstał również wariant dostosowany do wykonywania zdjęć lotniczych.
21
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
W 1909 roku Prószyński skonstruował kolejny wariant projektora filmowego, tym razem z użyciem obturatora, który dawał obraz bez drgań i migotania światła na ekranie. Kinofon – system jednoczesnej emisji obrazu i dźwięku wynaleziony w roku Dzięki opracowanej przez siebie metodzie synchronizacji dźwięku i obrazu filmowego wynalazca rozpoczął w tym roku realizację pierwszych filmów dźwiękowych. Kinofon
22
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
„Oko” – tania i łatwa w obsłudze ręczna kamera filmowa, mająca za zadanie popularyzację wśród społeczeństwa kręcenia amatorskich filmów. Początkowo w Londynie konstruktor nazywał swój projekt urządzenia amateur cinema. Prototyp wynalazku ukończony został w 1912 roku i nazwany został ostatecznie w języku polskim „Oko”. „Oko” Taśma do aparatu Oko
23
PROJEKTOR FILMOWY OKO Kazimierz Prószyński w pracowni firmy. Cherry Kearton Ltd w Londynie w 1913 podczas próby żarówki oświetleniowej do aparatu "Oko"
24
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazki
Telefot – urządzenie pozwalające przesyłać obraz na odległość działające na zasadzie dzisiejszej emisji telewizyjnej. Stereos – aparat stereoskopowy, pierwsza w historii maszyna do wyświetlania na ulicy lub ścianach wieżowców obrazów oraz publicznych reklam. Urządzenie powstało dzięki osobnym pracom nad ulepszeniem biopleografu. Autolektor – urządzenie umożliwiające czytanie tekstu osobom niedowidzącym wynalezione w czasie niemieckiej okupacji Polski W okresie tym konstruktor opracował także własną konstrukcję projektora na taśmę 16 mm, a także specjalny reflektor skupiający jego światło.
25
PLEOGRAF PROJEKTOR FILMOWY
Pierwszą wersję pleografu wynalazca skonstruował jeszcze jako student politechniki w Liege w Belgii, w 1894 roku. Urządzeniem tym Prószyński zarejestrował kilka krótkich sekwencji z natury oraz scenek z życia codziennego. Ten wczesny aparat wykazywał szereg niedoskonałości charakterystycznych dla aparatów projekcyjnych tamtych czasów.
26
PROJEKTOR FILMOWY HISTORIA
Pierwsze filmy realizowane pod koniec XIX i początku XX wieku podczas emisji ujawniły wiele wad oraz niedoskonałości technicznych. Najbardziej dokuczliwe dla widzów były drgania obrazów oraz ich migotanie. Stanowiły one w owym czasie dużą niedogodność podczas pokazów, ponieważ wywoływały ból głowy oraz łzawienie. Zdjęcie obturatora w jednej z kamer Prószyńskiego.
27
PROJEKTOR FILMOWY Obie wady, drganie oraz migotanie obrazu, udało się skutecznie wyeliminować Kazimierzowi Prószyńskiemu w początku XX wieku. Pierwsze próby usunięcia ich konstruktor podjął już w latach 1898–1899, kiedy to ujawniły się one w czasie prezentacji filmów realizowanych na pleografie skonstruowanym przez niego w 1894 roku. Prace nad rozwiązaniem tych problemów doprowadziły do skonstruowania przez wynalazcę całkowicie nowego typu projektora filmowego – biopleografu będącego udoskonaloną wersją pleografu. Demonstracja Biopleografu 23 czerwca 1899 roku w pracowni chemicznej Szkoły Technicznej Wawelberga i Rotwanda
28
FILMY ZREALIZOWANE PLEOGRAFEM
PROJEKTOR FILMOWY FILMY ZREALIZOWANE PLEOGRAFEM Tytuł Miejsce powstania Treść Rodzaj filmu Kamera Data Czas (min) Ślizgawka w Łazienkach Warszawa Łyżwiarze na ślizgawce Warszawskiego Towarzystwa Łyżwiarskiego. dokument pleograf (1894–1896) 1–3 Ulica Franciszkańska Film dokumentujący ruch uliczny na ulicy Franciszkańskiej w Warszawie. (1894–1896 Kurjer Warszawski Film dokumentujący ruch uliczny przed redakcją stołecznej gazety "Kurjer Warszawski" oraz rozbiegających się po mieście roznosicieli gazet. Przygoda dorożkarza Krótki żartobliwy film fabularny, na którym śpiącemu dorożkarzowi żartownisie wyprzęgają konia, wprzęgając w zamian osła. Wystąpili w nim dwaj młodzi wówczas aktorzy Kazimierz Junosza-Stępowski oraz Władysław Neubelt fabularny 1902 ?
29
PROJEKTOR FILMOWY Biopleograf
Połączenie trzech greckich słów: bíos – „życie”, pléon „więcej” oraz gráphō „piszę”. W języku angielskim oraz francuskim aparat nosił nazwę „biopleograph”. Prawdopodobnie nazwę tą Prószyński wybrał aby pokazać, że jest to urządzenie ukazujące zapis ruchu – życia. Głowica Biopleografu
30
PROJEKTOR FILMOWY Wynalazca zrealizował biopleografem kilka krótkometrażowych filmów z życia ulic warszawskich (m.in. "Ulica Franciszkańska”, "Ślizgawka w Łazienkach”, "Powrót birbanta”). Cztery zachowane kadry jednego z pierwszych polskich filmów Ślizgawki w Łazienkach reprodukowane w polskiej prasie
31
PROJEKTOR FILMOWY OBTURATOR
Projektor znacznie zniwelował migotanie obrazu zapewniając większy komfort widzom niż aparat Edisona, jednak nie zdołał wyeliminować drgań całkowicie. Udało się to dopiero osiągnąć Prószyńskiemu w 1902 roku dzięki następnemu wynalazkowi obturatorowi (przesłony projektora filmowego).
32
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Aeroskop (ang. i franc. Aeroscope) – pierwsza na świecie ręczna kamera filmowa o napędzie automatycznym ze stabilizacją obrazu skonstruowana w 1908 roku przez polskiego wynalazcę i konstruktora, Kazimierza Prószyńskiego. Ze względu na swoje zalety jak: prostota obsługi, mobilność oraz niezależny system zaopatrzenia w energię, kamera ta przyczyniła się bezpośrednio do rozwoju wczesnych filmów dokumentalnych, przyrodniczych oraz reportaży.
33
PROJEKTOR FILMOWY 10 kwietnia 1909 roku Kazimierz Prószyński uzyskał we Francji patent na aeroskop, pierwszą na świecie ręczną kamerą filmową. Napędzana była ona sprężonym powietrzem. Jeden z egzemplarzy aeroskopu znajduje się w Muzeum Techniki w Warszawie.
34
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Konstruktor nakręcił nią m.in. w 1911 roku w Londynie koronację króla Jerzego V zapoczątkowując tym samym polski film dokumentalny oraz reportaż filmowy. Koronacja króla Jerzego V
35
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Reklama aeroskopu spółki aukcyjnej Cherry Kearton Limited
36
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Zewnętrzny rzut boczny: A – poziom powietrza, B – przycisk zmiany szybkości, C – pokrętło ekspozycji Aeroskop w rzucie bocznym z widoczną kasetką na rolkę filmu Wnętrze aeroskopu w rzucie bocznym. Widoczne owalne zbiorniki na powietrze
37
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP Wnętrze aeroskopu (zdjęcie z 1910 гoku)
Wnętrze aeroskopu w rzucie przednim
38
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
„Aeroskop - dawniej i dziś” - Kazimierz Prószyński prezentuje swój wynalazek w „Tygodniku Ilustrowanym”1913r.
39
PROJEKTOR FILMOWY Aeroskop został zatwierdzony przez brytyjskie Ministerstwo Wojny do użytku przez operatorów wojennych. – W czasie I wojny światowej pisma ilustrowane drukowały te fotografie i one zawsze były z podpisem wyjaśniającym, że to jest właśnie ten nowy aparat do zdjęć, który może być stosowany w każdej okoliczności z ręki – mówił brat Kazimierza, Marek Prószyński. Angielski korespondent wojenny Geoffrey H. Malins, filmujący aeroskopem w Belgii w 1914 roku
40
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Aeroskopu używał między innymi znany z brawury operator Goeffrey Herbert Malins. Ryzykując własnym życiem wykonywał on kamerą Prószyńskiego zdjęcia podczas walk m.in. w bitwie pod St. Eloi oraz jednej z największych bitew I wojny światowej, bitwie nad Sommą. Ze względu na wypadki jakie zdarzały się, kiedy operator zafascynowany wspaniałym sprzętem zaczynał zapominać o własnym bezpieczeństwie i z tego powodu często był poszkodowany, a nawet ginął, aeroskop nazwano "kamerą śmierci”. Goeffrey Herbert Malins z aeroskopem wraz z angielskimi żołnierzami na froncie I wojny światowej
41
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Angielski podróżnik oraz przyrodnik Cherry Kearton podczas filmowania ptaków aeroskopem
42
PATENT AEROSKOPU Z 1909 ROKU
PROJEKTOR FILMOWY PATENT AEROSKOPU Z 1909 ROKU .
43
PROJEKTOR FILMOWY AEROSKOP
Rysunek z amerykańskiego patentu z 1911 roku.
44
FILMY ZREALIZOWANE AEROSKOPEM
PROJEKTOR FILMOWY FILMY ZREALIZOWANE AEROSKOPEM Tytuł Miejsce powstania Treść Rodzaj filmu Kamera Data Koronacja króla Jerzego V Londyn Reportaż z koronacji króla Jerzego V reportaż aeroskop 1911
45
Elizabeth i Bernarda Ornów
PROJEKTOR FILMOWY WSPOMNIENIA Elizabeth i Bernarda Ornów Operator amerykańskich kronik ParamountCompany i Metro, Edward Hawkins, kupił w 1924 roku „aeroskop” i zrealizował nim w Walii pierwszy filmowy reportaż z wyścigów samochodowych. Kamera Prószyńskiego dokonała zdjęć pędzących z ogromną szybkością samochodów. Reportaż z tego rajdu wszedł do amerykańskich aktualności filmowych.
46
PROJEKTOR FILMOWY AKTUALNOŚCI
Kamera „aeroskop” służyła nieprzerwanie ponad dwadzieścia lat, była dostosowywana do różnego, rodzaju zdjęć w zależności od charakteru i usytuowania filmowych obiektów. Mimo pewnych uzupełnień i modyfikacji zachowała swój kształt i zasadnicze podstawy konstrukcyjne.
47
PROJEKTOR FILMOWY KINOFON
Aparat synchronizujący fonograf z projektorem, służący do tworzenia filmów z dźwiękiem, skonstruowany w 1907 roku przez polskiego wynalazcę, Kazimierza Prószyńskiego. Rysunek techniczny kinofonu Prószyńskiego z angielskiego patentu z roku 1908
48
PROJEKTOR FILMOWY Kinofon
Kinofon był urządzeniem sprzęgającym kinematograf z fonografem. Oś kinematografu połączona była z pompą powietrzną, której ujście regulowane było przez fonograf, w zależności od wersji, za pośrednictwem przekaźnika elektrycznego, pneumatycznego lub mechanicznego. Oba urządzenia działały współzależnie. Gdy traciły one synchronizację względem siebie, wtedy pompa zwalniała kinematograf lub go przyspieszała. Zawór pneumatyczny wypuszczający powietrze podzielony był na dwie części, z których pierwsza była regulowana przez jedno urządzenie, a druga przez następne.
49
FILMY ZREALIZOWANE KINOFONEM
PROJEKTOR FILMOWY FILMY ZREALIZOWANE KINOFONEM Prószyński zrealizował kilka filmów z zastosowaniem kinofonu w tym dwa fabularne z 1912 roku Ave Maria oraz Łagodzący wpływ muzyki na nerwy, które oprócz muzyki zawierały również rozmowy oraz efekty dźwiękowe.
50
PROJEKTOR FILMOWY OKRES POWOJENNY
W okresie okupacji Prószyński, poza wymienionymi rozwiązaniami aparatów kinematograficznych, opracował w 1943 roku dwa, bardzo interesujące i praktyczne urządzenia. „lampa totalna, autolektor.
51
PROJEKTOR FILMOWY LAMPA TOTALNA
„Lampa totalna„, czyli reflektor skupiający i odbijający w projektorze promienie świetlne w ten sposób, by rozproszeniu uległ minimalny ich procent. Według wynalazcy strata światła nie powinna przekraczać 15%. Budując swoją „lampę totalną” miał on przede wszystkim na uwadze wyeliminowanie z projektorów drogich żarówek o wielkiej mocy, zużywających zbyt dużą ilość prądu. Wynalazki Prószyńskiego z dziedziny kinematografii były cenione na całym świecie: w 1914 r. zachodnio-europejska prasa nadała mu przydomek „polskiego Edisona”, w USA nazwano go wtedy „Kolumbem kinematografii”
52
PROJEKTOR FILMOWY AUTOLEKTOR
Projekt drugiego urządzenia był nie mniej interesujący. Wynalazca nazwał go „autolektorem„. Miało ono umożliwić czytanie książek osobom niewidomym lub posiadającym bardzo slaby wzrok. Tekst nagrywało się na taśmę filmową (po stronie wolnej od emulsji) za pomocą odpowiednio twardego rysika, który nacinał rowki dźwiękowe podobnie jak na płycie gramofonowej. Odtwarzanie tekstu odbywało się normalną drogą według systemu działania gramofonu.
53
PROJEKTOR FILMOWY AUTOLEKTOR
Prószyński projektował wykorzystanie w „autolektorze” starej, wyeksploatowanej już taśmy filmowej, której koszt był minimalny. Na taśmie takiej, o długości na przykład dwóch metrów, której końce się sklejało, można było nagrać dużą ilość biegnących obok siebie ścieżek dźwiękowych, zawierających w sumie odpowiednio długi tekst książkowy. Aby uzyskać więcej jeszcze miejsca dla tekstu, można było zmyć emulsję z taśmy i otrzymać w ten sposób dwie powierzchnie użyteczne.
54
KAZIMIERZ PRÓSZYŃSKI W KULTURZE
PROJEKTOR FILMOWY KAZIMIERZ PRÓSZYŃSKI W KULTURZE Osoba Kazimierza Prószyńskiego została zapomniana na wiele lat i nie doczekała się odpowiedniego upamiętnienia zarówno w kulturze jak i przestrzeni publicznej. Film dokumentalny o wynalazcy pt. „Kazimierz Prószyński – geniusz nr ”[ kręci polski reżyser filmowy Bartosz Paduch, który w 2010 roku otrzymał dofinansowanie na jego powstanie. Kandydatura Kazimierza Prószyńskiego pojawiła się w plebiscycie Polak Wszech Czasów, a wraz z nią film na YouTube.
55
PROJEKTOR FILMOWY Kazimierz Prószyński został zamordowany 13 marca 1945 roku w hitlerowskim obozie koncentracyjnym Mauthausen-Gusen, w ramach niemieckiej akcji eliminacji polskiej inteligencji zwanej Intelligenzaktion. Obóz koncentracyjny Mauthausen-Gusen
56
HISTORIA PROJEKTORÓW FILMOWYCH
PROJEKTOR FILMOWY HISTORIA PROJEKTORÓW FILMOWYCH
57
PROJEKTOR FILMOWY
58
PROJEKTOR FILMOWY BIBLIOGRAFIA:
echnologii-infografika.html oszynski.pdf
59
PROJEKTOR FILMOWY Dziękuję za uwagę Opracował: Bartłomiej Pęcak
klasa II TH
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.