Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

do informacji publicznej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "do informacji publicznej."— Zapis prezentacji:

1 do informacji publicznej.
,, Nowe zasady dostępu do informacji publicznej. Jakie zmiany wprowadza ustawa o jawności życia publicznego?”.   Prowadzący:dr Piotr Sitniewski

2 I wersja projektu - ukazała się 24.10.2017
– 1 konsultacje społeczne - ponad 100 opinii II wersja projektu – ukazuje się r. – II konsultacje społeczne III wersja projektu – ukazuje się grudzień 2017 r. – konsultacje międzyresortowe IV wersja projektu – ukazuje się 22.Luty 2018 – informacja na KPRM o przedłużeniu prac do połowy 2018 r.

3 www.jawnosc.pl Na samym dole zakładka ,,materiały szkoleniowe” oraz ,,baza” HASŁO: zmiany2018

4 Art. 21 ust. 2 – zaprojektowany w wersji z 24. 10, wycofany wersja 13
2. W przypadku gdy wnioskodawca w sposób uporczywy składa wnioski, o których mowa w art. 16 ust. 1, których realizacja ze względu na ilość lub zakres udostępnianej informacji znacząco utrudniłaby działalność podmiotu obowiązanego do udzielenia informacji publicznej, podmiot ten może odmówić udostępnienia informacji publicznej.

5 Art. 20 ust. 3 – zaprojektowany w wersji z 24. 10, wycofany wersja 13
3. Udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem następuje po upływie 14 dni od dnia uiszczenia opłaty przez wnioskodawcę, chyba że wnioskodawca w tym terminie: nie uiści opłaty, o której mowa w ust. 1, o wysokości której został zawiadomiony przez podmiot obowiązany do udostępnienia; 2) dokona zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji; 3) wycofa wniosek.

6 Prowadzący: dr Piotr Sitniewski. Kontakt:

7 ,,Każda informacja o sprawach publicznych”
ZASADA NUMER 1 DEFINICJA INFORMACJI PUBLICZNEJ UDIP ,,Każda informacja o sprawach publicznych” UJŻP art. 2 ust. 1 pkt 2) INFORMACJA PUBLICZNA – informacja o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne, informacja o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.

8 USTAWA INFORMACJA PUBLICZNA Ujęcie podmiotowe (brak definicji)
KONSTYTUCJA Ujęcie podmiotowe (brak definicji) INFORMACJA PUBLICZNA USTAWA Ujęcie przedmiotowe 6/1 Katalog otwarty - ,,w szczególności” 1/1 ,,każda informacja o sprawach publicznych”

9 Zakres podmiotowy i przedmiotowy inf. Publicznej
,,  art. 1 ust. 1 u.d.i.p. należy interpretować mając na uwadze zarówno zakres podmiotowy jak i przedmiotowy. Przepis ten stanowi, że informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Zakres podmiotowy ustawy dotyczy m.in. działania organów władzy publicznej co jest niewątpliwie ważne dla ogółu obywateli i ma walor "sprawy publicznej". Nie każdy jednak przejaw tej działalności staje się informacją publiczną, o czym świadczy przywoływana w orzecznictwie kategoria dokumentu wewnętrznego. Przedmiot informacji aby mieścił się w definicji zawartej w art. 1 ust. 1 u.d.i.p. musi dotyczyć sprawy ważnej dla ogółu lub szerszej grupy obywateli albo też gospodarowania mieniem publicznym. Nie są wobec tego "sprawą publiczną" a tym samym nie stanowią informacji publicznej informacje dotyczące konkretnego zindywidualizowanego postępowania toczącego się przed organem administracji czy też sądem”. wyrok NSA z r., I OSK 1725/15 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

10 INFORMACJA PUBLICZNA Musi mieć swój nośnik

11 ,,Dopóki określona informacja istnieje tylko w pamięci przedstawiciela władzy publicznej i nie została utrwalona w jakiejkolwiek formie, tak aby można było w sposób nie budzący wątpliwości odczytać jej treść, dopóty informacja taka nie ma waloru informacji publicznej" wyrok NSA z r., I OSK 1177/12

12 INFORMACJA PUBLICZNA Musi być aktualna

13 ,, Prawo dostępu do informacji publicznej obejmuje prawo żądania udzielenia informacji o określonych faktach i stanach istniejących w chwili udzielania informacji. Informacja publiczna dotyczy sfery faktów, a prawo dostępu do informacji publicznej oznacza dostęp do informacji już będącej w posiadaniu podmiotu zobowiązanego i nie może być utożsamiane z prawem do inicjowania działań mających na celu wytworzenie informacji jakościowo nowej. " wyrok WSA w Opolu z dnia r., II SAB/Op 68/15.

14 INFORMACJA PUBLICZNA To sfera faktów

15 INFORMACJA TO FAKTY Wnioskiem o udzielenie informacji publicznej może być objęte pytanie o określony stan istniejący na dzień udzielenia odpowiedzi. Wniosek taki nie może zmierzać do inicjowania działań. , wyrok NSA W-wa, I OSK 1177/12,  LEX nr Wnioskiem w świetle uodip może być objęte jedynie pytanie o określone fakty, o stan określonych zjawisk na dzień udzielenia odpowiedzi. Wniosek taki nie może być więc postulatem wszczęcia postępowania w jakiejś innej sprawie(…). Informacje publiczne odnoszą się bowiem do pewnych danych, a nie są środkiem ich kwestionowania. wyrok WSA z dnia , sygn. II SA/Wa 1595/06 Nie jest informacją publiczną wniosek, który obejmuje pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły. , wyrok WSA w Warszawie, II SAB/Wa 219/10, LEX nr

16 Pojęcie dokumentu wewnętrznego

17 Wyrok TK z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. P 25/12
Wyrok TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO ,,Z szerokiego zakresu przedmiotowego informacji publicznej wyłączeniu podlegają jednak treści zawarte w dokumentach wewnętrznych, rozumiane jako informacje o charakterze roboczym (zapiski, notatki), które zostały utrwalone w formie tradycyjnej lub elektronicznej i stanowią pewien proces myślowy, proces rozważań, etap wypracowywania finalnej koncepcji, przyjęcia ostatecznego stanowiska przez pojedynczego pracownika lub zespół. W ich przypadku można bowiem mówić o pewnym stadium na drodze do wytworzenia informacji publicznej” Wyrok TK z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. P 25/12

18 Wyrok TK z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. P 25/12
Wyrok TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Od „dokumentów urzędowych” w rozumieniu art. 6 ust. 2 u.d.i.p. odróżnia się zatem „dokumenty wewnętrzne” służące wprawdzie realizacji jakiegoś zadania publicznego, ale nieprzesądzające o kierunkach działania organu. Dokumenty takie służą wymianie informacji, zgromadzeniu niezbędnych materiałów, uzgadnianiu poglądów i stanowisk. Nie są jednak wyrazem stanowiska organu, wobec czego nie stanowią informacji publicznej”. Wyrok TK z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. P 25/12 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

19 OSOBA PEŁNIĄCA FUNKCJĘ PUBLICZNĄ
ZASADA NUMER 2 OSOBA PEŁNIĄCA FUNKCJĘ PUBLICZNĄ UDIP BRAK DEFINICJI – wyrok TK K 17/05 UJŻP Art. 2 ust. 1 pkt 10) odsyła do art. 115 par. 19 k.k. Osoba pełniąca funkcję publiczną – osoba o której mowa w art. 115 § 19 Kodeksu Karnego. Art. 115 § 19 k.k.: ,,Osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową”

20 Art. 5 ust. 2. UODIP ,,Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

21 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,, pojęcie „osoba publiczna” nie jest równoznaczne z pojęciem „osoba pełniąca funkcje publiczne”. Ten pierwszy termin jest znacznie szerszy i obejmuje również osoby zajmujące w życiu publicznym istotną pozycję z punktu widzenia kształtowania postaw i opinii ludzi, wywołujące powszechne zainteresowanie ze względu na te lub inne dokonania, np. artystyczne, naukowe czy sportowe. Analizowane pojęcie osoby pełniącej funkcje publiczne jest w tym wypadku ściśle związane z konstytucyjnym ujęciem prawa z art. 61 ust. 1, a więc nie może budzić wątpliwości, że chodzi tu o osoby, które związane są formalnymi więziami z instytucją publiczną (organem władzy publicznej)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

22 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,, można bez większego ryzyka błędu uznać, iż chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub techniczny”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

23 INFORMACJA PUBLICZNA PRZETWORZONA
ZASADA NUMER 3 INFORMACJA PUBLICZNA PRZETWORZONA UDIP Art. 3 ust. 1 pkt 1) 1. Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do: 1) uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego; UJŻP Art. 2 ust. 1 pkt 4) ,,każda informacja publiczna, której podmiot zobowiązany do udostępnienia nie posiada w chwili wpłynięcia wniosku o udostępnienie informacji publicznej, ale wytwarza ją dla wnioskodawcy w oparciu o posiadane zasoby informacyjne, a do jej wytworzenia wymagane są dodatkowe nakłady. Za przetworzenie informacji nie traktuje się skanowania, anonimizacji lub prostego zestawienia informacji”.

24 INFORMACJA PROSTA Art. 3/1 pkt 1 UODIP INFORMACJA PRZETWORZONA
Klasyczna Oparta na wadze skali działań prostych autor dr Piotr Sitniewski

25 + KREATYWNY WYSIŁEK INTELEKTUALNY +
DEFINICJA INFORMACJI PRZETWORZONEJ KLASYCZNEJ – dr Piotr Sitniewski To jest informacja publiczna, Przygotowana specjalnie dla wnioskodawcy Której urząd nie posiada w treści wnioskowanej, Ale może ją wytworzyć, W oparciu o posiadane zasoby, Stosownie do szczegółowych kryteriów wskazanych we wniosku + KREATYWNY WYSIŁEK INTELEKTUALNY + autor materiałów dr Piotr Sitniewski

26 Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2014 r., sygn. I OSK 2129/13
Anonimizacja nie stanowi przetwarzania, o jakim mowa w przepisach udip, bowiem czynności takie sprowadzają się jedynie do czynności technicznych. Wykładnia ta jest prawidłowa co do zasady, chociaż należy przyjąć odwołując się do poglądu wyrażonego przez NSA w wyroku z dnia 9 sierpnia 2011 r., I OSK 977/11, że wprawdzie samo zanonimizowanie wnioskowanych do udostępnienia orzeczeń nie stanowi przetworzenia informacji wynikającej z tych orzeczeń, a jedynie jej przekształcenie, dlatego stanowi ona informację prostą, to jeżeli jednak utworzenie zbioru informacji prostych wymaga takiego nakładu środków i zaangażowania pracowników, które negatywnie wpływa na tok realizacji ustawowych zadań nałożonych na zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej, a w szczególności gdy wymaga to analizowania całego zasobu posiadanych dokumentów w celu wybrania tylko tych, których oczekuje wnioskodawca, to jest to informacja przetworzona.” Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2014 r., sygn. I OSK 2129/13 autor dr Piotr Sitniewski

27 INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, w pewnych wypadkach szeroki zakres wniosku, wymagający zgromadzenia, przekształcenia (zanonimizowania) i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów, może wymagać takich działań organizacyjnych i zaangażowania tak dużych środków osobowych, że zakłócą one normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudnią wykonywania przypisanych mu zadań. Informacja wytworzona w ten sposób, pomimo iż składa się z wielu informacji prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną, bowiem powstały w wyniku wskazanych wyżej działań zbiór nie istniał w chwili wystąpienia z żądaniem o udostępnienie informacji publiczne”. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 2124/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

28 INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,,Taka sytuacja występuje, gdy ilość czynności jakie musiałby podjąć podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej, osiągnie poziom mogący zdezorganizować pracę tego podmiotu. W pewnych wypadkach bowiem szeroki zakres wniosku wymagający zgromadzenia, zanonimizowania i sporządzenia wielu kserokopii określonych dokumentów, może wymagać takich działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań.”. Wyrok WSA w Olsztynie z dnia r., II SA/Ol 1361/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

29 INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
,, Zważywszy na okoliczność, że przedmiotem wnioskowanej informacji jest treść protokołów kontroli, (…)przeprowadzonych w 5 dużych szpitalach w okresie czasu obejmującym niespełna pięć lat, uznać można, że przygotowanie tak obszernej informacji wpłynie na tok pracy organu, z uwagi na czas i środki potrzebne do zrealizowania żądania zawartego we wniosku. Wobec powyższego, wnioskowana informacja mogła zostać uznana za informację przetworzoną, o ile organ poda w przybliżeniu środki, które musi zaangażować, wskaże ilość dokumentów, które należy przetworzyć oraz ilość osób oraz ich czas pracy w tym osób niezbędnych na wykonanie zadań.”. Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia r., sygn. II SA/Bd 106/16 autor dr Piotr Sitniewski

30 Wyrok WSA w W-wie z 19.05.2016 r., II SA/Wa 125/16
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI ,,Zgodnie z zasadami ewidencji i przechowywania dokumentacji w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, opinie i stanowiska, które odnoszą się do skarg, próśb i wniosków osób osadzonych, podlegają ewidencji pod zbiorczym numerem, dedykowanym wszystkim innym opiniom prawnym. Przechowywane są natomiast w formie papierowej w aktach spraw, w których się o nie zwracano i w zasobach Biura Prawnego. Z informacji organu wynika ponadto, że w okresie (do 31 sierpnia 2015 r.), do CZSW wpłynęło skarg, próśb i wniosków osób osadzonych i tymczasowo aresztowanych, natomiast we wskazanym okresie (do 5 listopada 2015 r.), w Biurze Prawnym wydano łącznie 578 samych opinii prawnych. Powyższe wskazuje, że przygotowanie żądanej przez skarżącego informacji publicznej z uwagi na ilość koniecznej do przeanalizowania dokumentacji, wymaga znaczących nakładów finansowych i osobowych, jest czasochłonne oraz wiąże się z koniecznością zaangażowania pracowników organu, a tym samym oderwania ich od wykonywania bieżących zadań”. Wyrok WSA w W-wie z r., II SA/Wa 125/16 autor dr Piotr Sitniewski

31 PRZYKŁAD INFORMACJI PRZETWORZONEJ OPARTEJ NA WADZE SKALI
,, Elektroniczny Krajowy System Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności, pozwala uzyskać informację dotyczącą liczby kart parkingowych wydanych ogółem, natomiast nie daje możliwości podglądu, ile kart zostało wydanych na podstawie orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, a ile na podstawie orzeczenia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, co wynika z tego, że w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym, uprawnienia osób posiadających kartę parkingową są takie same, niezależnie, czy karta parkingowa została wydana osobie legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym, czy o znacznym stopniu niepełnosprawności. Podkreślenia zatem wymagało, że (…) informacją przetworzoną jest jakościowo nowa informacja, która nie istnieje w przyjętej treści i postaci, chociaż jej źródłem są materiały znajdujące się w posiadaniu zobowiązanego podmiotu. W związku z tym – wbrew błędnemu przekonaniu skarżącego - nawet ze wskazanych w skardze okoliczności wynika, że żądana przez niego informacja ma charakter informacji przetworzonej, skoro – jak podniósł - dotyczy danych, które są zawarte w aktach 2617 spraw, a zatem udzielenie informacji wymagałoby przeanalizowania akt tych spraw, w celu ustalenia, w ilu sprawach do wniosków zostały dołączone orzeczenia o znacznym, a w ilu o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.”. Wyrok WSA w Gliwicach z dnia r., IV SA/Gl 407/17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

32 PROCEDURA PRZY INFORMACJI PRZETWORZONEJ
ZASADA NUMER 4 PROCEDURA PRZY INFORMACJI PRZETWORZONEJ UDIP BRAK REGULACJI. ORZECZNICTWO SĄDOWE UJŻP Art. 5 ust. 3-5 Art. 5 ust. 3 ,,Uzyskanie informacji publicznej przetworzonej wymaga uzasadnienia istotnego interesu publicznego” Art. 5 ust. 4 ,,Jeżeli wniosek nie zawiera uzasadnienia istotnego interesu publicznego podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej występuje do wnioskodawcy o uzasadnienie w ciągu 7 dni od dnia wpłynięcia wniosku”. Art. 5 ust. 5 ,,Terminy określone w art. 15 art. 18 biegną od dnia złożenia uzasadnienia wniosku”.

33 Wyrok WSA w Bydgoszczy z 7.09.2016 r., II SA/Bd 525/16
,, Okoliczność natomiast nie wskazania przez wnioskodawcę szczególnego interesu publicznego, czy też w ogóle brak odpowiedzi na wezwanie organu do wykazania takiego interesu nie może stanowić wyłącznej podstawy do wydania decyzji odmawiającej udostępnienia żądanej informacji. Organ bowiem, przyjmując inaczej niż wnioskodawca, że w danym wypadku mamy do czynienia z informacją przetworzoną, powinien ustalić i wykazać w uzasadnieniu rozstrzygnięcia okoliczności przemawiające za słusznością takiego stanowiska, czego w przedmiotowej sprawie w sposób zgodny z prawem nie uczynił.”. Wyrok WSA w Bydgoszczy z r., II SA/Bd 525/16 autor dr Piotr Sitniewski

34 autor dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl jawnosc.pl@gmail.com
BARDZO WAŻNE Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2014 r., I OSK 2855/13 por. wyrok NSA z 11 września 2012 r., I OSK 1015/12 ,,funkcjonalna wykładnia normy art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. bezspornie nie pozwala na obciążenie strony wnioskującej o informację obowiązkiem wykazania już na poziomie złożonego wniosku, że żądanie w nim zawarte dotyczy informacji szczególnie istotnej dla interesu publicznego. Obciążony takim obowiązkiem jest przede wszystkim podmiot dysponujący informacją i to on musi dokonać takiej kwalifikacji z chwilą otrzymania wniosku, ewentualnie po wezwaniu wnioskodawcy do uzupełnienia argumentacji w nim przedstawionej. Do organu należy nadto szczegółowe uzasadnienie braku istnienia tej przesłanki w decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej” autor dr Piotr Sitniewski

35 KRÓTSZE TERMINY NA ROZPATRZENIE SPRAWY
ZASADA NUMER 5 KRÓTSZE TERMINY NA ROZPATRZENIE SPRAWY UDIP Art. 13 1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 15 ust. 2. 2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. UJŻP Art. 15 ust. 1-3 Art. 15 ust. 1 Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 17 ust. 2. Art. 15 ust. 2 Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. Art. 15 ust. 3 Do terminów o których mowa w ust. 1 i 2 art. 35 § 5 k.p.a. stosuje się odpowiednio

36 Art. 35 § 5 k.p.a.: ,,Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu”.

37 Art. 36 k.p.a.: § 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. § 2. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu

38 Art. 57 k.p.a.: § 1. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. § 2. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który nazwą odpowiada początkowemu dniowi terminu. § 3. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. § 3a. Terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu poprzedzającym bezpośrednio ten dzień. § 4. Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.

39 Wyrok WSA w W-wie, z 8.11.2017 r., II SAB/Wa 326/17
BARDZO WAŻNE !! 13 UST. 2 !! ,, Nie ma przeszkód, aby podmiot zobowiązany nawet kilkakrotnie powiadamiał wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i przedłużał termin jej załatwienia z tym, że przedłużenie nie może przekroczyć dwu miesięcznego terminu określonego w art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.” Wyrok WSA w W-wie, z r., II SAB/Wa 326/17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

40 OSOBA OBOWIĄZANA DO UDOSTĘPNIENIA DOBRE PRAKTYKI WYŁĄCZNIE
ZASADA NUMER 6 OSOBA OBOWIĄZANA DO UDOSTĘPNIENIA UDIP BRAK REGULACJI. DOBRE PRAKTYKI WYŁĄCZNIE UJŻP Art. 6 UST. 2 ,,Obowiązek udostępnienia informacji publicznej spoczywa na: osobie pełniącej funkcje organu władzy publicznej; osobie pełniącej funkcje organu samorządu gospodarczego albo zawodowego; osobie kierującej podmiotem reprezentującym zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa; osobie kierującej państwową lub samorządową osobą prawną, albo osobą prawną samorządu terytorialnego lub inną państwową jednostką organizacyjną albo jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego; osobie kierującej inną osobą prawną lub jednostką organizacyjną, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, albo osobą prawną, w której Skarb Państwa, jednostki samorządu gospodarczego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów; osobie kierującej organizacją związkową albo organizacją pracodawców, osobie wyznaczonej przez organy partii politycznej do udostępniania informacji publicznej, prezesie zarządu spółdzielni mieszkaniowej.

41 OSOBA OBOWIĄZANA DO UDOSTĘPNIENIA DOBRE PRAKTYKI WYŁĄCZNIE
ZASADA NUMER 7 OSOBA OBOWIĄZANA DO UDOSTĘPNIENIA UDIP BRAK REGULACJI. DOBRE PRAKTYKI WYŁĄCZNIE UJŻP Art. 13 UST. 3 ,,Informacja publiczna, która została udostępniona na wniosek złożony pisemnie podlega udostępnieniu w BIP”.

42 UDIP UJŻP BRAK REGULACJI. ORZECZNICTWO SĄDOWE
ZASADA NUMER 8 JAWNOŚĆ EKSPERTYZ I OPINII UDIP BRAK REGULACJI. ORZECZNICTWO SĄDOWE UJŻP Art. 7 ust. 1 pkt 4, lit. f) art. 7 ust. 3 art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. f) ,,Udostępnieniu podlega informacja publiczna w szczególności o informacjach publicznych: ekspertyzy i opinie finansowane ze środków publicznych” Ekspertyzy i opinie o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. f) sporządzane na potrzeby postępowania administracyjnego lub sądowego z udziałem podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej udostępnia się po prawomocnym lub ostatecznym zakończeniu tego postępowania

43 wyrok NSA z dnia 27.01.2011 sygn. I OSK 2130/11
,, (…) ze względu na ogromną różnorodność uchwalanego prawa, korzystać z opinii ekspertów. Opinie te nie są jednak informacją publiczną jeżeli nie dotyczą konkretnego aktu będącego już przedmiotem toczącego się procesu legislacyjnego. Są natomiast dokumentem wewnętrznym, służącym gromadzeniu informacji, które w przyszłości mogą zostać wykorzystane w procesie decyzyjnym. (…) Odmiennie ocenić należy ekspertyzy i opinie dotyczące konkretnego projektu aktu prawnego, co do którego trwa proces legislacyjny. Akty te dotyczą faktów, bo do takich należy projekt aktu prawnego przedłożony Sejmowi. Prezydent podejmuje decyzje w procesie legislacyjnym samodzielnie i niezależnie od stanowiska innych podmiotów biorących w tym procesie udział. Decyzje te mogą być zgodne z przedstawionymi na tę okoliczność opiniami ekspertów bądź też nie. Jednak w państwie prawa, gdzie zakłada się kontrolowanie władzy przez społeczeństwo obywatelskie, obywatel w ramach konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej ma prawo dowiedzieć się jakimi przesłankami kierował się Prezydent RP wykonując swoje uprawnienia określone w art. 122 Konstytucji, a tym samym zapoznać się z wnioskami opinii i ekspertyz dotyczących określonego projektu aktu prawnego. wyrok NSA z dnia sygn. I OSK 2130/11 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

44 Wyrok NSA z dnia 07.03.2012 r., sygn. I OSK 2265/11
,,Nie wszystkie opinie czy ekspertyzy, sporządzone przez organ administracji publicznej bądź na zlecenie organów administracji publicznej, stanowią informację publiczną. O zakwalifikowaniu opinii prawnej do dokumentów podlegających udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej DECYDUJE CEL, w jakim została opracowana. (…). Informację publiczną stanowią te ekspertyzy, które w szczególności dotyczą konkretnego projektu aktu prawnego, co do którego trwa proces legislacyjny. Akty te dotyczą faktów, bo do takich należy projekt aktu prawnego przedłożony właściwemu organowi w procedurze legislacyjnej ” Wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 2265/11 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

45 wyrok NSA z dnia 16.06.2009 , sygn. I OSK 89/09
Nie każda opinia prawna sporządzona przez organ administracji publicznej posiada walor informacji publicznej. O zakwalifikowaniu opinii prawnej do dokumentów podlegających udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej decyduje cel w jakim została opracowana. Opinia prawna sporządzona ma użytek organu administracji publicznej w przedmiocie zasadności wszczęcia w przyszłości postępowania w konkretnej sprawie cywilnej nie stanowi informacji publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. wyrok NSA z dnia , sygn. I OSK 89/09 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

46 Wyrok WSA w W-wie z dnia 11.10.2017 r., II SAB/Wa 175/17
,, pinie te (ekspertyzy) sporządzone zostały na zamówienie Kancelarii Prezydenta RP i dotyczyły projektu "ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych". Personalia autora takiego opracowania są równie ważne jak wywód w nim przeprowadzony, jak też wnioski płynące z dokonaj analizy, bowiem to autorytet eksperta, jego wiedza specjalistyczna, posiadany tytuł naukowy, uznanie w środowisku naukowym, nadają opracowaniu odpowiednią rangę i wymowę stanowiska przezeń przedstawionego.” Wyrok WSA w W-wie z dnia r., II SAB/Wa 175/17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

47 OPINIE O CHARAKTERZE PROCESOWYM
,, Jeżeli podmiot publiczny znajduje się z podmiotem zewnętrznym w procesie, przez co należy rozumieć spór sądowy, postępowanie arbitrażowe czy polubowne, oraz postępowanie administracyjne jak i etapy poprzedzające te procesy, bez względu na etap tych procesów, wszelkie sporządzane na potrzeby tych procesów opinie finansowane ze środków publicznych, bez względu czy są zlecane zewnętrznie czy wykonywane wewnętrznie (opinie własnych prawników), do czasu prawomocnego i ostatecznego zakończenia procesów/postępowań są informacjami publicznymi lecz nie są udostępniane do czasu prawomocnego czy ostatecznego zakończenia procesów/postępowania. Dotyczy to sytuacji, gdy stronami procesu są wyłącznie podmioty publiczne, ale również gdy wśród stron procesu są podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych”.

48 OPINIE W PROCESIE LEGISLACYJNYM
,, Jeżeli organ administracji publicznej przed wydaniem aktu normatywnego o charakterze powszechnie obowiązującym, bez względu na jego obszar oddziaływania, zasięgają opinii eksperckiej sfinansowanej ze środków publicznych, musi mieć świadomość, że opinie takie będą informacjami publicznymi na każdym etapie, i każdy zainteresowany ma prawo wglądu w ich treść. Każdy ma prawo poznać czym kierował się organ pracując nad konkretnym projektem unormowania sfery publicznej rozumianej tu jako sfera powszechnych praw i obowiązków”.

49 OPINIE W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH
,, Jeżeli organ administracji publicznej korzystając z formuły władztwa publicznego, wydaje akt administracyjny wobec podmiotu zewnętrznego, tym samym kształtuje w sposób władczy jego sytuację prawno-faktyczną, opinie eksperckie sfinansowane ze środków publicznych sporządzane na potrzeby tego postępowania są informacjami publicznymi i MOGĄ BYĆ UDOSTĘPNIONE KAŻDEMU PO ZAKOŃCZENIU TEGO POSTĘPOWANIA, POD WARUNKIEM JEJ CAŁKOWITEJ ANINIMIZACJI”. ,,Ich ewentualna jawność dla uczestników danego postępowania nie może być rozstrzygana w oparciu o zasady dostępu do informacji, lecz jawność danego postępowania wobec jego uczestników, w oparciu o przepisy szczególne regulujące dane postępowanie”.

50 SPÓŁDZIELNIE MIESZKANIOWE STAJĄ SIĘ PODMIOTEM ZOBOWIĄZANYM
ZASADA NUMER 9 SPÓŁDZIELNIE MIESZKANIOWE STAJĄ SIĘ PODMIOTEM ZOBOWIĄZANYM UDIP BRAK REGULACJI. WAŻNA UCHWAŁA 7 S. NSA uchwała 7 sędziów NSA r. I OPS 1/05 ,,Art. 4 ust. 1 pkt 5 UODIP nie ma zastosowania do spółdzielni mieszkaniowych”. ,,Brak jest podstaw prawnych, aby działalność spółdzielni mieszkaniowych można utożsamiać z wykonywaniem zadań publicznych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy, skoro działalność spółdzielni mieszkaniowych ogranicza się do realizacji podstawowego ich celu, tj. zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków tej spółdzielni i ich rodzin, a zatem ograniczonej liczby osób zrzeszonych w danej spółdzielni”. ,, Spółdzielnie mieszkaniowe nie dysponują majątkiem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy, ani też nie reprezentują osób, które dysponują takim majątkiem, gdyż majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Spółdzielnie mieszkaniowe nie należą do sektora finansów publicznych” UJŻP art. 6 ust. 1 pkt 8. ,,Informacje publiczne udostępniają władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, będące w posiadaniu takich informacji, w szczególności spółdzielnie mieszkaniowe”.

51 autor dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl jawnosc.pl@gmail.com
UDIP Art. 17 1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji, niebędących organami władzy publicznej, o odmowie udostępnienia informacji oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji przepisy art. 16 stosuje się odpowiednio. 2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o ponowne rozpatrzenie sprawy. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołania. UJŻP 19 1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji, niebędących organami władzy publicznej, o odmowie udostępnienia informacji oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji przepisy art. 18 stosuje się odpowiednio. autor dr Piotr Sitniewski

52 BRAKI TECHNICZNE REALIZACJI WNIOSKU – NIE WYDAJEMY DECYZJI
ZASADA NUMER 10 BRAKI TECHNICZNE REALIZACJI WNIOSKU – NIE WYDAJEMY DECYZJI UDIP art. 14 ust. 2 ,,Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się”. 2 błędy !! UJŻP Art.. 16 ,,W przypadku określonym w ust. 2, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie INFORMACJI, POZOSTAWIA SIĘ BEZ ROZPATRZENIA”.

53 Wszelkiego rodzaju czynności zmierzające do zmiany nośnika danych:
FORMA Oznacza: Wszelkiego rodzaju czynności zmierzające do zmiany nośnika danych: xero, skan, foto, itd. SPOSÓB Oznacza: W jaki sposób wnioskujący wejdzie w posiadanie żądanej informacji : na miejscu, przesyłka pocztowa, meilowa, odbiór na poste restante, POBOX autor materiałów dr Piotr Sitniewski

54 TAJEMNICA PRZEDSIEBIORSTWA JAKO PODSTAWA ODMOWY
ZASADA NUMER 11 TAJEMNICA PRZEDSIEBIORSTWA JAKO PODSTAWA ODMOWY UDIP art. 5 ust. 2 Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. UJŻP art. 8 ust. 1 pkt 4. art. 8 ust. 2 pkt 2. ,,Nie udostępnia się informacji publicznej zawierającej tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”. ,,Ochrona o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 nie obejmuje umów cywilnoprawnych zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz wykonywania tych umów; nie udostępnia się adresu zamieszkania strony będącej osoba fizyczną oraz danych osobowych osób fizycznych niebędących stronami tej umowy, a których dotyczy ta umowa”.

55 autor dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl jawnosc.pl@gmail.com
Wyrok NSA z dnia , I OSK 511/13 ,,Zauważyć należy, iż na tajemnicę przedsiębiorcy składają się dwa elementy: materialny (np. szczegółowy opis sposobu wykonania usługi, jej koszt ) oraz formalny - wola utajnienia danych informacji”. ,,Tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa i pojęcia te w zasadzie pokrywają się zakresowo, choć tajemnica przedsiębiorcy w niektórych sytuacjach może być rozumiana szerzej. Tajemnicę przedsiębiorcy stanowią więc informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich w poufności (nie jest wymagana przesłanka gospodarczej wartości informacji jak przy tajemnicy przedsiębiorstwa)”. autor dr Piotr Sitniewski

56 autor dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl jawnosc.pl@gmail.com
Wyrok NSA z dnia r., I OSK 192/13 ,, Tajemnice tę należy oczywiście rozumieć i dokonywać jej wykładni z uwzględnieniem specyfiki danego przedsiębiorcy”. autor dr Piotr Sitniewski

57 Wyrok WSA w W-wie z dnia 13.12.2016, II SA/Wa 1267/16
,, aby dana informacja podlegała ochronie na podstawie art. 11 ustawy, czyli stanowiła tajemnicę przedsiębiorstwa, musi spełniać warunki: a) poufności, b) braku ujawnienia, c) zabezpieczenia informacji. Bliższa analiza wskazanych powyżej elementów uprawnia do twierdzenia, że w zasadzie powyższe przesłanki da się sprowadzić do jednego wspólnego mianownika, tj. poufności. Jeżeli bowiem przedsiębiorca nie podjął działań w celu zabezpieczenia poufności, to informacja nie jest poufna, skoro każdy może mieć do niej dostęp. Nie może być bowiem poufną informacja, co do której nie podjęto żadnych środków w celu zabezpieczenia jej poufności; informacja "ujawniona do wiadomości publicznej" nie może być poufna, nawet gdyby podjęto środki dla zabezpieczenia jej poufności na podstawie mylnego przekonania, że jest chroniona przez ustawę jako tajemnica przedsiębiorstwa. Jeżeli informacja jest powszechnie dostępna i w żaden sposób niezabezpieczona, takiej kontroli nie ma, ergo informacja nie ma charakteru tajemnicy przedsiębiorstwa”. ”. autor dr Piotr Sitniewski

58 ZASADA NUMER 12 SKŁADANIE SKARGI NA BEZCZYNNOŚĆ – PONAGLENIE UDIP Brak regulacji – orzecznictwo UJŻP Art. 15 ust. 4 Art. 15 ust. 5 Art. 15 ust. 6 Art. 15 ust. 7 Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli wniosku o udzielenie informacji nie rozpatrzono w terminie określonym w ust. 1-3. Ponaglenie wnosi się do podmiotu, do którego złożono wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Ponaglenie rozpatruje się w terminie siedmiu dni od dnia jego otrzymania. Do ponaglenia, o którym mowa w ust. 4-6 stosuje się art. 37 k.p.a.

59 autor dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl jawnosc.pl@gmail.com
BEZCZYNNOŚĆ BRAK REAKCJI REAKCJA BŁĘDNA autor dr Piotr Sitniewski

60 autor dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl jawnosc.pl@gmail.com
Wyrok NSA z r. I OSK 592/10 ,, skargę na bezczynność organu w postępowaniu o udzielenie informacji publicznej można złożyć nie tylko wobec "milczenia" organu, ale również w sytuacji, w której powstał spór między wnioskodawcą a adresatem wniosku, co do charakteru żądanej informacji”. autor dr Piotr Sitniewski

61 wyrok NSA z dnia 29.04.2016 r., sygn. I OSK 2482/14
,, Ugruntowany jest już pogląd, że w sprawach o udostępnienie informacji publicznej skarga na bezczynność przysługuje nie tylko w przypadku faktycznego "milczenia" podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji, ale również w sytuacji, gdy podmiot ten uznaje, że żądana informacja nie stanowi informacji publicznej. Wówczas sąd zobligowany jest do rozpoznania skargi i rozstrzygnięcia, czy żądana informacja jest informacją publiczną, i czy rzeczywiście wnioskodawca może domagać się jej udostępnienia. ”. wyrok NSA z dnia r., sygn. I OSK 2482/14 autor dr Piotr Sitniewski

62 wyrok NSA z dnia 1 października 2014 r., sygn. I OSK 483/14
,,w przypadku bezczynności przy udzielaniu informacji publicznej przepis art. 37 K.p.a. nie może w ogóle znaleźć zastosowania. Środków zaskarżenia w razie bezczynności nie przewiduje też ustawa o dostępie do informacji publicznej. Oznacza to, że w postępowaniu o udostępnienie informacji przepisy art. 52 § 1 i 2 P.p.s.a. nie mają zastosowania”. wyrok NSA z dnia 1 października 2014 r., sygn. I OSK 483/14 autor dr Piotr Sitniewski

63 INDYWIDUALIZACJA AKTU GŁOSOWANIA
SAMORZĄD TERYTORIALNY – NOWE REGULACJEOD PRZEDMIOT REGULACJI INDYWIDUALIZACJA AKTU GŁOSOWANIA OBLIGATORYJNA KOMISJA d.s. SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI OBOWIĄZEK TRANSMITOWANIA I UTRWALANIA OBRAD OBOWIĄZEK UDOSTĘPNIANIA NAGRAŃ NA BIP UREGULOWANIE INTERPELACJI I ZAPYTAŃ

64 PRZEDMIOT REGULACJI INDYWIDUALIZACJA AKTU GŁOSOWANIA
SAMORZĄD TERYTORIALNY – NOWE REGULACJEOD PRZEDMIOT REGULACJI INDYWIDUALIZACJA AKTU GŁOSOWANIA Art. 14 ust. 2,3,4 u.s.g Art. 13 ust. 1 u.s.p., Art. 19 ust. 1a u.s.w. 2. Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. 3. W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 2 nie jest możliwe z przyczyn technicznych przeprowadza się głosowanie imienne. 4. Imienne wykazy głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy.

65 SAMORZĄD TERYTORIALNY – NOWE REGULACJEOD 31.1.2018
PRZEDMIOT REGULACJI OBLIGATORYJNA KOMISJA d.s. SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI Art. 18 b u.s.g. Art. 16a u.s.p. Art. 30a u.s.w. 1. Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. 2. W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje (…) 3. Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut.

66 PRZEDMIOT REGULACJI OBOWIĄZEK TRANSMITOWANIA I UTRWALANIA OBRAD
SAMORZĄD TERYTORIALNY – NOWE REGULACJEOD PRZEDMIOT REGULACJI OBOWIĄZEK TRANSMITOWANIA I UTRWALANIA OBRAD 20 ust. 1b u.s.g. 15 ust. 1a i 1b u.s.p, art. 21a i 1 b u.s.w. ,,OBRADY RADY GMINY SĄ TRANSMITOWANE I UTRWALANE ZA POMOCĄ URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH OBRAZ I DŹWIĘK”. Obowiązek zapewnienia transmisji nie obejmuje komisji organów stanowiących, gdyż transmisja z posiedzeń komisji jest wskazana jako możliwość, nie prawny obowiązek. art. 20 ust. 2 zd. 2 UJŻP ,,w miarę potrzeby zapewnia się transmisję audiowizualną lub teleinformatyczną z posiedzeń organów o których mowa w: art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. b)” – pochodzące z powszechnych wyborów kolegialne organy jednostek pomocniczych organów jednostek samorządu terytorialnego – chodzi o rady osiedli, dzielnic, ale i raczej też zebrań wiejskich czy ogólnego zebrania mieszkańców osiedla /dzielnicy

67 SAMORZĄD TERYTORIALNY – NOWE REGULACJEOD 31.1.2018
PRZEDMIOT REGULACJI OBOWIĄZEK UDOSTĘPNIANIA NAGRAŃ NA BIP Art. 20 ust. 1b u.s.g. art. 15 ust. 1a u.s.p. art. 21 ust. 1a u.s.w. NAGRANIA OBRAD SĄ UDOSTĘPNIANE W BIP I NA STRONIE INTERNETOWEJ GMINY ORAZ W INNY SPOSÓB ZWYCZAJOWO PRZYJĘTY.

68 PRZEDMIOT REGULACJI UREGULOWANIE INTERPELACJI I ZAPYTAŃ
SAMORZĄD TERYTORIALNY – NOWE REGULACJEOD PRZEDMIOT REGULACJI UREGULOWANIE INTERPELACJI I ZAPYTAŃ Art. 24 ust. 3-7 u.s.g. Art. 21 ust u.s.p. Art. 23 ust. 5-9 u.s.w. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Przepis ust. 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w BIP i na stronie internetowej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.


Pobierz ppt "do informacji publicznej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google