Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBogna Sawicka Został zmieniony 5 lat temu
1
SPOTKANIE INFORMACYJNE Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Poddziałanie Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej - konkurs SPOTKANIE INFORMACYJNE Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Katowice, 24 kwietnia 2019 r.
2
Skrzynki podawczej ePUAP, dostępnej pod adresem: www.epuap.gov.pl;
Podstawowe informacje Nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektów przeprowadza Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w terminie do dnia 5 czerwca 2019 r. (do godz. 12:00:00) Wniosek aplikacyjny należy wypełnić w Lokalnym Systemie Informatycznym, dostępnym pod adresem lsi.slaskie.pl oraz przesłać w formie elektronicznej (w formacie .pdf) z wykorzystaniem platform elektronicznych: Platformy e-Usług Publicznych SEKAP, dostępnej pod adresem: lub Skrzynki podawczej ePUAP, dostępnej pod adresem: O dofinansowanie mogą występować wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w regulaminie konkursu, z wyłączeniem: osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych); podmiotów, o których mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U r. poz. 2077z późn. zm. ); podmiotów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U r. poz. 769); podmiotów, o których mowa w art. 9 ust 1 pkt 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r o odpowiedzialności podmiot.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 703 z późn. zmtów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (tekst jednolity: Dz.U r. poz. 1541).
3
Poziom dofinansowania wynosi 85 % Poziom wkładu własnego 15 %
Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów Konkurs nr RPSL IZ /19 - konkurs Finansowanie ogółem: ,02 PLN Kwota dofinansowania: ,00 PLN Poziom dofinansowania wynosi 85 % Poziom wkładu własnego 15 % W ramach powyższej kwoty IOK zabezpiecza 5% wartości alokacji na procedurę odwoławczą – ,00 PLN Minimalna wartość projektu to 100 000,00 PLN Maksymalna wartość projektu: do wysokości wartości dofinansowania przewidzianego w konkursie
4
działań skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym.
Grupa docelowa dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzice/opiekunowie prawni dzieci w wieku przedszkolnym, przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego, nauczyciele i kadra pedagogiczna przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach oraz innych formach wychowania przedszkolnego. Udział nauczycieli/kadry pedagogicznej jest możliwy jedynie jako dodatkowe, uzupełniające działania względem działań skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Udział rodziców/opiekunów również może mieć charakter wyłącznie uzupełniający, nie generujący dodatkowych kosztów w ramach projektu.
5
Typy projektów możliwych do realizacji w ramach konkursu
Programy zapewnienia dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, zwiększające liczbę miejsc wychowania przedszkolnego oraz podnoszące jakość edukacji, obejmujące: utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w liczbie odpowiadającej faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej na terenie danej gminy/miasta, na których są one tworzone w tym adaptacja oraz dostosowanie pomieszczeń do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i/lub doposażenie danej placówki w pomoce dydaktyczne, podniesienie jakości edukacji przedszkolnej, w tym wydłużenie godzin pracy placówek wychowania przedszkolnego, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci poprzez organizowanie i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających/specjalnych w placówkach wychowania przedszkolnego, wsparcie istniejących miejsc przedszkolnych, w tym ewentualnie adaptacja pomieszczeń i/lub doposażenie danej placówki w pomoce dydaktyczne. Wsparcie w zakresie poprawy jakości wychowania przedszkolnego (lit. b, c i d) może być realizowane bez konieczności tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego jedynie w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023. Realizacja każdego rodzaju wsparcia na rzecz OWP musi wynikać z przeprowadzonej diagnozy.
6
Diagnoza Realizacja wsparcia na rzecz OWP musi zostać każdorazowo poprzedzona diagnozą. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez OWP, organ prowadzący OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący, bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji. Wnioski z diagnozy powinny stanowić element wniosku o dofinansowanie projektu i zostać opisane w częściach: B „Osoby i/lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem” oraz B „Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu wniosku o dofinansowanie”.
7
Zakres wsparcia udzielanego ramach konkursu
Obejmuje następujące działania: a. tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowoutworzonych OWP (również specjalnych i integracyjnych), b. dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; działania te mogą być realizowane samodzielnie, c. rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów, d. wydłużenie godzin pracy OWP, e. doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli OWP do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych Działania wymienione w pkt. c – e mogą być realizowane jako uzupełnienie działań, wskazanych w punkcie a lub b. Powyższy warunek nie ma zastosowania w sytuacji kiedy projekty będą realizowane w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023.
8
Ważne informacje dla Projektodawców
W zakresie tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego muszą być spełnione łącznie następujące warunki: wsparcie umożliwia zakładanie nowych OWP albo wsparcie dla funkcjonujących OWP; wsparcie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu, liczba utworzonych w ramach udzielonego wsparcia nowych miejsc wychowania przedszkolnego odpowiada faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej w gminie/na terenie miasta, w których są one tworzone. Interwencja nie jest możliwa w sytuacji, gdy zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej w obszarze objętym działaniami projektowymi może być zaspokojone przy dotychczasowej liczbie miejsc wychowania przedszkolnego; nowe miejsca wychowania przedszkolnego są tworzone: w istniejącej bazie oświatowej, w tym np.: w budynkach po byłych placówkach oświatowych, pomieszczeniach domów kultury, żłobkach, itd., w innych budynkach np.: zlokalizowanych przy urzędach gminy, w pomieszczeniach remiz strażackich, w pomieszczeniach ośrodków zdrowia, w funkcjonujących OWP, w nowej bazie lokalowej.
9
Ważne informacje dla Projektodawców
W ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są działania obejmujące m.in. następujące kategorie wydatków: dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń, w tym m. in. do wymogów budowalnych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania lub w przypadku wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień; dostosowanie istniejącej bazy lokalowej przedszkoli do nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego; zakup i montaż wyposażenia, w tym m. in. mebli, wyposażenia wypoczynkowego, sprzętu TIK, oprogramowania, itp.; zakup pomocy dydaktycznych, specjalistycznego sprzętu lub narzędzi dostosowanych do rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w OWP, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy dydaktycznych, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania lub wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień, budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem; modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci; zapewnienie przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy działalności bieżącej nowo utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, w tym koszty wynagrodzenia nauczycieli i personelu zatrudnionego w OWP, koszty żywienia dzieci (uwaga za ryzyko podwójnego finansowania!) inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania OWP. Powyższe wydatki mogą być ponoszone również na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, jednak wyłącznie w zakresie bezpośrednio wynikającym z diagnozy potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.
10
Ważne informacje dla Projektodawców
W ramach projektów realizowanych w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023, możliwe są do realizacji działania: dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń, w tym m. in. do wymogów budowalnych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania lub w przypadku wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień; zakup i montaż wyposażenia, w tym m. in. mebli, wyposażenia wypoczynkowego, sprzętu TIK, oprogramowania, itp.; zakup pomocy dydaktycznych, specjalistycznego sprzętu lub narzędzi dostosowanych do rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w OWP, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy dydaktycznych, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania lub wykorzystania mechanizmu racjonalnych usprawnień, budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem; modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci; inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania OWP. zajęcia dodatkowe (zgodnie ze wcześniejszym slajdem) jeżeli wynikają z diagnozy potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.
11
Ważne informacje dla Projektodawców
Beneficjent jest zobowiązany do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Trwałość powinna być rozumiana jako instytucjonalna gotowość OWP do świadczenia usług przedszkolnych w ramach utworzonych w projekcie miejsc wychowania przedszkolnego finansowana ze środków innych niż europejskie. Liczba zadeklarowanych w arkuszu organizacyjnym placówki miejsc wychowania przedszkolnego uwzględnia dokładną liczbę miejsc utworzonych w projekcie. IOK będzie weryfikowała spełnienie powyższego warunku, po upływie okresu wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu. ( Kryterium dostępu)
12
Ważne informacje dla Projektodawców
Katalog dodatkowych zajęć obejmuje wyłącznie: zajęcia specjalistyczne, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym; zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu Prawa oświatowego; zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy np. gimnastyka korekcyjna; Finansowanie działalności bieżącej nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego w ramach projektów współfinansowanych ze środków EFS odbywa się przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Finansowanie realizacji dodatkowych zajęć w OWP, w których zostały utworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego, lud dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, odbywa się także przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
13
Ważne informacje dla Projektodawców
W zakresie dodatkowych zajęć dodatkowych zwiększających szanse edukacyjne dzieci muszą zostać łącznie następujące warunki: w publicznych OWP zajęcia dodatkowe są realizowane poza czasem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki; w publicznych OWP zajęcia dodatkowe (tj. zajęcia specjalistyczne oraz zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju) mogą być realizowane także w czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki; zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy również, o ile wynikają z potrzeb wymagających rozszerzenia zakresu zajęć wymienionych powyżej; zajęcia dodatkowe dotyczą kwestii kluczowych z pespektywy wyrównywania deficytów w edukacji przedszkolnej w konkretnej gminie/mieście; dodatkowe zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, oraz możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem w tym OWP; dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w OWP, w którym w analogicznym zakresie obszarowym , co do treści i odbiorców nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie; dodatkowe zajęcia mogą być adresowane do wszystkich dzieci z OWP. Wymienione działania muszą wynikać z diagnozy Kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych stanowi nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Limit nie ma zastosowania w przypadku dodatkowej oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz projektów realizowanych w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023. ( W przypadku nietworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego ).
14
Ważne informacje dla Projektodawców
Wsparcie dla nauczycieli: wsparcie dla nauczycieli może być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań w zakresie tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego (nie dotyczy realizacji wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz w ramach projektów realizowanych w gminach, w których poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej przekroczył wartość wskazaną w UP na rok 2023 ); zakres wsparcia odbywa się przez: kursy i szkolenia doskonalające, oraz studia podyplomowe, wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. specjalistycznymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, w ramach wsparcia preferowane będą działania służące poprawie kompetencji lub kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej; realizacja projektu w zakresie doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli OWP musi być poprzedzona diagnozą stopnia przygotowania ww. grupy docelowej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz analizą zapotrzebowania OWP na określone kompetencje i kwalifikacje.
15
Wskaźniki są bezpośrednio związane z wydatkami
Wskaźniki pomiaru stopnia osiągnięcia założeń konkursu Projektodawca ubiegający się o dofinansowanie zobowiązany jest przedstawić we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu. Wskaźniki rezultatu bezpośredniego: Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu Wskaźniki produktu: Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dofinansowanych w programie Liczba dzieci objętych w ramach programu dodatkowymi zajęciami zwiększającymi ich szanse edukacyjne w edukacji przedszkolnej Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie Liczba godzin zajęć dodatkowych zwiększających szanse edukacyjne dzieci w edukacji przedszkolnej Wskaźniki są bezpośrednio związane z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu oraz są bezpośrednio efektem dofinansowania projektu.
16
Wymagania dotyczące partnerstwa
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (art. 33); Realizacja projektów partnerskich w ramach RPO WSL wymaga spełnienia łącznie następujących warunków: posiadania lidera partnerstwa (partnera wiodącego), który jest jednocześnie Beneficjentem projektu (stroną umowy o dofinansowanie), b) uczestnictwa partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie, co oznacza również wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu oraz wspólne zarządzanie projektem, przy czym partner może uczestniczyć w realizacji tylko w części zadań w projekcie, c) adekwatności udziału partnerów, co oznacza odpowiedni udział partnerów w realizacji projektu (wniesienie zasobów, ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych odpowiadających realizowanym zadaniom).
17
Kryteria wyboru projektów – kryteria szczegółowe
dostępu 0-1 1. Czy Wnioskodawca składa maksymalnie 2 wnioski o dofinansowanie projektu w ramach danego konkursu? Jeden podmiot może wystąpić maksymalnie dwa razy tzn. dwa razy jako lider lub - dwa razy jako partner lub - raz jako lider a raz jako partner. 2. Czy maksymalny okres realizacji projektu wynosi 18 miesięcy, przy czym zapewnienie działalności bieżącej nowo utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego oraz finansowanie realizacji dodatkowych zajęć w OWP (w których zostały utworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego lub zostały dostosowane miejsca do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami) wynosi nie dłużej niż 12 miesięcy? 3. Czy planowany okres realizacji projektu nie wykracza poza 31 grudnia 2022r.? 4. Czy potrzeba realizacji projektu została uzgodniona z gminą, na terenie której projekt będzie realizowany w celu faktycznego potwierdzenia zapotrzebowania na usługi edukacji przedszkolnej na terenie gminy/miasta, w których tworzone będą nowe miejsca wychowania przedszkolnego? (nie dotyczy projektów składanych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego) Nie ma zastosowania gdy nie są tworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego – dostosowanie miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i wsparcie kierowane jest do gmin gdzie wskaźnik upowszechnienia wynosi ponad 88,82%% ( bez tworzenia nowych miejsc). 5. Czy Wnioskodawcą w projekcie jest organ prowadzący OWP, do którego skierowane jest wsparcie?
18
Kryteria wyboru projektów – kryteria szczegółowe
dostępu 0-1 6. Czy realizacja wsparcia na rzecz OWP jest dokonywana wyłącznie na podstawie indywidulanie zdiagnozowanego zapotrzebowania danego OWP? Diagnoza musi być zatwierdzona przez organ prowadzący bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji. . 7. Czy projekt przewiduje zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres co najmniej 2 lat od zakończenia realizacji projektu? Nie ma zastosowania gdy nie są tworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego – dostosowanie miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i wsparcie kierowana jest do gmin gdzie wskaźnik upowszechnienia wynosi ponad 88,82% ( bez tworzenia nowych miejsc). 8. Czy wsparcie w projekcie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu ? 9. Czy w przypadku projektów, w których tworzone są nowe miejsca wychowania przedszkolnego, łączna wartość wydatków w projekcie przypadająca na 1 utworzone miejsce nie przekracza zł?
19
2 pkt 2 pkt 5 pkt 2 pkt 2 pkt 2 pkt 5 pkt
Kryteria wyboru projektów – kryteria szczegółowe dodatkowe punktowe 1. Czy projekt zakłada (jeżeli przewidziano w nim wsparcie dla nauczycieli), iż umiejętności i kompetencje pozyskane przez nauczyciela/i będą wykorzystywane do realizacji zajęć dodatkowych po zakończeniu realizacji projektu przez okres co najmniej 12 miesięcy? 2. Czy nowe miejsca wychowania przedszkolnego tworzone są w dotychczas funkcjonujących ośrodkach wychowania przedszkolnego lub w istniejącej bazie oświatowej, tj. w budynkach po zlikwidowanych placówkach oświatowych, pomieszczeniach domów kultury, żłobkach lub innych budynkach, np. zlokalizowanych przy urzędach gminy, w pomieszczeniach remiz strażackich, ośrodków zdrowia? 3. Czy projekt przewiduje wsparcie OWP, które nie były odbiorcami interwencji współfinansowanej ze środków EFS dostępnych w ramach programów operacyjnych w ciągu 36 miesięcy poprzedzających moment złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach RPO ? 4. Czy projekt zakłada działania służące doskonaleniu umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie pedagogiki specjalnej? 5. Czy projekt zakłada wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami? 6. Czy projekt jest komplementarny z innymi złożonymi do oceny, zrealizowanymi lub trwającymi projektami? 7. Czy projekt realizowany jest na obszarze miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze? 2 pkt 2 pkt 5 pkt 2 pkt 2 pkt 2 pkt 5 pkt
20
Omówienie wybranych części wniosku o dofinansowanie
z wyszczególnienie najczęściej pojawiających się błędów
21
A. Podmioty zaangażowane w realizację projektu
Lider/partner wiodący- pole A.1 Partnerzy- pole A.3 Realizator- pole A.4 Wnioskodawca/Partner – jednostka posiadająca osobowość prawną. W przypadku, gdy Liderem/partnerem jest JST musi to być gmina, powiat bądź województwo, a nie urząd bądź starostwo. Jeżeli wnioskodawca jest osoba prowadząca działalność gospodarczą należy wpisać ją, a nie Przedszkole. Realizator - jednostka organizacyjna Beneficjenta realizująca projekt w imieniu i na rzecz Beneficjenta. Realizatorem może być również jednostka posiadająca osobowość prawną. W sytuacji kiedy projekt realizowany jest przez wiele jednostek, do umowy o dofinansowanie należy wpisać wszystkie jednostki realizujące dany projekt. Realizator nie jest stroną umowy o dofinansowanie projektu. Nie wskazujemy jednostki organizacyjnej Partnera.
22
B. Szczegółowy opis projektu
B.4 Klasyfikacja projektu i zakres interwencji Obszar działalności gospodarczej- edukacja PKD projektu - P.85 Edukacja lub P Z Wychowanie przedszkolne B.10 Uzasadnienie spełnienia kryteriów dostępu, horyzontalnych i dodatkowych Realizacja zasad horyzontalnych Zasada partnerstwa? wpływ neutralny bądź pozytywny. W przypadku, gdy wnioskodawca wybierze status pozytywny konieczne jest wpisanie Uzasadnienia Promowanie równości szans kobiet i mężczyzn? wpływ pozytywny Zrównoważony rozwój? wpływ pozytywny lub wpływ neutralny (Niezależnie od statusu konieczne jest wpisanie Uzasadnienia). Zapobieganie dyskryminacji?
23
B.12. Zdolność do efektywnej realizacji projektu
Zdolność ta jest weryfikowana w cz. B.12 wniosku, na podstawie m.in. rocznych obrotów ( przychody lub wydatki w zależności od statusu wnioskodawcy) za ostatni zamknięty rok obrotowy. Kryterium weryfikowane na podstawie treści wniosku, na podstawie listy wniosków złożonych w odpowiedzi na dany konkurs oraz na podstawie realizowanych umów w danej IOK w ramach EFS przez lidera projektu, widniejących w systemie informatycznym LSI 2014 w ramach RPO. Jeżeli Wnioskodawca składa w ramach tego konkursu dwa wnioski lub już realizuje projekty musi pamiętać o wypełnieniu tabeli D.3 Wydatki planowane do poniesienia w ramach projektów w podziale na lata”
24
B. Szczegółowy opis projektu
B.11.1 Osoby i lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem: Osoby objęte wsparciem w ramach projektu K M O 55 100 155 Instytucje objęte wsparciem 2 Liczba przedszkoli/placówek systemu oświaty Liczba osób objętych wsparciem w podziale na płeć
25
B. Szczegółowy opis projektu
B.11. Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej: Niewystarczający, niepełny opis grupy docelowej (przedszkola, dzieci w przedszkolach, nauczyciele): brak informacji dotyczących liczby dzieci, które mają być objęte wsparciem w ramach zajęć dodatkowych w podziale na poszczególne deficyty oraz rodzaje zajęć (szczególnie dzieci uczęszczające już do przedszkola), niepełny opis lub brak opisu sytuacji problemowej (potrzeb, deficytów itp.), brak danych liczbowych odnoszących się do dzieci/placówki, nieuwzględnienie w charakterystyce grupy docelowej nauczycieli, będących odbiorcami wsparcia (w przypadku, gdy przewidziano dla nich wsparcie), brak opisu przebiegu rekrutacji dzieci i nauczycieli do projektu, brak informacji o wnioskach z wymaganej diagnozy potwierdzonej przez organ prowadzący.
26
C.1 ZADANIA W PROJEKCIE (ZAKRES RZECZOWY)
Brak wyraźnego podziału, które zadania dotyczą zajęć dodatkowych czyli brak jasnych i czytelnych zapisów wskazujących, że kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych stanowi nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu, Zajęcia specjalistyczne muszą być zgodne z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Zajęcia rehabilitacyjne - działania rehabilitacji medycznej, mogą być prowadzone jedynie w placówkach medycznych, a tym samym są niekwalifikowane w ramach przedmiotowego konkursu, którego celem jest wyrównywanie deficytów edukacyjnych (mogą to być np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy; Zajęcia z j. angielskiego, matematyki itp. – niekwalifikowalne w ramach zajęć dodatkowych. Brak wskazanej formy zaangażowania i szacunkowego wymiaru czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin). Brak deklaracji o stosowaniu aspektów społecznych podczas realizacji zamówień publicznych (rzeczywiście poniesione wydatki), Brak oświadczenia, że zajęcia dodatkowe realizowane w OWP w tym samym zakresie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy,
27
C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU)
Brak spójności pomiędzy budżetem a zaplanowanymi zadaniami (np. różna liczba dzieci korzystających z zajęć, różna liczba godzin zajęć), Brak opisu, uzasadnienia i specyfikacji kosztów (szczególnie przy wydatkach odnoszących się do wyposażenia placówki), Brak szczegółowej kalkulacji kosztów uniemożliwiających ocenę racjonalności i efektywności wydatku (np. wydatki związane z mediami, podstawa wysokości np. wynajmu sal– odpowiednia uchwała JST czy na podstawie wcześniejszych opłat), Stosowanie nazw własnych, Nieprawidłowe oznaczenie kosztów należących do kategorii środków trwałych lub cross financingu ( dany wydatek może należeć tylko do jednej kategorii w zależności od wartości wydatku i jego specyfiki), Niewłaściwe przyporządkowanie wskaźników do zadań w przypadku projektów ryczałtowych, Do każdej kwoty ryczałtowej (w przypadku uproszczonych metod rozliczania wydatków) należy przypisać odpowiednie wskaźniki z części E wniosku lub dodatkowe jeżeli te nie wystarczają do rozliczenia kwoty ryczałtowej. Wkład własny nie może być wykazywany w ramach kosztów pośrednich ( dotyczy projektów rozliczanych na podstawie rzeczywiści poniesionych wydatków). Środki trwałe oraz wydatki w ramach cross-financingu nie mogą przekroczyć 40% finansowania unijnego w projekcie. Wydatki objęte cross-financingiem nie mogą przekroczyć 20% finansowania unijnego w projekcie.
28
E. MIERZALNE WSKAŹNIKI Brak wskaźników horyzontalnych,
Brak wskaźników produktu czy rezultatu, błędny podział na płeć; Uchybienia w opisie sposobu pomiaru i monitorowania wskaźników: Nie wskazano bądź błędnie wskazano czas pomiaru wskaźników produktu, jak i rezultatu (pomiar wskaźnika rezultatu powinien nastąpić do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie, natomiast wskaźnika produktu dot. uczestników - w dniu odbycia pierwszej formy wsparcia, dostarczenia sprzętu do placówki), Nie wskazano, bądź błędnie wskazano na podstawie jakich narzędzi i dokumentów wnioskodawca będzie monitorował wskaźniki np. listy uczestników, dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji, oświadczenia, protokoły itp. Nie wskazano wskaźników w podziale na płeć, wszystkie wskaźniki dotyczące liczby osób (w tym wskaźnik horyzontalny) muszą być podane w podziale na płeć (za wyjątkiem wskaźnika dotyczącego liczby nowych miejsc wychowania przedszkolnego).
29
C.1 ZADANIA W PROJEKCIE (ZAKRES RZECZOWY)
Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela od 1 września 2018 r. nauczyciele: a) publicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, b) przedszkoli niepublicznych, niepublicznych placówek, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 Karty Nauczyciela, oraz szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych c) publicznych innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego mają być obowiązkowo zatrudniani na podstawie umowy o pracę według przepisów Kodeksu pracy. Oznacza to, że nauczyciele nie będą mogli już świadczyć pracy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
30
Zatrudnianie nauczycieli do projektu
Jeszcze przed przystąpieniem do realizacji projektu beneficjent – organ prowadzący - powinien zrobić rozeznanie, którzy nauczyciele danego przedszkola zostaną zaangażowani do realizacji projektu na podstawie art. 35a Karty Nauczyciela , kiedy to dyrektor przedszkola powierza nauczycielowi pracującemu w danym przedszkolu prowadzenie zajęć oraz ewentualnie zweryfikować możliwość zaangażowania nauczycieli, którzy nie realizują w tym przedszkolu tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z art. 16 Prawa oświatowego. Odpowiedzialność za prawidłowe zaangażowanie personelu projektu i rozliczenie kosztów jego zaangażowania zgodnie z prawem powszechnie obowiązującym i Wytycznymi ponosi beneficjent projektu.
31
Dziękuję Referat Wyboru Projektów
Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Dąbrowskiego 23, Katowice, III piętro, pok. 363 Telefon:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.