Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFrantiška Kadlecová Został zmieniony 5 lat temu
1
Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ
2
Mierzenie – działanie lub proces przypisywania liczb do zjawisk zgodnie z określonymi zasadami
Mierzenie rezultatów w BZ – przypisywanie liczb do zjawisk sektora publicznego za pomocą mierników
3
MIERZENIE REZULTATÓW
4
Etapy mierzenia rezultatów
Ustanowienie priorytetów pomiarów Wybór mierników Zebranie danych Analiza Sprawozdawczość Na każdym z etapów niezbędne jest zachowanie WŁAŚCIWEJ JAKOŚCI - w praktyce np. wybiera się tylko te mierniki, dla których istnieją dane
5
KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia
Podobnie jak niemal w nieskończoność można dokładniej mierzyć wybrzeże dodając nowe punkty, podobnie dodają coraz to kolejne mierniki można lepiej mierzyć sektor publiczny
6
KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia
Należy określić przedmiot mierzenia, tj. Która część organizacji lub programu będzie mierzona: które: produkty (inputs), pracowników, działalność, procesy, rezultaty, usługi publiczne? Która część celów polityki będzie mierzona: które: cele pośrednie, grupy celów, zakres geograficzny, rezultaty, kontekst?
7
KROK 2. Wybór mierników Wybór pojedynczych mierników: input (nakłady), output (produkty), outcomes (rezultaty pośrednie lub ostateczne) Relacja mierników: Efektywność : koszt/produkty Produktywność: produkty/nakłady Skuteczność: produkty/rezultaty Skuteczność kosztowa: nakłady/rezultaty
8
KROK 2. Wybór mierników Pożądane cechy mierników:
Wrażliwe na zmianę (tak/nie nie wystarczy przy mierzeniu satysfakcji) Precyzyjnie zdefiniowane Zrozumiałe dla użytkowników Udokumentowane Istotne Dane powinny być możliwe do uzyskania w odpowiednim czasie
9
Krok 3. Zbieranie danych
10
Krok 4. Analiza informacji
Same liczby rzadko „coś mówią” konieczna jest ich analiza. Jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości mierników z normą. Jeśli docelowa norma ustanawiana się na początku nazywana jest wartością docelową. Jednak nie zawsze wartości docelowe pozwalają uzyskać faktyczną informację nt. uzyskanych rezultatów. Stąd jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości z :
11
Krok 5. Sprawozdawczość Dostosowana do grupy odbiorców, ogółu, mediów, grup interesu, doradców, międzynarodowych organizacji, innych rządów, polityków, parlamentu, top management etc. Format sprawozdań: roczne sprawozdania rezultatu, dokumentacja finansowa, publikacje drukowane/internetowe, ustne sprawozdania, wiadomości, reklamy, karty wyników
12
WYKORZYSTANIE informacji o REZULtach
13
Wykorzystanie informacji może być „miękkie” jak w przypadku celu uczenia się do „twardego”, tj. np. sterowania i kontroli Istnieje około 40 możliwości użyć informacji o rezultatach
14
Rodzaje sposobów wykorzystania informacji o rezultatach
15
Łańcuch efektów na przykładzie edukacji
16
Wykorzystanie informacji o efektach
19
Procentowe zestawienie rodzajów celów i mierników w samorządach wybranych państw europejskich
20
Wykorzystane materiały pochodzą z :
Salachna, J. M., Zawadzka-Pąk, U. K., Michalczuk G. (2017). Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet – od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów, Warszawa: Wolters Kluwer
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.