Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019"— Zapis prezentacji:

1 Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019

2 Informacje ogólne Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

3 Egzamin ósmoklasisty pełni dwie zasadnicze funkcje
określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia . zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.

4 Termin główny 15 kwietnia (poniedziałek), godz. 9.00 – język polski
16 kwietnia (wtorek), godz – matematyka 17 kwietnia (środa), godz – język obcy nowożytny

5 Termin dodatkowy (dla uczniów, którzy z przyczyn losowych lub innych nie przystąpią do egzaminu w terminie głównym) 3 czerwca (poniedziałek), godz – język polski 4 czerwca (wtorek), godz – matematyka 5 czerwca (środa), godz – język obcy nowożytny

6 Czas trwania egzaminu język polski – 120 minut matematyka – 100 minut
język obcy nowożytny – 90 minut Do czasu trwania egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).

7 Ocenianie i wyniki Rozwiązania zadań otwartych sprawdzają i przyznają punkty egzaminatorzy wyznaczeni przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Egzaminatorzy stosują jednolite dla całego kraju zasady oceniania rozwiązań zadań. Rozwiązania zadań zamkniętych są sprawdzane z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych (czytników kart odpowiedzi). Wynik egzaminu ósmoklasisty z każdego przedmiotu jest przedstawiany w procentach i na skali centylowej. Wynik w procentach to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń uzyskał za rozwiązanie zadań zawartych w arkuszu egzaminacyjnym. Wynik na skali centylowej to odsetek liczby uczniów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń. Wynik ustalony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej nie może być podważony na drodze sądowej.

8 Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty każdy uczeń otrzyma wynik
egzaminu z języka polskiego egzaminu z matematyki egzaminu z języka obcego nowożytnego

9 Ważne terminy do 30 września – złożenie pisemnej deklaracji w sprawie wyboru języka obcego do 15 października – rodzice przedkładają dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia lub opinie poradni pp, jeżeli dokument nie był złożony wcześniej do 20 listopada – przekazanie rodzicom pisemnej informacji o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających. W ciągu trzech dni roboczych od otrzymania tej informacji rodzice składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu do ok. 15 stycznia – możliwość zmiany deklaracji z dn. 30 września 15–17 kwietnia – egzamin 14 czerwca – wyniki 21 czerwca – przekazanie zaświadczeń o wynikach egzaminu (uczeń odbiera je wraz ze świadectwem)

10 Język polski Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej.

11 Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego
Podczas egzaminu zdający otrzyma arkusz egzaminacyjny, który będzie się składał z dwóch części. Pierwsza część będzie zawierać zadania zamknięte i otwarte zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: a) tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) oraz b) tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego). Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 słów.

12 Większość zadań w tej części arkusza będzie się odnosić bezpośrednio do ww. tekstów.
Wśród zadań w tej części arkusza mogą pojawić się również: zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcję obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp. ORAZ/LUB zadania samodzielne, nieodnoszące się do tekstów wymienionych w pkt a) lub b). W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: a) tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) oraz b) tematu o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.

13 Rodzaj zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział w wyniku sumarycznym Zamknięte 12–17 ok. 30% Otwarte 5–9 (w tym wypracowanie) 28–36 ok. 70% Razem 17–26 40–53 100%

14 ZADANIA NA EGZAMINIE Z MATEMATYKI
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. Wśród zadań otwartych znajdą się zarówno takie, które będzie można rozwiązać typowym sposobem, jak i takie, które będą wymagały zastosowania niestandardowych metod rozwiązywania. Uczeń będzie musiał, wykorzystując posiadane wiadomości i umiejętności, wymyślić i zrealizować własny plan rozwiązania zadania, który pozwoli mu wykonać polecenie lub udzielić odpowiedzi na pytanie postawione w zadaniu. W niektórych zadaniach uczeń będzie musiał przedstawić uzasadnienie wskazanych zależności. Zadania egzaminacyjne będą sprawdzały poziom opanowania umiejętności opisanych w następujących wymaganiach ogólnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego: sprawność rachunkowa wykorzystanie i tworzenie informacji wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji rozumowanie i argumentacja.

15 W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań
W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań. Liczbę zadań oraz liczbę punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań przedstawiono w poniższej tabeli. W arkuszu egzaminacyjnym jako pierwsze zamieszczone będą zadania zamknięte, a po nich – zadania otwarte. Rodzaj Liczba Łączna liczba Udział w wyniku zadań punktów sumarycznym zamknięte 14–16 ok. 50% otwarte 5–7 RAZEM 19–23 28–32 100%

16 Język obcy nowożytny W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Większość zadań otwartych wymaga uzupełnienia podanego tekstu jednym słowem lub kilkoma. Oprócz zadań w języku obcym w arkuszu mogą wystąpić zadania, w których uczeń na podstawie tekstu w języku obcym przekazuje informacje w języku ojczystym. Wśród zadań otwartych znajdzie się również zadanie polegające na napisaniu własnej dłuższej wypowiedzi pisemnej. Zadanie stawia ucznia w określonej sytuacji z życia codziennego i sprawdza, czy potrafiłby on porozumieć się z obcokrajowcem, np. udzielając mu informacji lub uzyskując od niego wyjaśnienia, opowiadając mu o jakimś wydarzeniu lub składając mu życzenia czy propozycję. W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 45 do 55 zadań ujętych w 12–15 wiązek.

17 Arkusz egzaminacyjny z języka obcego nowożytnego obejmuje następujące części:
- Rozumienie ze słuchu - Znajomość funkcji językowych - Rozumienie tekstów pisanych - Znajomość środków językowych - Wypowiedź pisemna

18 Rozumienie ze słuchu Podstawę zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu stanowią krótkie teksty dwukrotnie odtwarzane w sali egzaminacyjnej z płyty CD, na której – oprócz tekstów w języku obcym – nagrane są instrukcje w języku polskim dotyczące rozwiązywania zadań. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym. CZAS TRWANIA ok. 20–25 minut całe nagranie z dwukrotnie odczytanymi tekstami, poleceniami i przerwami na wykonanie zadań TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, odpowiedzi na pytania LICZBA ZADAŃ :3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 20–25%

19 Znajomość funkcji językowych
Zadania w tej części arkusza egzaminacyjnego sprawdzają znajomość funkcji językowych oraz podobieństw i różnic w sposobie ich realizacji w języku polskimi obcym. Zadania oparte są na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym zamieszczonym w arkuszu egzaminacyjnym. TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami LICZBA ZADAŃ 10–12 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 15–20%

20 Rozumienie tekstów pisanych
Zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia tekstów pisanych oparte są na tekstach zamieszczonych w arkuszu egzaminacyjnym. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym. ŁĄCZNA DŁUGOŚĆ TEKSTÓW do 850 wyrazów TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, odpowiedzi na pytania LICZBA ZADAŃ 12–16 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 25–30%

21 Znajomość środków językowych
Zadania sprawdzające znajomość środków językowych (leksykalno- gramatycznych) oparte są na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach zamieszczonych w arkuszu egzaminacyjnym. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym. ŹRÓDŁA TEKSTÓW teksty adaptowane lub oryginalne TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, parafraza zdań, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy, układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych LICZBA ZADAŃ 10–12 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKUSUMARYCZNYM ok. 15–20%

22 Wypowiedź pisemna Zadanie polega na napisaniu krótkiego tekstu informacyjnego z elementami opisu, opowiadania, zaproszenia, wyrażania i uzasadniania opinii itp., zgodnie ze wskazówkami podanymi w poleceniu. TYP ZADANIA zadanie otwarte: CHARAKTERYSTYKA ZADANIA : jedno zadanie (bez możliwości wyboru), polecenie w języku polskim, w poleceniu podane trzy podpunkty, które zdający powinien rozwinąć w wypowiedzi podany początek wypowiedzi RODZAJ WYPOWIEDZI notatka, ogłoszenie, zaproszenie, wiadomość, e- mail, wpis na blogu DŁUGOŚĆ WYPOWIEDZI 50–120 wyrazów UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 20% W zadaniach otwartych sprawdzających znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna. W odpowiedziach do zadań otwartych sprawdzających rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych kluczowe jest przekazanie komunikatu. Błędy językowe oraz ortograficzne są dopuszczalne, o ile odpowiedź ucznia w sposób jednoznaczny wskazuje, że zrozumiał on tekst.

23 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi). Niedozwolone jest korzystanie z długopisów zmazywalnych / ścieralnych. Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem. Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego używają w procesie dydaktycznym. Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

24 Tabela

25 Szczegółowe informacje na temat egzaminu ósmoklasisty:
można uzyskana na stronie w zakładce egzamin ósmoklasisty.


Pobierz ppt "Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019"

Podobne prezentacje


Reklamy Google