Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEugeniusz Czarnecki Został zmieniony 5 lat temu
1
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
2
Cele: zapoznanie z zadaniami i rolą doradztwa zawodowego w szkole w kontekście odpowiedzialności szkoły za efektywne funkcjonowanie wsdz, doskonalenie warsztatu pracy doradczej w szkole w świetle aktualnej sytuacji formalno-prawnej.
3
Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego Załącznik nr 2 Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…) podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, (…) Dz. U. z 2017 poz. 356 ogłoszono dnia 24 lutego 2017 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r.
4
USTAWA PRAWO OŚWIATOWE
z dnia 14 grudnia 2016 r.: Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia; warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
5
Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego
z dnia Dz. U poz. 1675 określa: Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego Warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego Wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe
6
Preorientacja zawodowa Preorientacja zawodowa Przedszkole
Doradztwo zawodowe Klasy VII-VIII SP Szkoły ponadpodstawowe Doradztwo zawodowe Orientacja zawodowa Klasy I-VI SP Orientacja zawodowa Preorientacja zawodowa Preorientacja zawodowa Przedszkole Doradztwo edukacyjno-zawodowe ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675
7
PREORIENTACJA - przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego – wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. ORIENTACJA ZAWODOWA – klasy I-VI szkół podstawowych – kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. DORADZTWO ZAWODOWE – klasy VII i VIII szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych – wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. PREORIENTACJA - przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego – wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. ORIENTACJA ZAWODOWA – klasy I-VI szkół podstawowych – kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. DORADZTWO ZAWODOWE – klasy VII i VIII szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych – wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675
8
Doradztwo zawodowe realizują: (na podst. § 3 Rozporządzenia)
Przedszkola – zajęcia edukacyjne prowadzone zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego. Klasy I-VI szkół podstawowych – obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego (Art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy). Klasy VII i VIII szkół podstawowych, – obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego, (Art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy). Klasy VII i VIII szkół podstawowych, w branżowych szkołach I stopnia, liceach ogólnokształcących i technikach, z wyjątkiem szkół dla dorosłych – zajęcia z zakresu doradztwa (Art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy). Szkoły podstawowe – zajęcia z nauczycielem wychowawcą Przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe – wizyty zawodoznawcze Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie (…); Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. (KWALIFIKACJE – od 2022/23) Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675
9
§ 5.1. Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy. Ustawa Prawo oświatowe z dnia r.: Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675
10
Działania wewnątrzszkolnego sytemu doradztwa zawodowego umożliwiają:
uzyskanie przez uczniów dostępu do wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego; wsparcie rodziców w związku z udzielaniem przez nich pomocy w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjno-zawodowych; wzbogacenie oferty szkoły i jej promocję w obszarze działań z zakresu doradztwa zawodowego; przejrzystość i ciągłość oddziaływań poprzez wskazanie osób działających na rzecz WSDZ oraz określenie zakresu ich odpowiedzialności; zaplanowanie działań w cyklu kształcenia.
11
Działania kierowane do uczniów:
udzielanie porad i konsultacji indywidualnych; prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych; aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych; organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy; stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne; umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych; informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych; umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
12
Działania kierowane do uczniów:
organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów; organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy); organizowanie wycieczek zawodoznawczych; stwarzanie uczniom klas VII–VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia praktycznego – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami; umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik; organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową, organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej; organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, festiwale czy prezentacje zawodów; umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe; udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
13
Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego; prowadzenie lekcji otwartych; zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej; organizowanie wizyt studyjnych w firmach; inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy; organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy; udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego; wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.
14
Działania kierowane do rodziców:
organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole; inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy; organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy; prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów; informowanie o targach edukacyjnych; udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik);
15
Opracował Jacek Kwit
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.