Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DIALOG SPOŁECZNY W OŚWIACIE
„ROLA I ZNACZENIE ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH W OŚWIACIE NA PRZYKŁADZIE WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO” Agnieszka Małgorzata Rzeszewska
2
UZWIĄZKOWIENIE W OŚWIACIE
1. Szwajcaria 90,8% 18. Bułgaria 25,9% 2. Dania 86,4% 19. Grecja 23,2% 3. Finlandia 79,4% 20. Polska 19,7% 4. Malta 78,8% 21. Litwa 17,8% 5. Szwecja 78% 22. Łotwa 17,8% 6. Norwegia 72,1% 23. Estonia 17,6% 7. Belgia 69,2% 24. Hiszpania 17% 8. Austria 39,8% 25. Francja 9,2%
3
Podstawa prawna działania związków zawodowych
W sposób ogólny i generalny pozycję związków zawodowych określa Konstytucja RP, ustawa z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych, Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r.Kodeks Pracy Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela Ustawa z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych USTAWA z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy
4
Związki zawodowe są organizacją powołaną do życia w celu reprezentowania i ochrony zawodowych, ekonomicznych i socjalnych interesów i praw pracowników, objętych sferą ich działania. Są także organem kontrolującym przestrzeganie prawa wobec władzy centralnej i terytorialnej. Związki zawodowe są całkowicie dobrowolne i samorządne. Posiadają własny status, są zupełnie niezależną organizacją działającą bez upoważnienia pracodawców czy też organizacji państwach lub samorządów terytorialnych. Związki zawodowe podlegają jednocześnie przepisom prawa i są wobec tego prawa równe.
5
Oświatowe związki zawodowe na Podlasiu
NSZZ „Solidarność” Regionalna Sekcja Oświaty i Wychowania w Białymstoku OPZZ Związek Nauczycielstwa Polskiego FZZ Obywatelski Związek Zawodowy Pracowników Oświaty K NSZZ „Solidarność '80” ZZ Nauczycieli Wychowania Fizycznego Inne
6
1. OBRONA PRAW PRACOWNICZYCH
7
Działania na rzecz obrony praw członków Związku:
- poradnictwo z zakresu prawa oświatowego, kodeksu pracy i prawa związkowego; interwencja i wspieranie w każdej trudnej sytuacji zawodowej i życiowej; pomoc prawna dotycząca sposobu zatrudnienia, spraw socjalnych, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, bezpieczeństwa i higieny pracy, płac, oraz wszelkich regulaminów; pomoc materialna - wypłata zapomóg i zasiłków statutowych, zapomóg losowych i zdrowotnych; pomoc pracownikom w likwidowanych lub zmniejszających zatrudnienie szkołach i placówkach oświatowych.
8
monitorowanie nieprawidłowości związanych z przestrzeganiem prawa pracy i warunków jej wykonywania – współpraca z PIP; nagłaśnianie przypadków łamania praw pracowniczych przez pracodawcę; organizowanie seminariów i szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, pomoc w wyborach społecznych inspektorów pracy; wpływanie na ustawodawstwo w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy; zabieganie o lepsze wyposażanie szkół w niezbędny sprzęt i pomoce naukowe, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy; przeciwdziałanie mobbingowi.
9
2. REPREZENTOWANIE CZŁONKÓW ZWIĄZKU WOBEC WŁADZ I INSTYTUCJI
10
Postępowania sądowe Komisje dyscyplinarne Awans zawodowy Rozstrzyganie sporów
11
Reprezentowanie członków Związku:
wobec władz państwowych i samorządowych oraz organizacji i instytucji; - przed sądem pracy; w trakcie awansu zawodowego - pomagamy przy pisaniu wniosków, układaniu dokumentacji na kolejne stopnie awansu, uczestniczymy czynnie w posiedzeniach komisji egzaminacyjnychi kwalifikacyjnych; w postępowaniu dyscyplinarnym; - wobec pracodawcy - interwencje, mediacje w sprawach spornych, pomagamy wygaszać konflikty, obejmujemy ochroną związkową. Nauczyciel stażysta kontraktowy mianowany dyplomowany
12
3. POMOC BEZROBOTNYM PRZECIWDZIAŁANIE LIKWIDACJI MIEJSC PRACY
13
domaganie się od władz państwowych i samorządów terytorialnych, a przede wszystkim od pracodawców, ochrony istniejących i tworzenia nowych miejsc pracy, współpraca z urzędami pracy i organami prowadzącymi w zakresie pośrednictwa pracy, pośrednictwo i pomoc w poszukiwaniu pracy, udział w projektach i programach finansowanych ze środków zewnętrznych.
14
6. DIALOG Z WŁADZAMI PAŃSTWOWYMI, PARLAMENTARZYSTAMI I SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM
15
Współdziałanie z organami władzy, administracji państwowej i samorządu terytorialnego w zakresie wynikającym z przepisów prawa: inicjowanie i organizowanie spotkań z władzami podejmowanie działań zmierzających do wyrównania dysproporcji w zarobkach i wzrostu płac, domaganie się, aby darmowe podręczniki były dla wszystkich uczniów we wszystkich typach szkół, domaganie się, aby przy podziale subwencji oświatowej, w algorytmie, w większym zakresie uwzględniany był wskaźnik zamożności gmin i powiatów.
16
8. UDZIAŁ W AKCJACH ZWIĄZKOWYCH
17
7. OPINIOWANIE PROJEKTÓW AKTÓW PRAWNYCH
18
dotyczących zmian w zapisach Karty Nauczyciela i ustawie o systemie oświaty, oraz aktach wykonawczych, dotyczących uchwał przygotowywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, organizowanie konferencji i debat na temat zmian w prawie oświatowym, uzgadnianie regulaminów wynagradzania, pracy, premiowania, ZFŚS…
19
9. ROZWÓJ I PROMOCJA ZWIĄZKU
20
Zwiększenie liczebności Związku
Szkolenia Reklama i promocja Skuteczny przepływ informacji wewnątrz i na zewnątrz Związku Systematyczne kontakty z mediami Popularyzacja strony Internetowej: bialystok.oswiata-solidarnosc.pl i profilu na Facebooku: Solidarność Oświatowa Białystok
21
komunikacja pozioma i pionowa z organizacjami związkowymi i członkami Związku poprzez spotkania, e - mail i SMS, korespondencję listowną, organizowanie, wspieranie i udział w imprezach kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych integrujących środowisko Solidarności Oświatowej, akcje plakatowe, ulotkowe, wydawnicze oraz informacyjne prowadzone przez NSZZ „Solidarność”, współpraca z organizacjami zakładowymi oraz Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania, pozyskiwanie nowych członków i inicjowanie powstawania nowych organizacji zakładowych, systematyczne organizowanie szkoleń, organizacja konferencji, sympozjów i seminariów.
22
10. PROPAGOWANIE POSTAW PATRIOTYCZNYCH
23
współudział w organizacji uroczystości i świąt narodowych, patriotycznych, religijnych,
inicjowanie konkursów, turniejów, olimpiad, współpraca z Gimnazjum im. Solidarności w Korycinie – szkołą kultywującą dorobek i promującą wartości Solidarności – objęcie patronatem działań podejmowanych przez szkołę, obchody kolejnych rocznic śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki, podejmowanie działań na rzecz umacniania wartości rodziny oraz ochrony życia rodzinnego, współudział w organizacji kolejnych edycji Podlaskich Dni Rodziny.
24
Organizacja regionalnego szczebla ogólnopolskich konkursów:
kwiecień konkurs „Katyń - Golgota wschodu”, maj konkurs plastyczny „Moja Ojczyzna”, maj konkurs literacki „List do Ojca Świętego Jana Pawła II na 25 - lecie pontyfikatu”, „Zło dobrem zwyciężaj” - ksiądz Jerzy Popiełuszko - sługa prawdy i wolności
25
11. INTEGRACJA I REKREACJA
26
Dzień Dziecka Wyjazdy rodzinne Spotkania integracyjne: wycieczki, pielgrzymki, kuligi, ogniska, rozgrywki sportowe Bale karnawałowe
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.