Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-"— Zapis prezentacji:

1 Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń
Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno- pedagogicznej pomocy szkole

2 Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów; 2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; 3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki; 4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

3 WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA

4 Indywidualne potrzeby rozwojowe dziecka/ucznia – wyniki diagnozy

5 Rozwój fizyczny motoryka mała (sprawność rąk)
motoryka duża (ogólna sprawność fizyczna) przetwarzanie zmysłowe (wzrok, słuch, czucie, węch, równowaga) i integracja sensoryczna

6 Rozwój intelektualny / osiągnięcia edukacyjne
umiejętności komunikacyjne procesy poznawcze (uwaga, spostrzeganie, myślenie, pamięć) techniki szkolne (czytanie, pisanie, liczenie), wiadomości i umiejętności szkolne

7 Rozwój społeczno-emocjonalny
samodzielność umiejętności społeczne kontakty/relacje z rówieśnikami, dorosłymi przestrzeganie ustalonych zasad, norm społecznych postawa/zachowanie/ samoocena współpraca w grupie kontrola emocji: radzenie sobie z emocjami, w tym w sytuacjach trudnych motywacja do różnych działań podejmowanie działań prospołecznych

8 Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych – wyniki diagnozy
bariery i ograniczenia Co przeszkadza? czynniki wspierające Co pomaga?

9 Planowany zakres i charakter wsparcia
Co rozwijamy? Co usprawniamy? Co niwelujemy? wyniki – (efekty podejmowanych działań) i wnioski do pracy* *dotyczy kolejnych ocen niezbędnych do modyfikacji IPET

10 INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY

11 ZAKRES I SPOSÓB DOSTOSOWANIA PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO lub WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
ZINTEGROWANE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW* / wychowawców grup wychowawczych FORMY I OKRES UDZIELANIA UCZNIOWI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

12 DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE RODZICÓW UCZNIA
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE ZAKRES WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW / wychowawców grup wychowawczych Z RODZICAMI UCZNIA w realizacji zadań związanych z organizowaniem kształcenia specjalnego RODZAJ I SPOSÓB DOSTOSOWANIA WARUNKÓW ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA DO RODZAJU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI UCZNIA, W TYM W ZAKRESIE WYKORZYSTANIA TECHNOLOGII WSPOMAGAJĄCYCH TO KSZTAŁCENIE ZAJĘCIA EDUKACYJNE REALIZOWANE INDYWIDUALNIE Z UCZNIEM LUB W GRUPIE LICZĄCEJ DO 5 OSÓB

13 ZAKRES I SPOSÓB DOSTOSOWANIA PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO lub WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

14 ZAKRES – co wymaga dostosowania?
dostosowanie programu wychowania przedszkolnego* (adekwatnie do potrzeb i możliwości dziecka – we wskazanych obszarach); dostosowanie wymagań edukacyjnych – wynikających z realizacji w szkole programów nauczania (niezbędnej do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych).

15 SPOSÓB – jak dostosujemy?
dostosowanie warunków edukacyjnych (w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z dzieckiem lub uczniem); dostosowanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

16 ZINTEGROWANE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW
ZINTEGROWANE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW* / wychowawców grup wychowawczych

17 ZINTEGROWANE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW
ZINTEGROWANE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW* / wychowawców grup wychowawczych prowadzących z uczniem zajęcia o charakterze rewalidacyjnym ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka/ucznia w tym – w zależności od potrzeb – ukierunkowane na poprawę komunikowania się dziecka/ucznia z otoczeniem, z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym lub szkolnym.

18 Kierunek zintegrowanych oddziaływań
nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych (Nad czym pracujemy? Co chcemy osiągnąć?) Zintegrowane działania* o charakterze rewalidacyjnym (Co robimy, żeby osiągnąć cel?)

19 FORMY I OKRES UDZIELANIA UCZNIOWI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

20 zajęcia rozwijające uzdolnienia
zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się* zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze* zajęcia specjalistyczne : korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, inne o charakterze terapeutycznym zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu* porady i konsultacje warsztaty* inne *nie dotyczy dziecka w wieku przedszkolnym

21 DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE RODZICÓW UCZNIA

22 w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych w rozwijaniu umiejętności wychowawczych rodziców

23 ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

24 Wskazane jest zindywidualizowane podejście do realizacji form i programów zajęć rewalidacyjnych – z dostosowaniem do rodzaju niepełnosprawności dziecka/ucznia

25 rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) – w przypadku dziecka lub ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem

26 rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille’a lub innych alternatywnych metod komunikacji – w przypadku dziecka lub ucznia niewidomego

27 zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne – w przypadku dziecka lub ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera

28 zajęcia usprawniające funkcje poznawcze
zajęcia związane z usprawnianiem ruchowym, inne zajęcia związane z potrzebami tego ucznia

29 ZAKRES WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI / SPECJALISTÓW / wychowawców grup wychowawczych Z RODZICAMI UCZNIA w realizacji zadań związanych z organizowaniem kształcenia specjalnego

30 Zadania szkoły: realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zapewnienie warunków do nauki zapewnienie zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej zapewnienie innych zajęć ,w szczególności zajęć rewalidacyjnych integracja ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań

31 RODZAJ I SPOSÓB DOSTOSOWANIA WARUNKÓW ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA DO RODZAJU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI UCZNIA, W TYM W ZAKRESIE WYKORZYSTANIA TECHNOLOGII WSPOMAGAJĄCYCH TO KSZTAŁCENIE

32 ZAJĘCIA EDUKACYJNE REALIZOWANE INDYWIDUALNIE Z UCZNIEM LUB W GRUPIE LICZĄCEJ DO 5 OSÓB


Pobierz ppt "Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-"

Podobne prezentacje


Reklamy Google