Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA
Ten szablon może być używany jako plik startowy do prezentowania materiałów szkoleniowych w ustawieniu grupy. Sekcje Kliknij prawym przyciskiem myszy slajd, aby dodać sekcje. Sekcje ułatwiają organizowanie slajdów i usprawniają współpracę nad dokumentem. Notatki Użyj sekcji Notatki do wstawiania notatek lub dodatkowych informacji dla odbiorców. Podczas przedstawiania prezentacji notatki są widoczne w widoku prezentacji. Pamiętaj o odpowiednim rozmiarze czcionki (w celu ułatwienia dostępu, widoczności, nagrywania i pracy online). Odpowiednio dobrane kolory Zwróć szczególną uwagę na wykresy, schematy i pola tekstowe. Uwzględnij to, że uczestnicy mogą drukować w trybie czarno-białym lub w skali odcieni szarości. Wykonaj wydruki testowe, aby sprawdzić, czy wszystko jest widoczne po wydrukowaniu w trybie czarno-białym i w skali odcieni szarości. Elementy graficzne, tabele i wykresy Staraj się zachować prostotę — używaj spójnych stylów i kolorów, które nie odwracają uwagi od zawartości. Oznacz etykietą każdy wykres i tabelę. 1
2
Glenn Doman wprowadził naukę globalnego czytania.
Czytanie globalne to metoda nauki czytania, w której traktuje się słowa jako podstawowe cząstki mowy. Czytanie globalne przebiega analogicznie do nauki mowy: rodzic mówi i prezentuje całe wyrazy – nie sylabizuje, ani nie głoskuje. Metoda jest dostosowana do rozwoju i rozumienia świata nawet przez noworodki i niemowlęta. Można ją stosować także we wczesnym wieku szkolnym w celu poprawy szybkości czytania.
3
Wg Glenna Domana - twórcy tej metody, dzieci w wieku lat są dużo bardziej inteligentne i pojętne, niż wielu ludzi przypuszcza. Ponieważ maluchy wykazują niezwykłą ciekawość świata, są bardzo otwarte na wszelkie nowości, bardzo chłonne i gotowe poznawać wszystkie tajniki otaczającej je rzeczywistości, można tę naturalną ciekawość wykorzystać i właśnie w najwcześniejszych latach życia zacząć uczyć dziecko czytania. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany. 3
4
G. Doman traktuje naukę czytania jako element dziecięcej zabawy
G. Doman traktuje naukę czytania jako element dziecięcej zabawy. Stąd pochodzi nazwa koncepcji - zabawa w czytanie. „Uczenie to najlepsza i najbardziej pobudzająca, ekscytująca zabawa w życiu, to radość, nagroda a nie kara, przyjemność a nie obowiązek”. „Jeżeli nie bawisz się świetnie i twoje dziecko nie bawi się świetnie –przerwij! Robisz coś źle.” G. Doman traktuje naukę czytania jako element dziecG. Doman traktuje naukę czytania jako elem ent dziecięcej zabawy. Stąd pochodzi nazwa konc Inna możliwość zaprezentowania slajdów z zarysem przy użyciu przejść. 4
5
G. Doman proponuje, aby przestrzegać takich oto zasad gwarantujących efektywność w czytaniu: 1. Zacznij w możliwie najmłodszym wieku. 2. Bądź zawsze radosna. 3. Szanuj swoje dziecko. 4. Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi. 5. Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć. 6. Pokazuj materiały szybko. 7. Często wprowadzaj nowe materiały. 8. Wykonuj program systematycznie.
6
Podstawy dobrego uczenia wg G. Domana
Każdą sesję powinien charakteryzować entuzjazm, radość i zaangażowanie. Naukę najlepiej zacząć z jak najmłodszym dzieckiem. Naukę należy traktować jako świetną zabawę. Do nauki podchodzić można tylko wtedy, gdy matka i dziecko są zdrowi, wypoczęci i szczęśliwi. Informacje należy prezentować szybko. Do dziecka trzeba mówić wyraźnie, głośno i z entuzjazmem. Nauka powinna mieć charakter systematycznych sesji. Materiały do nauki powinny być duże, wyraźne i estetyczne. Naukę trzeba zakończyć przed tym, jak dziecko się znudzi i samo zechce zakończyć sesję. Nie wolno kontrolować dziecka, sprawdzać ani kwestionować wyników nauczania.
7
Co zyskuje dziecko dzięki wczesnej nauce czytania (skuteczność)
Co zyskuje dziecko dzięki wczesnej nauce czytania (skuteczność) ? - ma lepszą zdolność koncentracji oraz pamięć, - jest ciekawe świata oraz samodzielne, - jest z siebie dumne, wzrasta jego samoocena, - nie będzie bało się czytania, będzie je kojarzyło z zabawą z rodzicami, a nie z przymusową i nudną nauką na ocenę w szkole, - dziecko sprawnie czytające to w przyszłości dziecko dobrze uczące się. Dodaj analizę przypadku lub symulację, aby zachęcić do dyskusji i przeprowadzić ćwiczenia. 7
8
W metodzie Domana wykorzystuje się wycięte z kartonu paski wielkości 10×60cm Na kartkach wypisane są pojedyncze słowa - dużymi literami, wyraźnym czerwonym drukiem o wysokości 8 cm.
9
jabłko Kolor czerwony ponieważ, ten kolor przyciąga wzrok małych dzieci. Powinno stosować się wielkie litery, tak aby zmieściły się na kartoniku. Wielkie ponieważ droga wzrokowa jest jeszcze niedojrzała. Litery kreślone na kartonikach nie powinny być kaligrafowane, lecz zbliżone swoim wyglądem do liter drukowanych w książce.
10
Nauka czytania według metody G
Nauka czytania według metody G. Domana odbywa się w pięciu etapach: 1 etap - pojedyncze wyrazy 2 etap - podwójne wyrażenia 3 etap - proste zdania 4 etap - rozbudowane zdania 5 etap - książki Omów wyniki analizy przypadku lub symulacji. Przedstaw najlepsze rozwiązania. 10
11
Etap pierwszy (pojedyncze słowa) Wymiar arkusza 60 cm X 10 cm, wysokość liter 8cm. Czytamy dziecku: „Tu jest napisane jabłko”. Etap I - rozpoczyna się od wprowadzenia 15 słów z najbliższego otoczenia, rodziny ( mama, potem tata, jego imię, potem inne np. nazwy sprzętów, zabawek). Prezentacja jednego wyrazu połączona jest z głośnym odczytaniem i trwa 1 sekundę - wprowadza się 5 wyrazów (zestaw). jabłko 11
12
Należy je powtarzać 3 razy w ciągu dnia
Należy je powtarzać 3 razy w ciągu dnia W drugim dniu powtarzamy początkowo sesję 3 razy i dodajemy zestaw następnych pięciu słów, które pokazujemy również 3 razy dziennie. Trzeciego dnia dodajemy zestaw następnych pięciu słów. Teraz uczymy dzieci trzech zastawów słów po pięć wyrazów w każdym zestawie, pokazywanych 3 razy dziennie. I dzień – zestaw nr 1 II dzień – zestaw nr 1 + zestaw nr2 III dzień – zestaw nr 1 + zestaw nr2 + zestaw nr3 Pierwsze 3 zestawy oglądają dzieci przez tydzień Po pięciu dniach zaczynamy wymieniać jedno stare słowo z każdego zestawu, układamy nowe i dołączamy dwa nowe zestawy.
13
Całodzienny materiał: 5 zestawów Jedna sesja: 1 zestaw ( 5 słów)
Dzienny program: Całodzienny materiał: 5 zestawów Jedna sesja: 1 zestaw ( 5 słów) Częstotliwość: 3 X dziennie każdy zestaw Intensywność: 8 cm czerwone słowa Nowe słowa: 5 dziennie Wycofane słowa: 5 dziennie Okres użytkowania każdego słowa: X dziennie przez 5 dni = 15 Zasada: Zawsze kończ zanim dziecko chce skończyć. Do każdej sekcji tematu dodaj odpowiednie slajdy — z tabelami, wykresami czy obrazami. W następnej sekcji można zobaczyć przykłady tabel, wykresów, obrazów i wideo. 13
14
Etap drugi (wyrażenia dwuwyrazowe)
Dwa pojedyncze słowa połączone w znaczącą „parę”: czerwone jabłko Etap II ten rozpoczyna wprowadzenie etykiet z nazwani kolorów. Jest to ważny, pośredni etap pomiędzy pojedynczymi słowami a pełnymi zdaniami. Ze słów, których wcześniej uczyliśmy dziecko, budujemy wyrażenia dwuwyrazowe, np. sok pomarańczowy, niebieski worek itp. Wykonanie kart trzeba podzielić na dwa zestawy po pięć wyrażeń w każdym. Po pięciu dniach wycofujemy po jednym wyrażeniu z każdego zestawu i dodajemy nowe Na tym etapie czytania potrzebujemy dodatkowych przymiotników. Najlepiej ich użyć w parach przeciwieństw, np. duże - małe, ładne - brzydkie, ciemny - jasny. Staraj się pisać zwięźle. Tekst powinien być możliwie jak najkrótszy, aby zmieścić czcionki o większym rozmiarze. 14
15
Pokazuj każdy zestaw trzy razy dziennie przez pięć dni (lub krócej).
Microsoft Engineering Excellence Zrobione karty z dwuwyrazowymi wyrażeniami należy podzielić na dwa zestawy po pięć w każdym. Pokazuj każdy zestaw trzy razy dziennie przez pięć dni (lub krócej). Po pięciu dniach wycofuj po jednym wyrażeniu z każdego zestawu i dodawaj nowe. Dalej, codziennie dodawaj po jednym wyrażeniu i wycofuj jedno w każdym zestawie. Poufne materiały firmy Microsoft 15
16
Etap trzeci- proste zdania
Etap trzeci- proste zdania. Przejście od dwuwyrazowych wyrażeń do prostych zdań, polega na łączeniu wyrażeń z czynnościami W ten sposób powstają krótkie zdania np. Mama skacze Tata śpi Są trzy sposoby uczenia prostych zdań. 1) Pierwszy sposób polega na wprowadzeniu bitu ze słowem „jest”, z którym układa się zdanie np. Mama jest wesoła Tata jest duży Basia jest mała
17
2) Drugi sposób polega na użyciu 5 zestawów kart o wymiarach 10 cm x 60 cm . Należy zmniejszyć tu wielkość liter z 8 cm do 5 cm wysokości. Słowa nie powinny być pisane zbyt ciasno. Mama jest wesoła Zdanie pokazywane są 3 x dziennie przez 5 dni lub krócej Potem codziennie dodawane są dwa nowe zdania, a dwa wycofywane. 3) Trzeci sposób polega na wykonaniu książeczki z 5 prostymi zdaniami dotyczącymi rozkładu dnia dziecka i 5 ilustracjami do każdego zdania. Książeczka powinna mieć wymiar cm x 45cm z czerwonymi literami o wysokości 5 cm. Książeczkę taką czytamy dwa , trzy razy dziennie przez kilka dni.
18
Etap IV - to rozbudowane zdania wyrażające bardziej złożoną myśl
Etap IV - to rozbudowane zdania wyrażające bardziej złożoną myśl. Mała Basia pije mleko Etapem poprzedzającym czytanie rozbudowanych zdań jest wprowadzenie przyimków 'w', ' na', 'do' itp. – początkowo w dwuwyrazowych zdaniach, później włączone są w rozbudowane zdanie. Wysokość liter ulega zmniejszeniu do 3 cm. Następuje zmiana koloru czerwonego liter na czarny.
19
Microsoft Engineering Excellence
Etap V - to książki kupowane lub „domowej roboty” Jest to czas, kiedy dziecko jest gotowe do czytania prawdziwej książki. Staranne przygotowanie takich książeczek jest kluczem do sukcesu z jego pierwszą książką i z wieloma innymi w przyszłości. Książka dla dzieci musi spełniać następujące warunki: 1. Powinna zawierać słownictwo od 50 do 100 słów. 2. Powinna mieścić nie więcej niż jedno zdanie na jednej stronie. 3. Litery nie mogą być mniejsze niż 2 cm. 4. Tekst powinien poprzedzać ilustrację i znajdować się na oddzielnej stronie. Dziecko musi przewrócić stronę, żeby zobaczyć ilustrację po przeczytaniu zdania. Poufne materiały firmy Microsoft 19
20
Microsoft Engineering Excellence
Jeżeli chcesz zacząć od urodzenia, musisz wiedzieć, że początkowo program nie będzie programem czytania, lecz programem wzrokowej stymulacji Nowo narodzone dziecko potrzebuje jednego etapu przed pierwszym etapem. Nazywamy to etapem zerowym, ponieważ zanim będzie naprawdę gotowe do etapu pierwszego, jego program czytania potrzebuje etapu zerowego, który jest programem wzrokowej stymulacji. Czy prezentacja jest wystarczająco zwięzła? Zastanów się, czy nie przenieść jakiejś zawartości do dodatku. Użyj slajdów dodatku, aby zachować zawartość, która może przydać się przy odpowiadaniu na pytania (slajd Pytania) lub posłużyć odbiorcom, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę. Poufne materiały firmy Microsoft 20
21
BIBLIOGRAFIA Doman Glenn , Doman Janet, Jak nauczyć małe dziecko czytać, Oficyna Wydawnicza Excalibur, Bydgoszcz ,
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.